Γιατί τελειομανία και παραγωγικότητα στο γραφείο δεν πηγαίνουν μαζί

Τελειοθηρία, τελειομανία ή απλώς, εμμονή με την τελειότητα. Το να θέλεις να κάνεις τα πάντα τέλεια, ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην εργασία σου, δεν φαντάζει και τόσο αρνητικό, με μία πρώτη ματιά. Πιθανότατα αισθάνεσαι ότι καθώς περνάς ώρες ατέλειωτες μπροστά από τον υπολογιστή για να εντυπωσιάσεις τους συναδέλφους με την παρουσίασή σου και καθώς ωθείς τον εαυτό σου στα άκρα για να έχεις ένα τέλειο αποτέλεσμα, η ανάγκη σου για τελειότητα, μπορεί να έχει έναν αρνητικό αντίκτυπο για τη συνολική υγεία, τη διάθεση και την ψυχολογία σου.

Αυτό που ενδεχομένως δεν γνωρίζεις ή δεν έχεις αντιληφθεί όμως, είναι το ότι τελειομανία και παραγωγικότητα δεν πηγαίνουν συχνά μαζί. Για την ακρίβεια, το «κυνήγι» της τελειότητας μπορεί να έχει ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα, από εκείνα που επιδιώκεις. Το πώς και το γιατί, θα το μάθεις αμέσως. 

Οι αρνητικές επιδράσεις της τελειομανίας στην εργασιακή σου καθημερινότητα  

Δεν είναι τυχαίο που άρθρα και βιβλία που έχουν δημοσιευτεί και κυκλοφορήσει τα τελευταία χρόνια, με τις υπογραφές ειδικών, δίνουν μία περισσότερο αρνητική και λιγότερο θετική χροιά στην έννοια της τελειομανίας. Όχι μόνο για το πώς μπορεί να επηρεάσει τους γύρω σου, αλλά και το τι επιδράσεις έχει σε εσένα την ίδια και δη, την εργασία σου. Για την ακρίβεια, αρκετοί είναι εκείνοι οι οποίοι υποστηρίζουν πως τα αποτελέσματα της τελειομανίας, είναι περισσότερο αρνητικά, κάνοντας μάλιστα λόγο για ένα πρόβλημα που μπορεί να έχει και παθολογικές προεκτάσεις.

Βλέπεις, οι τελειομανείς θεωρούν πως οποιοδήποτε αποτέλεσμα πέρα από το τέλειο, δεν είναι αποδεκτό. «Και πού είναι το αρνητικό;», θα μας ρωτήσεις. Στο ότι φαίνεται πως σε πολλές περιπτώσεις, η τελειομανία δεν συνδέεται με αυξημένη παραγωγικότητα, αλλά με έντονη αναβλητικότητα. Αυτό συμβαίνει διότι προκειμένου να πετύχει το τέλειο αποτέλεσμα που θέλει, ο τελειομανής χάνει χρόνο για να ολοκληρώσει μία εργασία, ακόμη και αν πρόκειται για κάτι σχετικά απλό. Σβήνει, προσθέτει, διανθίζει, ψάχνει και ξαναγράφει, χάνοντας πολύτιμο χρόνο που θα μπορούσε να αφιερώσει σε κάποιο άλλο task. Η σκέψη ότι πρέπει να κάνει το καθετί τέλεια, τον ωθεί επίσης να ασκεί αυστηρή κριτική στον εαυτό του, τον αποτρέπει από το να παίρνει σημαντικές πρωτοβουλίες και συχνά, αποσπά την προσοχή του από λεπτομέρειες που μπορεί να είναι πιο σημαντικές. Κάπως έτσι, το «τέλειο» έργο ολοκληρώνεται συχνά, την ώρα που έχει χάσει την αξία και το νόημά του.

Ώρα να χαλαρώσεις και να στραφείς και εσύ κατά της τελειότητας

Στην περίπτωση που όσα διάβασες μέχρι στιγμής, σε έκαναν να σκεφτείς τον εαυτό σου, ήρθε η ώρα να αναθεωρήσεις. Ουσιαστικά, αν θέλεις να αυξήσεις την παραγωγικότητά σου, να βελτιώσεις τη διάθεσή σου και να έχεις λιγότερο στρες κάθε μέρα, καλό είναι να αρχίσεις να προσπαθείς να είσαι λιγότερο τέλεια, σε ό,τι κάνεις ή καλύτερα, να αναγνωρίζεις πιο εύκολα πού πρέπει να αφιερώνεις περισσότερο χρόνο και ενέργεια και πού όχι.

Απορρίπτοντας την ιδέα ότι πρέπει να είσαι τέλεια, θα αποκτήσεις μία πιο θετική και παραγωγική εργασιακή «φιλοσοφία» και ταυτόχρονα, θα περιορίσεις το άγχος και την πίεση που αισθάνεσαι καθημερινά, ακόμη και όταν δεν επιβάλλονται. Δεν θα συμβεί κάτι αν κάνεις ένα μικρό λάθος, διότι δεν υπάρχει άνθρωπος που να είναι τέλειος και στην εποχή που όλοι και όλα «τρέχουν» με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, το να μπορείς να ξέρεις πόσο χρόνο θα επενδύσεις σε κάθε task και project, μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμο, τόσο για την προσωπική σου ευημερία, όσο και για την επαγγελματική σου εξέλιξη. Σίγουρα η manager σου θέλει να είσαι προσεκτική και να φέρνεις πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Αναμφίβολα όμως, δεν θέλει να σε βλέπει να χάνεις σημαντικό χρόνο για να τελειοποιήσεις ένα task, που κάποιος άλλος θα ολοκλήρωνε μέσα σε μισή ή σε μία ώρα, ακόμη και αν δεν ήταν αψεγάδιαστο.

Πώς θα αντιμετωπίσεις την εμμονή σου να είσαι η τέλεια εργαζόμενη 

Αφού έμαθες γιατί είναι σημαντικό να καταπολεμήσεις την τελειομανία σου, ήρθε η ώρα να δεις πώς θα το καταφέρεις. Έχουμε παραθέσει, λοιπόν, μερικά hacks, κάποιες απλές συμβουλές που ελπίζουμε να σε βοηθήσουν στη συγκεκριμένη περίπτωση.

#1 Θέσε όρια στον εαυτό σου: Για να καταπολεμήσεις την ανάγκη να κάνεις τα πάντα τέλεια, είναι σημαντικό να θέσεις κάποια όρια στον εαυτό σου, δηλαδή να δημιουργείς κάθε μέρα ένα νοητό χρονοδιάγραμμα, αναφορικά με τον χρόνο που αξίζει να αφιερώνεις σε κάθε task. Μπορείς ακόμη και να βάζεις χρονόμετρο στο τηλέφωνό σου, ώστε να μην βγαίνεις εκτός προγράμματος.

#2 Άρχισε να καταγράφεις τα κατορθώματά σου: Αντί να σημειώνεις στην ατζέντα και την to-do list σου όλα όσα έχεις να κάνεις ή hacks για να τελειοποιήσεις ένα project, άρχισε να καταγράφεις επίσης όλα όσα έχεις πετύχει μέσα στην εβδομάδα -και για τα οποία πρέπει να αισθάνεσαι περήφανη.

#3 Άρχισε να είσαι πιο επιεικής με τους συναδέλφους σου: Αν μέχρι σήμερα έσπευδες να υποδείξεις στη συνάδελφό σου τα λάθη της ή της ασκούσες κριτική, αν δεν έκανε κάτι όπως εσύ έκρινες ότι έπρεπε να γίνει, ώρα να δεις τα πράγματα αλλιώς. Φρόντισε να είσαι στο εξής η πρώτη που θα της λέει πως «είναι ανθρώπινο να γίνονται λάθη» και μέσα από αυτήν την παραδοχή, θα υπενθυμίζεις και εσύ στον εαυτό σου κάτι πολύτιμο.


Να θυμάσαι, λοιπόν, πως τελειότητα δεν σημαίνει και αυξημένη παραγωγικότητα. Συνεπώς, προσπάθησε στο εξής να είσαι πιο επιεικής με τον εαυτό σου και τους γύρω σου και κυρίως, αποδέξου το γεγονός ότι τα λάθη είναι ανθρώπινα και πως υπάρχει ομορφιά στις ατέλειες. Όπως ακριβώς, λοιπόν, καλείσαι να αγαπήσεις το σώμα σου με τις ατέλειές του (ή το έχεις κάνει ήδη), το ίδιο θα κάνεις και σε ό,τι αφορά στην εργασιακή σου καθημερινότητα. Υιοθετώντας ένα πιο υγιές mindset, δηλαδή έναν τρόπο σκέψης που σε θέλει περισσότερο παραγωγική και πιο οργανωτική με τον χρόνο σου και λιγότερο τέλεια, σύντομα θα δεις διαφορά, τόσο στη διάθεσή σου τις ώρες που είσαι στο γραφείο, όσο και στις επιδόσεις σου.

15 SHARES