11 sustainable fashion brands που πρέπει να ξέρεις για να σώσεις τον πλανήτη και το στυλ σου

Ναταλία Κατσακιώρη
11 sustainable fashion brands που πρέπει να ξέρεις για να σώσεις τον πλανήτη και το στυλ σου

Η βιώσιμη μόδα είναι η συζήτηση των ημερών. Κατά πόσο μπορεί, όμως, πραγματικά να εξομαλύνει την δύσκολη κατάσταση, στην οποία έχει περιέλθει το περιβάλλον, μία από τις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες του πλανήτη; Έντεκα sustainable brands από την Ελλάδα και το εξωτερικό απαντούν.

Μόδα και βιωσιμότητα: μια τεράστια συζήτηση, ένα μεγάλο πρόβλημα και ο χρόνος της κλιματικής αλλαγής έχει ήδη σημάνει μηδέν. Σε μία εποχή που οι πληγές του πλανήτη αιμοραγούν πλέον ανοιχτά και είναι αρκετές οι περιοχές, οι οποίες ήδη βιώνουν την τρομακτική οργή της φύσης και βλέπουν την κλιματική αλλαγή να σημαδεύει την ζωή τους για πάντα, πόσο μπορούμε πια να μιλάμε για μόδα, στυλ και luxury προιόντα από premium, μοναδικά υλικά; Η απάντηση είναι πως δεν μπορούμε. Κάτι που έχουν αντιληφθεί και κατανοήσει ακόμη και οι κολοσσοί του fashion κόσμου, βάζοντας στο λεξιλόγιο τους όρους μέχρι στιγμής άγνωστους, όπως conscious, eco-friendly, vegan, non chemical και πολλούς άλλους.

Πριν, ωστόσο, η οικολογική συνείδηση γίνει αναγκαιότητα, ερχόμενοι στο σήμερα και τις φυσικές καταστροφές να κυνηγούν την καθημερινότητα μας, υπήρξαν κάποιοι που είδαν πιο μακριά. Εμείς συγκεντρώσαμε τα έντεκα sustainable fashion brands που πρέπει να ξέρεις, μιλήσαμε μαζί τους και μάθαμε κάθε λεπτομέρεια για την φιλοσοφία, το έργο τους, αλλά και το πώς μπορεί να γίνει πραγματικότητα μία βιώσιμη μόδα. Ρούχα ποιότητας, μοναδικά, με οργανικά και επαναχρησιμοποιημένα υλικά, διαχρονικά σχέδια, που ανήκουν περήφανα στo slow fashion και φροντίζουν για το ενεργειακό αποτύπωμα της παραγωγής τους, βρίσκονται πλεόν διαθέσιμα στην αγορά και είναι πιο stylish από ποτέ.

Σε όσους λένε πως δεν μπορεί, ας τους δείξουμε πως γίνεται!

Vathos Apparel

vathos-apparel-1.jpg

Το Vathos Apparel υπήρξε ένα ίσως από τα πρώτα brands που μέσα στην περίοδο της κρίσης σύστησε στο ελληνικό κοινό την έννοια της βιωσιμότητας, βάζοντας ένα στοίχημα να ενημερώσει τους καταναλωτές για μία νές πλευρά της ελληνικής μόδας, που μόλις είχε αρχίσει να γίνεται πράξη. Τα σχέδια τους διαχρονικά, minimal και απόλυτα σύγχρονα, μπήκαν στην ζωή μας για να φέρουν την conscious μόδα και στην Ελλάδα. Μας μίλησαν για την δική τους φιλοσοφία και για τις πρώτες αντιδράσεις απέναντι στο slow fashion.

«Το VATHOS Apparel γεννήθηκε μέσα από την ανάγκη μας να δούμε τη μόδα με έναν διαφορετικό τρόπο, ένα διαφορετικό κίνητρο, να αντιμετωπίσουμε αυτόν τον χώρο με μια διαφορετική οπτική. Έτσι έχοντας σαν γνώμονα το πώς μπορούμε να συμβάλλουμε και εμείς με τη σειρά μας στην προστασία του πλανήτη, θέσαμε στους εαυτούς μας μία πρόκληση: να δημιουργήσουμε ρούχα με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον αλλά και να βοηθήσουμε στο χτίσιμο της οικολογικής συνείδησης στον κόσμο της μόδας, πάντα μέσα από μια δημιουργική διαδικασία. Την απόφασή μας αυτή ενίσχυσε και το γεγονός ότι σε αντίθεση με τις υπόλοιπες δυτικές χώρες, όπου υπάρχει μεγάλη κινητοποίηση ακόμη και από μεγάλες εταιρίες όσον αφορά την υιοθέτηση πρακτικών φιλικών προς το περιβάλλον, στην Ελλάδα δεν υπάρχει κάποιο οικολογικό fashion brand. Έτσι αποφασίσαμε, μέσω του VATHOS Apparel να συμβάλουμε και εμείς σ’ αυτή την παγκόσμια προσπάθεια αλλαγής της βιομηχανίας της μόδας».

«Όλα τα υφάσματά μας επιλέγονται με αυστηρά κριτήρια που έχουν να κάνουν με τη διαδικασία παραγωγής τους. Θα πρέπει λοιπόν να κατασκευάζονται σύμφωνα με αυστηρά περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια. Στο VATHOS Apparel χρησιμοποιούμε 100% πιστοποιημένο οργανικό βαμβάκι και υλικά που προέρχεται από καλλιέργειες χωρίς τοξικά φυτοφάρμακα και λιπάσματα, ενώ κατά τη διαδικασία της βαφής χρησιμοποιούνται χρώματα εγκεκριμένα από τον Global Organic Textile Standard. Σήμερα πια υπάρχει τεράστια ποικιλία οικολογικών υφασμάτων, όμως χρειάζεται προσοχή στην επιλογή αυτών και πιο συγκεκριμένα είναι σημαντικό κάθε ύφασμα να έχει πιστοποίηση ως προς τη βιωσιμότητα του. Σίγουρα, σε κάθε σεζόν η επιλογή των υφασμάτων γίνεται με βάση τις εκάστοτε τάσεις που επικρατούν καθώς και τις ανάγκες του καταναλωτή. Η έρευνα για βιώσιμα υλικά πρέπει να είναι συνεχής, αναζητώντας εναλλακτικά, βιολογικά και ανακυκλώσιμα υλικά για την παραγωγή των ρούχων. Αυτό είναι που θα ξεχωρίσει και παράλληλα θα εξελίξει μια τέτοια επιχείρηση».

«Όταν ξεκινήσαμε, το 2016, ήταν πολύ διαφορετικά τα πράγματα απ’ ότι σήμερα. Υπήρχε μια «λατρεία» στην κατανάλωση των fast fashion brands και για αυτό χρειάστηκε να δώσουμε βάση στην ενημέρωση του καταναλωτή αρχικά. Όμως, παρατηρούμε ότι οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο ευαισθητοποιημένοι σχετικά με τις βλαβερές συνέπειες που έχει η βιομηχανία της μόδας και στρέφονται πλέον προς οικολογικό ρούχο. Είναι αναπόφευκτο, θα λέγαμε, αφού ζούμε σε μια εποχή που η ανάγκη για δράση υπέρ του περιβάλλοντος είναι αδήριτη. Επίσης, η παγκόσμια βιομηχανία αναζητά πρακτικές για μια πιο ηθική μόδα. Επιπλέον, διαπιστώσαμε ότι οι Έλληνες διαθέτουν τα εφόδια, λόγω του ότι η κοινωνία μας είναι πολύ λιγότερο ατομικιστική σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές κοινωνίες, όπου υπάρχει περισσότερο ανεπτυγμένη η οικολογική συνείδηση στον καταναλωτή, να αντιληφθούν αυτή την αναγκαιότητα και με μεγάλη τους χαρά να συμβάλουν. Αυτό που λείπει είναι οι φορείς και οι πρωτοβουλίες οι οποίες θα στηρίξουν αυτή την προσπάθεια. Το βασικότερο που πρέπει να κατανοήσει ο καταναλωτής είναι ότι η οικολογική σκέψη αποτελείται από μια σειρά επιλογών, από ένα σύνολο ενεργειών. Σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένα συστήμα, το οποίο μπορεί να υποστηριχθεί επ' αόριστον και να συμβάλει θετικά στον περιορισμό της καταστροφικής ανθρώπινης παρέμβασης στη φύση και στην κοινωνική ευθύνη. Κάθε κίνηση πρέπει να γίνεται με σεβασμό προς τον περιβάλλον και κυρίως προς τον άνθρωπο και το κοινωνικό σύνολο, όχι μόνο στη βιομηχανία της μόδας, αλλά γενικά σε κάθε πτυχή της ζωής μας».

2plus1equals2

2plus1equals.jpg

Μια ξεκάθαρη μαθηματική εξίσωση : νομαδική ζωή + βιωσιμότητα = φιλοσοφία. Αυτή είναι λίγο πολύ και η ουσία της ιδέας πίσω από το brand, με τις δύο σχεδιάστριες, Βαλίσια Γκότση και Στέλλας Παναγοπούλου, να επιλέγουν κάθε σεζόν και μία ξεχωριστή πόλη πάνω στην οποία στήνεται η κάθε συλλογή. Μόλις αποφασίσουν τον νέο αυτό μαγικό τόπο, ξεκινά μια περιήγηση στην περιοχή και ενδελεχής έρευνα στα πάντα γύρω από αυτή: το σινεμά, τους κατοίκους, την μουσική, τον καιρό, την ζωή εκεί. Φέτος το καλοκαίρι, σημείο αναφοράς αποτελεί η Μαγιόρκα, τα τιρκουάζ νερά της και τις καταπράσινες πορτοκαλιές πάνω στους λόφους της. Όλα τα ρούχα του label κατασκευάζονται από φυσικά υφάσματα, όπως το tencel, το λινό και το οργανικό βαμβάκι, και ακολουθούν minimal γραμμές, με έντονες αναφορές στον σουρεαλισμό.

Salty Bag

https://www.instagram.com/p/CP-AI1yncwo

Ένα μοναδικό concept, που κάνει πράξη την αρχή της κυκλικής οικονομίας. Η Salty bag επαναχρησιμοποιεί και ανακυκλώνει παλιά πανιά πλοίων, αλεξίπτωτα και αετούς, τα οποία χρησιμποιούνται σε διάφορα θαλάσσια sports. Το πανί των πανιών είναι από μόνο του ένα εξαιρετικά σκληρό και αυθεντικό υλικό, γεγονός που το καθιστλα ιδανικό για μεταποίηση. Η Salty bag αναλαμβάνει αυτό το κομμάτι με επιτυχία, σχεδιάζοντας τσάντες ταξιδίου, σακίδια και αξεσουάρ από ένα υλικό, που πετιέται κυριολεκτικά στα σκουπίδια. Με αριστοτεχνική δεξιοτεχνία δημιουργούν κομμάτια με μεγάλη διάρκεια στο χρόνο, αποδεικνύοντας πως η κυκλική οικονομία μπορεί να ενταχθεί και στην μόδα.

Stefania Vaidani

stefania-vaidani-1.jpg

Μία γυναίκα με μοναδικό όραμα, δημιούργησε την πιο θηλυκή sustainable collection, κάνοντας πράξη το όνειρο της. Με καταγωγή από την Ελλάδα και προερχόμενη από οικογένεια κατασκευαστών, η ίδια αν και διανύει μόλις την τρίτη δεκαετία της ζωής της, έχει αναγνωριστεί παγκοσμίως για τις feminine γραμμές της και την αβίαστη γοητεία που αποπνέουν τα σχέδια της. Το brand χρησιμοποιεί αποκλειστικά vegan δέρμα και οργανικό βαμβάκι, που μαζί με άλλα ανακυκλωμένα υφάσματα συνθέτουν το 99% των συλλογών κάθε σεζόν. Επίσης, τα υφάσματα τους είναι πιστοποιημένα από την Oeko-Tex, πράγμα που σημαίνει ότι τα προϊόντα κλωστοϋφαντουργίας και υφάσματος καλλιεργούνται σύμφωνα με αυστηρές οδηγίες σχετικά με τη χρήση λιπασμάτων, φυτοφαρμάκων και συνθετικών προϊόντων με βάση το πετρέλαιο.

Eating The Goober

eating-the-boomer-2.jpg

Με ένα από τα πιο πρωτότυπα ονόματα που έχεις ακούσει για ένα fashion brand, οι Eating the Goober, κατά κόσμον Βίκυ και Σταμάτης, εκτός από τα βιώσιμα υλικά εστιάζουν και στην πολυμορφικότητα και την πολυχρηστικότητα των ενδυμάτων, αλλά και των υποδημάτων, πράγμα που μπορεί να τους χαρίσει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στην ντουλάπα μας.

«Θέλαμε -σαν ζευγάρι- να δημιουργήσουμε ένα brand το οποίο να αντιπροσωπεύει τις πεποιθήσεις μας, τον χαρακτήρα μας, τις ιδέες μας, τις αρχές μας αλλά και τις ανάγκες μας για ηθική μόδα. Έτσι το 2017 τα όνειρα μας και οι προσπάθειες προηγούμενων χρόνων (γιατί ήδη από το 2014 δουλεύαμε προς αυτή την κατέυθυνση ) πήραν σάρκα και οστά και δημιουργήθηκε το Eating the Goober. Είναι ένα brand ρούχων, σανδαλιών και τσαντών με οικολογική συνείδηση. Στόχος μας είναι να συνδυάζουμε το στυλ με τις αργές πρακτικές μόδας και τις ενδιαφέρουσες σχεδιαστικές γραμμές με τις καινοτόμες ιδέες. Θέλουμε να δημιουργούμε ποιοτικά ρούχα και αξεσουάρ, καθώς και να διατηρούμε τις ισοορροπίες μεταξύ του “ενδιαφέροντος”, αλλά παράλληλα και του “εύκολα φορέσιμου” ενδύματος. Προσπαθούμε να λειτουργούμε με σεβασμό στον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον και πάντα έχουμε διάθεση για συνεχή εξέλιξη – όπως υπονοεί και το περίεργο όνομα του brand μας. "Super Goober" ήταν το μαγικό φιστίκι που έτρωγε ο Γκούφη για να μεταμορφωθεί σε Σούπερ Γκούφη. Έτσι λοιπόν το Eating the Goober δηλώνει την συνεχή ανάγκη για εξέλιξη, την προσπάθεια να βγάλουμε από μέσα μας το super hero alter ego μας!»

«Όλα ξεκίνησαν όταν έπεσε στα χέρια μας πριν από πολλά χρόνια ένα καλό ανδρικό κουστούμι με καμένο το ένα μανίκι. Δεν ήταν δυνατόν να φορεθεί αλλά δεν θέλαμε και να το πετάξουμε, οπότε αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε διάφορα κομμάτια του (πχ. τσέπες , πέτο , και γιακά) και να δημιουργήσουμε την πρώτη μας τσάντα. Από τότε τα unisex rucksacks μας έχουν εξελιχθεί, μαζί με τα κουστούμια αναμειγνύουμε και ρετάλια από τις συλλογές μας και σύντομα θα προσθέσουμε και το Piñatex (ένα κλωστοϋφαντουργικό προϊόν από απορρίμματα ινών φύλλων ανανά). Η κάθε τσάντα είναι μοναδική, όχι μόνο επειδή είναι προϊόν ανακύκλωσης, αλλά γιατί ποτέ το ίδιο σχέδιο δεν επαναλαμβάνεται! Τις περισσότερες πωλήσεις μας τις κάνουμε στο εξωτερικό, όμως και το ελληνικό κοινό δείχνει τεράστιο ενδιαφέρον, αναγωρίζει την δουλειά που κρύβεται πίσω από ένα τέτοιο εγχείρημα και την μοναδικότητα του προιόντος. Κάποιοι μας έχουν φέρει ένα κουστούμι με συναισθηματική αξία για εκείνους, για να τους φτιάξουμε μία τσάντα από αυτό. Κάποιοι άλλοι μας φέρνουν τα σακάκια τους, γιατί απλά δεν θέλουν να τα πετάξουν. Υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση και ενδιαφέρον , παρόλα αυτά, επειδή οι τσάντες μας είναι χειροποίητες και απαιτείται πολύς χρόνος για την παραγωγή τους, κατασκευάζονται σε περιορισμένα κομμάτια».

«Φέτος θα δούμε τα signature sliders της συλλογής μας σε ακόμα περισσότερα "covers" για όλα τα γούστα! Καλύτερα όμως να εξηγήσουμε για τι ακριβώς μιλάμε: τα "Ethical Magic Sliders" , το διεθνώς βραβευμένο μας προιόν, είναι slide sandals από ανακυκλωμένα ελαττωματικά αλλά αχρησιμοποίητα ελαστικά αυτοκινήτου, από ανατομικούς πάτους φτιαγμένους από φελλό & καουτσούκ και από δέρμα ανανά (Piñatex). Είναι ένα προϊόν φτιαγμένο με σεβασμό στον άνθρωπο (fare trade), στα ζώα (Vegan product) και στο περιβάλλον (upcycling). Αυτό είναι το "ηθικό" κομμάτι. Το "μαγικό" μέρος έγκειται στο ότι μπορούμε να αλλάξουμε την εμφάνιση των σανδαλιών, αγοράζοντας ξεχωριστά "covers" (κάποια από αυτά είναι προιόν upcycling) , τα οποία εφαρμόζονται με ένα απλό κλικ στα σανδάλια κι έτσι να αλλάξουμε εντελώς το design. Με αυτόν τον τρόπο, με μόνο ένα ζευγάρι σανδάλια μπορούμε να έχουμε περισσότερες από 50 επιλογές και να αλλάζουμε το look μας ανάλογα με την περίσταση και τη διάθεσή μας».

«Η μελλοντική βιωσιμότητα απαιτεί κυκλική οικονομία. Ο στόχος του Eating the Goober δεν είναι απλώς η δημιουργία ενός προϊόντος μόδας με υλικά από ανακύκλωση. Αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει ανάγκη αλλαγής των καταναλωτικών μας συνηθειών και θα θέλαμε - ως άνθρωποι και ως brand - να προσπαθήσουμε να προσθέσουμε ένα μικρό λιθαράκι στο μωσαϊκό αυτής της αλλαγής».

Reformation

reformation-2.jpg

Το brand Reformation υπήρξε ένα από τους πρωτοπόρους στο fashion πεδίο της βιωσιμότητας και ενέπνευσε την διαμόρφωση της εικόνας πολλών από τα υπόλοιπα eco brands που βλέπουμε σήμερα. Υπήρξε η πρώτη εταιρία που δημιούργησε cool, ανεπιτήδευτα και απόλυτα stylish, χωρίς το fit και τα σχέδια τους να στερούνται τίποτα από τα υπόλοιπα non conscious, αλλά απόλυτα fashionable brands. Το έργο επικεντρώνεται στην μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της παραγωγής ενδυμάτων. Με έδρα το Los Angeles, εργάζονται μόνο με ανθρώπους που μοιράζονται το ίδιο όραμα, διασφαλίζοντας έτσι δίκαιες και ασφαλείς συνθήκες εργασίας σε όλα τα στάδια της παραγωγής τους.

Orchard Moon

orchard-moon-2.jpg

Με έδρα το Λονδίνο, η συγκεκριμένη εταιρία με sleep wears είναι ότι πιο ιδιαίτερο μπορεί να βρει κανείς στο φάσμα της βιωσιμότητας. Μιλήσαμε με την founder, Gabrielle Cave, για την δική τους φιλοσοφία και το πόσο σημαντικό είναι τελικά να φοράμε φυσικά υλικά κατά την διάρκεια του ύπνου μας.

«Είναι πολύ σημαντικό να κοιμόμαστε φορώντας φυσικά, φυτικά υλικά, γιατί επιτρέπουν στο δέρμα να αναπνέει και απομακρύνουν την υγρασία, πράγμα που σημαίνει ότι αφήνουν το δέρμα να στεγνώσει. Τα υφάσματα μας ρυθμίζουν επίσης τη θερμοκρασία, επομένως σας βοηθούν να μένετε δροσεροί το καλοκαίρι και ζεστοί το χειμώνα. Ο ύπνος με συνθετικά υφάσματα, όπως ο πολυεστέρας, μας κάνει να αισθανόμαστε πιο έντονα την ζέστη και το κρύο, παγιδεύει την υγρασία και σας κάνει να ιδρώνετε στο κρεβάτι. Τα συνθετικά υφάσματα μπορούν, επίσης, να προκαλέσουν στατικότητα, οπότε μπορεί να πάθετε ακόμη και ηλεκτροπληξία! Χρησιμοποιούμε οικολογικές βαφές με πιστοποίηση Oeko-Tex, με μια διαδικασία ψηφιακής εκτύπωσης, που σημαίνει ότι ακριβώς η σωστή ποσότητα βαφής ψεκάζεται απευθείας στο ύφασμα, με τρόπο παρόμοιο με τον μεγάλο οικιακό εκτυπωτή, ώστε να μην υπάρχει περίσσεια μελάνης, που μπορεί να διαχυθεί στο περιβάλλον . Στη συμβατική διαδικασία βαφής, το ύφασμα βυθίζεται σε ένα μεγάλο λουτρό βαφής, το οποίο είναι γεμάτο με χρωστικές και χημικές ουσίες στερέωσης. Πρέπει να χρησιμοποιηθεί περίπου η διπλάσια ποσότητα βαφής, για να γίνει το χρώμα σταθερό, οπότε η μισή σπαταλάται. Ο ελεγμένος χώρος βαφής έχει την ευθύνη να διασφαλίσει, ότι η επεξεργασία και η απόρριψη όλης της περίσσειας χρωστικής και των χημικών ουσιών γίνεται με ασφαλή τρόπο. Δυστυχώς, όπως όλοι γνωρίζουμε, εάν κάτι γίνεται φθηνά, δεν υπάρχουν εγγυήσεις και οι καταναλωτές, δεν μπορούν να διακρίνουν τη διαφορά μεταξύ ενός ηθικά βαμμένου υφάσματος και ενός όχι».

«Θέλω να πιστεύω ότι η βιώσιμη μόδα μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Γι' αυτό είμαστε εδώ με την Orchard Moon. Ξεκινήσαμε την εταιρία μας με την πρόθεση να βάλουμε πρώτα τους ανθρώπους και τον πλανήτη και να εξετάσουμε προσεκτικά όλα τα υλικά, τις διαδικασίες παραγωγής και τους συνεργάτες μας, για να διασφαλίσουμε ότι πάντα καταλήγουμε στο πιο βιώσιμο και ηθικό αποτέλεσμα. Υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός μικρών ανεξάρτητων εμπορικών σημάτων, που ξεκινούν από παθιασμένους ανθρώπους, οι οποίοι αγαπούν τη μόδα όσο και την φύση, ωστόσο είμαστε λίγοι και απομονωμένοι από μεγάλα καθιερωμένα brands, με τεράστιους προϋπολογισμούς για marketing, τα οποία στοχεύουν στο να φέρουν ρούχα στην αγορά με μοναδικό γνώμονα το κέρδος».

«Μπορούμε να επιτύχουμε μια πραγματικά βιώσιμη μόδα, καθώς οι πελάτες μαθαίνουν περισσότερα για το πώς φτιάχνονται τα ρούχα τους και από τι, και χρησιμοποιούν αυτές τις γνώσεις, για να λάβουν πιο έξυπνες αποφάσεις αγοράς, γνωρίζοντας το «greenwashing» και υποστηρίζοντας brands, που θέλουν πραγματικά να κάνουν τη διαφορά και να γίνει τη βιομηχανία της μόδας πιο βιώσιμη. Πιστεύω, επίσης, ότι πολλές μεγάλες εταιρείες δεν θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα αρκετά γρήγορα, αν δεν θεσπιστεί νομοθεσία από τις κυβερνήσεις που θα τις αναγκάσει να κάνουν τις διαδικασίες τους πιο ηθικές και βιώσιμες, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι θα τους κοστίσει περισσότερο. Τα τελευταία 25 χρόνια ο πληθωρισμός έχει κάνει τα πάντα να αυξάνονται, εκτός από τα mainstream προιόντα μόδας, τα οποία στην πραγματικότητα είναι φθηνότερα από ποτέ. Το fast fashion καταστρέφει τον πλανήτη αλλά και τα προς το ζην των ανθρώπων, ενώ τα τοξικά υλικά, οι άσχημες διαδικασίες και οι εξευτελιστικές συνθήκες εργασίας έχουν ως αποτέλεσμα τα απίστευτα φθηνά ρούχα να είναι πλέον ευρέως διαθέσιμα και να δημιουργούν στην πραγματικότητα μια αντίληψη χαμηλότερης αξίας για την ίδια την μόδα. Η χαμηλή τιμή των κακωφτιαγμένων fast fashion ρούχων σημαίνει ότι είναι μιας χρήσης, αλλά πρέπει να σκεφτούμε πού θα πάει μετά. Θα καταλήξει σε κάποιο σκουπιδότοπο ή θα αποτεφρωθεί, με αποτέλεσμα την απελευθέρωση μικροπλαστικών και ορυκτών καυσίμων στο περιβάλλον».

«Όλοι πρέπει να αγοράζουμε λιγότερο, να αγοράζουμε προιόντα καλύτερης ποιότητας, να προσέχουμε τι αγοράζουμε και να σταματήσουμε να βασιζόμαστε στο fast fashion και τις φευγαλέες τάσεις. Όταν όλοι πρέπει συνειδητοποιήσουμε, ότι η βιώσιμη μόδα δεν είναι ένα ακόμη trend, αλλά απαραίτητη για τον πλανήτη μας, τότε μπορούμε να κάνουμε πραγματικότητα το sustainable fashion».

Brother Vellies

brother-vellies-1.jpg

Η Aurora James, μία σχεδιάστρια από την Νέα Υόρκη, έφερε τα πάνω κάτω με το conscious shoe brand που αποφάσισε να δημιουργήσει, ξεκινώντας το concept των Brother Vellies μόλις το 2013, αποκτώντας σύντομ εκλεκτούς και φανατικούς πελάτες, όπως η Leandra Medine. Τα mules της είναι ένα από τα ζευγάρια που κατέκλησαν το Instagram, με τα exotic σχέδια τους να ξεχωρίζουν. Τα παπούτσια, αλλά και οι τσάντες του brand δημιουργούνται εξολοκλήρου στο χέρι στην Νότια Αφρική, την Αιθιοπία, την Κένυα και το Μαρόκο, αναδεικνύοντας τους τοπικούς καλλιτέχνες και διασφαλίζοντας την διαφάνεια στις διαδικασίες παραγωγής.

Olivia Rose The Label

olivia-rose-2.jpg

Το πιο girly conscious brand της αγοράς. Με μια σειρά από ρομαντικά φορέματα με puff sleeves, κορδέλες, κορσέδες και ονειρικά prints το Olivia Rose The Label κατά κύριο λόγο event dresses και ρούχα για ιδιαίτερες περιστάσεις. Η βιωσιμότητα μπαίνει στην δημιουργία ρούχων με σχεδόν μηδαμινό ενεργειακό αποτύπωμα για τον πλανήτη και στην λογική του slow fashion, την οποία υποστηρίζει και φυσικά έχει υιοθετήσει η εταιρία.

House Of Sunny

https://www.instagram.com/p/CaUS0epM0MK

Η Sunny Williams δημιούργησε την House Of Sunny το 2011, ως ένα ανεξάρτητο sustainable brand με έδρα το Λονδίνο. Η εταιρία κινείται σε πραγματικά αργούς ρυθμούς, δημιουργώντας μόνο δύο συλλογές τον χρόνο και επικεντρώνει όλη την δημιουργική της ενέργεια σε ρούχα διαχρονικά, που μπορούν να γίνουν σταθερά αγαπημένα μας και να φορεθούν για χρόνια. Όλο αυτός ο χρόνος ανάμεσα στην παραγωγή δίνει στην ομάδα την ευκαιρία να βρει νέα βιώσιμα υλικά και τρόπους κατασκευής, με τα σχέδια τους να είναι ίσως τα πιο fun items του Instagram γεμάτα χρώμα και edgy γραμμές.

Essen The Label

essen-the-label-2.jpg

Η founder και creative director της Essen The Label, Marre Muijis, μίλησε αποκλειστικά στο Queen.gr για το brand που δημιούργησε και όπως λέει η ίδια δεν είναι sustainable, αλλά έχει στο επίκεντρο του της βιωσιμότητα. Έδρα τους είναι η Μελβούρνη της Αυστραλίας και όλα τα προιόντα αυτού του εξαιρετικά επιτυχημένου label παπουτσιών, το οποίο μετρά αφιερώματα και συνεργασίες με διάφορες εκδόσεις της Vogue και του Harper's Bazaar, γίνεται αποκλειστικά στην Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.

«Η βιωσιμότητα καθοδηγεί τη δημιουργικότητά μου, καθώς με ωθεί να σκέφτομαι out of the box. Το sustainability δεν είναι μόνο τα φιλικά προς το περιβάλλον υλικά, τα οποία διεκδικούν πολλές εταιρίες αυτή τη στιγμή. Η διαδικασία σχεδιασμού που ακολουθώ προσωπικά, λαμβάνει υπόψη της τη μακροζωία του προϊόντος και των υλικών που χρησιμοποιώ, αλλά σχετίζεται, επίσης, και με το σχεδιασμό καλύτερων συστημάτων και τη σκέψη για μια ολιστική αλυσίδα εφοδιασμού, και στη συνέχεια με υπεύθυνες επιλογές σε κάθε βήμα. Έχοντας, μια και μόνο, μόνιμη συλλογή και χωρίς να επικεντρώνομαι στο ημερολόγιο της μόδας ή στις παραδοσιακές εποχές, αφιερώνω όλο τον χρόνο που χρειάζομαι και δεν υπάρχει όριο στην έρευνα που μπορώ να κάνω, επενδύοντας στα σχέδιά μου. Οπότε το πηγαίνω αργά, δημιουργώ, δοκιμάζω και μετά κυκλοφορώ ένα staple item κάθε φορά».

«Δεν προσδιοριζόμαστε ως βιώσιμη brand, αλλά η βιωσιμότητα βρίσκεται στο επίκεντρο όλων όσων κάνουμε. Γνωρίζω πολύ καλά την αντίφαση μεταξύ της τρέχουσας βιομηχανίας της μόδας, της παραγωγής για κατανάλωση, και της έννοιας της βιωσιμότητας. Αλλά τα παπούτσια είναι μια καθημερινή ανάγκη και πιστεύω, ότι η μόδα μπορεί να είναι μια «δύναμη του καλού» και το όχημα για την αλλαγή. Δεν ξέρω αν η μόδα θα μπορέσει ποτέ να είναι πραγματικά βιώσιμη, αλλά προσπαθούμε να τα καταφέρουμε, σχεδιάζοντας καλύτερα συστήματα και όντας όσο πιο υπεύθυνοι μπορούμε να είμαστε κάθε μέρα».

«Πάντα εξερευνώ νέες μεθόδους και καινοτόμες, σύνθετες, εναλλακτικές λύσεις αντί του δέρματος, αλλά μια τέλεια λύση, χωρίς ορυκτά καύσιμα, δεν υπάρχει ακόμη στην αγορά. Οι περισσότερες εναλλακτικές λύσεις αντί του δέρματος εξακολουθούν να βασίζονται στη χημική επεξεργασία, για να τους δώσουν μια αίσθηση και ανθεκτικότητα σαν δέρμα. Τα περισσότερα vegan δέρματα είναι κατασκευασμένα από πλαστικό, συγκεκριμένα πολυουρεθάνη, PVC ή πολυεστέρα, τα οποία είναι όλα μη βιοδιασπώμενα υλικά από ορυκτά καύσιμα, παρουσιάζοντας μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα από μόνα τους. Το αυθεντικό δέρμα είναι ανθεκτικό και μπορεί να είναι ένα φιλικό προς το περιβάλλον υλικό. Προσωπικά εργαζόμαστε μόνο με υψηλής ποιότητας μη τοξικά δέρματα, με πιστοποίηση LWG, που έχουν ελάχιστη επίδραση στο περιβάλλον και στους ανθρώπους, που εργάζονται με αυτά. Συνεργαζόμαστε στενά με την αλυσίδα εφοδιασμού μας, για να κατανοήσουμε από πού προέρχονται τα δέρματά μας, ώστε να μπορούμε να τα εντοπίσουμε μέχρι στα αγροκτημάτα, από όπου προέρχονται, να διασφαλίσουμε τη φροντίδα των ζώων και ότι δεν εφαρμόζονται πολιτικές αποψίλωσης δασών. Στη συνέχεια, γνωρίζοντας πώς γίνεται η επεξεργασία του δέρματος, μπορούμε να λάβουμε κάποια μέτρα, όπως η μείωση ή η εξάλειψη της χρήσης επιβλαβών χημικών ουσιών στο βάψιμο».

«Δουλεύοντας με μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις έχουμε κερδίσει απίστευτες φιλίες, συνεργασίες αλλά και καινοτομίες, όσο αναφορά στα προιόντα. Χωρίς αυτούς, θα ήταν αδύνατο να αντιμετωπίσουμε τις περίπλοκες και συνεχείς προκλήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού μετά το Brexit, τον Covid-19 και τώρα τον πόλεμο στην Ουκρανία. Οι τεχνίτες στα εργαστήρια μας κατασκευάζουν παπούτσια εδώ και πολλές γενιές και βάζουν την ψυχή και την τεχνογνωσία τους σε κάθε ζευγάρι, που κατασκευάζουμε. Έχουν γίνει φίλοι μας και συμμετέχουν σε κάθε σημείο της διαδικασίας, κάτι που μας έδωσε τη δυνατότητα να ξεκινήσουμε συζητήσεις και να αναλάβουμε δράση για κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, ακόμη και κατά τη διάρκεια των lockdowns και των ταξιδιωτικών περιορισμών, τα τελευταία δύο χρόνια. Είναι κάτι για το οποίο είμαι πολύ περήφανη και πραγματιικά το λατρεύω».

DPG Network