Το νομοσχέδιο για τα τρένα υπόσχεται να μη θρηνήσουμε ποτέ ξανά θύματα -Τι περιμέναμε μέχρι τώρα;

Άρτεμις Σκούφου
Το νομοσχέδιο για τα τρένα υπόσχεται να μη θρηνήσουμε ποτέ ξανά θύματα -Τι περιμέναμε μέχρι τώρα;

Πόσα είναι αυτά τα πολλά που θα αλλάξουν με το νομοσχέδιο για τα τρένα; Τα νέα μέτρα και το «ο ΟΣΕ θα εξελιχθεί σε νέα ΔΕΗ» που σχολιάστηκε πολύ. 

Έπρεπε να αφαιρεθούν 57 ψυχές για να γίνει αναδιάρθρωση στις σιδηροδρομικές γραμμές στην Ελλάδα; Αν ρωτάς εμένα, όχι. Αν ρωτάς το κράτος ναι, και να περάσουν και δύο ακόμη χρόνια για να ανακοινωθεί το νομοσχέδιο για τα τρένα και να ακούσουμε το «θα αλλάξουν πολλά».

Η Μαρία Καρυστιανού στέλνει ξανά σαφές μήνυμα σε όλη τη χώρα: «Ήρθε η στιγμή να αλλάξουν τα πάντα»

Πόσα είναι αυτά τα πολλά που θα αλλάξουν με το νομοσχέδιο για τα τρένα;

Στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου με βασικό θέμα το νομοσχέδιο για τον νέο ΟΣΕ ακούσουμε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να λέει «θα αλλάξουν πολλά, όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες. Αντιμετωπίζουμε τον σιδηρόδρομο ως ένα ακόμα πεδίο αναμέτρησης με ένα κακό παρελθόν που θέλουμε να αφήσουμε πίσω». Βέβαια, το κακό αυτό παρελθόν δεν είναι ένα κακό όνειρο. Για 57 οικογένειες δε θα μείνει τίποτα πίσω.

Ωστόσο, στα καλά νέα της ημέρας, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα με βάση το νομοσχέδιο για τα τρένα και όσα ακούσαμε να μη συγκρούονται δύο συρμοί και να γίνονται «ψυχομετρικά τεστ για τους εργαζόμενους και εκπαίδευση με προσομοιωτές».

Τι να περιμένουμε από το νομοσχέδιο για τα τρένα;

Κατά τη συνεδρίαση για τον ΟΣΕ, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι «Η Hellenic Train θα κληθεί να προχωρήσει στις δικές της επενδύσεις με αιχμή την προμήθεια νέου τροχαίου υλικού. Ως πολιτεία πρέπει να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος μ' ένα έργο που θα φέρει αποτελέσματα. Έχουμε τη δυνατότητα να γυρίσουμε τη σελίδα από ένα χθες που πλήγωσε την ελληνική κοινωνία».

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, σε 15 μήνες θα μπορούμε να ταξιδεύουμε με περισσότερη ευκολία και ασφάλεια με τα τρένα στην Ελλάδα, ξεκινώντας από την αποκατάσταση των υποδομών στη Θεσσαλία τις οποίες κατέστρεψε o «Daniel» λίγο μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης 717, τον Σεπτέμβριο του 2023.

Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι «σφιχτό», είναι 15 μήνες και στο τέλος της υλοποίησής του όλος ο βασικός εθνικός σιδηροδρομικός άξονας δεν θα διαθέτει απλά πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση, αλλά και επιπλέον αυτόματη πέδηση.

Το επόμενο διάστημα περιμένουμε να συμβούν τα εξής:

  • Το σύστημα ETCS θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία η οποία θα ταξιδεύει στην κεντρική γραμμή της χώρας και θα φρενάρει ή και ακινητοποιεί τους συρμούς όταν παραβιάζονται οι κανόνες κίνησης.
  • Προωθείται μια ακόμα σημαντική πρωτοβουλία, που δεν είναι άλλη από μία νέα μέθοδο για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για μία πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας, η οποία ουσιαστικά θα αποκλείει στο εξής τη σύγκρουση δύο τρένων.
  • Το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας, το οποίο ιδρύεται χρησιμοποιώντας αυτή τη νέα τεχνολογία, θα παρακολουθεί τους συρμούς με απόκλιση εκατοστών. Έτσι θα εντοπίζεται εξ αρχής κάθε πιθανό πρόβλημα, τόσο σε μονή όσο και σε διπλή γραμμή.
  • Η νέα πλατφόρμα, η railway.gov.gr, θα μπορεί να είναι ανοιχτή σε όλους τους πολίτες, ώστε να διαπιστώνεται και η αξιοπιστία στον χρόνο εκτέλεσης των δρομολογίων.
  • Μαζί με τα τεχνολογικά μέσα ενισχύεται, με πρωτοβουλία του Αναπληρωτή Υπουργού, και η βιντεοεπιτήρηση κρίσιμων σιδηροδρομικών δομών. Όλες οι ενδοεπικοινωνίες θα καταγράφονται σε ψηφιακή βάση δεδομένων και με αυτόν τον τρόπο, άλλωστε, θα μπορεί να αξιολογείται και πιο εύκολα και η απόδοση των εργαζόμενων, ιδίως όσων είναι σε θέσεις ευθύνης και διαχειρίζονται ανθρώπινες ζωές.
  • Η επιλογή του προσωπικού θα γίνεται πολύ πιο αυστηρά, με πολύ πιο αυστηρά κριτήρια και με τακτικά ψυχομετρικά τεστ, αλλά και με πρακτική εκπαίδευση η οποία θα συμπεριλαμβάνει πλέον και προσομοιωτές, όπως γίνεται και στην αεροπορική εκπαίδευση.

Όπως ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «σκοπός μας είναι να εμπεδωθεί μια νέα κουλτούρα ασφάλειας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα, με κίνητρα για καλές επιδόσεις, όσο και αυστηρούς κανόνες, αυστηρότατες διαδικασίες, που θα αποτρέπουν ολέθριες παραλείψεις και τραγικά λάθη, ώστε η ευθύνη του κράτους να συνδυάζεται καθημερινά και με την ευσυνειδησία των ίδιων των εργαζόμενων».

Επιπλέον, η Hellenic Train θα κληθεί σύντομα να προχωρήσει και εκείνη σε επενδύσεις, με την προμήθεια ενός νέου τροχαίου υλικού να μπαίνει σε πρώτο πλάνο.

Παρά τις υποσχέσεις, παρά το νομοσχέδιο για τα τρένα και παρά τα όσα θα προβλέπονται, ο κόσμος παραμένει επιφυλακτικός, όπως είναι λογικό, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα των Τεμπών. Όσα ειπώθηκαν για τον ΟΣΕ σχολιάζονται ήδη στα social media, με την ανησυχία και την αγανάκτηση να κυριαρχούν ακόμα.

Η φράση «ο σκοπός μας είναι ο συγκεκριμένος Οργανισμός να εξελιχθεί ουσιαστικά σε μια νέα ΔΕΗ» είναι αυτή που έχει σχολιαστεί μέχρι στιγμής πιο πολύ.