Ο Henri Matisse ήταν ο πιο επιδραστικός ζωγράφος στον χώρο της μόδας τον 20ο αιώνα

Διονυσία Καλαποθαράκου
Ο Henri Matisse ήταν ο πιο επιδραστικός ζωγράφος στον χώρο της μόδας τον 20ο αιώνα

Και έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα το 1954.

ergo texnis matisse
matisse forema
pinakas matisse copy
matisse forema konto

Σαν σήμερα, πριν από 66 χρόνια, έφυγε από τη ζωή ο Henri Matisse, ένας από τους σημαντικότερους Γάλλους ζωγράφους του 20ού αιώνα. O ιδρυτής του καλλιτεχνικού κινήματος του φωβισμού καθώς και μία από τις σημαντικότερες μορφές της μοντέρνας τέχνης πέθανε στο σπίτι του στη Νίκαια της Γαλλίας από έμφραγμα του μυοκαρδίου σε ηλικία 85 ετών και πρόλαβε να αφήσει πίσω του μία μεγάλη παρακαταθήκη όχι μόνο στον χώρο της ζωγραφικής αλλά και της μόδας.

Η σχεδιαστική του μεθοδολογία του περιλαμβάνει την ανεξάρτητη επεξεργασία επιμέρους στοιχείων του πίνακα και στο τελικό μόνο στάδιο την ανάμιξή τους για την παραγωγή της τελικής σύνθεσης. Γι’ αυτό τα ρούχα των «ηρώων» ήταν βασικό στοιχείο της τελικής εικόνας των έργων του. Η υπερεαλιστική τεχνοτροπία του Μatisse είναι αυτή που χαρακτηρίζει το κίνημα των φωβιστών. Η θεματολογία του ήταν διανθισμένη συνήθως με έντονα, φωτεινά χρώματα και αποτελείται κυρίως από προσωπογραφίες, εσωτερικούς χώρους και θέματα νεκρής φύσης.

Taka Naka 2014
Ο Henri Matisse ήταν πάντα ένας «φιλικός προς τη μόδα καλλιτέχνης», με την έννοια ότι τα ρούχα δεν αποτελούσαν δευτερεύουσα πτυχή των έργων του-όπως είπαμε και παραπάνω- αλλά έπαιζαν πρωταγωνιστικό ρόλο σε κάθε πίνακά του. Στο πλαίσιο της ενασχόλησης του με τη μόδα, την οποία αντιμετώπιζε σαν μία μορφή τέχνης αντίστοιχης με τη ζωγραφική, είχε σχεδιάσει τα κοστούμια για το «Ballets Russes» (Ρωσικά μπαλέτα) καθώς και τα άμφια των ιερέων για τη «La Chapelle du Rosaire». Στους πίνακές του συνήθιζε να δίνει ονόματα που αποτύπωναν την αφοσίωσή του στη μόδα: The Red Madras Headdress, The Yellow Dress, La Blouse Roumaine., είναι μερικοί από τους τίτλους των πιο διάσημων έργων του. Ο τελευταίος πίνακας, μάλιστα, ενέπνευσε μία από τις πιο διάσημες collection του Yves Saint Laurent, αυτή που παρουσίασε για τη σεζόν F/W 1980 και ήταν αφιερωμένη στον Γάλλο μετα-ιμπρεσιονιστικό, μοντερνιστή ζωγράφο.

Ένα από τα πιο εμβληματικά εξώφυλλα της αμερικάνικης Vogue, αυτό του Απριλίου του 1949, φωτογραφημένο από τον κορυφαίο fashion photographer της εποχής, τον Bρετανό Cecil Beaton, ήταν επηρεασμένο από το έργο του Matisse ενώ πριν από έξι χρόνια, το 2014, το ΜοΜa (το μουσείο μοντέρνας τέχνης της Νέας Υόρκης) φιλοξένησε στους χώρους του μία από τις πιο επιτυχημένες του εκθέσεις με τίτλο «Henri Matisse: The Cut-Outs».

Issa London 2015
Τα αφηρημένα, μεγάλα μοτίβα του και τα color-block στοιχεία που είχαν οι περισσότεροι πίνακές τους παρουσιάστηκαν πολλά χρόνια μετά πάνω σε mainstream δημιουργίες Οίκων όπως ο Issa London, o Taka Naka και ο Aquilano Rimondi κάνοντας ξαφνικά την τέχνη να δείχνει τόσο απτή, τόσο προσεγγίσιμη από όλους τους λάτρεις της… με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο.
Δες επίσης: Post Lockdown Syndrome: Γιατί ακόμα και αν δεν έχουμε lockdown, ντυνόμαστε σαν να έχουμε;