Ζωή Πυθαρούλη: «Ύψωσε το ανάστημά σου, πες την άποψή σου. Κανείς δεν είναι junior για νέες ιδέες»

Διονυσία Καλαποθαράκου
Ζωή Πυθαρούλη: «Ύψωσε το ανάστημά σου, πες την άποψή σου. Κανείς δεν είναι junior για νέες ιδέες»

Η Διευθύντρια Marketing & Επικοινωνίας των πολυκαταστημάτων Notos Department Stores μιλάει στο Queen.gr με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας και μας εξηγεί -παραφράζοντας λίγο τη γνωστή ρήση του Bill Gates- γιατί το «περιεχόμενο παραμένει ο βασιλιάς» και η ποιότητά του είναι η βασίλισσα.

Το πολύπειρο στέλεχος, στην αγορά των FMCG & Retail έχει εκτεθεί επαγγελµατικά σε πολλά και διαφορετικά markets & mindsets κάθε ένα από τα οποία συνέβαλλε στην προσωπική και επαγγελµατική της εξέλιξη. Αν σταθούμε μόνο στην εμπειρία της και στην επιτυχημένη καριέρα της μπορούμε να διαβάσουμε με αμέριστη προσοχή τα success tips που «κρύβονται» πίσω από τις απαντήσεις. Η Ζωή Πυθαρούλη δεν στέκεται μόνο σε αυτήν όμως. Μιλάει για τον «κύκλο γυναικών» που είναι το αιώνιο στήριγμά της, το πώς προλαβαίνει να χωρέσει #metime μέσα σε ένα απαιτητικό 24άωρο και για όλες τις ηθικές αξίες που καθορίζουν σήμερα ένα δυνατό και ισχυρό #girlboss. H επιτυχία δεν έχει συνταγές, έχει όμως αγώνα για ισορροπία, θέληση για αυτοβελτίωση και αυτοπεποίθηση που ξεκινάει από την αυτογνωσία. Και η Ζωή φαίνεται πως κατέχει όλα τα παραπάνω...

To μότο της φετινής «Παγκόσμιας Ημέρα Γυναίκας» είναι το #inspireinclusion και μας προτρέπει όλες να παλέψουμε για έναν πιο συμπεριληπτικό κόσμο, μακριά από στερεότυπα και φυλετικές διακρίσεις. Σε ένα ανταγωνιστικό, εργασιακό περιβάλλον σαν και αυτό που έχετε διαπρέψει (marketing και επικοινωνία) πόσο ορατές είναι αυτές οι φυλετικές διακρίσεις;

Παλαιότερα πολύ περισσότερο, συγκρίνοντας με την σύγχρονη πραγματικότητα. Και το lack of inclusivity επαγγελματικά το αντιμετώπιζες έμπρακτα σε διάφορες εκφάνσεις (seniority of positions, promotions, benefits) Σε προσωπικό επίπεδο, την διαφορετικότητα ενός ανθρώπου μπορεί να την εκλάμβανες με ακόμα πιο έντονα ρατσιστικό τρόπο. Τίποτα δεν έχει επιλυθεί αλλά σίγουρα έχει υπάρξει πρόοδος. Η παγκοσμιοποίηση και η ένταση μηνυμάτων, περιεχομένου επικοινωνίας, δράσεων που επέφεραν οι αντιδράσεις και η είσοδος ανθρώπων που εκπροσωπούσαν την διαφορετικότητα σε εταιρίες και θέσεις, συνέβαλαν σε μια πολύ πιο εκσυγχρονισμένη επαγγελματική πραγματικότητα, στην αύξηση της ανεκτικότητας από παλιότερες γενιές και στην ένταξη της διαφορετικότητας ως μέρος της ζωής της νεότερης γενιάς. Έχω υπάρξει άμεσος και έμμεσος αποδέκτης σχολίων λόγω πολύ προσωπικών καταστάσεων που έχω βιώσει από μύωπες της διαφορετικότητας. Δεν ντράπηκα ποτέ και όπως θα αναφέρω και παρακάτω πρέπει να υψώσουμε ανάστημα και να έχουμε το θάρρος και θράσος να βγούμε μπροστά.

https://www.instagram.com/p/CzqhDLOoIsb/

H οικονομική ενδυνάμωση είναι ένα βήμα προς τη γυναικεία χειραφέτηση. Στην Ελλάδα πληρωνόμαστε όσο αξίζουμε και πώς μπορούμε να διεκδικήσουμε μεγαλύτερες αμοιβές σε ανδροκρατούμενους χώρους;

Το μισθολογικό χάσμα, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές άλλες χώρες είναι γεγονός και προκύπτει έμπρακτα από έρευνες. Δεν μπορούμε να γενικεύσουμε συμπεράσματα παρόλα αυτά ότι αμειβόμαστε ή όχι όσο αξίζουμε. Οι περισσότεροι από εμάς θα πούνε όχι ωστόσο σε πραγματικότητες αντίστοιχες θα πρέπει να προσμετράμε τα επιπλέον benefits που μπορεί να υπάρχουν υλικά (τις περισσότερες φορές) ή μη. Διεκδικείς , ανεξαρτήτου φύλου ( και σίγουρα σε αυτό το σημείο δεν θέλω να αντιπαραθέσω γυναίκα vs άνδρας σαν κριτήριο) , στο βαθμό που μπορείς και σου επιτρέπει το οικονομικό πλαίσιο της επιχείρησης, μέσω της απόδοσης σου. Εγώ προσωπικά δεν έχω άλλο προτεινόμενο τρόπο – και όταν ηγείσαι ομάδας διεκδικείς πρώτα για εκείνους και μετά για εσένα. Εάν η μια από τις δύο αποδόσεις στην επίτευξη στόχων δεν γίνονται aligned, τότε ανάλογα των προτεραιοτήτων σου παίρνεις και τις αντίστοιχες αποφάσεις. Αυτό που σίγουρα πρέπει οι γυναίκες μέσα σε ένα χώρο εργασίας να αντιμετωπίσουν είναι πολλές φορές ο ίδιος τους ο εαυτός και κατά πόσο μπορούν να διεκδικήσουν μέσω μάχιμης στάσης το καλύτερο για τον εαυτό τους και τις ομάδες τους.

Στην επιτυχημένη σας επαγγελματική σταδιοδρομία έχετε δείξει σαφώς τον δρόμο του μέλλοντος, του ψηφιακού μετασχηματισμού και των νέων τεχνολογιών. «Η γνώση του νέου» είναι ένα από τα μυστικά της επιτυχίας σας;

Η αναζήτηση του νέου, η αποδοχή ότι δεν πρέπει να εφησυχάζεις αλλά να προσπαθείς διαρκώς να είσαι ένα βήμα πιο μπροστά από ότι ήσουν , να διαβάσεις, να έρθεις σε επαφή με ανθρώπους ή tools από τους οποίους θα μάθεις για να το προχωρήσεις ένα βήμα παραπάνω, είναι milestone effort κάθε φορά στην πορεία μου

Ποιες είναι οι γυναίκες του προσωπικού σας «κύκλου στήριξης», οι γυναίκες που πιστεύουν σε εσάς και σας βοηθούν να πετύχετε τους στόχους σας;

Η παντοτινά (ο χαρακτηρισμός είναι βαρύς αλλά εκφράζει μια επιθυμία καρδιάς να είναι δίπλα μου όσο περισσότερο γίνεται) καλύτερη σύμβουλος μου είναι η μητέρα μου. Ο άνθρωπος ο οποίος δεν έχει εργαστεί στο χώρο μας, αλλά η σοφία, οι εμπειρίες της και οι αξίες με τις οποίες επιμελώς φρόντιζε να με μεγαλώσει, είναι η στήριξη και η απάντηση σε πολλές στιγμές μου επαγγελματικές και προσωπικές. Ο κύκλος στήριξης συμπεριλαμβάνει ελάχιστες επιπλέον γυναίκες. Η μία πολύ σημαντική για εμένα, φίλη χρόνων και μάλιστα γνωριμία επαγγελματική, είναι πηγή χαράς, μπρίου και γέλιου αλλά ταυτόχρονα έμπρακτος και πολύτιμος σύμβουλος ζωής ! Στήριγμα φιλίας, ανιδιοτελούς αγάπης που θέλω να έχω για πολλά χρόνια δίπλα μου. Η άλλη φίλη, είναι η φιλοσοφημένη, αντιπροσωπεύει την πραότητα που αποζητάς να σε ισορροπήσει, είναι ο άνθρωπος που θα σκεφτεί πολύ πριν σου δώσει μια συμβουλή, που θα προσπαθήσει να μπει στην θέση σου και να είναι δίπλα σου χωρίς να σε ενοχλήσει. Πολύ διαφορετική από εμένα που ωστόσο με έχει επηρεάσει θετικά. Οι τρεις αυτές διαφορετικές μεταξύ τους γυναίκες είναι στηρίγματα που αλληλοσυμπληρώνονται στον κύκλο ζωής της τέταρτης και πιο κερδισμένης της παρέας, δηλαδή εμένα 😊

03.jpg

Aν έπρεπε να δώσετε μόνο τρεις συμβουλές σε μία νέα, φοιτήτρια στο τμήμα «Marketing και Επικοινωνίας» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ποιες θα ήταν αυτές;

Επέλεξε τον χώρο/industry που σε ελκύει περισσότερο να ξεκινήσεις την καριέρα σου! Επεδίωξε τις συνεργασίες μέσα στον εργασιακό σου χώρο και όχι τις συμμαχίες. Ύψωσε το ανάστημα σου και εξέφρασε την άποψη σου. Κανένας δεν είναι πολύ junior ή μικρός για νέες ιδέες!

«Η τέχνη του μάρκετινγκ είναι ίδια με την τέχνη της δημιουργίας ενός brand. Αν δεν νιώθεις και ο ίδιος brand, τότε είσαι απλά εμπόρευμα», τάδε έφη Philip Kotler, marketing consultant και συγγραφέας. Εσείς μετά από τόσα χρόνια επιτυχημένης καριέρας, νιώθετε «brand»;

Πάντως σίγουρα δεν νιώθω εμπόρευμα. Τι είναι το brand; Ένα σύνολο αξιών, ιδεών, συναισθημάτων που δημιουργούμε και προκαλούμε στους ανθρώπους, τα οποία μας κάνουν ιδανικά διαφορετικούς και για τα οποία μιλάνε για εμάς σε άλλους. Αυτό ελπίζω να έχω επιτύχει ! Και με αυτή την σκέψη είμαι πολύ ευχαριστημένη!

Περιγράψτε μου ένα 24άωρό σας; Ποιοι είναι οι σημαντικοί «σταθμοί» μέσα στην ημέρα σας;

Είμαι τυχερή, τολμώ να πω για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, που έχω ένα repertoire σταθμών επιτυγχάνοντας στο μέγιστο δυνατό παραπάνω από 1 σταθμούς, όσο ακραίο και εάν ακούγεται στην διάρκεια της ημέρας μου. Σε αυτό έχει συντελέσει κατά πολύ η νέα μου δουλειά, που έχει από τις πλέον ανθρωποκεντρικές προσεγγίσεις και mentality. Κατά δεύτερον έχει συμβάλλει πολύ η νέα πραγματικότητα της προσωπικής μου ζωής και τρίτον το split της βαρύτητας προτεραιοτήτων που εγώ η ίδια έχω αποφασίσει να δώσω.

Συνεπώς το γραφείο και η επαγγελματική μου πραγματικότητα (η οποία συμπεριλαμβάνει γραφείο, επίσκεψη στα καταστήματα και εξωτερικές συναντήσεις), συνδυάζεται σε ένα 24άωρο με την γυμναστική μου 2 φορές την εβδομάδα και με socializing προσωπικό με ανθρώπους που έχω επιλέξει να περνάω τις ώρες μου για φαγητό ή after office drinks επίσης 1-2 φορές την εβδομάδα. Και το Σαββατοκύριακο είναι αφιερωμένο σε εμένα (με ό,τι well being habits μου αφιερώνω και σε αυτές συμπεριλαμβάνω ψώνια, beauty routine, coffee/drinks) με φίλους, τον πολύτιμο σύντροφο μου, τον καλύτερο φίλο μου - αδερφό μου αλλά και μόνη μου γιατί έχω ανάγκη και τον καφέ/ ποτό με τον εαυτό μου ένα Σάββατο μεσημέρι!)

Eίναι ένα ξεπερασμένο κλισέ αυτό που λέει πως μία επιτυχημένη επαγγελματίας δεν μπορεί να ισορροπήσει εύκολα ανάμεσα σε «καριέρα και οικογένεια»;

Μέχρι λίγο καιρό πριν θα σας έλεγα ότι καθόλου ξεπερασμένο δεν είναι αλλά τελικά αυτό δεν έχει να κάνει με την ίδια την δουλειά ή την οικογένεια. Είναι ξεκάθαρα απόρροια επιλογών, προτεραιοτήτων και προσωπικής ωρίμανσης. Δεν είναι πανεύκολο αλλά σίγουρα δεν είναι ακατόρθωτο. Σημαντικό είναι κάθε ημέρα να αναρωτιέσαι τι έκανες για να νιώθεις καλά και να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου – οι απαντήσεις θα σου δείξουν εάν έχεις καταφέρει την ισορροπία στις προτεραιότητες σου και εάν έβαλες όντως προτεραιότητες. Και δεν χρειάζεται κάθε φορά να πετυχαίνεις την «περιβόητη» ισορροπία. Πρέπει όμως σχεδόν κάθε φορά να είσαι ευχαριστημένη με αυτό που έχεις επιλέξει να κάνεις στην ημέρα σου!

PIC-4.jpg

Ποιο είναι το μότο σας στη δουλειά;

Target high and go for it!

Aν δεν είχατε ασχοληθεί με το marketing με τι θα θέλατε να έχετε ασχοληθεί;

Με το Marketing! Μου αρέσει αυτό που κάνω και το κάνω συνειδητά όλα αυτά τα χρόνια. Με ιντριγκάρει αυτό το επάγγελμα ανεξαρτήτου εταιρίας και αντικείμενο – πιθανότατα να ικανοποιεί την ανάγκη μου όχι μόνο για την ανθρώπινη επαφή αλλά και της ευχαρίστησης που προσφέρεις όταν γνωρίζεις ότι αυτό που κάνεις δίνει χαρά τελικά ικανοποιώντας επιθυμίες που μπορεί να είναι και ανάγκες

Σύμφωνα με τη διάσημη ρήση του Bill Gates, «το περιεχόμενο είναι ο βασιλιάς». Ποια είναι η «βασίλισσα» στην επικοινωνία;

Το περιεχόμενο παραμένει ο βασιλιάς και η ποιότητα του η βασίλισσα. Η αξία που θα δημιουργήσει στον καταναλωτή / αποδέκτη, η διαφοροποίηση για το brand που θα προβληθεί σε μια εποχή άκρως ανταγωνιστική με χιλιάδες μηνύματα, η αυθεντικότητα και συνέπεια του, θα συμβάλλουν στο να μεταμορφώσουν, να καθιερώσουν ή να «τελειώσουν» ένα brand.

Αναλάβατε πριν από σχεδόν 1,5 χρόνο τη θέση της Διευθύντριας Marketing & Eπικοινωνίας στα πολυκαταστήματα Notos. Τι σημειώνετε και τι στοχοθετείτε κάνοντας τον απολογισμό σας έως τώρα;

Ορόσημο για εμένα η δημιουργία και παρουσίαση του rebranding των πλέον ιστορικών πολυκαταστημάτων στην χώρα μας. Σε μια πραγματικότητα νέων μοντέλων συμπεριφοράς, τάσεων, επιρροών και δημογραφικών προφιλ, πολλά brands έχουν κληθεί να επαναπροσδιοριστούν απέναντι στον καταναλωτή. Σε αυτό το νέο πλαίσιο κρίναμε ότι έπρεπε να «επανασυστήσουμε» τα πολυκαταστήματα notos. Ένα ιστορικό retail brand το οποίο αποπνέει με συνέπεια «εμπιστοσύνη» στους καταναλωτές πολλά χρόνια! Παρουσιάσαμε μια ανανεωμένη ταυτότητα με εφαρμογές instore, online & επικοινωνιακά χωρίς να θέλουμε να απομακρύνουμε ή να εκπλήξουμε τους ήδη πιστούς καταναλωτές. Τιμώντας την ιστορία μας και τα brand assets που φέρουμε ως κληρονομιά και μέσω των οποίων έχουμε δημιουργήσει πιστότητα και έχουν ταυτιστεί μαζί μας οι καταναλωτές, στοχεύσαμε στο να δημιουργήσουμε ένα ανανεωμένο & σύγχρονο brand experience, το οποίο θα ήταν συνολικά ελκυστικό σε υπάρχοντες ή δυνητικούς επισκέπτες.

Δες ολόκληρο το αφιέρωμά μας εδώ