Προφανώς και τα Naked Dresses είναι εκτός θέματος σε ένα φεστιβάλ όπως των Καννών - Όχι;

Ανθή Μιμηγιάννη
Προφανώς και τα Naked Dresses είναι εκτός θέματος σε ένα φεστιβάλ όπως των Καννών - Όχι;
Getty Images

Και ναι, πολλές μα πολλές φορές, ο στιλιστικός ακτιβισμός έχει τεράστια σημασία -όπως όταν η Cate Blanchett εμφανίστηκε με φόρεμα που είχε τα χρώματα της σημαίας της Παλαιστίνης ή όπως όταν γυναίκες απομακρύνθηκαν από την αίθουσα επειδή δεν φορούσαν τακούνια. Εκεί, πράγματι, υπήρχε  πολιτική δήλωση. Εδώ όμως; Ποιο ακριβώς είναι το διακύβευμα όταν βλέπουμε τις ίδιες εκδοχές της ίδιας διαφάνειας;

Από τις 13 Μαΐου μέχρι το Σάββατο 24 Μαΐου 2025, οι Κάννες αποτελούν για ακόμη μία φορά το επίκεντρο του παγκόσμιου κινηματογραφικού στερεώματος -και, εξίσου αναπόφευκτα, του διεθνούς στυλ. Όμως φέτος, η Γαλλία λέει «non merci» σε οποιαδήποτε γυμνό στο κόκκινο χαλί (ή σε οποιαδήποτε άλλη περιοχή του φεστιβάλ). Η νέα πολιτική έχει προκαλέσει την προσοχή, καθώς τα διάφανα και τα «γυμνά φορέματα» αποτελούν σήμερα βασικό στοιχείο σε κάθε red carpet.

Το Φεστιβάλ των Καννών, που κάποτε δεχόταν τις ενδυματολογικές υπερβολές ως φυσική συνέπεια της glamour υπεροχής του, βάζει λοιπόν φρένο. Τέρμα τα φορέματα που μοιάζουν περισσότερο με concept art παρά με ένδυση, τέρμα και τα διαφανή γυμνά. Για την ακρίβεια, φέτος, για πρώτη φορά, δηλώνεται ρητά: η γύμνια απαγορεύεται στο κόκκινο χαλί -αλλά και σε κάθε άλλο χώρο του φεστιβάλ.

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών ξεκινάει και αυτός είναι ο νέος ενδυματολογικός κώδικας

Ας μην κρυβόμαστε. Το "naked dress" δεν είναι ακριβώς φόρεμα. Είναι μια αισθητική χειρονομία που σκοπεύει στο σοκ, στη σύγκρουση, στην προσοχή. Είναι μόδα; Ναι, αν η μόδα είναι μόνο θέαμα. Είναι δήλωση; Αναμφίβολα. Είναι όμως ταιριαστή με την πνευματική ατμόσφαιρα ενός φεστιβάλ που ιδρύθηκε για να υπηρετεί την τέχνη του κινηματογράφου; Εδώ, τα πράγματα αρχίζουν να θολώνουν -σε αντίθεση με τα ρούχα.

Διότι για ποιον λόγο συγκεντρωνόμαστε, υποτίθεται, στις Κάννες; Για να τιμήσουμε τους δημιουργού, να προβληματιστούμε, να συνομιλήσουμε για την κοινωνία μέσα από εικόνες και ιστορίες. Κι όμως, η συζήτηση καταλήγει ξανά στο αν η Bella Hadid φορούσε ή όχι εσώρουχα. Θέλουμε αυτή τη συζήτηση; Θέλουμε αυτή την προτεραιότητα;

France Cannes 2024 The Apprentice Red CarpetBella Hadid (Photo by Scott A Garfitt/Invision/AP) 2024 Invision

Φυσικά, δεν πρόκειται για πόλεμο ενάντια στην ελευθερία έκφρασης. Ούτε για αποστειρωμένες προσεγγίσεις της γυναικείας παρουσίας. Αλλά πότε ακριβώς η δημιουργική έκφραση έγινε συνώνυμη με την απογύμνωση; Πότε το boundary-pushing έγινε πιο σημαντικό από το boundary-understanding;

Και πόσο ελευθερία χρειάζεται μια εμφάνιση που επαναλαμβάνει το ίδιο αφήγημα σε κάθε κόκκινο χαλί: όσο λιγότερο, τόσο τολμηρότερο. Αν όλη η μόδα κατρακυλά προς το Bianca Censori effect, πόσο διαφορετικός μένει τελικά ο χώρος των Καννών;

67th Annual Grammy Awards - ArrivalsKanye West & Bianca Censori (Photo by Jordan Strauss/Invision/AP) Invision

Ο νέος ενδυματολογικός κώδικας, που αποκλείει τόσο τη γύμνια όσο και τα μακριά φορέματα με ουρές που εμποδίζουν την κινητικότητα, δεν αφορά τη λογοκρισία. Αφορά την επαναφορά ενός πλαισίου. Εκεί όπου το στυλ δεν γίνεται εμπόδιο αλλά γέφυρα, όπου το ένδυμα υπηρετεί το γεγονός και όχι αντίστροφα. Αν το κόκκινο χαλί των Καννών έχει κάποιο νόημα, είναι αυτό του σεβασμού σε έναν χώρο που δεν είναι πάρτι, δεν είναι πασαρέλα, δεν είναι Instagram reel. Είναι το πιο ισχυρό πολιτισμικό προσκήνιο του παγκόσμιου σινεμά.

Η μόδα, βέβαια, έχει δικαίωμα να εξελίσσεται, να προκαλεί, να ανατρέπει. Αλλά κάθε τόπος έχει τους δικούς του κανόνες, και κάθε ένδυμα το κατάλληλο του πλαίσιο. Θυμόμαστε την Kendall Jenner το 2018, τη Naomi Campbell, τη Bella Hadid πολλές φορές. Μπορεί κάποιος να μην θαύμασε το γυμνό φόρεμα της Hadid το 2021; Ή της Ngoc Trinh το 2019, που ξεσήκωσε την πιο έντονη αντίδραση του φεστιβάλ;

CANNES, FRANCE - MAY 19: Ngoc Trinh attends the screening of "A Hidden Life (Une Vie Cachée)" during the 72nd annual Cannes Film Festival on May 19, 2019 in Cannes, France. (Photo by Gisela Schober/Getty Images)

Και ναι, πολλές μα πολλές φορές, ο στιλιστικός ακτιβισμός έχει τεράστια σημασία -όπως όταν η Cate Blanchett εμφανίστηκε με φόρεμα που είχε τα χρώματα της σημαίας της Παλαιστίνης ή όπως όταν γυναίκες απομακρύνθηκαν από την αίθουσα επειδή δεν φορούσαν τακούνια. Εκεί, πράγματι, υπήρχε πολιτική δήλωση. Εδώ όμως; Ποιο ακριβώς είναι το διακύβευμα όταν βλέπουμε τις ίδιες εκδοχές της ίδιας διαφάνειας;

Το ερώτημα, λοιπόν, δεν είναι αν μπορεί κανείς να φορέσει ένα naked dress. Το ερώτημα είναι αν χρειάζεται να το κάνει. Αν έχει κάτι να προσθέσει -ή αν απλώς αφαιρεί. Αν τελικά η γύμνια λέει κάτι, ή απλώς δεν λέει τίποτα.

Στο τέλος της ημέρας, δεν ζητάει κανείς συντηρητισμό. Ζητάει μόνο μια αναγνώριση του πού βρισκόμαστε και γιατί. Όχι γιατί μας ενοχλεί το δέρμα. Αλλά γιατί κάποιες στιγμές, κάποια πλαίσια, κάποια γεγονότα, αξίζουν να διατηρούν έναν χαρακτήρα που δεν είναι επίπλαστος -και κυρίως, δεν είναι γυμνός.

Η Angelina Jolie ορίστηκε ανάδοχος των Trophée Chopard 2025 στις Κάννες

CANNES, FRANCE - MAY 20: Cate Blanchett attends the "The Apprentice" Red Carpet at the 77th annual Cannes Film Festival at Palais des Festivals on May 20, 2024 in Cannes, France. (Photo by Gisela Schober/Getty Images)