82ο Φεστιβάλ Βενετίας: Η επιστροφή Λάνθιμου με τη Βουγονία & 7 από τις must-see ταινίες της Μόστρας
Από 27 Αυγούστου έως 6 Σεπτεμβρίου στο Λίντο, η Βενετία γίνεται χάρτης σινεμά. Από τη λανθιμική ειρωνεία που παραμένει άγρυπνη και τον Paolo Sorrentino που ανοίγει τη διοργάνωση με το πολυσυζητημένο La Grazia, έως τον σκοτεινό Frankenstein του Guillermo del Toro και το υπαρξιακό Father Mother Sister Brother του Jim Jarmusch, το line-up του φετινού φεστιβάλ μοιάζει με κινηματογραφικό σύμπαν σε υπερένταση.
Από την Τετάρτη 27 Αυγούστου μέχρι και το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου, το 82ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας σηκώνει αυλαία στη Sala Grande και μετατρέπει το Λίντο σε κέντρο βαρύτητας του παγκόσμιου σινεμά. Το ιστορικότερο φεστιβάλ του κόσμου εξακολουθεί να δίνει τον πρώτο παλμό για τα Oscars και να χαρίζει κινηματογραφικές στιγμές που χαράζονται στο συλλογικό φαντασιακό. Φέτος, το κόκκινο χαλί μυρίζει πολυτέλεια και υποσχέσεις: από τον Γιώργο Λάνθιμο, που επιστρέφει στη Μόστρα με τη «Bugonia» (Βουγονία) στις 28 Αυγούστου, μια αινιγματική ιστορία με Emma Stone, Jesse Plemons και Alicia Silverstone, έως τον Guillermo del Toro με τον δικό του «Frankenstein», σε μια σκοτεινή ωδή στη Mary Shelley με πρωταγωνιστές τους Jacob Elordi, Oscar Isaac και Mia Goth.
Αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Βενετίας 2025
Γιώργος Λάνθιμος, Guillermo del Toro: Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας 2025 προβλέπεται επικό
«Bugonia»: Στο trailer της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου, η Emma Stone τραβάει τα βλέμματα
Ο Λάνθιμος, άλλωστε, δεν επιστρέφει ποτέ αθόρυβα: η απόρριψη του αιτήματος για γυρίσματα στην Ακρόπολη δημιούργησε ήδη παρασκήνιο στην Ελλάδα, ενώ η υπόθεση της ταινίας -δύο άνδρες που απαγάγουν μια ισχυρή CEO πιστεύοντας ότι είναι εξωγήινη δύναμη- αποδεικνύει ξανά πως η λανθιμική ειρωνεία παραμένει άγρυπνη. Δεν είναι τυχαίο ότι και οι δύο προηγούμενες συμμετοχές του στη Βενετία (The Favourite, Poor Things) έγιναν βραβεία και ιστορία: το 2023, τα Poor Things ξεκίνησαν από εδώ και έφτασαν να σαρώσουν στα Oscars με 11 υποψηφιότητες και 4 αγαλματίδια.
Όμως το φετινό φεστιβάλ ανοίγει με έναν άλλο auteur που ξέρει να διεκδικεί Χρυσό Λέοντα: ο Paolo Sorrentino εγκαινιάζει τη διοργάνωση με το πολυσυζητημένο La Grazia, την πρώτη του μεγάλη επιστροφή μετά το The Hand of God.
Κι όμως, το line-up του φετινού φεστιβάλ μοιάζει με κινηματογραφικό σύμπαν σε υπερένταση. Η Kathryn Bigelow, η γυναίκα που ξαναχάραξε την έννοια του πολεμικού δράματος με το The Hurt Locker, επιστρέφει οκτώ χρόνια μετά με το πολυσυζητημένο A House of Dynamite, ένα project που ήδη θεωρείται σημείο καμπής για την καριέρα της. Ο Benny Safdie αφήνει το σύμπαν των Uncut Gems για να παραδώσει το The Smashing Machine με τον Dwayne Johnson σε ρόλο-έκπληξη, ενώ ο Noah Baumbach υπογράφει το Jay Kelly, με τον George Clooney να ερμηνεύει έναν Αμερικανό σταρ σε υπαρξιακή κρίση κατά τη διάρκεια ενός ευρωπαϊκού ταξιδιού μαζί με τον αφοσιωμένο μάνατζέρ του (Adam Sandler). Δίπλα τους, ο εικαστικός auteur Julian Schnabel φέρνει το In the Hand of Dante και τιμάται με το βραβείο Cartier Glory to the Filmmaker στις 3 Σεπτεμβρίου, πριν προβληθεί η ταινία του που περιστρέφεται γύρω από ένα χειρόγραφο της «Θείας Κωμωδίας». Και, σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ο François Ozon δοκιμάζει την τύχη του πάνω στο υπαρξιακό έπος του Albert Camus, L'Étranger, 58 χρόνια μετά τον Visconti. Αν προσθέσεις στην εξίσωση το μυστήριο του Luca Guadagnino με το After the Hunt (και την Julia Roberts στο καστ), καταλαβαίνεις γιατί η φετινή Μόστρα δεν είναι απλώς φεστιβάλ, αλλά ένα κινηματογραφικό blitzkrieg που θα καθορίσει το μέλλον της σεζόν. Στην κορυφή του τραπεζιού, η κριτική επιτροπή με πρόεδρο τον Alexander Payne -Αμερικανό, ελληνικής καταγωγής, και άνθρωπο που ξέρει να διαβάζει τον παλμό της αφήγησης. Η μάχη για τον Χρυσό Λέοντα δεν ήταν ποτέ πιο ενδιαφέρουσα.
Πότε θα δούμε τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου; Το «Bugonia» με την Emma Stone έρχεται νωρίτερα
Λάνθιμος, Almodóvar και 394 καλλιτέχνες υψώνουν τη φωνή τους στις Κάννες με ηχηρό μήνυμα για τη Γάζα
7 must-see της Μόστρας
Οι ταινίες που επιλέγουμε να δούμε στο Φεστιβάλ Βενετίας δεν περιορίζονται στην οθόνη αλλά ορίζουν τάσεις, δημιουργούν νέες εμμονές. Από την ψυχολογική αμφισημία των πανεπιστημιακών διαδρόμων μέχρι τις σκοτεινές σκιές του γοτθικού τρόμου, και από τις σεληνιακές παραλίες της Μήλου μέχρι τη μελαγχολία ενός παριζιάνικου καφέ, αυτές είναι έξι από τις ταινίες που διαμορφώνουν τον παλμό της Μόστρας και πιθανότατα της κινηματογραφικής χρονιάς που έρχεται.
1. After the Hunt – Luca Guadagnino
Ο Luca Guadagnino ξέρει να μετατρέπει το περιβάλλον σε χαρακτήρα. Από τις λουσμένες στον ήλιο βίλες του Call Me by Your Name μέχρι το neon πάθος του Challengers, ο Ιταλός auteur έχει μάθει να ερωτοτροπεί με τη γεωγραφία όσο και με τους ήρωές του. Στο After the Hunt αφήνει πίσω την αισθησιακή του υπογραφή για να εισχωρήσει σε ένα ψυχολογικό θρίλερ που μυρίζει κρύο αμφιθέατρο και ηθικά διλήμματα. Julia Roberts στο τιμόνι ως καθηγήτρια που βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν ακαδημαϊκό σεισμό: μια φοιτήτρια (Ayo Edebiri) κατηγορεί τον συνάδελφο Andrew Garfield, και η ηθική βαρύτητα καταρρέει. Γυρίσματα σε Selwyn College, Westminster College και Pitt Building. Ο Guadagnino επιστρατεύει τον βρετανικό ακαδημαϊσμό σαν σιωπηλό μάρτυρα ενός δράματος που θα γραφτεί όχι μόνο στις αίθουσες αλλά και στα προγράμματα των φεστιβάλ.
2. Frankenstein – Guillermo del Toro
Δεν υπάρχει τίτλος που να κουβαλά τόση σκόνη κλασικού και να ξαναγεννιέται τόσο δυνατά σε κάθε εποχή. Ο Guillermo del Toro επιστρέφει με ένα όραμα βουτηγμένο στη γοτθική σκιά. Μια Σκωτία που μετατρέπεται σε σκηνικό βικτωριακής παρακμής, δρόμοι που θυμίζουν παγιδευμένες προσευχές, ατμόσφαιρα που μυρίζει μυστήριο και αίμα. Το Frankenstein γυρίστηκε σε Royal Mile, Parliament Square, St Giles Street, αλλά και στο Glasgow Cathedral και το Dunecht House. Edinburgh και Glasgow υποδύονται με φυσικότητα τον τρόμο. Στο καστ, ο Jacob Elordi κουβαλάει το βλέμμα του νέου σκοτεινού ειδώλου, ενώ οι Oscar Isaac, Mia Goth και Christoph Waltz συμπληρώνουν μια ομάδα που ξέρει να σμιλεύει χαρακτήρες στη γη των νεκρών. Αν η «Μορφή του Νερού» χάρισε στον Del Toro τον Χρυσό Λέοντα το 2017, εδώ η φιλοδοξία δείχνει να είναι ακόμα πιο μεγαλειώδης.
3. Jay Kelly – Noah Baumbach
Τι γίνεται όταν ένας σκηνοθέτης-ψυχαναλυτής όπως ο Noah Baumbach συναντά τον George Clooney σε έναν ρόλο που μοιάζει με καθρέφτη; Το Jay Kelly είναι ένα road movie που ταξιδεύει από τη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο και από εκεί στην Τοσκάνη, για να ξεγυμνώσει την κρίση ταυτότητας ενός άνδρα που έχτισε καριέρα πάνω σε ρόλους. Ο Clooney ενσαρκώνει τον σταρ που έχει κουραστεί από τη λάμψη, ενώ ο Adam Sandler –στον ρόλο του μάνατζερ και συνοδοιπόρου –προσθέτει το αντίβαρο του ρεαλισμού. Ενδιάμεσα, εμφανίσεις από Laura Dern, Riley Keough και Greta Gerwig επιβεβαιώνουν ότι μιλάμε για κινηματογραφική δυναμίτιδα. Οι εικόνες από το Caorso της Emilia-Romagna και το φίλτρο της ιταλικής υπαίθρου υπόσχονται μια ταινία που θα συζητηθεί όσο και οι προηγούμενες συνεργασίες του Baumbach με το Netflix.
4. Bugonia – Γιώργος Λάνθιμος
Η πιο πολυσυζητημένη συμμετοχή της Μόστρας. Όχι μόνο γιατί είναι ο Λάνθιμος –ο σκηνοθέτης που ανακατασκεύασε τον ευρωπαϊκό σουρεαλισμό και τον σφράγισε με Oscar– αλλά γιατί η Bugonia μοιάζει να είναι η πιο τολμηρή του κίνηση μετά το The Favourite. Βασισμένη στο cult κορεάτικο Save the Green Planet!, η ιστορία ξεκινά με έναν άντρα (Jesse Plemons) που απαγάγει μια CEO (Emma Stone) πιστεύοντας ότι είναι εξωγήινη απειλή. Το χιούμορ σμίγει με την αγωνία, η αλληγορία με την pop culture, και η αισθητική του σκηνοθέτη απογειώνεται μέσα σε μια Βρετανία φιλτραρισμένη από ειρωνεία και μια Ελλάδα που παίζει ρόλο-έκπληξη: Σαρακήνικο στη Μήλο για το φινάλε, σκηνές σε Oxshott και High Wycombe για τα εσωτερικά και urban πλάνα, Botanica Ditton Park για το corporate περιβάλλον. Ο Λάνθιμος εδώ επιβάλλει το βλέμμα του σαν πολιτική πράξη.
5. The Testament of Ann Lee – Mona Fastvold
Ένα φιλμ που αναμένεται να γίνει το αθόρυβο στολίδι του φεστιβάλ. Η Mona Fastvold, μετά το The World to Come, επιστρέφει με μια ιστορία βαθιά θρησκευτική και άγρια ποιητική. Η ζωή της Ann Lee, ιδρύτριας του κινήματος των Shakers, μετατρέπεται σε οπερατικό μανιφέστο για την πίστη, την εξουσία και το σώμα. Amanda Seyfried σε έναν ρόλο που μπορεί να αλλάξει την καριέρα της, δίπλα σε Thomasin McKenzie και Lewis Pullman. Γυρίσματα σε Budapest και Gothenburg, με σκηνικά που ανακαλούν πίνακες του Caravaggio σε συνάντηση με την αγριότητα της σκανδιναβικής φύσης. Είναι το είδος της ταινίας που κάνει τη Βενετία να θυμίζει γιατί υπάρχει: για να δίνει χώρο στις εμμονές που γίνονται τέχνη.
6. Father Mother Sister Brother – Jim Jarmusch
Έξι χρόνια σιωπής είναι πολλά για έναν auteur σαν τον Jim Jarmusch. Επιστρέφει με ένα τρίπτυχο που αποδομεί την οικογένεια μέσα από τρία τοπία και τρεις διακριτές αφηγήσεις. Ο ο πατέρας (Tom Waits) στη Νιου Τζέρσεϊ υποδέχεται τους γιους του (Adam Driver, Mayim Bialik), η μητέρα (Charlotte Rampling) αναμετράται με τις κόρες της (Cate Blanchett, Vicky Krieps) στο Δουβλίνο, ενώ στο Παρίσι δύο δίδυμα (Indya Moore, Luka Sabbat) βυθίζονται σε πένθος και έρωτα. Minimalist διάλογοι, μουσική που μοιάζει να κυλάει σαν ποτάμι, και μια ατμόσφαιρα που θα μπορούσε να είναι ποίημα. Αν το σινεμά του Jarmusch είναι πάντα υπόσχεση σιωπής, εδώ είναι κραυγή μέσα στην απουσία.
7. The Smashing Machine - Benny Safdie
Ο Dwayne Johnson μεταμορφώνεται ολοκληρωτικά στον ρόλο του MMA θρύλου Mark Kerr στο The Smashing Machine του Benny Safdie –μια ερμηνεία που υπόσχεται να τον τοποθετήσει στην οσκαρική κούρσα. Δίπλα του, η Emily Blunt ως Dawn Staples, σε μια ιστορία που ξεδιπλώνει τη ζωή ενός μαχητή βυθισμένου στην επιτυχία, τον εθισμό και την προσωπική κατάρρευση. Η παραγωγή της A24 δίνει στο project καλλιτεχνικό κύρος, ενώ ο ίδιος ο Johnson μίλησε για τον φόβο και την ευαλωτότητα που ένιωσε, αποκαλύπτοντας ότι «ξεγυμνώθηκε» πέρα από το action persona που τον καθιέρωσε. Η παγκόσμια πρεμιέρα έχει προγραμματιστεί για την 1η Σεπτεμβρίου στη Sala Grande του Φεστιβάλ Βενετίας, με το φιλμ να συγκαταλέγεται ήδη στα μεγάλα φαβορί της Μόστρας.
