Ορσαλία Παρθένη: «Η επιτυχία στη διαδοχή ενός brand έγκειται στο να αναγνωρίσει κανείς το DNA του»

Ναταλία Κατσακιώρη
Ορσαλία Παρθένη: «Η επιτυχία στη διαδοχή ενός brand έγκειται στο να αναγνωρίσει κανείς το DNA του»

Courtesy: Parthenis

Ένας από τους πιο γνωστούς ελληνικούς οίκους μόδας, που ταυτίστηκε με τον ιδρυτή του Δημήτρη Παρθένη, τον άθρωπο που σύστησε το grecian chic στον κόσμο, και κατάφερε να έχει μια επιτυχημένη περίοδο διαδοχής μέσα από την Ορσαλία Παρθένη.

Η Ορσαλία Παρθένη δεν ήταν άλλο ένα nepo baby, όπως θέλουν να αποκαλούν σήμερα τα παιδιά των διάσημων και επιτυχημένων γονιών. Ακολούθησε τη δουλειά του πατέρα και της μητέρας της, οι οποίοι είχαν χτίσει έναν από τους πιο γνωστούς οίκους μόδας στη χώρα μας, με σημαντική παρουσία και στο εξωτερικό, αλλά κατάφερε να ξεχωρίσει και να ακολουθήσει το δικό της μονοπάτι, σεβόμενη πάντα την κληρονομιά και τις βάσεις που έθεσαν για εκείνη οι γονείς της. Αυτή είναι εξάλλου, όπως, μου είπε και η χρυσή τομή στη σωστή και επιτυχημένη διαδοχή μιας οικογενειακής επιχείρησης.

Το να αναλάβει δε κάποιος τα ηνία ενός fashion brand, έχει από μόνο του και μια άλλου είδους δυσκολία, γιατί πρέπει να συνδυάσεις μια επιτυχημένη επιχειρηματική διαχείριση με τη δημιουργικότητα και το προσωπικό σου vision για τη μόδα. Δύσκολη εξίσωση; Σίγουρα είναι. Η Ορσαλία Παρθένη, όμως, φαίνεται πως δεν φοβήθηκε τη σύγκριση με τους επιτυχημένους γονείς της και έχοντας διανύσει αρκετά χιλιόμετρα στην ελληνική μόδα μας μίλησε για μία ακόμη ενδεχόμενη διαδοχή στον οίκο Parthenis, που ίσως γίνει στα επόμενα χρόνια.

parthenis-(1).jpg

Courtesy: Parthenis

☆彡

Ο οίκος Parthenis είναι σίγουρα μια οικογενειακή υπόθεση.

Ξεκινήσαμε την κουβέντα μας αναπόφευκτα από τις ελληνικές, οικογενειακές επιχειρήσεις στη μόδα, που κάποτε μεσουρανούσαν και τώρα πια βλέπουμε με μεγάλη μας χαρά να επιστρέφουν και πάλι στην επιχειρηματική ζωή της χώρας. «Ο λόγος που ο κλάδος της μόδας δεν είχε την ανάπτυξη που περιμέναμε, έχει να κάνει με τις δυσκολίες που ήρθαν στον χώρο της κλωστοϋφαντουργίας. Δεν έχει να κάνει με το αν ήταν οικογενειακές επιχειρήσει ή όχι. Αν δεν έχεις πρώτες ύλες στη χώρα σου είναι πιο δύσκολο να συνεχίσεις να δημιουργείς ένα localized προϊόν. Βέβαια, το κομμάτι των βιοτεχνιών είναι συνήθως μικρομεσαίες, οικογενειακές επιχειρήσεις. Αυτό είναι γεγονός. Επίσης, δεν είχαν πάντα οι επόμενες γενιές τη διάθεση να ασχοληθούν με την οικογενειακή επιχείρηση. Είναι και αυτό ένα άλλο πρόβλημα. Ο τομέας των υπηρεσίων ήταν εξάλλου πιο ελκυστικός παλιότερα, από ότι το κομμάτι της μεταποίησης».

«Δεν και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο το να δουλεύει κανείς με τους γονείς του, γιατί καλώς ή κακώς, όταν η οικογένειας εμπλέκεται με τη δουλειά, υπάρχουν οικογενειακοί δεσμοί που δεν σου επιτρέπουν να πάρεις τις ψυχρές αποφάσεις, που θα έπρεπε να παίρνεις ως επιχειρηματίας. Επίσης, μπορεί να μην έχεις την υπομονή να εκπαιδεύσεις την επόμενη γενιά, όπως εκπαιδεύεις έναν υπάλληλο. Η δυσκολία στην αλλαγή της σκυτάλης έγκειται ακριβώς εκεί: ότι για έναν επιχειρηματία μπορεί να είναι πιο εύκολο να ζητήσει από έναν ξένο τι χρειάζεται από αυτόν, από ότι από έναν δικό του άνθρωπο».

parthenis-(2).jpg

Courtesy: Parthenis

☆彡

Στα 24 της μπαίνει ενεργά στην οικογενειακή εταιρία και αντιμετωπίζει σίγουρα τις προσδοκίες που έρχονται από κάθε κατεύθυνση. Για αυτό και για δέκα χρόνια όπως μου λέει δεν είχε αποκαλύψει τον ρόλο της στον οίκο Parthenis. Τι μπορεί τελικά να πάει λάθος στη συνεργασία παιδιών-γονέων; «Πέρα από τον εσωτερικό ανταγωνισμό σε πολλές περιπτώσεις νομίζω ότι η επιθυμία του κάθε γονιού να αναλάβει το παιδί του τη δουλειά, είναι τελικά μεγαλύτερη από την επιθυμία του ίδιου του παιδιού. Αν δεν έχει πάρει το κάθε παιδί συνειδητά την απόφαση ότι του αρέσει αυτή η δουλειά και δεν την παίρνει απλώς επειδή του τη δίνουν έτοιμη, οι μεγαλύτερες πιθανότητες είναι να αποτύχει. Οι γονείς συχνά δεν αφήνουν το παιδί να αναλάβει τις ευθύνες του, να κάνει τα δικά του λάθη. Πώς θα μάθεις αν δεν κάνεις λάθη;»

parthenis-(3).jpg

«Προσωπικά σίγουρα στο κομμάτι της αισθητικής έκανα πιο πολλές επαναστάσεις, γιατί νομίζω ότι παίρνοντας σιγά-σιγά πιο μεγάλη απόσταση και βλέποντας αυτό που είχαν δημιουργήσει οι γονείς μου, τώρα εκτιμώ πιο βαθιά την αρχική τους ιδέα από όταν πρωτοανέλαβα τη θέση μου στην εταιρία και ήθελα να βάλω το δικό μου στίγμα. Πρέπει να έχεις μια ωριμότητα. Στην αρχή έχεις την παρόρμηση της νεαρής ηλικίας και θέλεις να αποδείξεις ότι μπορείς να κάνεις και τη διαφορά. Σίγουρα την κάνεις, αλλά θεωρώ ότι η επιτυχία για να συνεχίσει ένα brand μέσα στις επόμενες γενιές είναι το να αναγνωρίζει κανείς ποιο είναι το πραγματικό του DNA. Και πρέπει να το υπηρετείς, όχι να το πολεμάς».

«Ένιωσα ότι υπήρχαν προσδοκίες από εμένα. Τα πρώτα δέκα χρόνια δεν έλεγα ότι δούλευα στην εταιρία. Το έβλεπα σαν training period και δεν αποκάλυπτα ότι κάνω αυτή τη δουλειά. Άφηνα τον κόσμο να πιστεύει ότι ακόμη τα πράγματα ήταν υπό την ευθύνη του πατέρα μου, αν και εκείνος με είχε πετάξει στα βαθιά και τα έκανα όλα μόνη μου! Ήταν και η ανασφάλεια της ηλικίας. Ήμουν μόνο 24 χρονών».

parthenis-(7).jpg

Courtesy: Parthenis

☆彡

Μπαίνοντας κανείς στο flagship store του οίκου Parthenis στο Κολωνάκι, ακόμα και αν δεν είναι μύστης του Parthenis style, δεν μπορεί παρά να καταλάβει αμέσως την ποιότητα και το στυλ των items που θα έχει την ευκαιρία να δοκιμάσει. Αυτός είναι για την Ορσαλία Παρθένη και ο κυριότερος λόγος που οι οικογενειακές παραγωγές ξεχωρίζουν. «Νομίζω ότι το προϊόν τελικά που παράγουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις διαφέρει από τα προϊόντα της μαζικής παραγωγής, γιατί έχουν ένα άλλο μεράκι σίγουρα και από μόνο του αυτό το πράγμα κουβαλάει μια άλλη ενέργεια. Και λέω ενέργεια, γιατί μια μικρή επιχείρηση που κάνει παραγωγή στη χώρα της, ακόμη και να χρησιμοποιεί πρώτες ύλες από άλλες χώρες, σίγουρα έχει μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα στο περιβάλλον από ότι μια μαζική παραγωγή. Και έχει μια ευελιξία να ανταποκρίνεται στη ζήτηση, χωρίς να κάνει υπερπαραγωγή. Ένα προϊόν που φτιάχνεται σε μια μικρή επιχείρηση απασχολεί παράλληλα κόσμο, που είναι locals. Και σχεδιαστικά φυσικά αντιπροσωπεύει πιο πολύ τη χώρα του και ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες του καταναλωτή. Η τιμή του βέβαια είναι συνήθως ακριβότερη!».

parthenis-(5).jpg

Courtesy: Parthenis

☆彡

Η συνεργασία ενός σχεδιαστή με τους γονείς του έχει σίγουρα και το μεγάλο θετικό πρόσημο της συμπυκνωμένης σοφίας, που μπορεί να αντλήσει η επόμενη γενιά. Και η συμβουλή που κράτησε από τον Δημήτρη Παρθένη; «Να μην φοβάμαι και να είμαι ο εαυτός μου ακόμη και αν αυτό μπορεί να μην είναι πάντα αρεστό σε όλους. Ότι το προσωπικό στίγμα καλώς ή κακώς πάντα κερδίζει. Το να προσπαθείς να ικανοποιείς τους πάντες δεν είναι το ζητούμενο. Δεν μπορείς εξάλλου να τους ικανοποιήσεις, οπότε πρέπει να έχεις την προσωπική σου φωνή».

«Υπάρχουν στιγμές που τα παιδιά μου τσακώνονται μεταξύ τους ποιος από τους δύο θα αναλάβει!», μου είπε καθώς κλείνουμε την κουβέντα μας αναπόφευκτα με το ζήτημα της επόμενης γενιάς στη διαδοχή του οίκου. «Αυτό μου δημιουργεί ένα άγχος, γιατί δεν πιστεύω ότι μπορούν να υπάρξουν δύο"διάδοχοι". Είναι πολύ δύσκολο. Δεν θα μπορούσε φυσικά να επιλέξω, θα πρέπει να επιλέξουν εκείνοι. Εγώ αισθάνθηκα πίεση για να αναλάβω, χωρίς να είναι εμφανής. Δεν θα ήθελα να επωμιστούν μια τέτοιου είδους πίεση. Το δικό μου πλάνο είναι να ετοιμάσω την εταιρία μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια είτε για διαδοχή, είτε για πώληση. Και ας αποφασίσουν εκείνοι τι θέλουν να κάνουν».

parthenis-(4).jpg

Courtesy: Parthenis

O πυρήνας του οίκου Parthenis εκφράζεται ιδανικά στη νέα συλλογή COLORAMA για την Άνοιξη/Καλοκαίρι του 2023. Μια ελεύθερη δημιουργική διάθεση έδωσε πνοή σε ρούχα λιτής κομψότητας, που συνθέτουν μια συλλογή όπου η γαλήνη και η ευεξία είναι οι κυρίαρχοι άξονες. Η ρευστότητα επιβάλλεται διακριτικά, ανατρέποντας ταμπέλες και όρια. Το athleisure και η πολυτέλεια γίνονται έννοιες ταυτόσημες, ανδρικό και γυναικείο συγκλίνουν. Η κλασική παλέτα taupe, μπλε και μπεζ της άμμου, πυροδοτεί έναν ανοιχτό διάλογο με την κληρονομιά του οίκου Parthenis, μέσα από μία φρέσκια, ​​σύγχρονη ανάγνωση. Nτραπέ και body-con κομμάτια βρίσκουν τη θέση τους δίπλα σε ασύμμετρα κομμάτια-κλειδιά και χαλαρές φιγούρες που αποτελούν σήμα κατατεθέν του Parthenis όλα αυτά τα χρόνια. Η συλλογή είναι διαθέσιμη στα καταστήματα Parthenis, στα συνεργαζόμενα σημεία πώλησης ανά την Ελλάδα αλλά και online στο orsalia-parthenis.gr.