Nouvelle Vague @ Sani Festival 2025: Το σωστό context, στις 9/8 με φόντο την αυγουστιάτικη πανσέληνο

Ανθή Μιμηγιάννη
Nouvelle Vague @ Sani Festival 2025: Το σωστό context, στις 9/8 με φόντο την αυγουστιάτικη πανσέληνο

Αν έπρεπε να σχεδιαστεί από την αρχή η ιδανική συνθήκη ακρόασης για μια μπάντα που βασίζει όλη της την υπόσταση στην αποδόμηση, θα έμοιαζε πολύ με την αυγουστιάτικη πανσέληνο στη Χαλκιδική. Ραντεβού στις 9 Αυγούστου στην πιο σωστά κουρδισμένη βραδιά του καλοκαιριού.

Υπαίθριο venue χωρίς ηχητικούς συμβιβασμούς, κοινό που δεν περιμένει ένα ακομά πάρτι, γεωγραφική απομόνωση που αποκλείει τους περαστικούς και μια διοργάνωση που δεν πουλάει εμπειρία αλλά την καλλιεργεί. Αν ο όρος curated listening είχε ελληνικό αντίστοιχο, θα ήταν το Sani Festival. Και αν υπάρχει συγκρότημα που μπορεί να αξιοποιήσει κάθε dB της σιωπής πριν το πρώτο ακόρντο, είναι οι Nouvelle -absolutely- Vague.

https://www.instagram.com/p/DM7eTOsty4U

Ένα project χωρίς genre αλλά με θέση

Από την πρώτη στιγμή, πριν από 20 και πλέον χρόνια, οι Nouvelle Vague δεν έκαναν απλά μουσική, έθεσαν ερώτημα: Τι μένει όταν αφαιρέσεις από ένα τραγούδι τον ηχητικό του χρόνο; Όταν του τραβήξεις το χαλί της παραγωγής, των εντάσεων, του genre; Αυτό που προκύπτει δεν είναι απλώς stripped-down version -είναι ιδεολογικά ξαναβαφτισμένη σύνθεση.

Η επιλογή της bossa nova δεν είναι ύφος. Είναι εργαλείο αποπολιτικοποίησης που μετατοπίζει τη βαρύτητα του στίχου, κάνοντάς τον να ακούγεται σαν δήλωση και όχι σαν κραυγή. Και η αφαίρεση δεν είναι τεχνική απλότητας, αλλά πολιτική αφαίρεσης noise από το τραγούδι. Ό,τι απομένει, πρέπει να αντέχει μόνο του, όχι ως μελωδικό κατάλοιπο, αλλά ως νέο ηχητικό συμβάν με αυτοτελές νόημα.

Μ’ αυτή τη λογική, η διασκευή δεν αντιμετωπίζεται ως φόρος τιμής ή αναβίωση. Είναι χειρουργική μεταφορά ιδεολογίας από μια εποχή σε άλλη, με μόνη μεταβλητή τον ηχητικό φορέα. Ο στίχος δεν αλλάζει, αλλά μεταφέρεται σε νέο πλαίσιο πρόσληψης, με άλλους χρονισμούς, άλλη φωνητική πρόθεση και απόλυτη αποσύνδεση από το πρωτογενές ηχητικό σύμπαν του.

Ενορχήστρωση με θράσος χειρουργικής ακρίβειας

Σε παραγωγικό επίπεδο, οι Nouvelle Vague αποδομούν πλήρως την ηχητική ταυτότητα των τραγουδιών που επιλέγουν. Παίρνουν κομμάτια που ορίζονται από το production value της εποχής τους και τα αδειάζουν από όλα τους τα σήματα κατατεθέν. Δεν υπάρχει chorus pedal, δεν υπάρχει gated snare, δεν υπάρχει analog synth lead. Το Shout δεν είναι πια industrial-pop statement αλλά μινιμαλιστικός ψίθυρος, σχεδόν φωνητικό σχέδιο.

Η φωνή δεν υπερτερεί. Ενσωματώνεται στον συνολικό χώρο και είναι πάντα γυναικεία, όχι για λόγους «χρώματος», αλλά γιατί ο ερμηνευτής πρέπει να διαφέρει ριζικά από τον αρχικό φορέα του στίχου. Για παράδειγμα η φωνή της Alonya ή της Marine Quéméré δεν παίζει τον ρόλο του αναγνώστη. Παίζει τον ρόλο του αναθεωρητή.

Η rhythm section λειτουργεί με απόλυτη εγκράτεια. Οι γραμμές της βάσης κρατούν σταθερό έδαφος χωρίς καμία επιδεικτική κίνηση, τα κρουστά υπάρχουν ακριβώς όσο χρειάζεται για να διατηρείται η αίσθηση του χρόνου και τίποτα παραπάνω. Κι όμως, ο ρυθμός δεν εξαρτάται από αυτά. Ζει στις παύσεις, στη διαχείριση του αέρα, στον τρόπο που η φράση φτάνει στο τέλος της και κρατά λίγο παραπάνω.

Η νέα εποχή: Should I Stay Or Should I Go

Μετά τον θάνατο του Olivier Libaux το 2021, το μέλλον του πρότζεκτ φαινόταν ρευστό. Ο Marc Collin θα μπορούσε να το αφήσει εκεί και κανείς δεν θα του καταλόγιζε τίποτα. Αντιθέτως, επέλεξε να το ανανεώσει, όχι ως homage στον Libaux, αλλά ως επανατοποθέτηση.

Το άλμπουμ του 2024, Should I Stay Or Should I Go, δεν είναι η επανάληψη της επιτυχίας των The Clash. Είναι μια χαρτογράφηση νέου εδάφους, με τραγούδια που δεν περιμένεις να διασκευαστούν γιατί κανείς δεν είχε σκεφτεί ότι το χρειάζονταν. Το Rebel Yell του Billy Idol λειτουργεί ως φόρμα για την έννοια του μη-ανδρικού performance. Το This Charming Man δεν ακούγεται πια σαν statement sexualité αλλά σαν αμφιθυμία σε slow tempo. Το Only You αποκόπτεται από τον synth-pop ρομαντισμό του και γίνεται κάτι πιο ευάλωτο, πιο αφαιρετικό, σχεδόν ακαδημαϊκό.

Σκηνική παρουσία χωρίς προσποίηση

Οι Nouvelle Vague δεν χρησιμοποιούν visuals, δεν βασίζονται σε φωτισμούς, δεν κρύβονται πίσω από projections. Η σκηνή τους είναι εκ προθέσεως κενή. Ό,τι συμβαίνει, συμβαίνει στη μετάβαση από φωνή σε σιγή και πάλι πίσω. Το setlist σπάνια είναι σταθερό γιατί το τραγούδι πρέπει να αντιστοιχεί στο χώρο και το κοινό, όχι στο ιστορικό του στο Spotify.

Όσοι τους έχουν δει live μιλούν για ατμόσφαιρα που δεν χτίζεται μόνο, αλλά δημιουργείται. Δεν τραγουδούν «για εμάς». Τραγουδούν σαν να μην υπάρχει «εμείς». Σαν να είναι σε πρόβα αλλά με απόλυτο έλεγχο του ήχου και της συναισθηματικής δυναμικής. Και κάπως έτσι, η υποτιθέμενη «απλότητα» καταλήγει να είναι επίδειξη ανώτερης ακουστικής στρατηγικής.

img6195.jpg

Nouvelle Vague στα γαλλικά σημαίνει new wave (όπως θα λέγαμε αγγλικά), παραπέμπει ευθέως στο μουσικό ρεύμα της δεκαετίας του '80, αλλά και στο θρυλικό κινηματογραφικό κίνημα της γαλλικής πρωτοπορίας

Γιατί θέλαμε «χθες» τους Nouvelle Vague στο Sani Festival

Γιατί το Sani Festival δεν «χτίστηκε» για τον εντυπωσιασμό, αλλά για την επιμέλεια της ακρόασης. Γιατί, η ένταση δεν είναι απαίτηση αλλά επιλογή. Γιατί ο λόφος λειτουργεί σαν φυσικό αντηχείο - όχι ως σκηνικό, αλλά ως συνένοχος στον ήχο. Είναι το πλαίσιο όπου η ηχητική αφαίρεση αποκτά νόημα. Είναι εκεί όπου το Dance With Me δεν παίζεται για να γεμίσει τον αέρα, αλλά για να τον αφουγκραστείς όταν σωπαίνει.

Με απλά λόγια, στον ανοιχτό ορίζοντα του φεστιβάλ, κάθε νότα έχει χώρο να ανασάνει και κάθε σιωπή να σημαίνει κάτι.

Η πολιτισμική σημασία του συγκροτήματος

Η αξία των Nouvelle Vague δεν είναι σαφώς μόνο μουσική. Είναι πολιτισμική αντίσταση στο κυρίαρχο αφήγημα της αυθεντικότητας. Το ότι ένα τραγούδι πρέπει να ακούγεται με τον τρόπο που γράφτηκε είναι ψευδής ιδέα. Είναι εξίσου ψευδής με την αντίληψη ότι η τέχνη έχει μία ανάγνωση.

Το σχήμα δεν παίζει παλιά τραγούδια. Παίζει την πιθανότητα τα τραγούδια να έχουν πολλά πρόσωπα. Δεν ασκεί λογοτεχνική επιμέλεια ασκεί ηχητική ερμηνευτική. Και το κάνει με τρόπο που ακυρώνει την αυθεντία του πρωτότυπου χωρίς να τη γελοιοποιεί.

Και ναι. Αυτό είναι ό,τι πιο τολμηρό μπορεί να συμβεί στη μετα-ψηφιακή εποχή.

img6193.jpg

Από πού ξεκίνησαν όλα

Η ιστορία των Nouvelle Vague ξεκινά το 2004, όταν δύο Γάλλοι παραγωγοί και μουσικοί, ο Marc Collin και ο Olivier Libaux, αποφάσισαν να διασκευάσουναγαπημένα τραγούδια της εφηβείας τους από την new wave και post-punk σκηνή των 80s, δίνοντάς τους μια εντελώς νέα αισθητική μέσα από bossa nova, jazz και 60s pop ενορχηστρώσεις. Το εγχείρημα ήταν τολμηρό, σχεδόν αυθόρμητο – και όμως, το αποτέλεσμα αποδείχθηκε ιδιοφυές.

Η επιλογή του Sani Festival ως τόπος επιστροφής των Nouvelle Vague στην Ελλάδα δεν είναι απλώς «εικαστικά ταιριαστή»

Το σκηνικό του Λόφου της Σάνης, με την απόσταση από τον θόρυβο της πόλης, τη φυσική αντήχηση του τοπίου και τη σχεδόν τελετουργική ατμόσφαιρα της διοργάνωσης, αποτελεί το φυσικό context για έναν ήχο που θέλει χώρο να ανασάνει.

Αν κάτι συνεχίζουν να προσφέρουν οι Nouvelle Vague 21 χρόνια μετά την ίδρυσή τους, είναι μια μουσική πρόταση που αντιστέκεται στη μαζική εξομοίωση της ακρόασης. Σε έναν κόσμο όπου όλα είναι playlist, boost, trend και reel, αυτοί επιμένουν στην καθετότητα του τραγουδιού. Θέλουν να ακούσεις ένα πράγμα. Ολόκληρο. Χωρίς να σκεφτείς το επόμενο.

Και το κάνουν με όπλα την αφαίρεση, τη σιωπή, την εκλέπτυνση. Κανένας στόμφος. Καμία επιτηδευμένη πρωτοτυπία. Καμία αγωνία να δικαιολογήσουν την επιλογή τους. Γιατί, τελικά, αυτή είναι η πιο ριζοσπαστική θέση: να αφήσεις τη μουσική να σταθεί χωρίς εξηγήσεις.

img6194.jpg

9 Αυγούστου, Χαλκιδική: Η πιο σωστά κουρδισμένη βραδιά του καλοκαιριού

Όσοι βρεθούν στο Sani Festival το Σάββατο 9 Αυγούστου, δεν θα παρακολουθήσουν μόνο μια γοητευτική συναυλία κάτω από την πανσέληνο. Θα συμμετάσχουν σε ένα μουσικό πείραμα που κρατά πάνω από δύο δεκαετίες. Θα έρθουν σε επαφή με μια αισθητική στάση που βλέπει τον ήχο όχι σαν ψυχαγωγία, αλλά σαν εργαλείο επιβίωσης.

img6196.jpg

Nouvelle Vague live @ Sani Festival | 9 Αυγούστου 2025

Αυτό το Σάββατο 9 Αυγούστου, οι μοναδικοί Nouvelle Vague επιστρέφουν στην Ελλάδα για μία και μόνο συναυλία. Το θρυλικό project των Marc Collin & Olivier Libaux που «επανεφηύρε» τη new wave/post-punkσκηνή των 80s με bossa nova, jazz και κινηματογραφικό ρομαντισμό, έρχεται με νέο άλμπουμ, νέες φωνές –και νέα ενέργεια.

Από το Love Will Tear Us Apart μέχρι το Should I Stay Or Should I Go?, οι διασκευές τους μεταμορφώνουν τραγούδια-τοτέμ σε μουσικά ποιήματα, πάντα με στυλ και συναίσθημα.

Marc Collin | Πλήκτρα, αρχηγός του συγκροτήματος
Jérôme Pichon | Κιθάρα
Julien Boyé | Τύμπανα
Marine Quéméré | Τραγούδι
Shanice Sloan | Τραγούδι
François Poitou | Κοντραμπάσο

Η προπώληση εισιτηρίων συνεχίζεται:
Sani Festival 2025

https://www.more.com/gr-el/tickets/music/festival/summer/sani-festival-2025/

Facebook: TheSaniFestival
Instagram: Sani Resort (@sani_resort_official)
Τik Tok: (@saniresortofficial)
Youtube: SaniResortOfficial

Facebook | Instagram | YouTube | Spotify | Songkick | Bandsintown

img6197.jpg

Το Sani Festival συνεχίζεται έως τις 23 Αυγούστου σε ένα από τα πιο επιβλητικά σκηνικά της Μεσογείου, με κορυφαία ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής.

#SaniFestival #StarsOnTheHill #OnlyatSani