Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού: Αθλούμαστε για να κάνουμε ορατή την «αόρατη» αναπηρία του αυτισμού

Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού: Αθλούμαστε για να κάνουμε ορατή την «αόρατη» αναπηρία του αυτισμού

Όλο τον Απρίλιο τρέχουμε για να γίνουμε μέρος αυτού του «αόρατου» αγώνα.

Τον αυτισμό, την έως σήμερα «αόρατη» αυτή αναπηρία, προσπαθούμε όλοι με κάθε τρόπο, φορείς, γονείς, εκπαιδευτικοί, γιατροί αλλά και όσοι έχουν επαφή με την συγκεκριμένη διαταραχη, να την κάνουμε ορατή.

Όχι, ο αυτισμός δε σημαίνει αποκλεισμός, γι΄αυτό και οι κρατικοί φορείς προσπαθούν να εντάσσουν κοινωνικά και επαγγελματικά τους πολίτες που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και αυτό σε κάθε στάδιο της ζωή τους - και δη στο αρχικό. Ίσως το πιο σημαντικό.

Η προσχολική ηλικία είναι εξαιρετικά κρίσιμη για την εξέλιξη ενός παιδιού. Κατά τη διάρκειά της χτίζονται μηχανισμοί παροχής αναπτυξιακών δυνατοτήτων και κοινωνικών δεξιοτήτων καθοριστικών για την κοινωνική ένταξη και εξέλιξή των παιδιών μας. Σήμερα η επιστήμη διαθέτει αξιόπιστα διαγνωστικά εργαλεία και τεχνικές που βοηθούν στον εντοπισμό των περισσότερων περιπτώσεων διαταραχών του αυτιστικού φάσματος ακόμα και από την ηλικία των 6 μηνών. Κι αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό καθώς γνωρίζουμε πλέον ότι η έγκαιρη διάγνωση και η επακόλουθη πρώιμη παρέμβαση μπορεί να ανατρέψει την πορεία και την πρόγνωση της σοβαρής αυτής διαταραχής έως και κατά 50%.

hmera autismou

Ο αυτισμός ανήκει στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές που δεν είναι δυνατόν –έως τώρα τουλάχιστον- να διαγνωστούν προγεννητικά. Κατά συνέπεια, σύμφωνα με διεθνείς μελέτες, 1 στα 50 παιδιά που γεννιούνται σήμερα, βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, ποσοστό που τον καθιστά πιο κοινό από ασθένειες όπως ο παιδικός καρκίνος ή ο διαβήτης.

Όλοι μαζί μπορούμε να εξαλείψουμε τις διακρίσεις και να προστατεύσουμε τους συμπολίτες μας με αυτισμό αλλά και τις οικογένειές τους.

Γι' αυτό και όλο τον Απρίλιο περπατάμε, τρέχουμε, κολυμπάμε, κάνουμε ποδήλατο και ενημερωνόμαστε για τον αυτισμό. Μέσα από το πρόγραμμα του Υπουργείου Εργασίας #raceforautism, μπορούμε όλοι μας να γίνουμε κομμάτι αυτού του παζλ.

Autism Day 2021 1

Πώς; Συμμετέχοντας σε κάποιο διαδικτυακό άθλημα μέσα από τη σελίδα raceforautism.gr και χρησιμοποιώντας το hashtag #raceforautismgr στα προσωπικά μας μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Τόσο οι συμπολίτες μας στο φάσμα του αυτισμού, όσο και οι οικογένειές τους, συχνά αντιμετωπίζουν σοβαρότατες διακρίσεις σε όλες τις πτυχές της ζωής τους. Από την εκπαίδευση έως και την επαγγελματική κατάρτιση και αποκατάσταση. Πρόκειται για μια «αόρατη» αναπηρία που το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εργάζεται για να κάνει ορατή μέσα από στοχευμένες δράσεις και προγράμματα που ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία.

Σε αυτό το πλαίσιο και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για τον Αυτισμό (2 Απριλίου), το Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Αττικής σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, διοργανώνουν τη δράση Race for Autism.



Από 30 Μαρτίου έως 31 Απριλίου:

  1. Κάνουμε δωρεάν εγγραφή στη σελίδα www.raceforautism.gr.
  2. Πατάμε το link και κατεβάζουμε την εφαρμογή.
  3. Δηλώνουμε το άθλημα στο οποίο επιθυμούμε να πάρουμε μέρος (τρέξιμο, περπάτημα, ποδήλατο, κολύμπι).
  4. Αθλούμαστε.
  5. Καταχωρούμε τον χρόνο του αθλήματος που επιλέξαμε καθώς και μια φωτογραφία (αν θέλουμε) στην πλατφόρμα.

Δεν ξεχνάμε το #raceforautismgr.

Autism Day 2021 2

Η δράση υλοποιείται διαδικτυακά, για την αποφυγή του COVID-19.

Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι φωτογραφίες που αναρτήθηκαν θα αποτελέσουν το κολάζ αποδοχής του αυτισμού στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου, «η έγκαιρη διάγνωση και η επακόλουθη πρώιμη παρέμβαση, σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορεί να ανατρέψει την πορεία αυτής της διαταραχής μέχρι και 50% και να αμβλύνει μια de facto ανισότητα. Εργαζόμαστε για να κάνουμε την έως σήμερα «αόρατη» αυτή αναπηρία, ορατή. Εργαζόμαστε τόσο για την κοινωνική όσο και για την επαγγελματική ένταξη των συμπολιτών μας που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού σε κάθε στάδιο της ζωής τους και δη στο πιο σημαντικό, το αρχικό, με έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση».

Το υπουργείο επεξεργάζεται ένα ολιστικό σχέδιο παρέμβασης με τρεις άξονες:

  1. ΠΡΩΙΜΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ: Από την επόμενη σχολική χρονιά (2021-2022) εισάγεται πιλοτικά στους βρεφονηπιακούς σταθμούς η πρώιμη ανίχνευση του αυτισμού με την εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου από παιδοψυχολόγους, αναπτυξιολόγους και άλλους ειδικούς επιστήμονες και την ενσωματώνουμε στη λειτουργία των σταθμών.
  2. ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΚΑΙ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Αξιοποιούνται πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης για εξειδικευμένα προγράμματα κατάρτισης και στοχευμένης διασύνδεσης ατόμων στο φάσμα του αυτισμού με την αγορά εργασίας – ταυτόχρονα με την οικονομική κινητροδότηση των εργοδοτών.
  3. ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΔΙΑΒΙΩΣΗ: Δημιουργούνται εξειδικευμένο ρυθμιστικό πλαίσιο και εξασφαλίζουμε υψηλότερη χρηματοδότηση για μικρές μη-ιδρυματικές δομές εντός του κεντρικού αστικού ιστού (Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης) που φιλοξενούν άτομα στο φάσμα. Έτσι προχωράει η αποιδρυματοποίηση και βοηθιούνται ουσιαστικά οι οικογένειες των συμπολιτών στις μεγάλες αγωνίες τους αναφορικά με την ηλικιακή εξέλιξη και φροντίδα των παιδιών τους.

Η Υφυπουργός Εργασίας μίλησε για τη δημιουργία του προγράμματος πρώιμης ανίχνευσης εντός όλων των βρεφονηπιακών σταθμών της χώρας μας. Ενός προγράμματος που θα δίνει τη δυνατότητα ισότιμης εκκίνησης σε όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως των οικονομικών απολαβών των οικογενειών τους. Η πρώιμη παρέμβαση θα επιτευχθεί με τη χρήση σταθμισμένων τεστ και εξειδικευμένων ερωτηματολογίων προκειμένου να εντοπίζονται τα παιδιά υψηλής επικινδυνότητας που απασχολούνται στους σταθμούς και τα οποία θα παραπέμπονται για εκτενέστερη αξιολόγηση σε διεπιστημονική ομάδα ώστε να οδηγούνται σε έγκαιρες και έγκυρες διαγνώσεις.

Παράλληλα με την αξιολόγηση εντός των σταθμών οι γονείς θα επικουρούνται στο έργο τους και θα βοηθούνται ώστε να μην εναποτίθεται αποκλειστικά στην οικογένεια η αναζήτηση ειδικών για την αξιολόγηση της ανάπτυξης του παιδιού τους. Έτσι, θα δημιουργηθεί γνώση και θα υπάρξει αυτή η πρώτη τόσο σημαντική αξιολόγηση για κάθε παιδί, ανεξαρτήτως της αφύπνισης της οικογένειάς του για αναπτυξιολογικά ζητήματα.