Έχει γίνει το vintage άλλη μια μορφή του fast fashion; Όταν οι καταναλωτικές συνήθειες παραμένουν

Ναταλία Κατσακιώρη
Έχει γίνει το vintage άλλη μια μορφή του fast fashion; Όταν οι καταναλωτικές συνήθειες παραμένουν

Γιατί όλοι αγοράζουν «σαν τρελοί» vintage;

Αυτό είναι ένα θέμα που αφορά τον κάθε vintage hunter αυτής της γενιάς, όπως είμαι και εγώ. Ειδικά όσοι ανακαλύψαμε τo vintage και second hand αρκετά χρόνια πριν, όταν η συγκεκριμένη αγοραστική τάση δεν είχε ακόμα έρθει στη χώρα μας με τη μορφή που την ξέρεις σήμερα. Θυμάμαι, φυσικά, την πρώτη φορά που βρέθηκα στο εξωτερικό και έζησα την πρώτη μου μέρα σε ένα flea market από αυτά που τα έχουν όλα: ρούχα, έπιπλα, διακοσμητικά ακόμα και κάποια ξεχασμένα είδη τεχνολογίας που δεν έχουν πλέον καμία απολύτως χρήση. Εκεί η βόλτα είναι απλώς απολαυστική.

MO Vintage Athens: Το premium vintage στα καλύτερα του σε ένα μαγαζί κόσμημα στο Κουκάκι

vintage-shopping-(1).jpg

Το ίδιο ισχύει και για τα thriftάδικα της Ολλανδίας για παράδειγμα, όπου μπορείς να βρεις second hand κομμάτια από ένα έως δύο ευρώ. Ρούχα και παπούτσια που αποκτούν δεύτερη ζωή μέσα σε μια νέα ντουλάπα και έχουμε κατά καιρούς ακούσει πολλά ωραία stories και διηγήσεις με ανθρώπους που πέφτουν πάνω στα παλιά τους items μετά από χρόνια σε ένα τυχαίο market κάπου στον κόσμο. Όλη αυτή η ρομαντική πλευρά είναι φυσικά υπέροχη και μαζί με την κλιματική κρίση είναι αυτή που έχει κάνει τόσο διάσημο το vintage shopping στις μέρες μας. Αυτό και η πραγματική ανάγκη των ανθρώπων για ωραία ρούχα που θα είναι σαφώς πιο οικονομικά οδήγησαν στην όλη τάση του vintage hunting, όπως αυτό έχει εξελιχθεί σήμερα.

vintage-shopping-(3).jpg

Το ένα μετά το άλλο τα second hand μαγαζιά ξεφυτρώνουν στην Αθήνα, όπως και σε κάθε άλλη ευρωπαική πρωτεύουσα που είχε ήδη αυτής της λογικής τα καταστήματα ήδη στην κουλτούρα της, με τις ταμπέλες τους να αναγράφουν τη λέξη vintage περήφανα. Το ίδιο ισχύει και για τα online stores και για τα διάφορα acconuts στα social media που κάνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα.

Έχει γίνει το vintage shopping μια ωραιοποιημένη μορφή του fast fashion;

Το να συγκρίνει κανείς την έννοια του vintage και του second hand με το fast fashion είναι σίγουρα εξ ορισμού κάτι αντίθετο. Η λογική με την οποία, όμως, έχει μπει το vinatge shopping στη ζωή μας το τελευταίο διάστημα από καταναλωτικής άποψης, δυστυχώς μας βάζει σε σκέψεις. Αρχικά, να πούμε ότι πρέπει να γίνεται μια σαφής διάκριση του second hand και του vintage, αλλά και του thrifting τελικά, αφού όλοι βαφτίζουν με μεγάλη ευκολία vintage το οποιοδήποτε ρούχο φθάσει στα χέρια τους, αν δεν έχει αγοραστεί καινούργιο.

vintage-shopping-(8).jpg

Και κάπως έτσι, έχοντας απέναντί τους ένα κοινό που δεν έχει ουδεμία εκπαίδευση επί του θέματος, βρίσκουμε πλέον τα περισσότερα second hand κομμάτια ακόμα και από γνωστές αλυσίδες fast fashion να πωλούνται σε ανεβασμένες τιμές σε σχέση με αυτό που βρίσκαμε πολλές φορές και στα ίδια καταστήματα πριν κάποια χρόνια. Τι άλλαξε; Τι μεσολάβησε; Η τάση του vintage hunting φυσικά και η ζήτηση των οικονομικών αυτών ρούχων, που μας κάνουν κάπως να αισθανόμαστε καλύτερα με τη συνείδησή μας σε σχέση με το περιβάλλον. Αυτό, βέβαια, δεν αντικατοπτρίζεται καθόλου στη μανία με την οποία βλέπω τελευταία να ψωνίζουν οι πιο μικρές ηλικίες στα βιντατζάδικα της Αθήνας.

vintage-shopping-(2).jpg

Και αυτό ξεκινάει και από τους ίδιους τους επιχειρηματίες που ανέβασαν τις τιμές τους αδικαιολόγητα σε πολλές περιπτώσεις, ενώ οι πραγματικοί έμποροι vintage items από αποκλειστικούς συλλέκτες και ιδιωτικές συλλογές πρέπει κάθε φορά να απολογηθούν σε ένα απαίδευτο καταναλωτικό κοινό για την αξία των σπάνιων αντικειμένων που βλέπουμε στις βιτρίνες τους. Πριν περίπου ένα χρόνο, μιλώντας με την Δάφνη Πασσίση-Κοκότ συνιδιοκτήτρια του θρυλικού Yesterday's Bread & Sons των Εξαρχείων, μου είχε εκφράσει ξεκάθαρα τους προβληματισμούς της γύρω από το θέμα. «Αισθάνομαι ότι τελειώνουν τα ρούχα! Τα παλιά, τα vintage κομμάτια είναι πια δυσεύρετα και όλες οι εταιρίες δυσκολευόμαστε να τα βρούμε. Επίσης, οι εταιρίες που έβγαζαν ρούχα την τελευταία εικοσαετία δεν είχαν την ίδια ποιότητα με παλιότερα,» μου είχε πει συνοψίζοντας την ουσία όλων των παραπάνω.

Troc: Στο πρώτο βιντατζάδικο της Αθήνας ο αέρας παραμένει αυθεντικός εδώ και 44 χρόνια

vintage-shopping-(4).jpg

Σε καμία περίπτωση δεν θα σταματήσουμε να λατρεύουμε και να ψωνίζουμε vintage. Αλλά όπως για κάθε τι νέο που μπαίνει στη ζωή μας, έτσι και για αυτή τη φιλοσοφία, καλό θα ήταν να μάθουμε κάποιες λεπτομέρειες παραπάνω όπως είναι η ιστορία της και η ουσία των πραγμάτων. Ανεξαρτήτως τιμών και χρημάτων.