Ας γνωρίσουμε την Fabric Republic

Δάφνη Καραβοκύρη
Ας γνωρίσουμε την Fabric Republic
Η βοήθεια προς τους άλλους, είναι και αυτή μια μορφή αυτοσεβασμού.

Η βοήθεια προς τους άλλους, είναι και αυτή, μια μορφή αυτοσεβασμού.

Ήρθε η ώρα να σας συστήσω τη Fabric Republic μέσα από τα δικά μου μάτια. Κάποιοι από εσάς ίσως να τη γνωρίζετε, κάποιοι πάλι όχι και αυτή είναι και η μαγεία του να μαθαίνεις νέα πράγματα που μπορεί τελικά να σου φανούν χρήσιμα, όπως ακριβώς φάνηκαν σε εμένα κάποια χρόνια πριν και μου έγιναν συνήθεια.

FR2.jpg

Δεδομένης της δουλειάς που κάνω, που απαιτεί ντυσίματα, ρούχα και μια τεράστια γκαρνταρόμπα, αρκετά χρόνια πριν αναρωτήθηκα αν όλα αυτά τα ρούχα που έχω συγκεντρώσει, με εξυπηρετούν πια. Απ’ όταν ήμουν μικρή, οι γονείς μου με μεγάλωσαν με τη νοοτροπία του να χαρίζω ότι πια έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του μαζί μου και φυσικά να βρίσκομαι με όποιο τρόπο μπορώ, κοντά στις ανάγκες των συνανθρώπων μου. Μεγαλώνοντας και συνειδητοποιώντας ότι βρίσκομαι σε μια ηλικία που μπορώ να κατανοήσω αυτή τη διδαχή από τους γονείς μου αναζήτησα, όταν ξεκίνησα το Vice, δομές στις οποίες μπορώ να χαρίζω τα ρούχα μου.

Τα ρούχα εκείνα που φόρεσα, που απήλαυσα, που χάρηκα και που πλέον θέλω να χαρίσω σε κάποιον άλλον ή σε κάποιους άλλους μιας και ολοκλήρωσαν τον κύκλο τους μαζί μου. Πέραν των δομών, απευθύνθηκα σε εκκλησίες (από τις οποίες προς μεγάλη μου έκπληξη δεν έλαβα την αποδοχή που θα ήθελα, καθώς μου είπαν ότι συγκεντρώνονται Ρομά έξω από αυτές όταν υπάρχουν ρούχα και αυτό είναι κάτι που δεν τους αρέσει οπότε μου είπαν πως δεν τα δέχονται). Πέραν των ιδρυμάτων και άλλων οργανισμών που δέχτηκαν αυτήν μου την προσφορά, στο radar μου μπήκε χρόνια πριν και η Fabric Republic. Κάθε χρόνο, δύο με τέσσερις φορές κάνω μια εκκαθάριση στα ρούχα μου και απευθύνομαι σε οργανισμούς όπως η Fabric Republic και κάθε χρόνο με ρωτάτε που μπορείτε και εσείς να χαρίσετε ρούχα, παιχνίδια και οτιδήποτε πλέον θέλετε να προσφέρετε με αγάπη και αλληλεγγύη σε κάποιον άλλον που το έχει μεγαλύτερη ανάγκη.

FR8.jpg

Έτσι, με αφορμή τα ρούχα που χαρίζω, θεώρησα χρήσιμο να απευθυνθώ επίσημα στην Fabric Republic και να της δώσω το λόγο.

Συνομίλησα με την Αθηνά Πηλιτζίδου, την Υπεύθυνη Προγράμματος της Fabric Republic με την οποία κάναμε μια κουβέντα εφ’ όλης της ύλης τους!

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Τι ακριβώς είναι και τι ακριβώς κάνει η Fabric Republic;

Φανταστείτε μια τεράστια, συλλογική γκαρνταρόμπα∙ ό,τι περισσεύει από τη δική μας ντουλάπα γίνεται “καύσιμο” αλληλεγγύης και δράσης για το κλίμα και τους συνανθρώπους μας. Από το 2017 λειτουργούμε ως το πρώτο ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης πλεονάζοντος ρουχισμού στην Ελλάδα: μαζεύουμε, απολυμαίνουμε, ταξινομούμε και ξαναδίνουμε ζωή στα ρούχα – είτε ως ένδυμα για ανθρώπους που τα έχουν ανάγκη είτε ως πρώτη ύλη για upcycling.

Πώς, πότε και από ποιόν ή ποιους γεννήθηκε η ιδέα αυτή;

Το 2016, μια χρονιά με έντονες τις επιρροές της οικονομικής κρίσης το θέμα του ρουχισμού αναδείχθηκε ταυτόχρονα ως επείγουσα ανάγκη και ως σύμβολο σπατάλης. Στις δομές της ΙΑΣΙΣ παρατηρούσαμε καθημερινά ανθρώπους που ζητούσαν «μερικά καθαρά ρούχα», ενώ την ίδια στιγμή στους αποθηκευτικούς χώρους στοιβάζονταν σακούλες με ενδύματα που δεν έφταναν ποτέ σε όσους τα χρειάζονταν. Από αυτήν τη διαπίστωση γεννήθηκε η ιδέα της Fabric Republic: μια κυκλική αλυσίδα που μειώνει στο ελάχιστο τα απόβλητα. Το πρώτο βήμα ήταν η τοποθέτηση κάδων συλλογής, τοποθετημένοι σε γειτονιές, σούπερ-μάρκετ και πολιτιστικούς χώρους, ώστε κάθε πολίτης να μπορεί εύκολα να προσφέρει ό,τι δεν του είναι πια χρήσιμο. Έπειτα, δημιουργήσαμε ένα κέντρο ταξινόμησης και απολύμανσης με επαγγελματικό εξοπλισμό, στόχος μας ήταν το «δεύτερο χέρι» να μεταφράζεται σε άριστη ποιότητα. Ο καθαρός ρουχισμός φορτωνόταν σε βαν και κατευθυνόταν σε περισσότερους από εκατό φορείς αλληλεγγύης σε όλη την Ελλάδα. Τα κομμάτια που δεν μπορούσαν να ξαναφορεθούν γίνονταν πρώτη ύλη: ανακύκλωση ή upcycling. Ένα παλιό τζιν μετατρεπόταν σε τσάντα, ένα φθαρμένο μπλουζάκι σε ύφασμα για υφασμάτινες μάσκες. Έτσι, κάθε ίνα αποκτούσε νέα ζωή, κι εμείς πλησιάζαμε τον στόχο ενός Zero Waste συστήματος.

Συγκυριακά εκείνη τη στιγμή στον κόσμο, σε παγκόσμιο ή εγχώριο επίπεδο τί συνέβαινε ούτως ώστε να ενταχθεί ένα τέτοιο project στις ζωές μας;

Εκείνη την τριετία ‒ από τα τέλη του 2015 μέχρι το 2017 ‒ διαμορφώθηκε ένα πολύ συγκεκριμένο περιβάλλον. Σε παγκόσμια κλίμακα, η Συμφωνία των Παρισίων είχε μόλις υπογραφεί και όλες οι κυβερνήσεις, αλλά και οι μεγάλες βιομηχανίες, άρχισαν να αναζητούν χειροπιαστούς τρόπους μείωσης των εκπομπών. Η μόδα, ως ένας από τους πιο ενεργοβόρους κλάδους, βρέθηκε ξαφνικά στο προσκήνιο· άρα κάθε πρόταση κυκλικής αξιοποίησης ρούχων αποκτούσε ιδιαίτερη βαρύτητα. Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε λανσάρει το πρώτο της Σχέδιο Δράσης για την κυκλική οικονομία ζητώντας από τα κράτη-μέλη να σχεδιάσουν υποδομές μηδενικών αποβλήτων, ιδίως για τα κλωστοϋφαντουργικά. Στην Ελλάδα εκείνης της περιόδου η αγορά ένδυσης είχε επιβραδυνθεί αισθητά, με αποτέλεσμα πολλά ρούχα να «σταθμεύουν» αχρησιμοποίητα στις ντουλάπες. Ταυτόχρονα, σε δομές φιλοξενίας αλλά και σε κοινωνικά παντοπωλεία καταγράφονταν διαρκείς αιτήματα για καθαρό, αξιοπρεπές ρουχισμό. Με άλλα λόγια, υπήρχε διεθνής πίεση για κλιματική δράση, ευρωπαϊκή κατεύθυνση και, ταυτόχρονα, μια πολύ έντονη κοινωνική ανάγκη στο εσωτερικό. Η Fabric Republic γεννήθηκε ακριβώς σε αυτό το σταυροδρόμι, ώστε το πλεόνασμα ρούχων να μετατραπεί σε δίχτυ αλληλεγγύης χωρίς να δημιουργείται νέα περιβαλλοντική επιβάρυνση.

FR12.jpg

Πώς λειτουργεί η Fabric Republic;

Η διαδρομή κάθε ρούχου ξεκινά από τα σημεία συλλογής μας. Συνεργαζόμαστε με σούπερ-μάρκετ, πολιτιστικούς χώρους και τοπικούς δήμους, όπου τοποθετούμε δοχεία με τη σήμανση μας· ο κόσμος αφήνει εκεί ό,τι δεν χρειάζεται πια. Όταν γεμίσουν, η ομάδα μας τα παραλαμβάνει και τα μεταφέρει στο κέντρο διαλογής στη Νέα Φιλαδέλφεια. Εκεί ξεκινά το πιο απαιτητικό στάδιο: οπτικός έλεγχος, κατηγοριοποίηση (ανδρικό, γυναικείο, παιδικό, εποχικό) και ύστερα απολύμανση και πλύσιμο, ώστε το «δεύτερο χέρι» να είναι στην πράξη άριστης κατάστασης. Τα ρούχα που περνούν τον έλεγχο συσκευάζονται, αποθηκεύονται προσωρινά και παρέχονται σε άτομα που τα έχουν ανάγκη μέσω κοινωφελών οργανώσεων και κοινωνικών δομών. Η διανομή γίνεται απευθείας σε δομές φιλοξενίας, ξενώνες, κοινωνικά παντοπωλεία και άλλους. Σήμερα απαριθμούμε περισσότερους από εκατό φορείς σε όλη τη χώρα που λαμβάνουν καθαρό ρουχισμό. Τα υφάσματα ή είδη ένδυσης ακατάλληλα προς χρήση ακολουθούν δύο δρόμους. Όσα μπορούν να ανακυκλωθούν στέλνονται σε εξειδικευμένες μονάδες. Τα υπόλοιπα καταλήγουν στο Upcycling Lab – έναν δημιουργικό χώρο όπου σχεδιαστές, ράφτες και εθελοντές τα μεταμορφώνουν σε τσάντες, αξεσουάρ ή σκηνικά για καλλιτεχνικές δράσεις. Έτσι, μηδενίζουμε τα υπολείμματα και προσθέτουμε αξία. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα δημοσιεύουμε βασικά στατιστικά: πόσα κιλά ρούχων συλλέχθηκαν, πόσα διανεμήθηκαν, πόσα ανακυκλώθηκαν. Παράλληλα τρέχει ανοιχτό πρόγραμμα εθελοντισμού – από ταξινόμηση μέχρι δημιουργία upcycled προϊόντων ώστε όποιος θέλει να συμμετέχει. Με μια φράση: η Fabric Republic παίρνει το περίσσευμα της ντουλάπας μας, το φροντίζει σαν καινούργιο και το επιστρέφει στην κοινωνία ή το μετατρέπει σε κάτι απολύτως νέο.

Ποιες είναι εκείνες οι δυσκολίες που έχετε συναντήσει και κληθήκατε να αντιμετωπίσετε για να επιλυθούν άμεσα;

Στα πρώτα μας βήματα αντιμετωπίσαμε τέσσερις μεγάλες δυσκολίες. Πρώτα, η ποιότητα των δωρεών: κατέφθαναν σακούλες με βρεγμένα ή φθαρμένα ρούχα που δεν φοριούνταν. Βγήκαμε δημόσια, ζητήσαμε μόνο καθαρά κομμάτια σε καλή κατάσταση και τοποθετήσαμε απλές οδηγίες πάνω στους κάδους. Έπειτα ήρθε ο όγκος της ταξινόμησης: τα ρούχα έρχονταν γρηγορότερα απ’ όσο τα ελέγχαμε. Δημιουργήσαμε «γρήγορη λωρίδα» με εκπαιδευμένους εθελοντές και προσωπικό που διαχώριζαν τις κατηγορίες και έτσι διπλασιάσαμε τον ημερήσιο ρυθμό χωρίς νέο χώρο. Την τρίτη πρόκληση έφερε το ενεργειακό κόστος· οι αυξήσεις σε ρεύμα και καύσιμα απειλούσαν τον προϋπολογισμό μας. Περάσαμε σε πλυντήρια χαμηλής κατανάλωσης, γεμίζουμε πάντα τα βαν πριν φύγουν και πλένουμε τα ρούχα σε τοπικά πλυντήρια κοντά στις δομές όπου θα διανεμηθούν, εξοικονομώντας καύσιμα και χρόνο. Τέλος, οι αιφνίδιες κορυφώσεις ζήτησης σε φωτιές ή πλημμύρες μάς ανάγκασαν να κρατάμε «έτοιμο» απόθεμα βασικών ειδών και λίστα εθελοντών σε επιφυλακή· όταν προκύψει κρίση, ένα ομαδικό μήνυμα αρκεί για να φύγουν τα πρώτα δέματα μέσα σε λίγες ώρες. Το κοινό νήμα που κρατά όλα αυτά λειτουργικά είναι η διαφάνεια: λέμε ξεκάθαρα τι χρειαζόμαστε και δείχνουμε πού πηγαίνουν οι πόροι, κρατώντας δωρητές και εθελοντές πρόθυμους για την επόμενη πρόκληση.

Kάτω από ποια «ομπρέλα» λειτουργεί και ανήκει;

Σκεφτείτε μας, ως το “παιδί” μιας μεγαλύτερης οικογένειας. Η ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ είναι η μητρική οργάνωση – δουλεύει από το 2005 με θέματα ψυχικής υγείας, κοινωνικής ένταξης, εκπαίδευσης και υποστήριξης ευάλωτων ομάδων. Μέσα σ’ αυτήν, η Fabric Republic αποτελεί το κομμάτι που ασχολείται με την κυκλική οικονομία και το ρούχο. Στην πράξη, λοιπόν, ανήκουμε στην ΙΑΣΙΣ· μοιραζόμαστε τους ίδιους χώρους γραφείων, το ίδιο διοικητικό συμβούλιο και την ίδια φιλοσοφία “κανένας μόνος του”.

Ποιες είναι οι δραστηριότητές της;

Λειτουργούμε πάνω σε πέντε αλληλένδετους άξονες με έναν κοινό στόχο: κανένα ρούχο να μην πάει χαμένο. Πρώτα συλλέγουμε ρούχα από κάδους σε σούπερ-μάρκετ, δήμους και πολιτιστικούς χώρους· στο κέντρο διαλογής της Νέας Φιλαδέλφειας τα ταξινομούμε, τα απολυμαίνουμε με ατμό και τα επιδιορθώνουμε. Έπειτα φορτώνουμε τα βαν και διανέμουμε σε περισσότερους από εκατό φορείς. Ό,τι δεν φοριέται περνά στο Upcycling Lab, όπου γίνεται τσάντες, αξεσουάρ ή σκηνικά, δημιουργώντας μικρές συλλογές που στηρίζουν οικονομικά το πρόγραμμα. Παράλληλα οργανώνουμε εργαστήρια σε σχολεία και σχολές μόδας, καμπάνιες «zero waste» σε χώρους εργασίας και δράσεις όπως το runway Celebrate Love, καλλιεργώντας κουλτούρα υπεύθυνης κατανάλωσης. Τέλος, προσφέρουμε αμειβόμενη εργασία σε άτομα από ευάλωτες ομάδες, ώστε η κυκλική οικονομία να γίνεται και γέφυρα κοινωνικής επανένταξης. Με λίγα λόγια, συλλέγουμε, ανανεώνουμε, διανέμουμε και επανασχεδιάζουμε, δίνοντας σε κάθε ρούχο και σε κάθε άνθρωπο μια δεύτερη ευκαιρία.

Σε ποιους απευθύνεται;

Ξεκινάμε πάντα από τους ανθρώπους που χρειάζονται ρούχα. Εκεί χτυπά πρώτα η “καμπάνα” της ανάγκης κι εκεί στέλνουμε τα κατάλληλα ρούχα προς χρήσης. Αμέσως μετά, στρεφόμαστε στους δωρητές: σε όποιον ανοίγει τη ντουλάπα του και σκέφτεται “αυτό το πουκάμισο μπορεί να ζήσει αλλού”. Παράλληλα μιλάμε σε εθελοντές που έχουν διάθεση και χρόνο να διαθέσουν αλλά και σε εταιρείες που ψάχνουν μια χειροπιαστή δράση κοινωνικής ευθύνης. Με λίγα λόγια, αγγίζουμε τους δύο πόλους του κύκλου: εκείνον που έχει περίσσευμα και εκείνον που έχει ανάγκη.

FR26.jpg

Που πραγματοποιεί δράσεις;

Η «καρδιά» μας χτυπά στο κέντρο διαλογής της Νέας Φιλαδέλφειας, όπου κάθε σακούλα ρούχων μεταμορφώνεται σε καθαρά, τακτοποιημένα ράφια. Από εκεί τα ρούχα ταξιδεύουν σε όλη τη χώρα ενώ στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη στήνουμε pop-up εργαστήρια και μικρές επιδείξεις για να δείξουμε ζωντανά τι σημαίνει upcycling. Συχνά βρισκόμαστε και σε σχολεία ή εταιρικούς χώρους, όπου παιδιά και ενήλικες βλέπουν πώς ένα παλιό παντελόνι μπορεί να γίνει τσάντα ή σκηνικό θεάτρου.

Πώς επικοινωνούνται τα μηνύματά της;

Δουλεύουμε σε τρία επίπεδα για να ακουστεί το μήνυμα. Πρώτα «δείχνουμε αντί να λέμε»: μικρά βίντεο από το άνοιγμα της σακούλας ως το ξεφόρτωμα του βαν, πλαισιωμένα με απλούς αριθμούς – κιλά ρούχων, ανθρώπους που ντύθηκαν, CO₂ που γλιτώσαμε – και ένα ετήσιο impact report στο κινητό σου. Ύστερα, στήνουμε limited upcycled συλλογές σε χώρους με δικό τους κοινό, από μουσεία μέχρι φεστιβάλ, ώστε το μήνυμα της κυκλικής μόδας να ταξιδεύει πέρα από το hub. Τέλος, επενδύουμε στη ζωντανή επαφή: εργαστήρια σε σχολεία, πανεπιστήμια και χώρους εργασίας όπου ο καθένας ράβει κάτι δικό του από παλιό ύφασμα και βιώνει πρακτικά τι σημαίνει ‘design for longevity’.

Πόσα άτομα απασχολεί;

Είμαστε μια ομάδα περίπου 10 ατόμων που δουλεύει καθημερινά για να κρατά σε κίνηση τον κύκλο της βιώσιμης μόδας. Δίπλα μας δρα ένα ευέλικτο δίκτυο εθελοντών· άλλοι στηρίζουν σταθερά κάθε εβδομάδα, άλλοι ενεργοποιούνται σε μεγάλες διανομές ή εργαστήρια. Χάρη σε αυτόν τον συνδυασμό μπορούμε να διαχειριζόμαστε μεγάλους όγκους ρούχων χωρίς να χάνουμε τον στόχο της κυκλικής οικονομίας.

Υπάρχει περιθώριο για εθελοντική εργασία στην Fabric Republic;

Ο εθελοντισμός είναι βαθιά ριζωμένος στη λειτουργία μας και προσφέρουμε τρεις απλές διαδρομές συμμετοχής: ταξινόμηση δωρεών, δημιουργική συμμετοχή στο εργαστήριο upcycling για όσους αγαπούν ραπτική ή design, και υποστήριξη των διανομών. Αρκεί να συμπληρώσετε τη φόρμα «Γίνε εθελοντής» στο site μας ή να στείλετε μήνυμα στο volunteers@iasismed.eu, κανονίζουμε μία σύντομη συνάντηση γνωριμίας και ξενάγηση και εσείς επιλέγετε πόσο συχνά θα συνεισφέρετε. Με άλλα λόγια, πάντα υπάρχει χώρος, το πρόγραμμα μεγαλώνει όσο περισσότεροι άνθρωποι προσφέρουν τον χρόνο και τις δεξιότητές τους.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ανάγκες για εθελοντική εργασία;

Χρειαζόμαστε χέρια – κυριολεκτικά τώρα. Μπαίνουμε σε περίοδο αλλαγής εποχής, άρα ο όγκος χειμερινών–θερινών ρούχων διπλασιάζεται. Οπότε ναι, έχουμε ανοιχτές θέσεις για εθελοντές. Συμπληρώνεις τη φόρμα “Γίνε εθελοντής” στο site ή στέλνεις mail, κι εμείς ερχόμαστε σε επικοινωνία μαζί σου.

FR10.jpg

Πού μπορεί κανείς να δηλώσει ενδιαφέρον;

Ο πιο γρήγορος τρόπος είναι η φόρμα “Γίνε εθελοντής” στο site μας – θα τη βρεις με ένα κλικ στην αρχική, παίρνει λιγότερο από δύο λεπτά. Για όσους προτιμούν e-mail, στέλνουν στο volunteers@iasismed.eu με θέμα “Εθελοντής FR” και δυο λόγια για το πώς θα ήθελαν να εμπλακούν. Αν είσαι τύπος των social, ένα DM στο Instagram (@fabricrepublic_gr) φτάνει για να σε κατευθύνουμε. Τέλος, τα τηλέφωνα του hub λειτουργούν καθημερινά 10:00-16:00 – όποιος προτιμά να μιλήσει ζωντανά, καλεί, δηλώνει διαθεσιμότητα και ορίζουμε μια συνάντηση γνωριμίας.

Με ποιους φορείς αλληλεγγύης συνεργάζεστε;

Το δίκτυό μας ξεπερνά τους εκατό συνεργάτες, από δημοτικές δομές αστέγων και κοινωνικά παντοπωλεία μέχρι μεγάλες ΜΚΟ, κέντρα φιλοξενίας σε νησιά και κοινωνικές υπηρεσίες σε όλες τις μεγάλες πόλεις. Επιλέγουμε φορείς που έρχονται καθημερινά σε επαφή με ανθρώπους χωρίς επαρκή ρουχισμό και δημιουργούμε σταθερή ροή: έτσι, όταν χρειάζονται παιδικά μπουφάν ή ζεστές κουβέρτες «σε τρεις μέρες», ξέρουμε ακριβώς σε ποια αποθήκη θα καταλήξουν.

Τι χρειάζεται πραγματικά ο κόσμος που σας αναζητά ή που ωφελείται τελικά από τη δική σας βοήθεια;

Πάνω απ’ όλα, οι ωφελούμενοι ζητούν αυτοπεποίθηση σε μορφή ειδών ένδυσης: ο γονιός θέλει το παιδί του να μη νιώθει «διαφορετικό» όταν πηγαίνει στο σχολείο, άνεργος χρειάζεται ένα καθαρό πουκάμισο για να πάει στη συνέντευξη του. Συνεχώς λείπουν plus-size ρούχα και εποχικά basics όπως αδιάβροχα ή βαμβακερά t-shirts. Η ταχύτητα είναι κρίσιμη—το παντελόνι για τις εξετάσεις πρέπει να βρεθεί άμεσα—και το ίδιο και ο σεβασμός στη λεπτομέρεια: ρούχα πλυμένα, διπλωμένα, χωρίς λεκέδες ή χαλασμένα φερμουάρ, ώστε ο παραλήπτης να νιώθει ότι αξίζει, ό,τι κι αν περνά, όποιες δυσκολίες και αν αντιμετωπίζει.

Πώς αποσυμφορείται το σύστημα των αποβλήτων με τη δική σας συμβολή;

Στη Fabric Republic παίρνουμε το ρούχο που περισσεύει, το καθαρίζουμε, το ταξινομούμε και το στέλνουμε άμεσα σε ανθρώπους που το χρειάζονται—από ξενώνες αστέγων μέχρι κοινωνικά παντοπωλεία. Κάθε κιλό που ξαναμπαίνει σε κυκλοφορία γλιτώνει νερό, ενέργεια και χώρο ταφής. Και, παράλληλα, χτίζουμε κουλτούρα υπεύθυνης κατανάλωσης – με ένα ρούχο τη φορά.

Τι έχετε καταλάβει για τα ρούχα; Τις συνθήκες παραγωγής τους; Το τί χρειάζεται για να ανακυκλωθούν τα ρούχα αυτά;

Κάθε ρούχο συμπυκνώνει τεράστιους πόρους: για παράδειγμα, ένα απλό βαμβακερό μπλουζάκι απαιτεί περίπου 2.700 λίτρα νερού και διανύει γύρω στα 20.000km ώσπου να φτάσει στην ντουλάπα μας. Παράγεται συχνά σε εργοστάσια όπου οι εργαζόμενοι πληρώνονται μόλις 1–3 € την ημέρα και δουλεύουν πάνω από 60 ώρες την εβδομάδα, ενώ τα χημικά των βαφείων απορρίπτονται πολλές φορές ανεπεξέργαστα στο περιβάλλον. Όταν ένα ρούχο φτάσει στο τέλος της πρώτης ζωής του, η ανακύκλωσή του δεν είναι απλή υπόθεση: πρέπει να συλλεχθεί πλυμένο και στεγνό, να αφαιρεθούν κουμπιά και φερμουάρ, να διαχωριστούν σωστά οι ίνες (καθαρό βαμβάκι θρυμματίζεται μηχανικά, αλλά μείγματα βαμβακιού-πολυεστέρα χρειάζονται χημικό αποδιαχωρισμό) κι όλα αυτά σε κλίμακα που να συμφέρει οικονομικά. Επειδή αυτό το κόστος παραμένει υψηλό, σήμερα λιγότερο από το 1% των ενδυμάτων παγκοσμίως ανακυκλώνεται για να ξαναγίνει ρούχο, γι’ αυτό κάθε επιδιόρθωση, ανταλλαγή ή μεταποίηση μειώνει πραγματικά την πίεση στους φυσικούς πόρους και στις αλυσίδες παραγωγής.

FR24.jpg

Ποιο είναι τελικά το αποτύπωμα του ρούχου στον πλανήτη μας;

Το αποτύπωμα ενός ρούχου στον πλανήτη είναι δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με το βάρος του. Για ένα μόνο βαμβακερό μπλουζάκι απαιτούνται περίπου 2.700 λίτρα γλυκού νερού και ένα ταξίδι σχεδόν 20.000 χιλιομέτρων από τις καλλιέργειες μέχρι το κατάστημα, ενώ σε επίπεδο κλάδου η μόδα καταναλώνει γύρω στα 79 δισ. κυβικά μέτρα (79 τρισεκατομμύρια λίτρα) ετησίως—περίπου το 10 % της βιομηχανικής χρήσης νερού στον κόσμο. Οι διεργασίες βαφής και φινιρίσματος ευθύνονται για σχεδόν ένα πέμπτο των βιομηχανικών λυμάτων, ρυπαίνοντας ποτάμια με βαρέα μέταλλα και συνθετικές χρωστικές. Η παραγωγή ινών, ιδίως πολυεστέρα, «καίει» πάνω από 300 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου το χρόνο, συμβάλλοντας ώστε η ένδυση να εκπέμπει περίπου 2–4 % των παγκόσμιων αερίων του θερμοκηπίου—ποσοστό μεγαλύτερο από τις διεθνείς πτήσεις και τη ναυτιλία μαζί. Μόνο για να ντυθεί ένας μέσος κάτοικος της ΕΕ, καταναλώνονται κάθε χρόνο 9 m³ νερού, 400 m² γης, 391 kg πρώτων υλών και εκλύονται περίπου 270kg CO₂ ισοδύναμου. Στο στάδιο χρήσης, ένα πλύσιμο συνθετικών ρούχων μπορεί να απελευθερώσει έως 700.000 μικροΐνες, συμβάλλοντας σημαντικά στη ρύπανση των ωκεανών με μικροπλαστικά. Κι όταν τα ρούχα πετιούνται, προστίθενται στα περίπου 92 εκατ. τόνους υφασμάτινων αποβλήτων που δημιουργούνται κάθε χρόνο, από τα οποία λιγότερο από 1% ανακυκλώνεται τελικά σε νέο ύφασμα. Με άλλα λόγια, κάθε φορά που παρατείνουμε τον κύκλο ζωής σε ένα ρούχο—είτε με επιδιόρθωση, ανταλλαγή είτε upcycling—μεταφράζεται σε πραγματική εξοικονόμηση νερού, ενέργειας, πρώτων υλών και εκπομπών.

Με απλά λόγια πως μπορεί να μειωθεί η επιβάρυνση των φυσικών πόρων;

Η επιβάρυνση των φυσικών πόρων μειώνεται κυρίως αν καταναλώνουμε λιγότερο και εξυπνότερα: αγοράζουμε μόνο ό,τι πραγματικά χρειαζόμαστε, προτιμούμε ποιοτικά ρούχα που κρατούν χρόνια, φροντίζουμε να τα επιδιορθώνουμε αντί να τα πετάμε και τα μοιραζόμαστε ή τα ανταλλάζουμε όταν δεν μας εξυπηρετούν πια. Διαλέγουμε υλικά με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως πιστοποιημένο βιολογικό βαμβάκι ή ανακυκλωμένες ίνες, και πλένουμε τα ρούχα σε χαμηλές θερμοκρασίες, γεμίζοντας καλά το πλυντήριο για να εξοικονομήσουμε νερό και ρεύμα. Τέλος, επιστρέφουμε όσα κομμάτια δεν μπορούν να ξαναφορεθούν σε δομές ανακύκλωσης ή upcycling, ώστε να μην καταλήξουν σε χωματερές. Με αυτές τις απλές κινήσεις, λιγότεροι πόροι εξορύσσονται, λιγότερη ενέργεια δαπανάται και ο κύκλος ζωής κάθε ρούχου επιμηκύνεται σημαντικά.

Τα ρούχα που φέρνει ο κόσμος σε εσάς, ανταποκρίνονται στα εκάστοτε καλέσματά σας;

Οι δωρεές συνήθως συμβαδίζουν με τα καλέσματά μας—αν ζητήσουμε παιδικά μπουφάν, σε δύο-τρεις εβδομάδες σχεδόν επτά στα δέκα κομμάτια που φτάνουν είναι όντως παιδικά μπουφάν. Ωστόσο, σε κατηγορίες όπως plus-size ρούχα και εξειδικευμένα εποχικά είδη παραμένουμε κάτω από το 30 % της ζήτησης, ενώ κατά καιρούς λαμβάνουμε κομμάτια πολύ φθαρμένα ή βρεγμένα που δεν μπορούν να διανεμηθούν. Από την άλλη, είδη που δωρίζονται εύκολα (π.χ. επίσημα ρούχα) δημιουργούν πλεόνασμα, το οποίο κατευθύνουμε σε upcycling ή θεατρικά τμήματα. Για να ισορροπούμε τα κενά, οργανώνουμε στοχευμένες καμπάνιες, συνεργαζόμαστε με εταιρείες που προσφέρουν αποθέματα ώστε οι δομές να λαμβάνουν εγκαίρως ακριβώς ό,τι χρειάζονται.

Μπορείς να μου αναφέρεις τις περιπτώσεις εκείνες που μας ένωσαν όλους σαν μια γροθιά και λάβατε ένα τεράστιο κύμα βοήθειας;

Όταν ξέσπασαν οι μεγάλες φωτιές του 2021 στη βόρεια Εύβοια, βγάλαμε έκκληση αποκλειστικά για να καλύψουμε ανάγκες των πυρόπληκτων, μέσα σε λίγες ημέρες ο κόσμος μας έφερε χιλιάδες κομμάτια, τόσο που χρειάστηκε να επιστρατεύσουμε τέσσερα βαν και αρκετούς εθελοντές για να ταξινομήσουμε, να πλύνουμε και να στείλουμε τις πρώτες 11 παλέτες στους πυρόπληκτους δήμους. Τον Φεβρουάριο του 2023, λίγες ώρες μετά τον καταστροφικό σεισμό στην Τουρκία, συνεργαστήκαμε με το πρόγραμμα «Κοινωνική Ντουλάπα Skip»∙ στήθηκαν 15 σημεία συλλογής σε Αττική και Θεσσαλονίκη, τα ρούχα πέρασαν από το hub μας για καθαρισμό-συσκευασία και, σε μόλις έντεκα ημέρες, τρία φορτηγά με πάνω από 18 000 ζεστά ενδύματα αναχώρησαν για τα Άδανα. Η ανταπόκριση ήταν τόσο μεγάλη που μετατρέψαμε μέρος της ροής σε κουβέρτες-upcycling για δεύτερη αποστολή. Τον Σεπτέμβριο του 2023, όταν η κακοκαιρία «Daniel» βούλιαξε τη Θεσσαλία, συν- διοργανώσαμε το Connected We Stand Festival στη Θεσσαλονίκη: επί μία μέρα 40.000 επισκέπτες και 100 οργανώσεις γέμισαν κοντέινερ με είδη πρώτης ανάγκης, στη δική μας λωρίδα συγκεντρώθηκαν περίπου πέντε τόνοι, που φορτώθηκαν αυθημερόν σε οχήματα και έφτασαν σε Καρδίτσα, Βόλο και Λάρισα προτού τελειώσει η εβδομάδα. Σε αυτές τις τρεις κρίσεις ‒φωτιά, σεισμό, πλημμύρα‒ η κοινωνία λειτούργησε «σαν μια γροθιά»: οι δωρητές, οι εθελοντές και οι τοπικοί φορείς συνέπλευσαν με τέτοια ταχύτητα ώστε, από την ώρα του καλέσματος μέχρι την πρώτη παράδοση, μεσολάβησαν λιγότερο από 72 ώρες. Κάθε φορά το κύμα βοήθειας ξεπέρασε τις αρχικές μας ανάγκες και μας επέτρεψε όχι μόνο να καλύψουμε τους πληγέντες, αλλά και να κρατήσουμε απόθεμα για τις επόμενες, μικρότερες κρίσεις που δυστυχώς δεν αργούν ποτέ.

Πότε συνειδητοποιήσατε ότι ο κόσμος έχει ανάγκη να βοηθήσει άλλο κόσμο;

Όταν ανοίξαμε για πρώτη φορά τον μικρό κίτρινο κάδο συλλογής μας στη Νέα Φιλαδέλφεια, περιμέναμε μερικές σακούλες ρούχα και βρήκαμε μέσα ασφυκτικά γεμάτα κουτιά, καθαρά, διπλωμένα, με σημειώματα «δώστε τα σε όποιον τα χρειάζεται». Το ίδιο διάστημα άρχισε να εκδηλώνεται από ανθρώπους που δεν έφερναν απλώς τα περισσεύματα της ντουλάπας τους, αλλά ρωτούσαν πώς μπορούν να βοηθήσουν «και από κοντά». Εκεί συνειδητοποίησα πως, πίσω από την καθημερινή βιασύνη και τις προσωπικές δυσκολίες, οι περισσότεροι έχουν μια βαθιά, σχεδόν ενστικτώδη ανάγκη να σταθούν δίπλα σε κάποιον άλλον. Από τότε κάθε ακραίο γεγονός—οι φωτιές στην Εύβοια, ο σεισμός στην Τουρκία, οι πλημμύρες στη Θεσσαλία—επιβεβαιώνει το ίδιο πράγμα: οι άνθρωποι δεν περιμένουν απλώς να βοηθήσουν, νιώθουν την ανάγκη να το κάνουν, αρκεί να τους δοθεί ένας τρόπος που να έχει νόημα και άμεσο πρακτικό αποτέλεσμα.

Φαντάζομαι πως έχετε μπει σε συζητήσεις με ωφελούμενους. Ποια είναι τα συναισθήματά τους;

Όταν συνομιλούμε με ανθρώπους που παραλαμβάνουν ρούχα από εμάς, το πρώτο συναίσθημα που εμφανίζεται σχεδόν πάντα είναι μια ανακουφιστική έκπληξη – το βλέπεις στα μάτια τους τη στιγμή που συνειδητοποιούν ότι δεν πρόκειται για «δεύτερη διαλογή» αλλά για καθαρά, τακτοποιημένα κομμάτια που μοιάζουν αγορασμένα χθες. Αμέσως μετά έρχεται μια λεπτή ανάμειξη ευγνωμοσύνης και συστολής· πολλοί αισθάνονται ευχαριστημένοι που καλύπτουν μια πρακτική ανάγκη. Εκεί είναι που σπάει ο πάγος και γεννιέται το πιο έντονο συναίσθημα: αξιοπρέπεια. Στο τέλος της κουβέντας, συνήθως, αυτό μεταφράζεται σε μια ήρεμη αυτοπεποίθηση και σε μια διάθεση να μεταφέρουν τη γενναιοδωρία παρακάτω· αρκετοί ωφελούμενοι μάς έχουν φέρει αργότερα δικά τους ρούχα σε καλή κατάσταση, λέγοντας «κάποτε το πήρα εγώ, σήμερα μπορεί να το χρειάζεται κάποιος άλλος».

Υπάρχουν περιπτώσεις που σου έχουν μείνει ανεξίτηλες; Περιπτώσεις και ιστορίες ανθρώπων;

Βρεθήκαμε στην Τουρκία λίγες μέρες μετά τον μεγάλο σεισμό του 2023, ανάμεσα στα χαλάσματα μια νεαρή δασκάλα, στεκόταν μπροστά σε έναν αυτοσχέδιο καταυλισμό προσπαθώντας να οργανώσει τάξη για τα παιδιά της γειτονιάς. Είχε μόνο τα ρούχα που φορούσε και μια κουβέρτα για τους μικρούς μαθητές. Της δώσαμε ένα ζεστό παλτό και δυο κουτιά παιδικά μπουφανάκια. Την επόμενη μέρα γυρίσαμε για διανομή και τη βρήκαμε να φορά το παλτό, να μοιράζει τα μπουφάν στα παιδιά και να χαμογελά: «Τώρα μπορώ να σταθώ μπροστά τους χωρίς να τρέμω από το κρύο», είπε. Εκεί, μέσα στα ερείπια, ένα κομμάτι ύφασμα έγινε ασπίδα αξιοπρέπειας και συνέχειας για μια ολόκληρη μικρή τάξη. Αυτές οι στιγμές, μου θυμίζουν κάθε φορά ότι πίσω από κάθε ρούχο υπάρχει μια ιστορία, όταν το ρούχο φτάνει στο σωστό σώμα, αποκαθιστά ένα κομμάτι αξιοπρέπειας, ελπίδας ή παιδικής ανεμελιάς που είχε χαθεί.

Έχουν συμβεί «κακώς κείμενα» εκμετάλλευσης της βοήθειας που προσφέρετε;

Για να προλάβουμε φαινόμενα εκμετάλλευσης ορίζουμε εκ των προτέρων ακριβείς ποσότητες και μεγέθη ανά παραγγελία: αν ένας φορέας δηλώσει ότι φιλοξενεί, λόγου χάρη, πέντε έφηβους σε μέγεθος S, του αποστέλλουμε δέκα μπλουζάκια S—όχι «δέσμη» ρούχων στην τύχη—ώστε να επαρκέσουν αλλά και να μη διοχετευτούν σε δεύτερη αγορά. Το ίδιο ισχύει για τις ατομικές παραλαβές: κάθε οικογένεια ενημερώνεται πόσα κομμάτια αντιστοιχούν ανά μέλος (π.χ. δύο παντελόνια, τρία t-shirt, ένα ζεστό μπουφάν) και παραλαμβάνει μόνον αυτά, βάσει αποδεικτικού κουπονιού. Παράλληλα συνεργαζόμαστε μόνο με οργανισμούς που υπογράφουν σύμφωνο συνεργασίας—περιλαμβάνει καταγραφή ωφελούμενων και υποχρέωση για έκδοση δελτίου παραλαβής. Έτσι μπορούμε να καλύπτουμε περισσότερους ανθρώπους με δίκαιο τρόπο, ενώ καθιστούμε σχεδόν αδύνατο το να μετατραπούν τα ρούχα μας σε εμπορικό προϊόν.

FR22.jpg

Όλα αυτά τα ρούχα που έχουμε τα χρειαζόμαστε;

Σχεδόν ποτέ δεν χρειαζόμαστε όλα τα ρούχα που έχουμε: παγκοσμίως παράγονται περίπου 100 δισεκατομμύρια κομμάτια τον χρόνο, αλλά 92 εκατομμύρια τόνοι καταλήγουν σύντομα στις χωματερές, ενώ ένα τυπικό ρούχο φοριέται μόλις 7 έως 10 φορές προτού απορριφθεί. Έρευνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές αγοράζουν σήμερα 60% περισσότερα κομμάτια απ’ ό,τι το 2000, όμως το 82 % των ρούχων σε μια μέση ντουλάπα δεν φορέθηκε ούτε μία φορά τον τελευταίο χρόνο. Με άλλα λόγια, ο όγκος ενδυμάτων που κατέχουμε απέχει πολύ από τις πραγματικές μας ανάγκες· αυτό που μας λείπει δεν είναι περισσότερα ρούχα, αλλά περισσότερες περιστάσεις να φορέσουμε αυτά που ήδη έχουμε, συνειδητοποιώντας έτσι το πραγματικό τους «βάρος» σε πόρους και απορρίμματα.

Ο κόσμος ανταποκρίνεται και σας αναζητά περισσότερο κατά τη διάρκεια ανθρωπιστικών κρίσεων ή έχει του έχει αναπτυχθεί σημαντικά η ανάγκη να βοηθά ασχέτως άμεσης ανάγκης;

Βλέπουμε μια σταθερή, σχεδόν «καθημερινή» ροή συμμετοχής—εθελοντές που έρχονται κάθε Παρασκευή, δωρητές που κατεβάζουν τσάντες ρούχα μετά τον ανοιξιάτικο ξεκαθάρισμα, εταιρείες που προσφέρουν αποθέματα στο τέλος της σεζόν—οπότε το δίκτυό μας δεν μένει ποτέ χωρίς κίνηση. Ωστόσο, όταν ξεσπά μια ανθρωπιστική κρίση, η καμπύλη κυριολεκτικά εκτοξεύεται: ο αριθμός των τηλεφωνημάτων και των νέων εγγραφών εθελοντών μπορεί να τριπλασιαστεί μέσα σε 48 ώρες, ενώ η μέση ημερήσια ροή ρούχων από τα κουτιά συλλογής αυξάνεται κατά 200 %–300 %. Με άλλα λόγια, έχει καλλιεργηθεί μια σταθερή κουλτούρα προσφοράς που κρατά ζωντανό τον μηχανισμό όλον τον χρόνο, αλλά οι κρίσεις λειτουργούν σαν μεγάλος ενισχυτής· ξυπνούν ένα επιπλέον κύμα αλληλεγγύης που προσθέτει όγκο και ταχύτητα ακριβώς τη στιγμή που το σύστημα το έχει μεγαλύτερη ανάγκη.

Τι έχεις καταλάβει για την ψυχολογία του καταναλωτή ανά τα χρόνια μέσω της Fabric Republic;

Μέσα από τα χιλιάδες τηλεφωνήματα, τα γεμάτα κουτιά και τις κατ’ ιδίαν συζητήσεις τα τελευταία οχτώ χρόνια βλέπω πως η ψυχολογία του καταναλωτή γύρω από τα ρούχα κινείται σε τρία επαναλαμβανόμενα κύματα. Πρώτα έρχεται η παρόρμηση της «ανανέωσης»: οι περισσότεροι αγοράζουν για το στιγμιαίο συναίσθημα ευφορίας ή για να ακολουθήσουν μια ψηφιακή τάση, κι αυτό εξηγεί γιατί συχνά φτάνουν σ’ εμάς κομμάτια αχρησιμοποίητα ακόμη με το καρτελάκι. Όταν όμως η ντουλάπα γεμίσει, εμφανίζεται το δεύτερο συναίσθημα, η ενοχή, ο καταναλωτής αντιλαμβάνεται τον υπερβολικό όγκο, αισθάνεται βάρος απέναντι στο περιβάλλον ή απέναντι σε ανθρώπους που έχουν λιγότερα. Το τρίτο κύμα είναι η ανάγκη για νόημα και ορατό αποτέλεσμα: όλο και περισσότεροι ρωτούν πού κατέληξε το πουλόβερ τους, ζητούν φωτογραφίες από τη διανομή, θέλουν αποδείξεις ότι η πράξη τους έκανε διαφορά. Έτσι καταλαβαίνω ότι ο σύγχρονος καταναλωτής δεν αρκείται πια στη φιλανθρωπία εξ αποστάσεως· θέλει συμμετοχή, διαφάνεια και μια ιστορία που να μπορεί να αφηγηθεί μετά. Όσο πιο ξεκάθαρα του δείχνουμε την πορεία του ρούχου από τη ντουλάπα του στο σώμα κάποιου άλλου, τόσο πιο πρόθυμος γίνεται όχι μόνο να δωρίσει αλλά και να ψωνίσει πιο συνειδητά στο μέλλον.

Σε ποια σημεία μπορεί κανείς να σας αναζητήσει;

Αν βρίσκεστε στην Αθήνα, ο πιο άμεσος τρόπος είναι να περάσετε από το κεντρικό μας hub και κίτρινο κάδο στη Βασιλέως Αλεξάνδρου 8, Νέα Φιλαδέλφεια, εκεί δεχόμαστε ρούχα καθημερινά και μπορούμε να σας ξεναγήσουμε στη διαδικασία. Για γρήγορο drop-off χωρίς ραντεβού υπάρχουν κάδοι και σημεία υποστήριξης σε όλη την πόλη, όπως το Connect Athens (Αχαρνών 297 & Άτλαντος 22, Κάτω Πατήσια), ο κίτρινος κάδος μας στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αλλά και συνεργαζόμενοι κάδοι μέσα σε καταστήματα. Εκτός Αττικής θα βρείτε συλλεκτικούς κάδους σε Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Ηράκλειο, Βόλο και άλλες μεγάλες πόλεις μέσω εταιρικών συνεργασιών. Για να εντοπίσετε το κοντινότερο σημείο ή να κλείσετε ραντεβού για ομαδική παράδοση, μπείτε στο fabricrepublic.gr ή καλέστε μας στο 2114117120, Δευτέρα–Παρασκευή 10:00-16:00 και σας κατευθύνουμε στο κατάλληλο σημείο.

FR18.jpg

Γνωρίζω πως πλησιάζει και μια διαφορετική επίδειξη μόδας δια χειρός Fabric Republic.

Το Celebrate Love είναι η ετήσια, θεματική πασαρέλα της Fabric Republic και της ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ που μετατρέπει τη βιώσιμη μόδα σε γιορτή συμπερίληψης. Αντί για επαγγελματίες μοντέλα, στην πασαρέλα εμφανίζονται ωφελούμενοι των κοινωνικών δομών, εθελοντές, εργαζόμενοι και φίλοι του οργανισμού, όλα τα ρούχα είναι 100 % upcycled, ραμμένα από δωρεές που πέρασαν από το εργαστήριο ανακύκλωσης. Κάθε look συνοδεύεται από μια μικρή αφήγηση για το «πριν» και το «μετά» του υφάσματος, κάνοντας ορατό τον κύκλο επαναχρησιμοποίησης. Έτσι το Celebrate Love συνδυάζει τρία μηνύματα σε ένα γεγονός: αγάπη για τον άνθρωπο (συμμετοχή όλων), αγάπη για το ρούχο (δεύτερη ζωή μέσα από δημιουργία) και αγάπη για τον πλανήτη (λιγότερα απόβλητα, λιγότεροι πόροι).

Πώς και πότε δημιουργήθηκε αυτός ο θεσμός;

Ο θεσμός «Celebrate Love» γεννήθηκε στα τέλη του 2022, όταν η ομάδα του Upcycling Lab της FabricRepublic αναζητούσε έναν τρόπο να δείξει δημόσια ότι ένα μεταποιημένο ρούχο μπορεί να σταθεί ισάξια με ένα οποιαδήποτε άλλο ρούχο, αλλά και να δώσει ορατό ρόλο στους ίδιους τους ωφελούμενους του δικτύου. Η ιδέα έδεσε με την ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ, που φιλοξενεί ανθρώπους με νοητική αναπηρία και νέους σε κρίση: προτάθηκε μια πασαρέλα όπου μοντέλα θα είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι των δομών, φορεμένα όλα σε ρούχα 100 % upcycled. Το πρώτο, πιλοτικό «Celebrate Love – Runway Edition» στήθηκε στο χώρο του hub στη Νέα Φιλαδέλφεια τον Φεβρουάριο 2023, με δεκαπέντε εμφανίσεις και κοινό μόλις εκατό ατόμων· η ανταπόκριση όμως ήταν τόσο θερμή που αποφασίσαμε να το επαναλάβουμε. Από τότε καθιερώθηκε σε ετήσια διοργάνωση: το 2024 μεταφέρθηκε σε υπαίθριο χώρο στη Νέα Μάκρη, διπλασιάζοντας θεατές και φέτος ετοιμαζόμαστε για την Τρίτη έκδοση στις 24 Ιουνίου 2025. Με άλλα λόγια, ο θεσμός ξεκίνησε ως μικρό πείραμα ανάδειξης της επαναχρησιμοποίησης και, χάρη στον ενθουσιασμό ωφελούμενων, σχεδιαστών και κοινού, μεταμορφώθηκε μέσα σε δύο χρόνια σε σταθερή γιορτή συμπερίληψης και κυκλικής μόδας.

Ποιοι συμμετάσχουν;

Στο Celebrate Love συμμετέχουν άνθρωποι από ολόκληρη την κοινότητα της Fabric Republic. Τον σχεδιασμό και την ανακατασκευή των ρούχων αναλαμβάνουν οι δημιουργοί του Upcycling Lab μαζί με σπουδαστές μόδας που κάνουν πρακτική στο εργαστήριο. Στην πασαρέλα περπατούν περίπου σαράντα μοντέλα που δεν είναι επαγγελματίες αλλά ωφελούμενοι των συνεργαζόμενων κοινωνικών δομών και ενεργοί εθελοντές και μέλη της ομάδας, ώστε κάθε εμφάνιση να μεταφέρει μια αληθινή ιστορία ένταξης. Με αυτόν τον τρόπο, το event φέρνει στον ίδιο διάδρομο σχεδιαστές, ανθρώπους που έχουν λάβει στήριξη, φοιτητές και θεατές που προσφέρουν ρούχα στην είσοδο, μετατρέποντας τη βιώσιμη μόδα σε συλλογική γιορτή κυκλικότητας και συμπερίληψης.

Πότε να την περιμένουμε φέτος;

Το «Celebrate Love – Runway Edition 2025» έχει προγραμματιστεί για την Τρίτη 24 Ιουνίου 2025, οι λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν μέσα στον Μάιο στα κοινωνικά δίκτυα και στο site της Fabric Republic.

FR15.jpg

Ποιο είναι το μήνυμά σας;

Το μήνυμά μας συμπυκνώνεται στη φράση «Κανένα ρούχο άδειο»: κανένα κομμάτι δεν πρέπει να μένει ξεχασμένο σε μια ντουλάπα, γιατί κάθε ρούχο αξίζει να αγκαλιάζει ένα σώμα, να κουβαλά μια ιστορία και να συνεχίζει τον κύκλο του αντί να καταλήγει σε χωματερή.

Πέραν των ρούχων υπάρχουν και άλλες υπηρεσίες στις οποίες όλοι εμείς μπορούμε να συνεισφέρουμε ούτως ώστε το μήνυμά μας να ακουστεί πιο δυνατά;

Χάρισε λίγο από τον χρόνο, το ταλέντο ή τον χώρο σου και γίνε πολλαπλασιαστής της ιδέας «κανένα ρούχο άδειο»: ένα απλό share στα social μεταφέρει το μήνυμα σε χιλιάδες μάτια, μια ώρα εθελοντικής οδήγησης φτάνει τα ρούχα εκεί όπου τα χρειάζονται, ένα σύντομο εργαστήριο σε σχολείο φυτεύει τη σπορά της κυκλικής μόδας στις επόμενες γενιές, ενώ ένα καφέ ή βιβλιοπωλείο που φιλοξενεί έναν κάδο συλλογής γίνεται σημείο αλληλεγγύης στη γειτονιά. Ό,τι κι αν ξέρεις να κάνεις μπορεί να γίνει ένας ακόμη δρόμος για να κυκλοφορήσει η αγάπη.

Website: www.fabricrepublic.gr

E-shop: fabricrepublic.store

Facebook: Fabric Republic

Instagram: fabricrepublic_gr

Tik Tok: fabricrepublic