Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου του Μαστού: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Νάνσυ Μητσοστέργιου

Γιατί η έγκαιρη διάγνωση και πρόληψη σώζει ζωές

Η σημερινή ημέρα είναι μία από τις πιο σημαντικές, που υπάρχουν στον μήνα Οκτώβρη κι αυτό, γιατί πρόκειται για την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου του μαστού. Ίσως ότι διαβάσεις παρακάτω να τα έχεις ξαναδεί, έχεις δώσει όμως, την απαιτούμενη προσοχή;

Η συγκεκριμένη αποτελεί τη συχνότερη μορφή καρκίνου των γυναικών και είναι η 2η αιτία θανάτου των γυναικών από καρκίνο, ενώ κάθε χρόνο πάνω από 1,3 εκατομμύρια γυναίκες παγκοσμίως διαγιγνώσκονται με καρκίνο του μαστού. Πόσο σίγουρη είσαι όμως ότι έχεις μάθει όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις γύρω από αυτή την ασθένεια; Παρακάτω θα διαβάσεις όλα όσα πρέπει να ξέρεις.

#1. Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη καρκίνου του μαστού;

Όταν λέμε ότι μία γυναίκα κινδυνεύει περισσότερο να εμφανίσει καρκίνο του μαστού, αυτό σημαίνει ότι πιθανόν να έχει κάποιο παράγοντα κινδύνου για την ανάπτυξη της νόσου. Θα πρέπει όμως να σημειωθεί ότι οι παράγοντες κινδύνου δεν προβλέπουν με βεβαιότητα, αν μια γυναίκα θα αναπτύξει καρκίνο του μαστού.

Ηλικία: όσο μεγαλώνει μία γυναίκα, αυξάνεται και ο κίνδυνος να αναπτύξει καρκίνο του μαστού. Η πλειονότητα των περιστατικών αφορά γυναίκες άνω των 50 ετών.
Κληρονομικότητα: Αφορά μικρό γυναικών που έχουν στο γενετικό τους υλικό μία αλλοίωση (μετάλλαξη) στα γονίδια BRCA1 και BRCA2.
Οικογενειακό ιστορικό: Όταν μία ή περισσότερες συγγενείς πρώτου βαθμού έχουν ήδη αναπτύξει καρκίνο του μαστού (μητέρα, κόρη, αδελφή).
Μη τεκνοποίηση: ή πρώτος τοκετός σε μεγάλη ηλικία (μετά τα 35).
Πρώιμη έναρξη εμμηνορυσίας: πριν την ηλικία των 12 ετών.
Καθυστερημένη έναρξη εμμηνόπαυσης (μετά τα 55).
Παχυσαρκία (μετά την εμμηνόπαυση).
Προηγούμενο ιστορικό καρκίνου του μαστού (αυξημένος κίνδυνος ανάπτυξης καρκίνου και στον άλλο μαστό).
Σημαντική έκθεση του στήθους σε ακτινοβολία.
Προηγούμενος καρκίνος της μήτρας ή των ωοθηκών.
Άτυπη υπερπλασία των κυττάρων του αδένα του μαστού ή άλλη προ-κακοήθης κατάσταση που βρέθηκε σε βιοψία του μαστού.
Ιστορικό με πολλαπλές βιοψίες του μαστού. Η αναγκαιότητα πολλών βιοψιών υποδηλώνει έμμεσα ένα μαστό με αρκετές ύποπτες αλλοιώσεις.

Άλλοι πιθανοί επιβαρυντικοί παράγοντες κινδύνου μπορεί να είναι η κατανάλωση αλκοόλ, η λήψη αντισυλληπτικών δισκίων και η μακροχρόνια λήψη οιστρογόνων (ορμονική υποκατάσταση) μετά την εμμηνόπαυση.

#2. Διάγνωση και πρόληψη

Τι αλλαγές πρέπει να προσέξω στο στήθος μου;

Η πιο συνηθισμένη ένδειξη καρκίνου μαστού είναι μία σκληρή μάζα ή ένας όγκος που δεν υπήρχε παλιότερα και εμφανίστηκε ξαφνικά.

Επιπλέον συμπτώματα είναι:

-Πρήξιμο μέρους ή όλου του μαστού
-Πρήξιμο ή σκληρία της μασχάλης
-Ερεθισμός (κοκκίνισμα) του δέρματος που καλύπτει το μαστό
-Εισολκή (τράβηγμα) σε ένα σημείο του δέρματος
-Πόνος στη θηλή ή εισολκή της θηλής (η θηλή γυρίζει προς τα μέσα)
-Ερεθισμός της περιοχής της θηλής σαν έκζεμα (εξέλκωση)
-Αλλαγή στο χρώμα του δέρματος
-Υγρό από τη θηλή


Μπορεί ο καρκίνος του μαστού να προληφθεί;

Συγκεκριμένος και σίγουρος τρόπος για να εμποδίσεις την εμφάνιση και την ανάπτυξη του καρκίνου του μαστού δεν υπάρχει. Φυσικά όμως, υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνει, ώστε να μειώσεις τον κίνδυνο ανάπτυξης ή ακόμη και να τον εντοπίσεις σε ένα αρχικό στάδιο.

-Η αλλαγή του τρόπου ζωής σου (πχ. απέφυγε βλαβερές τροφές – που πρέπει ούτως ή άλλως να κάνεις- κάνε τη διατροφή σου πιο υγιεινή, προσθέτοντας άφθονα φρούτα και λαχανικά, γυμνάσου, αν όχι σε γυμναστήριο μπορείς και μόνη σου στο σπίτι, μην εκθέτεις τον εαυτό σου στον ήλιο για πολλές ώρες, ειδικά όταν είναι ιδιαίτερα καυτός) μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του μαστού.

-Η πρόληψη σώζει ζωές το θυμάσαι; Άρα κάτι ακόμη που μπορείς να κάνεις είναι η τήρηση των κανόνων προληπτικού ελέγχου ανάλογα με την ηλικία σου. Η έγκαιρη διάγνωση είναι αυτή που θα σε βοηθήσει να αντιμετωπίσεις με μεγαλύτερη ευκολία το πρόβλημα και να βγεις ακόμη και κερδισμένη.


#3. Πράγματα που μπορείς να κάνεις για να μειώσεις τονκίνδυνο γενικά

-Πρώτον και σημαντικότερο: μάθε να τρέφεσαι σωστά. Έχε πάντα στη διατροφή σου τροφές από όλες τις ομάδες. Ακόμη κι αν δεν τρως κάτι, φρόντισε να το αντικαθιστάς με κάτι άλλο, που θα σου δώσει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεσαι.

-Δεύτερον, προσπάθησε να διατηρείς το βάρος σου σε φυσιολογικά επίπεδα. Ούτε πολύ αδύνατη, ούτε υπέρβαρη. Μία ενδιάμεση κατάσταση είναι φυσιολογική. Το σωματικό σου βάρος πρέπει να επικεντρώνεται σε δύο στοιχεία: στον δείκτη μάζας σώματος και στην περιφέρεια της μέσης σου.

-Τρίτον ασκήσου συστηματικά. Είναι επίσης πολύ σημαντικό το να γυμνάζεσαι. Αν δεν έχεις χρόνο για το γυμναστήριο, τότε μπορείς πολύ εύκολα να το κάνεις σπίτι σου. Υπάρχουν πολλές ασκήσεις, τόσο ενδυνάμωσης, όσο και για κάψιμο λίπους, που μπορείς να κάνεις και μόνη σου.

DPG Network