100 χρόνια Marlon Brando: Ας μιλήσουμε λίγο για αληθινό influencing και όλα όσα δίδαξε ο Νονός

Ανθή Μιμηγιάννη
100 χρόνια Marlon Brando: Ας μιλήσουμε λίγο για αληθινό influencing και όλα όσα δίδαξε ο Νονός

Την ώρα που όλοι δηλώνουν influencer, σαν σήμερα 100 χρόνια πριν, γεννιόταν ο ορισμός του. Οι ατάκες του Νονού Βίτο Κορλεόνε που πρέπει να υιοθετηθούν «χθες». 

Την ώρα που ο καθένας δηλώνει influencer (γιατί μπορεί) 100 χρόνια πριν, σαν σήμερα, γεννιόταν ο ορισμός του. Influencer είναι εκείνος που ασκεί επιρροή και αν σκεφτεί κανείς πως η πραγματική επιρροή είναι πιο σύνθετη π.χ. από το like και την προβολή σε ένα story θα καταλάβει 1) ότι μπορεί να μην ασκεί καμία επιρροή και 2) ότι το να ασκείς επιρροή είναι μία ευθύνη που είναι τόσο τεράστια, που αυτός που την έχει πραγματικά, την αποποιείται. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

https://www.instagram.com/p/C3YMLlMvz8c/

Ας μιλήσουμε όμως για τον ορισμό του influencer ή αλλιώς τον Marlon Brando που όταν τον ρωτούσαν κάποτε σε συνέντευξη αν έχει συνειδητοποιήσει πόσο πολλά είναι τα κυβικά του, εντός και εκτός οθόνης, εκείνος είπε -με το γνωστό coolness overload που όσο κι αν μεγαλώνεις δεν φεύγει, πως:

«Ο σκύλος μου Τιμ είναι ο σπουδαιότερος ηθοποιός όχι εγώ. Υποκρίνεται ότι με αγαπάει, επειδή θέλει κάτι να φάει».

Ο υπερρεαλιστής του έρωτα Καζανόβα: Αυτή είναι η ερωμένη που τον άφησε (κυριολεκτικά) στο διαβάστηκε

Με μια πορεία 6 δεκαετιών και έμφυτο ταλέντο, ο Marlon Brando δεν έπαιρνε εαυτόν σοβαρά, απλώς έκανε αυτό που γεννήθηκε να κάνει: να γίνει θρύλος της υποκριτικής και μια εμβληματική επαναστατική φιγούρα τόσο της μεγάλης οθόνης όσο και της μόδας.

Η Μέθοδος

Πολυσχιδής, ατίθασος, απρόβλεπτος, η υποκριτική τεχνική του ήταν επαναστατική και επηρέασε τον κόσμο του κινηματογράφου. Πρωτοστάτησε όταν στη «Μέθοδο» προσέγγισε την τεχνική Στανισλάφσκι, η οποία δίνει έμφαση στη συναισθηματική και ψυχολογική σύνδεση του ηθοποιού με τον χαρακτήρα. Πίστευε ότι το κλειδί για μια ισχυρή ερμηνεία ήταν να αντλεί κανείς από τις δικές του εμπειρίες και τα συναισθήματά του και όχι απλώς να απαγγέλλει ατάκες.

Ήταν γνωστός για την έντονη προετοιμασία του για τους ρόλους του, βυθίζοντας συχνά τον εαυτό του στον κόσμο του χαρακτήρα και αναπτύσσοντας βαθιά κατανόηση των κινήτρων και της ιστορίας του. Οι ερμηνείες του χαρακτηρίζονταν από την ωμή συναισθηματική τους δύναμη και την εκφραστικότητα, με τον ηθοποιό να χρησιμοποιεί συχνά το σώμα και τις εκφράσεις του προσώπου του για να μεταφέρει βαθιά ριζωμένα συναισθήματα. Η προσέγγισή του στην υποκριτική επηρέασε βαθιά την τέχνη και μέχρι και σήμερα συνεχίζει να επηρεάζει και να εμπνέει τους ηθοποιούς.

Πέθανε η Sacheen Littlefeather η Γηγενής Αμερικανίδα που απέρριψε το Όσκαρ του Brando εκ μέρους του

Marlon Brando

Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, κέρδισε δύο Όσκαρ Α' ανδρικού ρόλου για τις ερμηνείες του στις ταινίες «Το λιμάνι της Αγωνίας» (1955) του Ελία Καζάν και στον «Νονό» (1973) του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ένα βραβείο φεστιβάλ Καννών και τρία διαδοχικά Βρετανικά βραβεία Bafta.

Blue jeans, white shirt

Γεννημένος στις 3 Απριλίου 1924, στην Ομάχα της Νεμπράσκα, το blue jeans, white shirt θυμίζει πρώτα εκείνον και μετά τον James Dean. Υπήρξε από τους πιο κομψούς άντρες του 20ου αιώνα που καθόρισε με το στιλ του τη fashion βιομηχανία.

Η υποκριτική του ιδιοφυΐα, το αινιγματικό χαμόγελό του, το διαπεραστικό του βλέμμα και οι συγκλονιστικές ερμηνείες του στη μεγάλη οθόνη τον κατέταξαν σε διεθνούς φήμης αστέρα του κινηματογράφου και στη λίστα με τους σπουδαιότερους ηθοποιούς όλων των εποχών. Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου τον έχει κατατάξει τέταρτο στη λίστα με τους 25 σημαντικότερους άνδρες σταρ.

«Η Αβάσταχτη Ελαφρότητα του Είναι» και πώς ο Μίλαν Κούντερα άνοιξε νέους τρόπους γραφής & ανάγνωσης

Ένα τεράστιο επίτευγμά του ήταν ότι η υπέρ-γοητευτική του εμφάνιση δεν επισκίασε ποτέ το τεράστιο ταλέντο του. Ένα ακόμα, ότι ήταν αφοπλιστικά ειλικρινής, καθόλου βαρετός και κάποιες φορές τόσο ωραία κυνικός που ασκούσε έξτρα γοητεία με αυτά που έλεγε.

https://www.instagram.com/p/C0W5yW5Lrti/

Έχοντας γκάμα ρε ρόλους, και όχι μανιέρα, ερμήνευσε αξέχαστα τον Στάνλεϊ Κοβάλσκι στο «Λεωφορείον ο πόθος» (1951) και τον Τζόννυ Στράμπλερ στον «Ατίθασο» (1953). Θεωρήθηκε εκείνος που επηρέασε και άλλους τιτάνες του κινηματογράφου, από τον James Dean μέχρι τον Paul Newman και τον Steve McQueen.

The Godfather: Ο Francis Ford Coppola αποκάλυψε την αγαπημένη του σκηνή από την ταινία

Ο Νονός

Έχοντας παίξει και σε ταινίες κατώτερες των ικανοτήτων του, ο Αμερικανός ηθοποιός παραμένει αξέχαστος και για την ερμηνεία του ως Βίτο Κορλεόνε στον «Νονό» (1972) του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Μία ταινία που εκτός από το χρυσό αγαλματίδιο είναι ένα από τα σπουδαιότερα διαμάντια όλων των εποχών στην ιστορία του κινηματογράφου. Επαναστάτης με αιτία, και άλλες φορές όχι, ήταν τέτοιες οι συναισθηματικές εκρήξεις κάποιες φορές στα γυρίσματα, που οι παραγωγοί δεν τον θέλανε για τον εν λόγω ρόλο. Ευτυχώς ο Κόπολα ήταν πολύ μπροστά και έκανε αυτό που έπρεπε προς αποκατάσταση της ιστορίας που τελικά έγραψε.

52 χρόνια από τη στιγμή που κυκλοφόρησε ο Νονός και καταλαβαίνουμε τον τεράστιο αντίκτυπό του, όταν οι αξέχαστες ατάκες του που επαναλαμβάνονται για δεκαετίες και που θα μείνουν αθάνατες, αποτελούν μέρος μια ολόκληρης κουλτούρας.

Ακολουθούν κάποιες από τις ατάκες του «Νονού» που εξακολουθούν να ασκούν τεράστια επιρροή και ως προς το content αλλά πάνω από όλα λόγω του ατόμου που τις είπε. Και αυτό έχει τεράστια σημασία:

Οι δικηγόροι μπορούν να κλέψουν περισσότερα χρήματα με έναν χαρτοφύλακα από χίλιους άνδρες με όπλα και μάσκες.

Είμαστε όλοι έντιμοι άνθρωποι εδώ, δεν χρειάζεται να δίνουμε ο ένας στον άλλον διαβεβαιώσεις σαν να είμαστε δικηγόροι.

200.gif

Ένας άντρας που δεν ξοδεύει χρόνο με την οικογένειά του δεν μπορεί ποτέ να είναι αληθινός άντρας.

Ο πατέρας μου δεν διαφέρει από οποιονδήποτε ισχυρό άνδρα, από οποιονδήποτε άνδρα με εξουσία, όπως έναν πρόεδρο ή γερουσιαστή.

Φρέντο, είσαι ο μεγαλύτερος αδερφός μου και σε αγαπώ, αλλά μην ξαναπάς ενάντια στην οικογένεια. Ποτέ.

Ένας άντρας που δεν είναι πατέρας για τα παιδιά του δεν μπορεί ποτέ να είναι αληθινός άντρας.

Έχω συναισθηματική αδυναμία στα παιδιά μου και τα κακομαθαίνω, όπως βλέπετε.

Δεν εμπιστεύομαι την κοινωνία να μας προστατεύσει, δεν έχω καμία πρόθεση να δώσω τη μοίρα μου στα χέρια ανδρών των οποίων το μόνο προσόν είναι ότι κατάφεραν να εξαπατήσουν μία μάζα ανθρώπων να τους ψηφίσουν.

Ποτέ μην ξαναπείτε σε κανέναν εκτός της οικογένειας τι σκέφτεστε.

Είχε μάθει εδώ και πολύ καιρό ότι η κοινωνία επιβάλλει προσβολές που πρέπει να υφίστανται, παρηγορούμενος από τη γνώση ότι σε αυτόν τον κόσμο έρχεται μια στιγμή που ο πιο ταπεινός από τους ανθρώπους, αν έχει τα μάτια του ανοιχτά, μπορεί να πάρει την εκδίκησή του από τους πιο ισχυρούς. Ήταν αυτή η γνώση που εμπόδισε τον Ντον να χάσει την ταπεινοφροσύνη που θαύμαζαν σε αυτόν όλοι οι φίλοι του.

Γιατί να φοβάμαι τώρα; Περίεργοι άντρες ήρθαν να με σκοτώσουν από τότε που ήμουν δώδεκα χρονών.

Η φιλία είναι το παν. Η φιλία είναι κάτι περισσότερο από ταλέντο. Είναι κάτι περισσότερο από την κυβέρνηση. Είναι σχεδόν ίσο με την οικογένεια.

Ένας φίλος πρέπει πάντα να υποτιμά τις αρετές σου και ένας εχθρός να υπερεκτιμά τα ελαττώματά σου.

Χρειάζομαι κάποιον που έχει ισχυρούς φίλους. Χρειάζομαι ένα εκατομμύριο δολάρια σε μετρητά. Χρειάζομαι, Δον Κορλεόνε, όλους αυτούς τους πολιτικούς που κουβαλάς στην τσέπη σου, όπως τόσα πολλά νίκελ και δεκάρες.

Δεν μου αρέσει η βία, Τομ. Είμαι επιχειρηματίας. Το αίμα είναι μεγάλο κόστος.

Δεν μπορείς να μη λες «όχι» στους ανθρώπους που αγαπάς κάποιες φορές. Αυτό είναι το μυστικό. Και όταν το κάνεις, πρέπει να ακούγεται σαν «ναι».

Δεν ήταν ίσως η πιο ζεστή φιλία στον κόσμο, δεν θα έστελναν ο ένας στον άλλον ευχές για δώρο Χριστουγέννων, αλλά δεν θα δολοφονούσαν ο ένας τον άλλον.

Κανένας Σικελός δεν μπορεί να αρνηθεί μία χάρη την ημέρα του γάμου της κόρης του.

Στη Σικελία, οι γυναίκες είναι πιο επικίνδυνες από τα κυνηγετικά όπλα.

Σήμερα τακτοποίησα όλες τις οικογενειακές υποθέσεις, γι' αυτό μη μου πεις ότι είσαι αθώος.

Θα του κάνω μια προσφορά που δεν μπορεί να αρνηθεί.

Οι μεγάλοι άνδρες δεν γεννιούνται σπουδαίοι, μεγαλώνουν.

Η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που έχει καλύτερη γεύση όταν σερβίρεται κρύο.

Φυσικά και είναι κρύο και πόσω μάλλον όταν 100 χρόνια μετά, αυτό το πιάτο σερβιρίστηκε με την καλύτερη εκδίκηση που θα μπορούσε να πάρει. Εκείνη που έρχεται μέσα από τη δουλειά και η οποία ταξιδεύει μέσα στον χρόνο και στους αιώνες των αιώνων, αμήν!

The Godfather
From left to right, Salvatore Corsitto as Bonasera, James Caan as Santino 'Sonny' Corleone and Marlon Brando (1924 - 2004) as Don Vito Corleone in 'The Godfather', 1972. Bonasera asks Don Corleone to avenge the brutal rape of his daughter. (Photo by Silver Screen Collection/Hulton Archive/Getty Images)

20 χρόνια από τον θάνατό του

Στα τελευταία χρόνια της ζωής του, ανέλαβε ρόλους σε μέτριες έως κακές ταινίες, με εξαίρεση τις ταινίες Μια σκληρή λευκή εποχή (1989, υποψ. για Όσκαρ β' ανδρικού ρόλου) και Ντον Χουάν ΝτεΜάρκο (1995).

Η προσωπική ζωή του εμβληματικού ηθοποιού υπήρξε το ίδιο έντονη με την επαγγελματική. Πάλεψε για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για την αποκατάσταση των αυτοχθόνων Ινδιάνων των ΗΠΑ. Παντρεύτηκε τρεις φορές και απέκτησε έντεκα παιδιά, από τις συζύγους του, τις ερωμένες του καθώς και από υιοθεσία. Αγάπησε με πάθος την Ταϊτή και έζησε εκεί για ένα μεγάλο μέρος της ζωής του.

Φορτωμένος με υπέρογκα χρέη και με κιλά που επιβάρυναν την υγεία του, ο Marlon Brando έπασχε από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 και καρκίνο του ήπατος. Ο κορυφαίος σταρ έφυγε από τη ζωή την 1η Ιουλίου του 2004 στο Ιατρικό κέντρο Ρόναλντ Ρήγκαν του UCLA, λόγω αναπνευστικής ανεπάρκειας από πνευμονική ινωμάτωση με επισωρευτική καρδιακή ανεπάρκεια.

Ήταν 80 ετών.