Fake News Alert: Gen Z και Millennials πιο επιρρεπείς στις ψεύτικες ειδήσεις, τουλάχιστον στις ΗΠΑ

Fake News Alert: Gen Z και Millennials πιο επιρρεπείς στις ψεύτικες ειδήσεις, τουλάχιστον στις ΗΠΑ
Pexels

Gen Z και Millennials είναι πιο πιθανό να μην αντιληφθούν τις ψεύτικες ειδήσεις από ό,τι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Νέα έρευνα, στην οποία βοήθησε και το AI, αποκαλύπτει πως οι νέοι -και ειδικότερα όσοι περνούν πολλή ώρα στο κινητό τους- είναι οι στόχοι της παραπληροφόρησης και πιο πιθανό να πιστέψουν μια ψεύτικη είδηση.

Digital age στο μικροσκόπιο: Ποιοι είναι πιο επιρρεπείς στα fake news

Σε μια εποχή που κυριαρχείται από τα digital media, η διάδοση της παραπληροφόρησης είναι πλέον μια σημαντική ανησυχία. Μια πρόσφατη μελέτη, όπως αναφέρει το Forbes, αναδεικνύει μια τάση που προκαλεί προβληματισμό: οι νεότερες γενιές, συγκεκριμένα η Gen Z και οι Millennials, είναι πιο επιρρεπείς στο να πέσουν σε ψευδείς ειδήσεις από ό,τι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία. Ωστόσο, προσθέτουμε πως άλλη έρευνα έχει δείξει πως οι μεγαλύτεροι σε ηλικία είναι πιο πιθανό να μοιραστούν μια ψεύτικη είδηση στο Facebook (σύμφωνα με το The Guardian).

Είναι οι Gen Z και Millennials η γενιά της παραπληροφόρησης; Η έρευνα δεν απαντάει ακριβώς σε αυτό. Αντ' αυτού λέει ότι όσο περισσότερη ώρα περνάς στο κινητό σου, τόσο πιο πιθανό είναι να μην μπορέσεις να αντιληφθείς, από τον καταιγισμό της πληροφορίας, τι είναι αληθινό και τι όχι. Η έρευνες για να δώσουν μια ξεκάθαρη απάντηση πρέπει πάντα να εξετάζονται συλλογικά, γιατί άλλες έρευνες μπορεί να έρχονται σε μια αντιπαράθεση, όπως πώς και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα μοιραστούν πιο εύκολα μια ψεύτικη είδηση και πώς συνδέεται με το γεγονός πως όσοι είναι άνω των 65 ίσως να μην έχουν την ικανότητα να αντιληφθούν μια ψεύτικη είδηση. Παρ' όλα αυτά, ας επικεντρωθούμε σήμερα σε αυτήν τη συγκεκριμένη έρευνα και ας κρατήσουμε το εξής: Προσοχή σε ό,τι διαβάζεις online.

Την λένε Milla Sofia, είναι για πάντα 19, έχει 97k followers και είναι ψεύτικη

Το τεστ

Η εν λόγω μελέτη, που διεξήχθη από ομάδα ερευνητών, είχε ως στόχο να διερευνήσει την ευαισθησία των διαφόρων ηλικιακών ομάδων στις ψεύτικες ειδήσεις.

Οι ερευνητές σχεδίασαν ένα ολοκληρωμένο τεστ στο οποίο συμμετείχε ένα ποικιλόμορφο δείγμα ατόμων από διαφορετικές γενιές. Τα ευρήματα αποκάλυψαν μια αξιοσημείωτη ασυμφωνία: Η Gen Z και οι Millennials επέδειξαν μεγαλύτερη πιθανότητα να εξαπατηθούν από ψεύτικες ειδήσεις σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.

Το τεστ, το οποίο αναπτύχθηκε από ψυχολόγους του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ επί δύο χρόνια, χρησιμοποιήθηκε από τον οργανισμό δημοσκοπήσεων YouGov σε μια μελέτη 1.516 Αμερικανών για να μετρήσει πόσο επιρρεπείς είναι οι άνθρωποι στο να πιστεύουν ψεύτικους τίτλους.

Οι ερευνητές έβγαλαν 10 πραγματικούς τίτλους από μέσα που κατατάσσονται ως σχετικά αμερόληπτα από μια διαδικτυακή βάση δεδομένων (όπως Reuters και Pew Research Center) και χρησιμοποίησαν το ChatGPT για να γράψουν 10 ψεύτικες εκδοχές, οι οποίες, όπως ήλπιζαν οι ερευνητές, θα μείωναν την προκατάληψη.

pexels-liza-summer-6382640.jpg

Pexels

Τα αποτελέσματα

  • Συνολικά, οι Αμερικανοί μπορούσαν να αναγνωρίσουν έναν τίτλο ως πραγματικό ή ψεύτικο σε ποσοστό 65% των περιπτώσεων.
  • Οι συμμετέχοντες ηλικίας 18-29 ετών πέτυχαν υψηλή βαθμολογία (16 ή περισσότεροι τίτλοι αναγνωρίστηκαν σωστά) μόνο στο 11% των περιπτώσεων και έλαβαν χαμηλή βαθμολογία (10 ή λιγότεροι τίτλοι αναγνωρίστηκαν σωστά) στο 36% των περιπτώσεων, ενώ οι συμμετέχοντες ηλικίας 65 ετών και άνω τα πήγαν πολύ καλύτερα, λαμβάνοντας υψηλή βαθμολογία στο 36% των περιπτώσεων και χαμηλή βαθμολογία στο 9% των περιπτώσεων.
  • Τα άτομα που αφιερώνουν 9 ώρες ή περισσότερο ψυχαγωγικό χρόνο στο διαδίκτυο κάθε μέρα έλαβαν υψηλή βαθμολογία μόλις στο 15% των περιπτώσεων, ενώ τα άτομα με 0-2 ώρες καθημερινή ψυχαγωγική χρήση του διαδικτύου έλαβαν υψηλή βαθμολογία στο 30% των περιπτώσεων.
  • Εκείνοι που κατανάλωναν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως κύρια πηγή ειδήσεων είχαν χειρότερη επίδοση από εκείνους που χρησιμοποιούσαν παραδοσιακές πηγές: Το 53% όσων έπαιρναν ειδήσεις από το Snapchat έλαβαν χαμηλή βαθμολογία, ενώ η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ Truth Social ήταν η δεύτερη χειρότερη με 45%, ακολουθούμενη από το WhatsApp με 44%, το TikTok με 41% και το Instagram με 38%.
  • Οι Δημοκρατικοί είχαν επίσης καλύτερη επίδοση από τους Ρεπουμπλικάνους: Το 33% των Δημοκρατικών συγκέντρωσε υψηλή βαθμολογία, έναντι 14% των Ρεπουμπλικάνων, αλλά και οι δύο είχαν περίπου το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων να συγκεντρώσει χαμηλή βαθμολογία.
pexels-liza-summer-6348124.jpg

Pexels

"Όταν χρειαζόμασταν ένα σύνολο πειστικών αλλά ψευδών τίτλων, απευθυνθήκαμε στην τεχνολογία GPT. Η τεχνητή νοημοσύνη δημιούργησε χιλιάδες ψεύτικους τίτλους μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Ως ερευνητές αφιερωμένοι στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, αυτό άνοιξε τα μάτια και μας ανησύχησε", δήλωσε ο Rakoen Maertens, ψυχολόγος του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ και επικεφαλής συγγραφέας του MIST.