Από το FOMO στο JOMO: Το κορυφαίο trend του 2020 θέλει να είσαι offline

Οι κορυφαίες τάσεις του 2020 σε ό,τι αφορά στη μόδα, την ομορφιά, το φαγητό και τα ταξίδια είναι πολλές και οι περισσότερες εμφανίζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Αν υπάρχει όμως, ένα trend που πραγματικά ξεχωρίζει και αξίζει να ακολουθήσουμε δίχως δεύτερη σκέψη φέτος, αυτό είναι το JOMO. 

Τις χρονιές που πέρασαν, ένιωσες το FOMO (fear of missing out), δηλαδή τον φόβο του να μην χάνεις στιγμή, την ανάγκη να γνωρίζεις συνεχώς τι «παίζει» και να είσαι πάντα «συνδεδεμένη». Βίωσες, επίσης, το FOBO (fear of better options), δηλαδή τον φόβο πως ενδέχεται να μην κάνεις την καλύτερη δυνατή επιλογή, ενώ γνώρισες και τι σημαίνει FOPO (fear of posting online) από πρώτο χέρι.

Το 2020 όμως, έρχεται το JOMO (joy of missing out) για να σε βοηθήσει να φροντίσεις λίγο καλύτερα τον εαυτό σου. Τι είναι όμως το JOMO και πώς ξαφνικά γίνεται ο «κανόνας» για τους Millennials και τη Generation Z;


Η χαρά του να μένεις «εκτός» 

Το JOMO είναι ένα αρκτικόλεξο που δημιουργήθηκε με σκοπό να σε βοηθήσει να αναγνωρίσεις και να προσπαθήσεις να βιώσεις τη χαρά του να είσαι… «εκτός» (διαδικτύου φυσικά). Σε αντίθεση με το FOMO, το JOMO θέλει να απολαμβάνεις την ευτυχία του να μην είσαι συνεχώς συνδεδεμένη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να σταματήσεις να ανησυχείς για το αν θα είσαι πάντα ενήμερη για το τι «παίζει» ή το τι «ανέβασαν» οι φίλοι σου στα SoMe και τι έκαναν στο Τik Tok. 

Το JOMO σου λέει πως είναι χαρά και ευλογία να μπορείς να αφήνεις στην άκρη το «έξυπνο» κινητό και να αποσυνδέεσαι από τα social media προκειμένου να αφιερώνεις περισσότερο χρόνο στον εαυτό σου.

Πρόκειται για μία τάση που σχετίζεται με το κομμάτι της ευεξίας και την έννοια της ψηφιακής αποτοξίνωσης. Για την ακρίβεια, το JOMO σε καλεί να πεις «ναι» φέτος στο digital detox και να αρχίσεις να απολαμβάνεις την καθημερινότητά σου δίχως να αγχώνεσαι για όλα όσα «παίζουν» και «τρέχουν» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς να πανικοβάλλεσαι όταν βλέπεις στα stories στο Instagram τα «επιτεύγματα» των φίλων σου στο σπίτι (δεν χρειάζεται να φτιάξεις και εσύ Sourdough Bread αν δεν σου αρέσει η μαγειρική), όταν διαβάζεις για τις επιτυχίες των παλιών σου συμφοιτητών στο LinkedIn και κυρίως, χωρίς να αισθάνεσαι την ανάγκη να ελέγχεις κάθε λίγο και λιγάκι τις ειδοποιήσεις, τα emails και τα posts των διαδικτυακών σου φίλων.

Τα στοιχεία που προκαλούν ανησυχία 

Στην περίπτωση που μέχρι στιγμής το JOMO δεν έχει καταφέρει να κερδίσει το ενδιαφέρον ή την προσοχή σου, αρκεί να googlάρεις τη «λέξη» FOMO για να διαπιστώσεις πως η υπερβολική προσκόλλησή σου στο κινητό και συγκεκριμένα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί να βλάψει την υγεία σου. Κυρίως όμως, θα κατανοήσεις πως η εμμονή σου με τα social media έχει αρχίσει να λαμβάνει πλέον ανησυχητικές διαστάσεις. Αρκεί να αναφέρουμε πως σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε το LinkedIn, το 70% των χρηστών του συνεχίζει να εργάζεται και να ελέγχει τα emails του και τις ειδοποιήσεις σχετικά με την εργασία του, ακόμη και όταν βρίσκεται σε άδεια.

Μάλιστα, ακόμη και αν ισχυρίζεσαι πως συνδέεσαι στα social media μόνο για λίγα λεπτά καθημερινά, αν υπολογίσεις τα λεπτά αυτά σε ετήσια βάση, ενδεχομένως θα απογοητευτείς.

Θα αναφέρουμε απλώς πως πέντε λεπτά σκρολαρίσματος στα social media κάθε ημέρα αντιστοιχούν σε 30 ώρες τον χρόνο καθώς και ότι αν ξοδεύεις περίπου μια ώρα ημερησίως κοιτώντας τα μηνύματα, τις ειδοποιήσεις και τα emails στο κινητό σου, τότε περνάς συνολικά 365 ώρες τον χρόνο πάνω από το smartphone!

Πώς το JOMO γίνεται η κυρίαρχη τάση στα ταξίδια

Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι, λοιπόν, το γεγονός πως το JOMO αποτελεί το κυρίαρχο trend και στα ταξίδια για το 2020. Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με έρευνα του Skyscanner, οι σύγχρονοι ταξιδιώτες λένε «ναι» στους λιγότερο τουριστικούς προορισμούς, προτιμούν να ταξιδεύουν εκτός σεζόν και κυρίως, αφήνουν κάτω τα κινητά τους όταν είναι σε διακοπές.

Τι σημαίνει αυτό; Πώς οι ταξιδιώτες βάζουν πλέον σε πρώτο πλάνο την απόκτηση εμπειριών και την απόλαυση της στιγμής και αφήνουν εκτός ταξιδιωτικού πλάνου το άγχος του να ενημερώνουν συνεχώς τους φίλους τους στα social media μέσω αναρτήσεων και stories. Οι εμπειρίες είναι για να τις ζούμε και όχι απλώς για να τις «ανεβάζουμε».

Πώς να μετατρέψεις το FOMO σε JOMO

Τώρα, λοιπόν, που ενημερώθηκες για το JOMO και γιατί αξίζει να είναι η τάση του 2020 που θα ακολουθήσεις, καλό είναι να μελετήσεις το πώς θα καταφέρεις να γνωρίσεις και να απολαμβάνεις και εσύ στο εξής τη χαρά του να μένεις «εκτός».

Οι απλές αλλά σημαντικές συμβουλές που ακολουθούν, θα σε βοηθήσουν να ξεκινήσεις αυτό το JOMO «ταξίδι»!

#1 Μην «τσεκάρεις» τα emails σου πριν τις 8 το πρωί και μετά τις 8 το βράδυ.

#2 Κάθε φορά που κάνεις προπόνηση εντός ή εκτός, φρόντισε να αφήνεις στην άκρη το κινητό σου τηλέφωνο ή να το βάζεις στο mute.

#3 Απενεργοποίησε τις ειδοποιήσεις από το κινητό σου.

#4 Προτίμησε να αποχωρήσεις από τις λίστες ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στις οποίες έχεις κάνει εγγραφή και δεν σε ενδιαφέρουν.

#5 Προσπάθησε να μην είναι το σκρολάρισμα στο Instagram και το Facebook το πρώτο πράγμα που κάνεις όταν ξυπνάς και το τελευταίο προτού κοιμηθείς.

Με όποιον τρόπο και αν αποφασίσεις να κάνεις την ψηφιακή σου αποτοξίνωση και ό,τι και αν επιλέξεις να δοκιμάσεις για να ξεπεράσεις τις «ενοχές» που σου προκαλεί το FOMO, το σίγουρο είναι πως αξίζει να δώσεις μια ευκαιρία στο JOMO. Η χαρά του να μην είσαι συνεχώς «συνδεδεμένη» είναι μεγάλη και η σημασία του να ζεις την κάθε στιγμή με όλες σου τις αισθήσεις, είναι ακόμη μεγαλύτερη!

Join the JOMO!