Παγκόσμια Ημέρα Χορτοφαγίας: Πέντε πράγματα που αξίζει να γνωρίζεις πριν γίνεις vegetarian

Vegan και vegetarian. Δύο λέξεις τις οποίες ακούμε και διαβάζουμε συχνά τα τελευταία χρόνια. Βλέπεις, την περασμένη δεκαετία, αλλά και αυτή που μόλις ξεκίνησε, το κίνημα της χορτοφαγίας απέκτησε και συνεχίζει να αποκτά όλο και περισσότερους πιστούς θαυμαστές. Ακόμη και φίλες ή φίλοι μας οι οποίοι δεν ήξεραν μέχρι προσφάτως τι ακριβώς σήμαινε ουσιαστικά το να είναι κάποιος χορτοφάγος, αποφάσισαν να γίνουν εν μία νυκτί vegatarians.

Για κάποιους η στροφή στη χορτοφαγία αποτελεί μία ακόμη διατροφική τάση που θέλουν να δοκιμάσουν, αν και πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι επιλέγουν να γίνουν vegans ή vegetarians για λόγους ηθικούς ή θεωρώντας τη συγκεκριμένη διατροφική επιλογή ως μία λύση ευεξίας.

Ποια είναι η βασική διαφορά ανάμεσα σε vegans και vegetarians; Οι πρώτοι αποφεύγουν την κατανάλωση κρέατος , γαλακτοκομικών, αβγών και κάθε προϊόντος που προέρχεται από την εργασία των ζώων, όπως το μέλι. Πολλοί μάλιστα αποφεύγουν να φορούν ακόμη και ρούχα που προέρχονται από ζώα, όπως τα μάλλινα, οι γούνες και τα δερμάτινα. Γενικά, η αυστηρή χορτοφαγία αποσκοπεί στο «αποκλείσει, στο μέτρο του δυνατού και πρακτικά, όλες τις μορφές εκμετάλλευσης και σκληρότητας στα ζώα για φαγητό, ρουχισμό ή για οποιονδήποτε άλλο σκοπό». Για τους vegetarians τα πράγματα είναι περισσότερο απλά και για την ακρίβεια, οι περιορισμοί σε ό,τι αφορά στη διατροφή τους σταματούν στην κατανάλωση κρέατος.

Με αφορμή, λοιπόν, την Παγκόσμια Ημέρα Χορτοφαγίας -η οποία από το 1977 μέχρι σήμερα γιορτάζεται κάθε χρόνο την 1η Οκτωβρίου- και στην περίπτωση που σκέφτεσαι να κάνεις τα πρώτα σου βήματα στη χορτοφαγία ή να μάθεις περισσότερα για τη συγκεκριμένη διατροφική πρακτική, ρίξε μια ματιά στα ερωτήματα της λίστας που ακολουθεί.

Πώς μπορείς να κάνεις μία ομαλή μετάβαση στη χορτοφαγία;

Το να μετατραπείς σε vegetarian από τη μία μέρα στην άλλη δεν είναι εύκολη υπόθεση και ενδεχομένως αυτή η απότομη αλλαγή να προκαλέσει ένα μικρό σοκ στον οργανισμό σου. Καλό είναι, λοιπόν, να κάνεις αυτή τη μετάβαση σταδιακά, δηλαδή αντικαθιστώντας σιγά σιγά διάφορες τροφές που καταναλώνεις συχνά με άλλες. Για παράδειγμα, αν θέλεις να ακολουθήσεις την αυστηρή χορτοφαγία, μπορείς να δοκιμάσεις να αντικαταστήσεις τη μαγιονέζα με γιαούρτι στα σάντουίτς σου και το γάλα που βάζεις στα δημητριακά και τον καφέ σου με μία άλλη, φυτική επιλογή, όπως το γάλα αμυγδάλου. Αξίζει επίσης να προσπαθήσεις να εντάξεις περισσότερα φρούτα και λαχανικά στο καθημερινό σου μενού ώστε να συνηθίσει ο οργανισμός σου να δέχεται και να επεξεργάζεται περισσότερες φυτικές ίνες.

Υπάρχει εύκολος τρόπος για να αντιμετωπίσεις τα αρνητικά σχόλια;

Όσο παράξενο και αν σου φαίνεται, οι φίλοι και οι οικογένειά σου ενδέχεται να προβληματιστούν ιδιαίτερα με τη νέα σου διατροφική στροφή. Πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι θα αμφισβητήσουν την επιλογή σου και άλλοι, θα προσπαθήσουν να σε πείσουν ότι ενέχει πολλούς κινδύνους. Σίγουρα η στροφή στη χορτοφαγία πρέπει να γίνει με προσοχή και πιθανότατα με τη βοήθεια των συμβουλών ενός ειδικού, ώστε να είσαι σίγουρη ότι δεν θα στερήσεις από τον οργανισμό σου τα πολύτιμα συστατικά που χρειάζεται. Επίσης, πιθανότατα η μητέρα σου θα προσπαθήσει να σε αποτρέψει με κάθε τρόπο από το γίνεις αυστηρή χορτοφάγος. Άλλωστε, πώς να αποδεχθεί ότι δεν θα φας ξανά το υπέροχο κοκκινιστό μοσχαράκι που εδώ και χρόνια σου ετοιμάζει με χαρά; Για να αντιμετωπίσεις τα αρνητικά σχόλια, θα χρειαστεί να εξοπλιστείς με υπομονή, ψυχραιμία και ενδεχομένως, λίγο χιούμορ. Μία έξυπνη ιδέα είναι να εκπλήξεις τους φίλους και τους συγγενείς σου με τις μαγειρικές σου ικανότητες στη vegetarian μαγειρική; Τι θα έλεγες να οργανώσεις σύντομα ένα τραπέζι στο σπίτι σου; 

Πώς θα είσαι σίγουρη ότι θα λαμβάνεις τις απαραίτητες πρωτεΐνες;

Πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι θα σου πουν πως αν γίνεις vegetarian ή vegan, δεν θα λαμβάνεις πια τις απαραίτητες για τον οργανισμό σου πρωτεΐνες μέσα από τη διατροφή σου. Η αλήθεια είναι όμως, ότι υπάρχουν πολλά φυτικά τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε πρωτεΐνες: Από τη σόγια και τα φασόλια στα ρεβίθια, τις φακές, το φυστικοβούτυρο και μεταξύ άλλων τα καρύδια. Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να συμβουλευτείς έναν διατροφολόγο προτού κάνεις αυτή την αλλαγή στο διατροφικό σου μενού, προκειμένου να σε κατευθύνει καταλλήλως.

Θα παίρνεις όλες τις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία που χρειάζεσαι;

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλούς ανθρώπους οι οποίοι σκέφτονται να στραφούν στη χορτοφαγία ή τον βιγκανισμό είναι το αν μέσα από τη νέα τους διατροφή, θα μπορούν να λαμβάνουν τις επαρκείς ποσότητες βιταμινών και ιχνοστοιχείων που χρειάζεται ο οργανισμός τους για να παραμένει υγιής. Η απάντηση είναι θετική, αρκεί να γίνονται οι κατάλληλες διατροφικές επιλογές. Για παράδειγμα, καλό είναι να γνωρίζεις ότι αν σκοπεύεις να γίνεις vegan είναι σημαντικό να λαμβάνεις περισσότερη βιταμίνη B12, η οποία βρίσκεται συνήθως στο κρέας, τα αβγά και το ψάρι. Η έλλειψη της βιταμίνης B12 μπορεί να επηρεάσει τις νοητικές σου ικανότητες, να προκαλέσει διαταραχές στην όρασή σου και μεταξύ άλλων, να σε κάνει να αισθάνεσαι έντονη κόπωση. Για να μην αντιμετωπίσεις προβλήματα όπως εκείνα που προαναφέραμε, καλό είναι να καταναλώνεις τροφές που είναι πλούσιες σε σίδηρο και φυλλικό οξύ (που θα βρεις στα πράσινα λαχανικά, όπως τα μπιζέλια και το μπρόκολο) και να βρεις εναλλακτικές πηγές πρόσληψης της βιταμίνης B12. Αυτό μπορεί να συμβεί εντάσσοντας στη διατροφή σου ενισχυμένα τρόφιμα με βιταμίνη B12, όπως συμβαίνει με πολλά δημητριακά και φυτικά γάλατα σήμερα. Καλό είναι επίσης να γνωρίζεις ότι τα μανιτάρια σιτάκε, περιέχουν σημαντική ποσότητα Β12!

Με το κόστος τι γίνεται;

Για το τέλος αφήσαμε ένα ερώτημα που απασχολεί συχνά εκείνους που επιθυμούν να στραφούν στον βιγκανισμό: Το κόστος μια φυτικής διατροφής. Η αλήθεια είναι, ωστόσο, ότι αν δεν θέλεις να τρέφεσαι αποκλειστικά σε βιολογικά προϊόντα, η φυτική διατροφή μπορεί να είναι αρκετά οικονομική και να μην επιβαρύνει τον προϋπολογισμό σου. Καλό είναι απλό να φροντίζεις να κάνεις με έξυπνο και οργανωμένο τρόπο τις αγορές σου από το μανάβικο ή το σούπερ μάρκετ. Αυτό σημαίνει να προσπαθείς να μην αγοράζεις περισσότερα φρούτα, λαχανικά και φυτικά είδη από εκείνα που χρειάζεσαι διότι χαλάνε πιο γρήγορα από άλλα τρόφιμα και είναι κρίμα για τον πλανήτη αλλά και το πορτοφόλι σου, να καταλήγουν στον κάδο απορριμμάτων.

2 SHARES
DPG NETWORK
Θετική στον κορονοϊό η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως

Θετική στον κορονοϊό η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως

Σύγκρουση πλοίων στον Πειραιά: Έτσι έγινε το ναυτικό ατύχημα – Το υλικό που έσωσε το «Καλλιστώ»

Σύγκρουση πλοίων στον Πειραιά: Έτσι έγινε το ναυτικό ατύχημα – Το υλικό που έσωσε το «Καλλιστώ»

Big Brother: Η απάντηση της Σοφίας για τις πλαστικές επεμβάσεις (videos)

Big Brother: Η απάντηση της Σοφίας για τις πλαστικές επεμβάσεις (videos)

Χαμός στη Ρόδο: Έγινε διαρρήκτης για ένα φιλί! Πρωτοφανές σκηνικό

Χαμός στη Ρόδο: Έγινε διαρρήκτης για ένα φιλί! Πρωτοφανές σκηνικό

Γενικό lockdown: Τότε θα «πατήσει το κουμπί» η κυβέρνηση - Η απόφαση Μητσοτάκη

Γενικό lockdown: Τότε θα «πατήσει το κουμπί» η κυβέρνηση - Η απόφαση Μητσοτάκη

Σύγκρουση πλοίων – Πειραιάς: Ποιο είναι το ναρκοθηρευτικό πλοίο «Καλλιστώ»

Σύγκρουση πλοίων – Πειραιάς: Ποιο είναι το ναρκοθηρευτικό πλοίο «Καλλιστώ»

Δήλωση «βόμβα» Αρκουμανέα: Πάνω από 1.000 κρούσματα σήμερα

Δήλωση «βόμβα» Αρκουμανέα: Πάνω από 1.000 κρούσματα σήμερα

ΟΠΕΚΑ Επίδομα Παιδιού: Αλλαγές στην πληρωμή της πέμπτης δόσης - Δείτε αναλυτικά

ΟΠΕΚΑ Επίδομα Παιδιού: Αλλαγές στην πληρωμή της πέμπτης δόσης - Δείτε αναλυτικά

Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Κάθε μέρα και μια νέα πρόκληση - Γιατί ξεκίνησε «πόλεμο» με τον Μακρόν

Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Κάθε μέρα και μια νέα πρόκληση - Γιατί ξεκίνησε «πόλεμο» με τον Μακρόν

Πόθεν έσχες 2020: Πότε λήγει η προθεσμία υποβολής

Πόθεν έσχες 2020: Πότε λήγει η προθεσμία υποβολής

Big Brother: Η φωτογραφία της Χριστίνας που «γκρέμισε» το Instagram – Ποιους ευχαρίστησε (pic)

Big Brother: Η φωτογραφία της Χριστίνας που «γκρέμισε» το Instagram – Ποιους ευχαρίστησε (pic)

Covid μακράς διάρκειας: Τα συμπτώματα & ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο

Covid μακράς διάρκειας: Τα συμπτώματα & ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο