Βeauty unfiltered: Ώρα να μάθουμε στα νέα κορίτσια να αγαπούν τον εαυτό τους, όπως πραγματικά είναι

Βeauty unfiltered: Ώρα να μάθουμε στα νέα κορίτσια να αγαπούν τον εαυτό τους, όπως πραγματικά είναι

Εξαιτίας των social media και της διαστρεβλωμένης εικόνας που μας επιτρέπουν τα φίλτρα να έχουμε, έχει δημιουργηθεί μία άρνηση στα παραδοσιακά πρότυπα ομορφιάς και έχει δημιουργηθεί μια νέα, επικίνδυνη εμμονή με την εμφάνιση.

Αν ανατρέξουμε πίσω, στην ιστορία της ομορφιάς, θα παρατηρήσουμε ότι πάντα, ακολουθούσε πολύ αυστηρά πρότυπα και στάνταρ. Σήμερα, ωστόσο, ζούμε σε μία εποχή που έχουμε απόλυτη ελευθερία. Μπορούμε να αμφισβητούμε οτιδήποτε είναι ανήθικο, να αντιστεκόμαστε στα «στεγανά» και τις προκαθορισμένες έννοιες της ομορφιάς. Οι όροι «διαφορετικότητα» και «συμπεριληπτικότητα» έχουν μπει για τα καλά στο λεξιλόγιό μας.

Όση ελευθερία και αν απολαμβάνουμε όμως, ο ορισμός της ομορφιάς σήμερα, είναι πιο αντιφατικός από ποτέ. Τα Social Media, που τόσο έχουν βοηθήσει σε αυτό το κίνημα αλλαγής, έχουν δημιουργήσει μία εικονική πραγματικότητα, μέσα στην οποία όλες μας -και κυρίως η νέα γενιά- κρύβεται πίσω από φίλτρα.

Πώς φτάσαμε ως εδώ

Τα φίλτρα από μόνα τους βέβαια, δεν είναι η πηγή του κακού, δημιουργούν όμως ένα σημείο αναφοράς και θολώνουν τα όρια ανάμεσα στην αληθινή μας εικόνα και αυτή που προβάλλουμε στα social media. Μας βάζουν στη διαδικασία σύγκρισης, μας βάζουν στη διαδικασία σκληρής αυτοκριτικής και ισοπεδώνουν την αυτοπεποίθησή μας.

Το χειρότερο ωστόσο, είναι ότι βλάπτουν την αυτοπεποίθηση των νέων κοριτσιών, που τώρα διαμορφώνουν τόσο τον χαρακτήρα τους, όσο και την σχέση με τον εαυτό και την εικόνα τους.

Εξαιτίας των social media και της διαστρεβλωμένης εικόνας που μας επιτρέπουν τα φίλτρα να έχουμε, έχει δημιουργηθεί μία άρνηση στα παραδοσιακά πρότυπα ομορφιάς και έχει δημιουργηθεί μια νέα, επικίνδυνη εμμονή με την εμφάνιση. Σύμφωνα με έρευνα* που έκανε το Dove, στα πλαίσια του Dove Self Esteem Project, με σκοπό να ρίξει φως στο ζήτημα της επιρροής των Social Media στην αυτοπεποίθηση των νέων στην Ελλάδα -και την επέκταση αυτού- ανακάλυψε ότι:

  • Το 80% των κοριτσιών 10-17 ετών θα χρησιμοποιούσαν φίλτρα στις selfie τους.
  • Το 67% των κοριτσιών (10-13 ετών) έχουν ήδη εφαρμόσει ένα φίλτρο ή έχουν χρησιμοποιήσει μια εφαρμογή για να αλλάξουν τον τρόπο εμφάνισής τους στις φωτογραφίες τους.
  • Το 76% των κοριτσιών (14-17 ετών) προτιμούν την επεξεργασμένη εικόνα τους στις φωτογραφίες σε σχέση με την μη επεξεργασμένη.
  • Το 44% των κοριτσιών (10-17 ετών) θα εύχονταν να έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.
  • Το 40% των κοριτσιών (10-17) θα εύχονταν να έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση αναφορικά με το σώμα τους.
1669625634461-178242166-image003.jpg

Ο ρόλος των influencers

Αν αυτή η λανθασμένη και επικίνδυνη εμμονή με την εμφάνιση, παρέμενε σε ατομικό επίπεδο, τότε θα μιλούσαμε για ένα πολύ διαφορετικό ζήτημα. Με την άνοδο των influencers ωστόσο, οι μη ρεαλιστικές έννοιες της ομορφιάς έχουν «αγκαλιάσει» το σύνολο.

Καθώς οι celebrities και οι influencers κάνουν χρήση -ακραίων- επεξεργασιών και φίλτρων, επηρεάζουν την αντίληψή μας και μας βάζουν στη διαδικασία να πιστεύουμε «τυφλά» τις εικόνες τους. Η επεξεργασμένη εικόνα γίνεται κανόνας, μετατρέπεται σε πραγματικότητα και έτσι δημιουργεί λανθασμένες προσδοκίες, ανησυχίες και καταθλιπτικές σκέψεις.

Αυτή η διαστρεβλωμένη πραγματικότητα, είναι πιο εύκολο να γίνει αντιληπτή ως πραγματική από τα νεαρά κορίτσια. Καθώς οι νέες και οι έφηβες λατρεύουν την εμφάνιση των αγαπημένων τους influencers και celebrities, μπαίνουν στη διαδικασία να αντιγράψουν το στιλ και την εικόνα τους. Μοιραία, αυτό οδηγεί σε συγκρίσεις με τον εαυτό τους και στην απώλεια της αυτοπεποίθησής τους, αλλά κυρίως της δικής τους ταυτότητας και ξεχωριστής ομορφιάς.

Το να γίνεις ομορφότερος είναι κάτι το απλό και -κυρίως, είναι κάτι προαιρετικό. Το να γίνεις άψογος όμως, είναι κάτι το τελείως διαφορετικό. Δεν περιορίζεται στη φροντίδα της επιδερμίδας, στην δοκιμή κάποιου hair look ή στην αλλαγή στιλ. Η διαδικασία της «τελειοποίησης» απλά δεν τελειώνει ποτέ, γιατί στόχος είναι να πετύχουμε κάτι που δεν υπάρχει, καθώς οι άνθρωποι δεν είναι «φιλτραρισμένοι» στην πραγματική ζωή.

1669625652320-302607764-image005.jpg

#DearInfluencers

Σήμερα λοιπόν -περισσότερο από ποτέ- είναι σημαντικό να εξηγήσουμε στα νεαρά κορίτσια την πραγματικότητα για τα Social Μedia. Είναι υψίστης σημασίας να καταστήσουμε σαφή τον διαχωρισμό ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον ιδεατό κόσμο των social media, που παρασύρει τη νέα γενιά σε εξωπραγματικές συγκρίσεις, και ισοπεδώνει την αυτοπεποίθησή της.

Με αυτή την αφορμή, το αγαπημένο Dove αποφάσισε να κάνει την αρχή, το πρώτο βήμα προς την ουσιαστική αλλαγή. Μέσα από την ενέργεια #DearInfluencers, το Dove μάς προσκαλεί όλους να υπογράψουμε ένα pledge που θα υποχρεώνει τους influencers να δηλώνουν ξεκάθαρα τη χρήση φίλτρων στις φωτογραφίες τους.

Unfiltered beauty

Υπογράφοντας το pledge του Dove, κάνουμε ένα βήμα προς την αποκάλυψη της πραγματικής ομορφιάς και τονίζουμε στη νέα γενιά ότι όσα βλέπουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν είναι παρά ένα φιλτραρισμένο κλάσμα της πραγματικότητας, που δεν απεικονίζει όλη την ιστορία. Και η εποχή, το σήμερα, μας βοηθά περισσότερο από ποτέ, γιατί πολύ απλά, σήμερα δεν υπάρχει κανόνας στην ομορφιά. Το πλεονέκτημα του σήμερα, είναι ότι έχουμε την πολυτέλεια να γράψουμε τους δικούς μας κανόνες, χωρίς φίλτρα. Μπορούμε όλοι -και κυρίως η νέα γενιά- να είμαστε ο υπέροχος, πανέμορφος, μοναδικός εαυτός μας.

Είναι η τέλεια στιγμή για να ξεφιλτράρουμε τις σκέψεις και την ομορφιά μας και αυτό ακριβώς προσπαθεί να πετύχει το Dove, που είναι υπέρμαχος της αληθινής ομορφιάς εδώ και χρόνια. Με την ενέργεια #DearInfluencers, το Dove θέλει να κάνει την ομορφιά πηγή αυτοπεποίθησης και όχι άγχους, να αλλάξει τους κανόνες και να μας βοηθήσει να φτιάξουμε νέους, η κάθε μία για τον εαυτό μας.

1669625669309-670718093-image007.png

Είναι πιο σημαντικό από ποτέ λοιπόν να συμμετάσχεις και εσύ, υπογράφοντας το pledge στο https://www.dearinfluencers.gr/ , υποχρεώνοντας τους influencers να δηλώνουν τη χρήση φίλτρων που αλλοιώνουν την εμφάνισή τους. Μόνο έτσι θα αρχίσουν τα όρια ανάμεσα στο ιδεατό και το πραγματικό να γίνονται πιο σαφή, μόνο έτσι η νέα γενιά θα ανακτήσει την αυτοπεποίθησή της και μόνο έτσι η ομορφιά θα αποκτήσει την πραγματική της, αφιλτράριστη έννοια.

Υπόγραψε το pledge σήμερα με ένα κλικ στο https://www.dearinfluencers.gr/και άλλαξε τους κανόνες της ομορφιάς

*Βάσει έρευνας της Kukuvagia Ltd με συνεντεύξεις σε δείγμα 300 κοριτσιών 10 -17 ετών (Αθήνα, Δεκέμβρης 2021).

DPG Network