Body Positive Image: Έτσι θα μπορέσεις να «αγκαλιάσεις» το σώμα σου!

Ακόμη και τις... ζόρικές ημέρες που η διάθεσή σου δεν λέει να συνεργαστεί με τίποτα!

Πόσες φορές σου έχει συμβεί να στέκεσαι μπροστά από έναν ολόσωμα καθρέφτη, «βομβαρδίζοντας» το είδωλό σου με χαρακτηρισμούς που δεν θα τολμούσες ποτέ -όχι μόνο να πεις αλλά- να σκεφτείς για κάποιον που δεν γνωρίζεις; Πόσες φορές έχεις ξαπλώσει στο κρεβάτι απελπισμένη που τα ρούχα σου αντί να σε κολακεύουν, χαλάνε ακόμη περισσότερο την εικόνα σου; Αν η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα είναι το επίρρημα «αρκετές», τότε μάλλον ξέρεις πως μία τόσο αυθόρμητη αλλά δηλητηριώδη σκέψη συνάμα, μπορεί να γίνει η αφορμή για να προκληθεί ένας φαύλος κύκλος αρνητικότητας, που τις περισσότερες φορές δεν μπορείς να σταματήσεις και στο φινάλε δεν σε οδηγεί και πουθενά.

Ναι, δεν υπάρχει αμφιβολία μερικές φορές, ειδικά τις πιο δύσκολες που η διάθεσή μας δεν «συνεργάζεται», είναι πολύ δύσκολο να κρατήσουμε σε ψυχραιμία τις σκέψεις μας οι οποίες οδηγούνται από το κακό στο χειρότερο. Αυτό σύμφωνα με τους ειδικούς, οφείλεται στο γεγονός πως η «σκληρή» αυτοκριτική ως ένα μέσο αυτοβελτίωσης, είναι ένα χαρακτηριστικό βαθιά ριζωμένο στην κοινωνία και τον πολιτισμό μας. Αυτό σημαίνει πως οι περισσότερες από εμάς, έχουμε αναπτύξει ένα εσωτερικό μοτίβο (αυτό)καταστροφικών σκέψεων για τον εαυτό μας, που αντί εντέλει να μας ωφελεί, δίνοντάς μας κίνητρο να γίνουμε καλύτερες, καταλήγει να μας δημιουργεί ακόμη περισσότερα προβλήματα.

Συγκεκριμένα, αυτό το είδος «κριτικής» αντί να φέρνει τις επιθυμητές θετικές αλλαγές, έχει την τάση να μεταμορφώνεται σταδιακά σε αμφιβολία, ντροπή και πόνο, συναισθήματα που λειτουργούν συσωρευτικά και όσο κι αν προσπαθούμε δεν μπορούμε να απαλλαγούμε από αυτά. Κι όμως, όσο παράδοξο και αν φαίνεται, αρκούν μόνο μερικές άσχημες μέρες για να σχηματίσουμε για τον εαυτό μας και κατ’ επέκταση το σώμα μας τη χειρότερη και πιο εσφαλμένη εικόνα.

Ωστόσο, αν καταφέρναμε με κάποιον τρόπο να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο έχουμε μάθει να λειτουργούμε και να σκεφτόμαστε τις μέρες που δεν είμαστε σε καλό mood, όχι μόνο θα καταφέρουμε να απεγκλωβιστούμε από επώδυνες αλυσιδωτές σκέψεις, αλλά θα μπορέσουμε να γνωρίσουμε και να «αγκαλιάσουμε» επιτέλους τον εαυτό μας.

Πρόσεχε τη… γλώσσα σου

Αυτό δεν μας έλεγαν όταν ήμασταν μικρές οι γονείς μας για να μην εξοικειωθούμε με τις βρισιές; Κάτι ανάλογο συμβαίνει και σε αυτή την περίπτωση. Η γλώσσα είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο το οποίο χωρίς να το καταλάβουμε μπορεί και λειτουργεί άλλοτε προς όφελος και άλλοτε εις βάρος μας. Δίνοντας λίγο μεγαλύτερη προσοχή, παρατηρώντας σε πρώτη φάση τις λέξεις, τις εκφράσεις ακόμη και τον τόνο που χρησιμοποιούμε όταν απευθυνόμαστε στον εαυτό μας, θα διαπιστώσουμε κατά πόσο είμαστε -ή όχι- επιεικείς μαζί του. Όταν έχεις μία ξεκάθαρη εικόνα για τον τρόπο που σου συμπεριφέρεσαι, αναρωτήσου αν ποτέ θα απευθυνόσουν με τον ίδιο τρόπο στην αδερφή ή την κολλητή σου, σε κάποιο άτομο που αγαπάς πολύ. Αν η απάντηση είναι αρνητική, μάλλον θα πρέπει να γίνεις λίγο πιο ήπια, ευγενική και προσεκτική σε αυτά που λες.

Extra tip: Ο εσωτερικός διάλογος που υπάρχει μέσα στο κεφάλι μας, είναι και η «γλώσσα προγραμματισμού» του μυαλού μας. 

Αντικατέστησε τα «πρέπει» με «θα»

Όταν βρίσκεσαι εν μέσω μίας καταιγιστικής, στυγνής αυτοκριτικής, συνηθίζεις να υπενθυμίζεις στον εαυτό σου πως πρέπει να σταματήσει να τρώει γλυκά, πρέπει να ξεκινήσει γυμναστήριο, πρέπει, πρέπει, πρέπει, πρέπει, όλα εκείνα που «πρέπει» αλλά ποτέ δεν κάνει. Το χειρότερο βέβαια δεν είναι αυτό, αλλά πως ουσιαστικά μπαίνουμε και στη διαδικασία να επιβάλουμε στο σώμα μας πως θα έπρεπε να δείχνει ή ακόμη και να αισθάνεται. Η λέξη «πρέπει» όσο να ‘ναι έχει μία βαριά και κάπως ψυχαναγκαστική χροιά η οποία ταυτίζεται με άγχος, συστολή, ακόμη και κατάθλιψη. Όσο μάλιστα εσύ επιμένεις να μην κάνεις, αυτά τα οποία σου έχεις πει πως «πρέπει» να κάνεις, ο εγκέφαλός σου «ανάβει» μία κόκκινη φωτεινή προειδοποίηση που λέει «FAIL FAIL FAIL», γιατί εσύ η ίδια τον προγραμμάτισες να το κάνει! Αντικαθιστώντας τη λέξη «πρέπει» με τη φράση «θα μπορούσε», αυτόματα δίνεις και στον εγκέφαλο το περιθώριο για περισσότερες επιλογές, του δίνεις μεγαλύτερη αυτονομία, του δίνεις προοπτική όντως να βελτιωθεί. Επιπλέον, το «αυτομαστίγωμα» που ακολουθεί συνήθως τη λέξη «πρέπει», είναι ό,τι πιο αποτρεπτικό για τον οποιοδήποτε στόχο μας.

Κάνε «πατ πατ» για κάθε αρνητική σκέψη

Τη στιγμή εκείνη που αντιλαμβάνεσαι πως μία αρνητική σκέψη έρχεται να σε πιάσει εξαπίνης, έχε πάντα έτοιμη μία ευγενική, καλοπροαίρετη σκέψη για τον εαυτό σου. Παράδειγμα, την επόμενη φορά που θα σκεφτείς «Φαίνομαι κακάσχημη», φέρε στο μυαλό σου τη φωτογραφία από τις καλοκαιρινές διακοπές με την κολλητή σου, το κομπλιμέντο της συναδέλφου σου, το πόσο υπέροχη σε βρίσκει ο φίλος σου όταν ξυπνάτε μαζί το πρωί. Ακόμη καλύτερα, «απάντα» με ένα πιο ουσιαστικά χαρακτηριστικό όπως είναι το αστείρευτο χιούμορ σου, η επιμονή σου, κάποιο ταλέντο που έχεις. Οποιαδήποτε και αν είναι η θετική αυτή σκέψη, είναι εξαιρετικά σημαντική γιατί σιγά σιγά θα σου «ανοίξει» τα μάτια για το ποια είσαι στα αλήθεια, βοηθώντας σε να αναγνωρίσεις τα θετικά σου στοιχεία.

Πες Ε-Υ-Χ-Α-Ρ-Ι-Σ-Τ-Ω

Ναι, ξέρω είναι κάπως δύσκολο και αμήχανο να αρχίσεις να ευχαριστείς τον εαυτό σου για όλα τα καλά (τα πολλά καλά) που σου έχει προσφέρει. Δεν έχουν όλοι την ίδια άνεση να το κάνουν, αλλά όσοι από αυτούς το προσπάθησαν και το κατάφεραν, με τον καιρό απέκτησαν και μία πολύ πιο θετική στάση απέναντι στο σώμα τους. Οκ, μπορεί η ακαδημαϊκή σου πορεία, η προαγωγή που πήρες ή ο διαγωνισμός που κέρδισες να μην έχουν να κάνουν με τις ραγάδες στα πόδια σου, όμως θα σε ανακουφίσει από την ένταση και τη δυσφορία που προκαλούν οι αρνητικές σκέψεις.

Κάνε ένα δώρο στο σώμα σου

Όταν αισθάνεσαι πως έχεις «μπουκώσει» από την αρνητίλα και δεν μπορείς να ξεφύγεις, τότε το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι ένα μικρό δώρο στον εαυτό σου. Ξέρω πως η πρώτη σκέψη είναι να καταβροχθίσεις παγωτά, πατατάκια, pizza και ό,τι άλλο υπάρχει σε comfort food στο οπτικό σου πεδίο. Μην πέσεις στην παγίδα που σου έχει «στήσει» η χαμηλή αυτοεκτίμηση. Σήκω από το κρεβάτι και πήγαινε έναν περίπατο, μαγείρεψε ένα υγιεινό και χορταστικό γεύμα, φτιάξε ένα detox ρόφημα από τα αγαπημένα σου φρούτα. Να είσαι σίγουρη πως τόσο ο οργανισμός σου, όσο και η διάθεσή σου θα πάρουν αμέσως τα πάνω τους!