Όσα είπα στο Social Experience Forum 2018

Δέσποινα Καμπούρη

Χθες, ανάμεσα σε εξαιρετικούς ομιλητές με πολύ ενδιαφέρουσες ομιλίες που αφορούσαν τον κόσμο του internet και τα social media, είχα την τιμή να μιλήσω κι εγώ για την δική μου εμπειρία σε αυτό το ταξίδι στα digital media.

Ξεκίνησα την σταδιοδρομία μου στα Media από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο και μετέπειτα στα περιοδικά και τις εφημερίδες. Επομένως θα έλεγα ότι ξεκίνησα από αυτό που αποκαλούμε στην Ελλάδα «παραδοσιακά» media.

Σε κάποια στιγμή της ζωής μου αποφάσισα να κάνω μία στροφή σε κάτι που κάποιοι θεωρούσαν έφορο έδαφος, αλλά πολύ αβέβαιο αφού κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τη δυναμική που θα είχε στο μέλλον: Το internet. Ειλικρινά αν τώρα με ρωτήσει κάποιος «πώς πήρες την απόφαση να το κάνεις;», δεν ξέρω τι θα μπορούσα να του απαντήσω. Ξέρω όμως να πω με σιγουριά ότι τελικά είναι πολύ σημαντικό να ακολουθείς το ένστικτό σου και τη φωνή της καρδιάς σου, ακόμη κι αν πρόκειται να αλλάξει η επαγγελματική σου ζωή.

Έτσι, ξαφνικά, σταμάτησα να πηγαίνω καθημερινά σε studios, σταμάτησα να αρθρογραφώ σε εφημερίδες και περιοδικά. Κάποιοι μου έλεγαν «Ξεκίνησες όμορφα και έχεις τόσα πράγματα να κάνεις. Γιατί τα αφήνεις όλα πίσω;». Μέσα μου όμως ήξερα ότι θα μπορούσαν να γίνουν παράλληλα. Όμως η βασική μου δουλειά θα ήταν το internet. Έτσι και έγινε.

Ξεκίνησα ως Διευθύντρια του Mothersblog.gr και λίγο αργότερα ανέλαβα τα ηνία του Queen.gr. Σήμερα, λίγα χρόνια μετά, είμαι περήφανη να λέω ότι το Queen είναι πλέον το κορυφαίο γυναικείο site στην Ελλάδα. Και όπως γνωρίζετε οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους.



Στο slide με τα νούμερα των social media του Queen θα παρατηρήσατε το εικονίδιο του Viber.

Το Queen.gr είναι το πρώτο Μέσο που απέκτησε public account στο Viber στην Ελλάδα. Σε περίπου 1 χρόνο δημιούργησε ένα ισχυρό community που αριθμεί σχεδόν 500.000 followers χτίζοντας άλλο ένα κανάλι επικοινωνίας με τις αναγνώστριές του.

Παράλληλα, σχεδιάσαμε ένα πακέτο με stickers στο look and feel του Queen το οποίο έδειξε και συνεχίζει να δείχνει ότι έχει πολύ μεγάλη απήχηση στο κοινό. Φτιάξαμε ένα πακέτο με αυτοκόλλητα τα οποία μπορεί ο χρήστης να κατεβάσει δωρεάν. Είναι ένα πακέτο που περιέχει εκφράσεις και μηνύματα της εποχής και μπορεί να τα χρησιμοποιήσει στις συνομιλίες του με φίλους. Η επιτυχία αυτής της ενέργειας αποτελεί ένα πολύ δυνατό case study στα digital media.

Θα μου πείτε γιατί σας τα λέω όλα αυτά…

Γιατί πολύ απλά είναι ένας τρόπος να προβάλω το Μέσο που εκπροσωπώ, αλλά και να σας δείξω με απτά παραδείγματα ότι ο δρόμος που ακολούθησα πριν λίγα χρόνια, όχι μόνο ήταν ο σωστός, αλλά και ο πιο άμεσος σε ό,τι αφορά την ενημέρωση, και ο πιο δημιουργικός αφού παράλληλα με την ενασχόλησή μου στο internet, μπήκα και σε άλλα άγνωστα μονοπάτια: Τα Social Media.

Πάμε τώρα στα πιο προσωπικά.

Θυμάμαι μόλις είχα γεννήσει το πρώτο μου παιδί, περίπου 7 χρόνια πριν. Παράλληλα είχα υπογράψει συμβόλαιο με τον ΣΚΑΙ για την παρουσίαση καθημερινής εκπομπής με τίτλο «Για μία καλύτερη ζωή». Η αλήθεια είναι ότι εκείνο το διάστημα ήταν η πιο δύσκολη περίοδος της ζωής μου, αφού η πρώτη εμπειρία της μητρότητας παράλληλα με το απίστευτα πιεστικό πρόγραμμα της τηλεόρασης σε συνδυασμό με την εφημερίδα που εργαζόμουν τότε ως ρεπόρτερ, το Πρώτο Θέμα, μου δημιούργησε φοβερές ψυχικές ανισορροπίες.

Μία μέρα ένας πολύ καλός μου φίλος που τύχαινε να είναι και ο ενδυματολόγος μου στην εκπομπή, ο Αντώνης Βοεράκος μου είπε: «Πόσο πίσω είσαι ρε Καμπούρη. Ακόμη να φτιάξεις Instagram;». Τον κοίταξα λες και έβλεπα μπροστά μου έναν εξωγήινο. «Τι είναι αυτό που μου λες; Έχεις κι εσύ; Έχουν όλοι; Σε αυτή τη φάση Αντώνη μου το τελευταίο που με ενδιαφέρει είναι να αποκτήσω Instagram. Μου αρκεί το FB. Άσε που θα ξεχνάω και τους κωδικούς!». Το κινητό μου κατέληξε στα χέρια του. Εκείνος μου άνοιξε το account, εκείνος μου τράβηξε την πρώτη φωτογραφία από τα παρασκήνια της εκπομπής στο στούντιο (τότε τις βγάζαμε σε χρόνο dt, ούτε editing, ούτε ειδικά φίλτρα, ούτε retouch) και την έκανε upload στις 25 Φεβρουαρίου 2012.

Όπως καταλαβαίνετε, για εβδομάδες δεν ασχολήθηκα καθόλου. Για την ακρίβεια είχα ξεχάσει και τους κωδικούς. Κάποια στιγμή ξαναμπήκα. Με φοβερή έκπληξη αντελήφθην ότι με μόνο μία φωτογραφία ποσταρισμένη πριν από καιρό, με έναν σχεδόν ανενεργό λογαριασμό, είχα ήδη αποκτήσει σχεδόν 8.000 followers. Το νούμερο μου έκανε πραγματικά τρομερή εντύπωση. Άρχισα να αντιλαμβάνομαι ότι αυτό έχει μεγάλη δυναμική. Ήταν κάτι παραπάνω από προφανές ότι το γεγονός ότι ήμουν μία αναγνωρίσιμη φιγούρα λόγω τηλεόρασης έδωσε μία τεράστια ώθηση. Όμως αν στην κατηγορία των ανθρώπων που λέγονται influencers ανήκω κι εγώ, θέλω να σας πω ότι εκτιμώ πολύ την προσπάθεια των ανθρώπων που έχουν ξεκινήσει ως άγνωστα πρόσωπα που δεν τα ήξερε κανείς και δούλεψαν σκληρά και μεθοδικά πάνω στο content τους καταφέρνοντας να αποκτήσουν χιλιάδες followers από το μηδέν, δημιουργώντας ένα ισχυρό ψηφιακό αποτύπωμα. Αυτοί, κατάφεραν να γίνουν αναγνωρίσιμοι όχι γιατί ήταν παρουσιαστές στην τηλεόραση, αλλά γιατί διακρίθηκαν μέσα στο Μέσο που επέλεξαν να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Το Instagram ή το Youtube.

Το γεγονός ότι είχα την δυνατότητα να ανεβάζω φωτογραφίες που άρεσαν σε εμένα και μόνο εμένα, φωτογραφίες που δεν χρειάζονταν έγκριση από Διευθυντές και Αρχισυντάκτες Lifestyle περιοδικών, απλές φωτογραφίες που θα μπορούσαν να βλέπουν οι «φίλοι» μου άρχισε να με εξιτάρει και να μου δημιουργεί μία αίσθηση ελευθερίας μία περίοδο όπου βρισκόμουν σχεδόν σε όλα τα εβδομαδιαία περιοδικά. Πρέπει να σας πω ότι στην προηγούμενη ζωή μου, είχα σπουδάσει φωτογραφία και ήμουν σπουδαία φωτογράφος. Οπότε μόλις είχα βρει το καινούριο χόμπι.

Καθώς περνούσαν οι μήνες και ανέβαινε ο αριθμός των followers αυτή η ρομαντική ματιά απέκτησε μία ακόμη διάσταση: Μία εταιρία ρούχων με κάλεσε στο τηλέφωνο και μου πρότεινε να συνεργαστούμε στο Instagram. Στις 18 Απριλίου του 2015 πόσταρα την πρώτη μου sponsored φωτογραφία.

Κι έτσι ξεκίνησαν όλα.

Ο καθένας μας έχει τα όριά του στον τρόπο που χρησιμοποιεί τα SM. Κι εγώ έχω θέσει τα δικά μου για να μην παραβιάζεται η δική μου ταυτότητα. Δε θα δεχόμουν ποτέ να προωθήσω ένα προϊόν εταιρίας που έρχεται σε κόντρα με την όποια φιλοσοφία υποστηρίζω ως άνθρωπος. Για παράδειγμα δε θα μπορούσα ποτέ να προωθήσω κοτόπουλο ή κρέας από τη στιγμή που είμαι vegetarian. Το ότι θα μαγειρέψω κρέας για την οικογένειά μου αυτό γίνεται με την ιδιότητα της μητέρας και όχι του influencer. Επίσης δεν ήμουν ποτέ του hard selling approach. Έχω χαλάσει συμφωνίες στο παραπέντε επειδή δεν ενέκριναν από την Χ διαφημιστική εταιρία native φωτογραφίες μου αφού ήθελαν καθαρά προιοντικές. Δεν με εκφράζει. Δεν το κάνω. Κανένας πελάτης δεν μπορεί να με υποχρεώσει να ανεβάσω μία φωτογραφία η οποία δεν ταιριάζει στην προσωπικότητά μου.

Πολλές φορές έχω απορήσει με τη νοοτροπία διαφημιστών. Τι είναι πιο αποδοτικό και αποτελεσματικό για όλους; Μία φωτογραφία που θα σε παρακινήσει να κάνεις κάτι που κάνει κάποιος άλλος επειδή το βρίσκεις ενδιαφέρον ή μία καθαρά προιοντική φωτογραφία που θα δείξει άψογα το λογότυπο και τα χρώματα του brand αλλά σε αυτή θα κλωτσήσει ο θεατής γιατί αντιλαμβάνεται ότι το μόνο που θες είναι να «πουλήσεις»;

Σε μία εποχή όπου οι followers και τα στατιστικά στοιχεία είναι δυνατό χαρτί για την διαφημιστική αγορά, σε μία περίοδο όπου είχα δεκάδες εμπορικά requests, συνέβη το αναπάντεχο. Τούρκοι hackers παραβίασαν τον λογαριασμό μου και απέκτησαν την πλήρη κυριότητά του αφού για να είμαστε ειλικρινείς δεν είχα προνοήσει για την ασφάλειά του. Με λίγα λόγια δεν είχα ενεργοποιήσει τον έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μέσα σε 12 ώρες να χάσω σχεδόν 30.000 followers, δουλειά σχεδόν δύο χρόνων, από ένα πολύ σημαντικό εργαλείο.

Προσπάθησα να κρατήσω την ψυχραιμία μου και επικοινώνησα με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Δημιούργησα έναν καινούριο λογαριασμό στο Instagram προκειμένου να επικοινωνήσω στον κόσμο αυτό που είχε συμβεί. Έπρεπε επίσης να φροντίσω και για την δική μου ασφάλεια. Δεν ήμουν εγώ αυτή που ανέβαζε φωτογραφίες του Ατατούρκ και υβριστικά συνθήματα για τους Έλληνες στο account μου. Μέχρι το επόμενο πρωί, ο καινούριος λογαριασμός είχε σχεδόν 20.000 followers. Αυτό το γεγονός εκτός από το ότι μου προσέφερε προσωπική ικανοποίηση, μου απέδειξε ότι είχα την απόλυτη υποστήριξη της online κοινότητας από επώνυμους και μη, φίλους και followers που διέδωσαν την πληροφορία με repost. Αυτή είναι η δύναμη του Internet.

Κάποιοι με είχαν ρωτήσει στο παρελθόν: Θα μπορούσες να είσαι influencer για πάντα; Η απάντηση είναι «Sky is the limit». Αν πιστέψεις ότι μπορείς να ζήσεις μόνο μέσα από αυτό, τότε μπορείς να ζήσεις μέσα από αυτό. Εγώ προσωπικά δε θα επέλεγα αυτόν τον δρόμο. Γιατί όταν τίθεται θέμα διαβιώσης υπάρχουν πολύ σοβαρές πιθανότητες να παραβείς την δική σου διαχωριστική γραμμή κάνοντας παραχωρήσεις που δε θα έκανες για κανέναν λόγο υπό κανονικές συνθήκες. Αλλά και γιατί δε θα άντεχα το βάρος του να ζω μονίμως κάτω από ένα spot light. Κάτω από μία μόνιμη προβολή. Θέλω να έχω την επιλογή να ποστάρω όταν και όποτε θέλω μία φωτογραφία που μου δημιουργεί συναισθήματα χωρίς να σκεφτώ στατιστικά και deadlines. Και επίσης, τι θα γίνει αν αύριο η Facebook (ιδιοκτήτρια εταιρία) αποφασίσει να καταργήσει το Instagram; Δεν λέω ότι είναι πιθανό, λέω απλώς ότι είναι κάτι που θα μπορούσε να συμβεί κάποια στιγμή στο μέλλον.

Θα κλείσω με μία αγαπημένη μου σκέψη που με εκφράζει και ως επαγγελματία και ως άνθρωπο. Θα έλεγα ότι είναι και μία μικρή συμβουλή σε όλους όσοι έχουν αποφασίσει να αφιερώσουν μεγάλο μέρος της ζωής τους για να γίνουν επιτυχημένοι influencers: Once a week leave the house without your phone. Go and get a coffee for an hour. The world won’t end. Don’t take it all so seriously.

Καλή σας ημέρα!

Μπορείτε να με βρείτε και στο φυσικό μου περιβάλλον, εδώ αλλά και εδώ!

Περιμένω τα μηνύματά σας εδώ!

© 2014-2024 Queen.gr - All rights reserved
× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης