Ergon Mykonos: Ένα ελληνικό eco brand μας ξανασυστήνει την τέχνη του αργαλειού και τις ρίζες μας

Ναταλία Κατσακιώρη
Ergon Mykonos: Ένα ελληνικό eco brand μας ξανασυστήνει την τέχνη του αργαλειού και τις ρίζες μας
Photo: Courtesy of Ergon Mykonos

Η Μαριέττα Καρπαθίου, founder και creative director του ελληνικού brand Ergon Mykonos, μιλάει στο Queen.gr για την τέχνη του αργαλειού, την ελληνική παράδοση και για το αν τελικά η ελληνική μόδα μπορεί να υποστηρίξει το όνειρο της βιωσιμότητας.  

Όταν κανείς βλέπει για πρώτη φορά της δημιουργίες της Ergon Mykonos, νιώθει μια μεγάλη σύνδεση. Μια σύνδεση που τον οδηγεί πίσω στις ρίζες του, ακόμη και αν εκείνη την στιγμή δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει και να προσδιορίσει αυτό το συναίσθημα, που τροφοδοτείται τόσο από αυτό που βλέπει, όσο και από αυτό που νιώθει. Από το φυσικό, υφαντό ύφασμα και τα prints με ελληνικές παραστάσεις, εικόνες οικείες και γνώριμες για το DNA μας.

Η Μαριέττα Καρπαθίου είναι καλλιτέχνης, με την ευρεία και ουσιαστική έννοια του όρου. Κάθε της ωστόσο δημιουργία, από όποιους χώρους και αν πέρασε, με ότι και αν πειραματίστηκε, διαθέτει μία συνέπεια. Αυτή την χαρακτηριστική αισθητική του ελληνικού φολκλόρ, που δεν γίνεται τετριμμένο και γραφικό, αλλά εμφανίζει μια αυθεντικότητα σε κάθε του έκφανση. Έτσι και όταν αποφάσισε να ασχοληθεί με την μόδα και να δημιουργήσει το δικό της brand, Ergon Mykonos, ακολούθησε τα ίδια μονοπάτια.

Πώς μπορεί άραγε ένα σύγχρονο σχεδιαστικά brand, το οποίο καλύπτει με τα ρούχα του τις ανάγκες της σύγχρονης γυναίκας, να ανακηρρύξει το αυθεντικό υφαντό ύφασμα ως το κύριο υλικό του, φέρνοντας το στο σήμερα; Έχοντας κερδίσει αρχικά το ξένο κοινό, έχοντας σαν ορμητήριο την πρώτη τους boutique στην Μύκονο, γοήτευσε στην συνέχεια και το δύσπιστο ελληνικό κοινό, που δυσκολεύτηκε τόσο να αγκαλιάσει την ίδια του την ταυτότητα. Σήμερα συγκαταλέγεται στα κορυφαία sustainable greek brands, δημιουργώντας συλλογές για το καλοκαίρι, αλλά και τον χειμώνα, ντύνοντας τις στιγμές μας με κομμάτια μοναδικά, διαχρονικά και απόλυτα eleagant.

Η Μαριέττα Καρπαθίου, creative director του Ergon Mykonos, διηγείται στο Queen.gr πώς αποφάσισε να αναστήσει την τέχνη του αργαλειού και κατά πόσο είναι τελικά εύκολο να δημιουργήσεις ένα sustainable brand στην Ελλάδα του 2022.

Ξεκίνησες από τον χώρο της τέχνης γενικότερα. Έχεις ασχοληθεί από προσόψεις κτιρίων και αντικείμενα deco, μέχρι κοσμήματα και γυναικεία αξεσουάρ. Πότε και πώς έγινε μέσα σου η τομή της ενασχόλησης σου με το ρούχο;

Είναι μια συνέχεια σε αυτό το δημιουργικό παιχνίδι, η τέχνη σε όποιον τομέα ή μορφή και εάν την εκφράσεις, παραμένει τέχνη. Μπορείς να πας στο μέλλον, να πας πίσω, να φέρεις παλιές αγάπες στην επιφάνεια ξανά, να τα μπλέξεις, στον πυρήνα της δημιουργίας, όμως, μόνο τέχνη θα βρεις.

ergon mykonos 4

Είστε ένα από τα πρώτα, εάν όχι το πρώτο, ελληνικό brand που επανέφερε το υφαντό ύφασμα και την τέχνη του αργαλειού στο προσκήνιο. Τι το μαγικό κρύβει αυτό το υλικό;

Πράγματι είμαστε το πρώτο brand που αναβίωσε τον αργαλειό. Στην αρχή ήταν δύσκολο να πείσουμε το ελληνικό κοινό να το δει ως ένα σύγχρονο ρούχο, για αυτό πείσαμε πρώτα το κοινό του εξωτερικού και γυρίσαμε «πίσω» με ένα προϊόν αναμφισβήτητα, πλέον, τοποθετημένο στον χώρο της μόδας του σήμερα. Η μαγεία του είναι και η δυσκολία του. Είναι μια σχέση με δύο πρωταγωνιστές, την ergon και το μηχανικό αργαλειό. Δεν αποφασίζω εγώ για το τελικό αποτέλεσμα αλλά και οι δυο μαζί. Θα σχεδιάσω και στην συνέχεια με την ομάδα της Ergon, θα μεταφέρουμε το σχέδιο στον αργαλειό και δε θα είναι ποτέ ακριβώς αυτό το οποίο έχουμε σχεδιάσει. Η ιδιαίτερη πλέξη του, η ένωση της βάσης(υφάδι) με τις κλωστές του δημιουργικού σου σχεδίου φέρνει αλλαγές στο χρώμα, στο σχέδιο, ακόμη και στην υφή. Κάθε νέος πειραματισμός και νέα τεχνική που προσθέτουμε έχει σαν αποτέλεσμα ένα νέου είδους υφαντό, διαφορετικό κάθε φορά.
Αυτή είναι και η μαγεία του. Είναι ένα ζωντανό ύφασμα, που την τελειότητα του τη δίνουν οι ατέλειες του. Για αυτό μου αρέσει να λέω ότι είναι ένα ύφασμα «τέλεια ατελές». Η αλήθεια είναι ότι με τις διαφορετικές τεχνικές, τις οποίες έχουμε εφαρμόσει στην κατασκευή του υφαντού μας, έχουμε για πρώτη φορά ένα νέο είδος υφαντού, όπως και για πρώτη φορά ένα δημιουργικό σχεδιαστικό, που με δυσκολία κάποιος πιστεύει ότι δεν είναι τύπωμα.
Η επιτυχία μας όμως έγκειται στο ότι το υφαντό μας δεν χάνει σε τίποτα από εκείνο που προυπήρχε, αιώνες πίσω. Παραμένει το μόνο ύφασμα, το οποίο αφήνει το σώμα να αναπνεύσει και είναι φιλικό προς το δέρμα. Όπως καταλαβαίνετε είναι μια σχέση. Χρειάζεται να την αφουγκράζεσαι, να υποχωρείς κάποιες φορές και άλλες να επιμένεις. Χρειάζεται να φέρνεις αγάπη.

Το σύμβολο του label είναι ένα αμφορέας. Σύμβολο της αρχαίας Ελλάδας και ένα αντικείμενο κράματος, όπου συνέβαιναν διάφορες προσμίξεις. Τι δηλώνει, λοιπόν, για εσένα η συγκεκριμένη επιλογή;

Συμβολίζει για εμένα, την οικογένεια μου, τον τόπο καταγωγής μου. Δώρο από την γιαγιά μου ένας χρυσός αμφορέας, κρεμαστό, κατασκευασμένο με την ροδίτικη τεχνική και πιστό αντίγραφο πραγματικού αμφορέα, έναν απ’ τους πολλούς που έχουν βρεθεί στη Ρόδο και απ’ τα ελάχιστα κοσμήματα, που φορούσα πάνω μου στα νεανικά μου χρόνια. Σήμερα ο αμφορέας γίνεται σύμβολο του brand, σύμβολο αποθήκευσης του παρελθόντος και του μέλλοντος μας. Ένας χώρος όπου φυλάμε σκέψεις, ιδέες, συναισθήματα, το πολιτιστικό μας DNA και έχει μια φορητότητα. Τα κουβαλάμε όλα εκεί που είμαστε. Όπως το κρεμαστό της γιαγιάς μου.

ergon mykonos 5

Η έμπνευση σου έχει ως σημείο αναφοράς το ελληνικό καλοκαίρι και τα νησιά μας. Πώς έχει λειτουργήσει μέσα σου όλη αυτή η ενέργεια;

Είμαι Ελληνίδα νησιώτισσα. Έχω ζήσει σε διάφορα μέρη του κόσμου και της Ελλάδας αλλά όλοι πάντα δίνουμε ραντεβού το καλοκαίρι, απ’ όπου κι αν είμαστε στο σημείο/χώρο αναφοράς, χαράς και ξεκούρασης: τα νησιά μας. Το ελληνικό καλοκαίρι, που στο μυαλό του μισού πλανήτη είναι συνυφασμένο με αυτές τις έννοιες. Έτσι κι εγώ κάθε χρόνο προετοιμάζω το «ραντεβού μου» με την νέα κολεξιόν της Ergon και τους ταξιδευτές της, για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μνήμες από φως και μυρωδιές, την αίσθηση, την αισθητική και την εικόνα.
Η αλήθεια είναι ότι για κάποιο λόγο λειτουργώ συνέχεια σε ρυθμούς καλοκαιριού, με αποτέλεσμα να αναζητώ λίγες περισσότερες μέρες ανάπαυλας και τον χειμώνα από τους υπόλοιπους.

Η σύνδεση με την ελληνική κληρονομιά και το φολκλόρ είναι ολοφάνερη στις δημιουργίες σου. Ποια η θέση της παράδοσης στην ελληνική μόδα του σήμερα;

Περνώντας από τον εορτασμό των 200 χρόνων της σύγχρονης Ελλάδας, είδαμε να δημιουργούνται αρκετά ρούχα με αναφορές σε περασμένους αιώνες και αρκετά επηρεασμένα από παραδοσιακές στολές. Δε βλέπω την αντιγραφή ή την ταύτιση με αυτές τις εποχές ως στόχο. Βλέπω την εξέλιξη. Η παράδοση είναι εκεί, για να μας δίνει τις βάσεις και την αναφορά, κι εμείς είμαστε εδώ για να δώσουμε, να εξασφαλίσουμε την ακολουθία, την συνέχεια και να δημιουργήσουμε κάτι νέο, ίσως κάποιες φορές αντλώντας έμπνευση από το παλιό. Η παράδοση θα είναι πάντα εκεί, για να μας θυμίζει ότι εμείς θα χρειαστεί να δημιουργήσουμε κάτι νέο, εξίσου σωστό και όμορφο και να μας θυμίζει ότι έχουμε να πατήσουμε πάνω σε δυνατές βάσεις.

Το signature προϊόν σας είναι οι καλοκαιρινές σας εσπαντρίγιες. Πώς γεννήθηκε το πρώτο ζευγάρι;

Ήρθε μέσα από την επιθυμία να δημιουργήσουμε ένα διαφορετικό σύγχρονο τσαρούχι, μοναδικό για τον κάθε έναν κι έτσι στην boutique της Μυκόνου, την πρώτη μέρα της λειτουργίας της, κατασκεύασα την πρώτη μου εσπαντρίγια. Την έχω ακόμα! Δεν άργησε να γίνει θέμα στη Μύκονο, κι έτσι μέσα σε μερικές ώρες είχαμε τους πρώτες πελάτες - δημιουργούς, για να φτιάξουν ο κάθε ένας την δική του μοναδική εσπαντρίγια με την καθοδήγηση και την τεχνική υποστήριξη από εμάς.

Eίστε ένα γυναικείο brand, αφού και η ίδια η ομάδα του Ergon Mykonos περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο γυναίκες.

Ο χώρος της μόδας, και της τέχνης ακόμη, είναι άνισος στους αριθμούς μεταξύ γυναίκας και άντρα, όμως φαίνεται να αλλάζει αυτό γρήγορα τα τελευταία χρόνια τόσο στο εξωτερικό, όσο και στην Ελλάδα. Είμαστε από επιλογή ένα γυναικείο brand που αγαπάει το diversity και αγαπάμε όσους υμνούν την γυναίκα.

ergon mykonos 8

Στο showroom σας γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια για να μείνετε πιστοί στις αρχές της βιωσιμότητας. Κατά πόσο είναι αυτό εφικτό σε μια παραγωγή που γίνεται στην Ελλάδα; Ανταποκρίνονται τελικά οι Έλληνες κατασκευαστές σε ένα βιώσιμο οικολογικό μοντέλο;

Το όραμα μου εξαρχής ήταν να δημιουργήσουμε ένα brand, που θα αναβίωνε το υφαντό με νέες αρχές και τεχνικές ,το φολκλόρ θα γινόταν σύγχρονο και όλα θα κατασκευάζονταν μόνο στην Ελλάδα από μικρές και μεσαίες βιοτεχνίες και τεχνίτες, έτσι ώστε μέσα στην κρίση να βοηθηθούν όσες περισσότερες επιχειρήσεις γινόταν, κάτι το οποίο κατάφερα μαζί με την ομάδα μου κι είμαστε περήφανοι για αυτό. Για αυτή μας την απόφαση, όμως, αντιμετωπίζουμε κάθε μέρα προκλήσεις και προβλήματα, που σε άλλες χώρες της Ευρώπης είναι αυτονόητα και λυμένα. Ευτυχώς τις περισσότερες φορές βρίσκουμε συνεργάτες, οι οποίοι θέλουν να εξελιχθούν και να διακριθούν κι αυτοί, με αποτέλεσμα να βοηθάει ο ένας τον άλλον. Βέβαια το βάρος πέφτει περισσότερο πάντα σε εμάς, μιας και η ταυτότητα μας έχει να κάνει με αυτές τις αρχές, περισσότερο από των υπολοίπων.
Έτσι στην ερώτηση σας, εάν οι Έλληνες κατασκευαστές ανταποκρίνονται, η απάντηση είναι ότι θα ήθελαν να μπορούσαν να βοηθήσουν περισσότερο και να ακολουθήσουν ένα άλλο μοντέλο, αλλά τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε όλοι δεν αφήνουν μεγάλα περιθώρια . Όπως και να έχει εμείς θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε και να ανοίγουμε νέες πόρτες.

Νέα σεζόν, νέα συλλογή Ergon Mykonos. Τι βλέπουμε φέτος στην Voyager collection SS22;

Βλέπουμε ένα ταξίδι στην Ελλάδα. Ένα ταξίδι εσωτερικής αναζήτησης. Ένα ταξίδι μετά από ένα μεγάλο διάστημα απαγόρευσης. Έχουμε φτιάξει τα υφάσματα μας με έντονες επιρροές από την ανέμελη περίοδο των 70s και εμπνευσμένα σχέδια από Έλληνες ζωγράφους της εποχής. Έτσι θα συναντήσεις την βαλίτσα, απαραίτητο αξεσουάρ ταξιδιού, το κουβερτάκι της γιαγιάς με αναπαραστάσεις των Κυκλάδων, τον λαβύρινθο και όλες τις μνήμες του ταξιδιού σου ανακατεμένες με μια παιδικότητα και άλλα πολλά, που θα κάνουν αυτή τη συλλογή αφετηρία για ένα νέο ταξίδι τόσο για εμάς όσο και για αυτούς, που μας γνωρίζουν, αλλά και για αυτούς που θα μας ανακαλύψουν.

ergon mykonos 3

Αγαπημένο σου item, απαραίτητο για το ελληνικό καλοκαίρι;

Δεν έχω ένα, έχω πολλά, ανάλογα με τον προορισμό καθε φορά που βγαίνω από το σπίτι μου. Όμως ένα μου είναι απαραίτητο χειμώνα-καλοκαίρι, τα γυαλιά ηλίου. Νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουν σε αυτό. Έτσι για φέτος διαλέγω τα κίτρινα γυαλιά της Ergon σε συνεργασία με την Urban Owl, εμπνευσμένα από τον John Lennon.

Ποιες είναι οι προσδοκίες της ελληνικής μόδας για το μέλλον;

Αυτό που ξέρω σίγουρα είναι ότι η εξέλιξη θα είναι διαρκής και κατά διαστήματα ταχύτερη. Θέλω, λοιπόν, να είμαι μέρος αυτής της εξέλιξης και να προσπαθήσουμε μαζί με την ομάδα της Ergon να βοηθήσουμε και να κατευθύνουμε την Ελλάδα σε μια συλλογικά πιο ηθική μόδα.

Δες εδώ ολόκληρο το αφιέρωμα του Queen.gr