Πώς θα αναβαθμίσεις τη σχέση σου με το φαγητό;

Ώστε να διαμορφώσεις μία διατροφή που θα σε ενδυναμώνει και δεν θα σε...σαμποτάρει.

Όταν σκέφτεσαι τη λέξη «σχέση», ποιο είναι το αμέσως επόμενο πράγμα που περνάει από το μυαλό σου; Ο σύντροφός σου; Ο πρώην σύντροφός σου; Η κολλητή, η μαμά, ο μπαμπάς σου; Ναι, σίγουρα όλα τα παραπάνω πρόσωπα ασκούν μεγάλη επιρροή πάνω σου, γεγονός που δικαιολογεί τον καθοριστικό ρόλο τους στη ζωή σου. Μερικές φορές αναρωτιέσαι πόσο διαφορετικά θα ήταν όλα δίχως εκείνους και δεν θες ούτε καν να το φαντάζεσαι. Πρόκειται για σχέσεις ζωτικής σημασίας για εσένα, όπως είναι άλλωστε -κυριολεκτικά και μεταφορικά- η σχέση σου με το φαγητό.

Κι όμως, όσο μεγάλη σημασία και προσοχή δίνεις στη σχέση με τους γονείς και τους φίλους σου, την ίδια φροντίδα οφείλεις να δώσεις και σε αυτή που καθημερινά αναπτύσσεις με τη διατροφή σου. Αν μάλιστα ανήκεις στην κατηγορία όλων εκείνων που η σχέση τους με το φαγητό επηρεάζει συγχρόνως αυτή με το σώμα τους και ανάποδα, αν δηλαδή η σχέση σας είναι κατά κάποιον τρόπο «συγκρουόμενη», οφείλεις στον εαυτό σου να κάνεις άμεσα κάτι για αυτό.

Μην ξεχνάς πως το φαγητό εκτός από βιολογική ανάγκη και ανθρώπινα «καύσιμα», είναι και μία από τις μεγαλύτερες απολαύσεις. Ακριβώς για αυτό, είναι σημαντικό να αναθεωρήσεις εκ νέου τη σχέση σας ή να την αναβαθμίσεις, εξασφαλίζοντας όχι μόνο ένα καλύτερο, υψηλής διατροφικής αξίας γεύμα για τον οργανισμό σου, αλλά και μία πολύ πιο απολαυστική εμπειρία!

Οραματίσου το μέλλον!

Όπως ακριβώς συμβαίνει με όλες τις υπόλοιπες σχέσεις που περιλαμβάνονται στη ζωή μας, έτσι και σε αυτή με το φαγητό, χρειάζεται να κάνεις που και που μία αξιολόγηση. Είναι ο μοναδικός τρόπος να δεις πού βρίσκεστε, τι θέλεις να βελτιώσεις και τι θα διατηρήσεις το ίδιο. Αυτό θα μπορέσεις να το κάνεις μόνο αν ξέρεις τι θες από εσένα μελλοντικά. Στη συνέχεια, προσπάθησε να φανταστείς την ιδανική εκδοχή σου και τη σχέση που αυτή η μελλοντική και ιδανική εκδοχή θα έχει με το φαγητό. Ναι, δεν είναι καθόλου εύκολο, για αυτό μπορείς απλά να σου θέσεις τις εξής τρεις ερωτήσεις:

Πώς θα φροντίζει αυτό το άτομο τον εαυτό του;
Πώς θα αισθάνεται αυτός ο άνθρωπος με τον εαυτό του;
Ποιες θα είναι οι ωφέλιμες συνήθειες του;

Έχοντας μία λίγο πιο συγκεκριμένη εικόνα για την «ιδανική» εκδοχή σου, θα είναι πολύ εύκολο να ξεπεράσεις την οποιαδήποτε πρόκληση μπορεί να προκύψει στην καθημερινότητά σου, απλά ρωτώντας τον εαυτό σου: «Τι θα έκανε η ιδανική εκδοχή μου σε αυτή την περίπτωση»;

Άρχισε να βλέπεις το φαγητό ως ενέργεια

Το φαγητό δεν είναι απλώς συστατικά ή θερμίδες. Μία χούφτα αμύγδαλα για παράδειγμα, μπορεί να έχει τις ίδιες περίπου θερμίδες με ένα χορταστικό μπισκότο σοκολάτα με γέμιση κρέμας, όμως η κάθε μία από αυτές τις δύο τροφές, επηρεάζει με διαφορετικό τρόπο τον οργανισμό μας. Σύμφωνα με το τι θα επιλέξεις να φας, η ενέργεια, η διάθεση, οι ορμόνες, ο εγκέφαλος, ακόμη και το ανοσοποιητικό σου σύστημα, θα επηρεαστούν ανάλογα. Ακριβώς για αυτό, είναι σημαντικό να κάνεις την κατάλληλη επιλογή τροφών, χωρίς να παρασύρεσαι από trends ή υποδείξεις φίλων. Ο κάθε οργανισμός είναι μοναδικός και αυτό που ίσως είναι το καλύτερο για εσένα, να μην είναι για κάποιον άλλο και αντίστροφα. Δίνοντας σημασία στον τρόπο που αντιδρά ο οργανισμός και η διάθεσή σου σε κάποιες τροφές, ποιες είναι αυτές που σε γεμίζουν ενέργεια και έτσι, θα μπορέσεις να διαμορφώσεις μία διατροφή που θα σε ενδυναμώνει, όχι μία που θα σε σαμποτάρει.

Βγες από τον… αυτόματο πιλότο

Για τις περισσότερες από εμάς, η σχέση μας με το φαγητό είναι εδώ και χρόνια στον... αυτόματο πιλότο. Για να καταλάβεις τι εννοώ, θυμήσου απλά όλες εκείνες τις φορές που σε έπιασες να τσιμπολογάς λίγο… comfort food χωρίς ουσιαστικά να πεινάς. Είναι σημαντικό όταν καταναλώνουμε τροφές, να γνωρίζουμε τι είναι αυτό που το προκάλεσε, θέτοντας στον εαυτό μας τις εξής ερωτήσεις:

Πεινάω όντως;
Τι είναι αυτό που με κάνει να στρέφομαι στο φαγητό;

Όταν καταλάβεις πως αυτό που σε κάνει να θες να φας δεν είναι πείνα αλλά κάτι άλλο, φτιάξε ένα ζεστό τσάι, κάνε ένα μπάνιο, περπάτησε μέχρι το κοντινότερο πάρκο της γειτονιάς σου, διάβασε μερικές σελίδες από ένα βιβλίο. Σε καμία περίπτωση μην ενδώσεις. Όσο συνεχίσεις να συντηρείς αυτή τη λάθος συνήθεια του comfort food, τόσο θα επιστρέφεις σε αυτό το ανθυγιεινό «καταφύγιο» τις δύσκολες στιγμές που σε πλημμυρίζει η νευρικότητα, το άγχος και η μελαγχολία.

Κάνε την κάθε μέρα… Δευτέρα

Πόσες φορές έχεις πει «τώρα που έφαγα ένα μπισκότο, δεν πειράζει να φάω όλο το πακέτο και να μπω στον δρόμο της… σωστής διατροφής από Δευτέρα»; Σίγουρα λιγότερες από εμένα, ωστόσο αυτό που φροντίζω να μην ξεχνάω ποτέ είναι πως κάθε στιγμή μπορεί να είναι η κατάλληλη στιγμή να επιλέξω το καλύτερο για εμένα και σου προτείνω να κάνεις το ίδιο. Δεν έχει κανένα νόημα να περιμένεις τη Δευτέρα για να αλλάξει ως διά μαγείας το mindset σου. Αντίθετα, δίνοντας κάθε τόσο μικρές υπενθυμίσεις στον εαυτό σου, αργά ή γρήγορα σε βάθος χρόνου, θα προγραμματίσεις τον εγκέφαλό σου να επιλέγει μόνο το καλύτερο. Ακόμη και τις φορές που θα υποπέσεις στην οποιαδήποτε διατροφική… αμαρτία, μην γίνεις αυστηρή με τον εαυτό σου, αλλά προσπάθησε να καταλάβεις τον λόγο που εντέλει επίλεξες τη συγκεκριμένη επιλογή.

Ανέβασε το level των γευμάτων σου

Όχι δεν είναι απαραίτητο από τη μία μέρα στην άλλη να ανακηρυχθείς σε... αρχιμαγείρισσα, απλώς κάνοντας μικρές μετατροπές στα γεύματά σου, αφαιρώντας, προσθέτοντας και αλλάζοντας κάποια συστατικά ή τον τρόπο που τα μαγειρεύεις (τηγάνι, φούρνος κλπ), όχι μόνο μπορείς να κάνεις το πιάτο σου πιο απολαυστικό αλλά και πολύ πιο υγιεινό. Αν θες να ξεκινήσεις από κάπου, το πρωινό και το δεκατιανό σου στο γραφείο είναι τα πρώτα γεύματα τα οποία μπορείς να αλλάξεις με λίγες μόνο κινήσεις. Αντικατέστησε τη ζάχαρη με πρωτεΐνη, εμπλούτισε οποιαδήποτε τροφή με λαχανικά, πες «ναι» στον πειρασμό της μαύρης σοκολάτας! Όλες αυτές οι μικρές αλλαγές είναι που σε βάθος χρόνου θα σε βοηθήσουν να φτάσεις -επιτέλους- στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Last but not least

Τέλος, ακόμη και εκείνες τις φορές που θες να ενδώσεις σε κάποια τροφή που ξέρεις πως παρά τη λαχταριστή της γεύση, δεν έχει κάτι παραπάνω να σου προσφέρει, φρόντισε να την απολαύσεις στο έπακρο! Άσε κάτω το κινητό σου, προσπάθησε σε κάθε μπουκιά να γευτείς με τον ουρανίσκο και τη γλώσσα σου ακόμη και το τελευταίο συστατικό που περιλαμβάνει η συνταγή. Μην πέσεις στη παγίδα να κάνει το πιάτο μία χαψιά, δώσε χρόνο στον εαυτό σου να βιώσει αυτή τη γαστρονομική εμπειρία, όπως άλλες παρόμοιες, όπως το διάβασμα ενός βιβλίου. Να ξέρεις, είναι πολύ δύσκολο όταν έχεις ενδώσει σε μία απόλαυση να μπορείς να σταματήσεις. Ακριβώς για αυτό μόλις καθαρίσεις το πιάτο σου, σερβιρίσου ένα φλυτζάνι τσάι ή καφέ και με αυτό το ρόφημα «σηματοδότησε» τη λήξη της εμπειρίας.