«Αναπάντεχα» οφέλη από την υγιεινή καθαριότητα στα σχολεία
Αν μπορούσαμε να τηρούμε και εκτός σπιτιού τους κανόνες υγιεινής που οι περισσότεροι εφαρμόζουμε σπίτι μας, τότε θα υπήρχαν αυτονόητα οφέλη, όπως η σπανιότερη μετάδοση ασθενειών αλλά και αναπάντεχα οφέλη, όπως η μεγαλύτερη πρόοδος των παιδιών στο σχολείο!
Πριν εξηγήσουμε αυτό το φαινομενικά παράδοξο, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: όπως είναι γνωστό, οι ιοί που προκαλούν λοιμώξεις όπως η γρίπη, που φέτος ειδικά εμφανίζει μεγάλη έξαρση, μεταφέρονται από άτομο σε άτομο μέσω της επαφής των χεριών ή του αγγίγματος μολυσμένων επιφανειών. Στο σπίτι, ευτυχώς, συνηθίζουμε συχνά να απολυμαίνουμε τις επιφάνειες, κυρίως με προϊόντα όπως η χλωρίνη, που περιέχουν υποχλωριώδες νάτριο και σκοτώνουν σχεδόν όλα τα μικρόβια. Σε χώρους όμως όπως τα σχολεία, η τήρηση αντίστοιχων κανόνων υγιεινής είναι, εκ των πραγμάτων, πιο περίπλοκη. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με έρευνες, το 40% των γονιών αγνοεί τις διαδικασίες καθαριότητας που ακολουθούνται στα σχολεία των παιδιών τους.
«Ο μεγάλος αριθμός παιδιών στα σχολεία αποτελεί έναν από τους βασικότερους τρόπους κυκλοφορίας των μικροβίων εντός μιας κοινότητας», υποστηρίζει η Αθηνά Π. Κούρτη, παιδίατρος και συγγραφέας του βιβλίου «Keeping Your Child Healthy in a Germ-Filled World» (Κρατώντας το παιδί σας υγιές σε έναν κόσμο γεμάτο μικρόβια). Επίσης, μελέτες έχουν δείξει ότι μολυσματικοί παράγοντες που προσέβαλαν μαθητές οδήγησαν σε μολύνσεις άλλων μελών της οικογένειας, σε ποσοστό έως 50%2, ενώ άλλη έρευνα κατέδειξε ότι οι ασθένειες ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας ευθύνονται για το 40% των απουσιών των γονιών από την εργασία τους.3
Το ερώτημα είναι πώς συνδέονται όλα αυτά με την πρόοδο και την εξέλιξη των παιδιών μας. Η σχολική ζωή, ακόμη και από πολύ μικρές ηλικίες, έχει πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά, που δεν περιορίζονται μόνο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η κοινωνικοποίηση και η ανεξαρτητοποίησή τους μέσα σε ένα περιβάλλον συνομηλίκων βοηθάει τους μαθητές να καλλιεργήσουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες ιδιαίτερα σημαντικές για την ανάπτυξή τους, συμβάλλουν στην πρόοδό τους και οδηγούν στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους.
Όταν λοιπόν τα παιδιά απουσιάζουν συχνά από το σχολείο, η ομαλή εξέλιξη αυτής της διαδικασίας εμποδίζεται και δεν μπορούν να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα πλεονεκτήματα από την καθημερινή παρουσία τους στα θρανία. Μάλιστα, σύμφωνα με το Center of Disease Control, CDC, HΠΑ, κάθε χρόνο χάνονται περί τα 130 εκατομμύρια σχολικών ημερών, σημαντικό μέρος των οποίων οφείλεται σε ασθένειες/λοιμώξεις κάθε είδους»4 . Υπάρχουν δε ενδείξεις ότι ένα μικρό παιδί κρυολογεί 6 έως 10 φορές5, κατά μέσο όρο, ετησίως. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να ληφθούν μέτρα υγιεινής και καθαριότητας στα σχολεία, που θα εμποδίζουν κατά το δυνατό τη μετάδοση μικροβίων. Αξίζει στο σημείο αυτό να σημειώσουμε πως το μέσο σχολικό θρανίο «φιλοξενεί» περισσότερα από 20.000 μικρόβια6.
Άλλωστε, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας υποστηρίζει ότι ένα υγιεινό και καθαρό σχολικό περιβάλλον μπορεί να ενισχύσει άμεσα την υγεία των παιδιών και την αποτελεσματική μάθηση, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτόν στην ανάπτυξη υγιών ενηλίκων, ως καταρτισμένων και παραγωγικών μελών της κοινωνίας. Πρόκειται για μια θέση που καλό είναι να ενθαρρύνει και τη λήψη των κατάλληλων μέτρων στα σχολεία.
Δρ. Σίσσυ Κολυβά, Βιολόγος, Μέλος του Ομίλου Φίλων του Παστέρ