Smart(phone) Relationships…

Με την υπογραφή της Ψυχολόγου / Ψυχοθεραπεύτριας, Χρύσας Παπακυργιάκη.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι ρόλο παίζει το κινητό σας στην κοινωνική σας ζωή; Στα πλαίσια της νέας της καμπάνιας #AddictedtoYou η εταιρία Huawei θέλοντας να διαπιστώσει τη σχέση των ανθρώπων με τα smartphones τους διενήργησε μια έρευνα με τίτλο “Smart(phone) Relationships…”. Η έρευνα διενεργήθηκε από την IPSOS και πραγματοποιήθηκε σε 12 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα και βασίζεται στην επιθυμία της Huawei να μελετήσει τον μέσο χρήστη ενός smartphone και να δείξει ότι πίσω από την οθόνη υπάρχει ένα πρόσωπο που αγαπάμε. Με κέντρο, λοιπόν, τον άνθρωπο, η Huawei ξεκινά την έρευνά της.  

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν τον στενό δεσμό που υπάρχει μεταξύ των χρηστών και των κινητών τους, κάτι βεβαίως αναμενόμενο τη σημερινή εποχή. Όμως, μέσα από την έρευνα φαίνεται και η ανάγκη επικοινωνίας που εκφράζει ο χρήστης μέσω μηνυμάτων ή πρόσβασης στα social media. Το 86% του συνολικού δείγματος θα χρησιμοποιήσει το κινητό του περισσότερο για να στείλει κάποιο μήνυμα ή για να βγάλει φωτογραφία (84% για τους Έλληνες). Και εδώ πρέπει να πούμε ότι η φωτογραφία αποτελεί έναν μη λεκτικό τρόπο επικοινωνίας που μάλιστα έχει αναφερθεί ότι βοηθά στην βελτίωση των σχέσεων μας. Και χάρη στο smartphone κινητό αυτό είναι πλέον πολύ εύκολο.

279eaa0a2977f680160d9da8c1eae8bb

Ένα πολύ σημαντικό εύρημα που ίσως με μια πρώτη ματιά προκαλεί ανησυχία είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών έχει το κινητό του δίπλα του ακόμη και στον ύπνο (66%). Ωστόσο, εάν αναλογιστούμε τους πιθανούς λόγους αυτοί μπορεί να είναι: να έχουμε ξυπνητήρι για το επόμενο πρωί, να έχουμε το κινητό δίπλα μας σε περίπτωση που συμβεί κάτι έκτακτο μέσα στη νύχτα,  να ελέγξουμε τα mail ή τα μηνύματά μας, να πούμε καληνύχτα σε κάποιο αγαπημένο πρόσωπο, να ακούσουμε μουσική ή γενικά να χαλαρώσουμε. Σίγουρα, λοιπόν, 3 από τους 5 λόγους έχουν να κάνουν με την ανθρώπινη επαφή. Οι περισσότεροι λόγοι επίσης δείχνουν ότι το κινητό είναι ένα πρακτικό εργαλείο που απλά μας διευκολύνει στην καθημερινότητά μας.

Ακόμη ένα ενδιαφέρον εύρημα είναι ότι η πλειοψηφία των χρηστών θα διαβάσει μηνύματα, emails κτλ πριν σηκωθεί από το κρεβάτι (30%) και επιπλέον οι χρήστες (το 84%) απάντησαν ότι συνήθως χρησιμοποιούν το smartphone τους για άλλους λόγους πέραν των κλήσεων (texting, emails, social media). Έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι η προβληματική χρήση smartphones σχετίζεται με τον μηχανικό έλεγχο για ενημερώσεις από τα social media. Αυτός ο έλεγχος σχετίζεται με την άμεση ικανοποίηση που προσφέρουν αυτές οι ενημερώσεις (likes, σχόλια κ.ά.) που οδηγεί με τη σειρά της σε περισσότερη χρήση του κινητού. Ωστόσο, στην παρούσα έρευνα της Huawei το σερφάρισμα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης δεν φαίνεται να υπερισχύει των άλλων χρήσεων. Οι περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν περισσότερο το smartphone για ανταλλαγή μηνυμάτων και λήψη φωτογραφιών και τα social media έρχονται τρίτα στη σειρά (στο σύνολο των χρηστών).

01cf9a0283ae98d289c49d8fca0257d6

 

Στη σχετική βιβλιογραφία έχουν περιγραφεί δύο διαφορετικοί τρόποι χρήσης του κινητού: ο πρώτος τρόπος έχει να κάνει περισσότερο με προσωπική χρήση (ενημέρωση για ειδήσεις, παρακολούθηση ταινιών κτλ), ο δεύτερος τρόπος είναι η κοινωνική χρήση του smartphone όταν δηλαδή αλληλεπιδρούμε με το κοινωνικό μας δίκτυο μέσω του κινητού και των social media. Η προβληματική χρήση των κινητών συνδέθηκε περισσότερο με την προσωπική χρήση και όχι με την κοινωνική χρήση των smartphones. Και στην έρευνα της Huawei η κύρια χρήση των smartphones φάνηκε να είναι κοινωνική (texting και κοινωνικά δίκτυα για την χώρα μας- texting και λήψη φωτογραφιών για το σύνολο των χρηστών).

Ακόμη, μόλις πέρυσι βρήκαν μια θετική σχέση της κοινωνικής χρήσης του κινητού με την καλή ψυχολογική κατάσταση. Όπως ανέφεραν η κοινωνική χρήση του smartphone μειώνει σημαντικά το stress και την κακή διάθεση που ίσως έχουν μέσα στην ημέρα τους. Έτσι η επαφή με τους άλλους μέσω του smartphone λειτουργεί αντισταθμιστικά για την κακή διάθεση που ίσως έχουμε κάποιες στιγμές της ημέρας! Εδώ μπορούν να στηριχτούν και τα αποτελέσματα της έρευνας της Huawei λοιπόν: έχουμε το κινητό μας κοντά μας τις περισσότερες ώρες του 24ωρου, το παίρνουμε πάντοτε μαζί μας ακόμη και όταν πηγαίνουμε για ύπνο (66%) και μόλις ξυπνάμε το ελέγχουμε για τυχόν μηνύματα ή ενημερώσεις (30%). Ένα εργαλείο που μας συνδέει με τους γύρω μας και βοηθά στην μείωση του άγχους της καθημερινότητας είναι λογικό να βρίσκεται συνέχεια μαζί μας, έτσι δεν είναι;

Εάν λοιπόν υπάρχει μια ισορροπία στην χρήση τους, εάν δεν ξεχνάμε ότι το smartphone είναι ένα πολύ-εργαλείο που βελτιώνει την ζωή μας και εάν θέσουμε ένα όριο στον εαυτό μας, όπως και σε πολλές άλλες απολαύσεις έτσι και η χρήση του smartphone μέσα στην ημέρα θέλει έναν αυτό-έλεγχο. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο αγοράζουμε κινητό σε μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά και θέτουμε από την αρχή τα όρια και τους όρους χρήσης τους. Μια πολύ καλή συμβουλή για όλους μας είναι να θέτουμε κάποιες ώρες την ημέρα χωρίς κινητό τηλέφωνο για να είμαστε παρόντες και να ζούμε τη στιγμή. Η ίδια η Huawei εξάλλου, αν και κορυφαίος κατασκευαστής smartphones, προτρέπει τους χρήστες μέσα από τις καμπάνιες της (#BePresent | Χριστούγεννα 2016, #AddictedToYou | Φεβρουάριος 2018), να αφήσουν τα κινητά στην άκρη για να περάσουν όμορφες στιγμές με τους αγαπημένους τους. Στην τωρινή της καμπάνια, η Μία το κορίτσι με το κινητό στο χέρι μοιάζει εθισμένη, επικριτικά βλέμματα την ακολουθούν για να δούμε τελικά ότι στην άλλη άκρη της «γραμμής» υπάρχει ο αγαπημένος της που είναι μίλια μακριά. Το smartphone είναι το σύμβολο, το εργαλείο που την βοηθά να περνάει πολύτιμο χρόνο με εκείνον. Αυτός είναι και ο στόχος της Huawei αλλά και το μήνυμα που θέλει να περάσει στο κοινό: εθιστείτε στους αγαπημένους σας, περάστε χρόνο μαζί τους όπου κι αν βρίσκονται.

                                      Παπακυργιάκη Χρύσα

                  Ψυχολόγος/ Ψυχοθεραπεύτρια Εφήβων & Ενηλίκων

                                      Ειδική παιδαγωγός

                                   Msc Εγκληματολογίας

COMMENTS

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies