Η Gen Z λέει «ναι» στην 24ωρη λειτουργία των ΜΜΜ και 6 εκπρόσωποί της μάς εξηγούν το γιατί

Γεωργία Βλαχοπούλου
Η Gen Z λέει «ναι» στην 24ωρη λειτουργία των ΜΜΜ και 6 εκπρόσωποί της μάς εξηγούν το γιατί

Το Σάββατο 5 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε η πρώτη πιλοτική 24ωρη λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς και η γενιά που κινείται, δουλεύει, διασκεδάζει και ζει σε ώρες εκτός «γραφείου» μάς είπε γιατί θα έχει πολλά πλεονεκτήματα αν εφαρμοστεί αυτό το μέτρο.

Είναι 3 το πρωί, έχεις τελειώσει τη βάρδιά σου στη δουλειά, το live σου ή απλά την έξοδό σου με φίλους στο κέντρο. Μέχρι τώρα, οι επιλογές σου για την επιστροφή στο σπίτι ήταν συγκεκριμένες -ιδιαίτερα αν δεν είχες δικό σου μεταφορικό μέσο: ταξί (πιο ακριβό μάλιστα, λόγω διπλής ταρίφας μετά τις 12π.μ), ένας φίλος με αυτοκίνητο ή οι αγχωμένοι σου γονείς που περιμένουν να τους πάρεις τηλέφωνο για να σε γυρίσουν πίσω. Αυτό πλέον όμως, αλλάζει. Το μετρό μένει ανοιχτό! Και όχι, δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας – είναι πιλοτικό μέτρο που δοκιμάστηκε στην Αθήνα, το Σάββατο 5 Ιουλίου και (επιτέλους) οι υπεύθυνοι των ΜΜΜ μοιάζουν να καταλαβαίνουν τον ρυθμό της ζωής μας.

Το Χ «γιορτάζει» τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης! Επικά σχόλια για τις φθορές από την 1η ημέρα

«Η Αθήνα χθες βράδυ δεν κοιμήθηκε. Για πρώτη φορά, μετά από 20 χρόνια, το σύνολο του συστήματος των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έμεινε ανοιχτό όλο το βράδυ και δεκάδες χιλιάδες νέοι άνθρωποι τα χρησιμοποίησαν σε ώρες που, μέχρι χθες, οι επιλογές ήταν περιορισμένες και όχι πάντα επαρκείς. Δεκάδες χιλιάδες νέοι που γύρισαν σπίτι με ασφάλεια και μια πόλη που έδειξε ότι θέλει και μπορεί να προχωρήσει σε κάτι καλύτερο. Τίποτα από αυτά δεν έγινε από μόνο του. Έγινε γιατί εκατοντάδες εργαζόμενοι – σε μετρό, τραμ, λεωφορεία – στάθηκαν στη θέση τους. Ένα Σάββατο βράδυ, ενώ η πόλη διασκέδαζε, εκείνοι έκαναν τη δουλειά τους. Με φροντίδα, με επαγγελματισμό, με την ήσυχη αφοσίωση που χρειάζεται κάθε πραγματική αλλαγή. Ήταν όλα τέλεια; Όχι. Αλλά έτσι μαθαίνουμε: κάνοντας. Και τις επόμενες εβδομάδες θα δουλέψουμε πάνω στα λάθη, θα διορθώσουμε ό,τι δεν λειτούργησε και θα βελτιώσουμε ό,τι πέτυχε. Γιατί αν το κάνουμε σωστά, αυτό δεν θα είναι απλώς ένα πιλοτικό μέτρο. Από τον Σεπτέμβριο, μπορεί να γίνει ο νέος κανόνας: μια Αθήνα που κινείται με ασφάλεια, κάθε Σάββατο, όλη νύχτα», έγραψε σε ανάρτησή του ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών.

Μετά από 20 χρόνια λοιπόν, η Αθήνα δοκίμασε την 24ωρη λειτουργία του Μετρό (στις γραμμές 2 & 3), του Τραμ και επιλεγμένων λεωφορειακών γραμμών. Η υπηρεσία λειτουργούσε με συχνότητα περίπου κάθε 15 λεπτά για τις δύο γραμμές του μετρό. Συγκεκριμένα, έγιναν 26 επιπλέον δρομολόγια ανά γραμμή και οι πρώτες εκτιμήσεις έδειξαν ότι τουλάχιστον 25.000–30.000 επιβάτες χρησιμοποίησαν το Μετρό αυτό το βράδυ.

Αυτό σημαίνει πως ιδιαίτερα για τη γενιά της Gen Z που κινείται, δουλεύει, διασκεδάζει και ζει σε ώρες εκτός «γραφείου», η 24ωρη λειτουργία του μετρό δεν είναι πολυτέλεια. Είναι απλώς... λογική.

«Ασφάλεια, εξερεύνηση και άλλων περιοχών, οικονομία»

Τι λένε λοιπόν, 6 εκπρόσωποι της Gen Z για την 24ωρη λειτουργία των ΜΜΜ το Σαββατοκύριακο; Όλοι συμφωνούν πως ένα τέτοιο μέτρο θα τους «έλυνε» τα χέρια, τόσο στη διασκέδαση, όσο και στα οικονομικά τους. Νέες περιοχές, πιο μακρινές προς ανακάλυψη, χωρίς να σκέφτεσαι πόση ώρα θα κάνεις για να πας και πόσο θα κάτσεις μέχρι να πάρεις το τελευταίο μετρό και σίγουρα με τα ΜΜΜ ανοιχτά όλο το 24ωρο όλοι νιώθουν πιο χαλαροί στο να πιουν κι ένα ποτό παραπάνω - κάτι που δεν θα συνέβαινε αν έπρεπε να πάρουν το αμάξι τους.

Τζίνα, 25, Οικονομολόγος

Θεωρώ πως πρέπει τα ΜΜΜ να λειτουργούν τα Σαββατοκύριακα 24 ώρες το 24ωρο, γιατί έτσι θα μπορούμε να μετακινούμαστε και σε περιοχές πιο μακρινές από το μέρος που μένουμε. Επίσης πολύ σημαντικό θα μπορούμε να διασκεδάζουμε με την παρέα μου, χωρίς να ανησυχούμε για το ποιος θα πιει ή δεν θα πιει για να μας γυρίσει πίσω με το αμάξι του.

Βασίλης, 19, Φοιτητής - Ιδιωτικός Υπάλληλος

Όποτε έχω βγει βράδυ με τους φίλους μου το πώς θα γυρίσουμε είναι πάντα ένα θέμα, γιατί οι μισοί δεν οδηγούμε και όσοι οδηγούν δεν θέλουν να πάρουν αμάξι για να μπορούν να πιουν πιο εύκολα. Αν ισχύσει η 24ωρη λειτουργία των ΜΜΜ θα είναι πιο ασφαλές για εμάς, σίγουρα πιο οικονομικό από ένα ταξί που δεν ξέρεις και πάντα πόσο θα σε χρεώσει και γενικά θα μπορούμε να βγαίνουμε και σε πιο μακρινές περιοχές κι όχι μόνο στο κέντρο.

Σταυρούλα, 27, Ιδιωτική Υπάλληλος

Φυσικά θα με βόλευε να λειτουργούν τα ΜΜΜ 24 ώρες το 24ωρο ειδικά το Σαββατοκύριακο. Κυρίως σκέφτομαι την ασφάλεια αλλά και το οικονομικό, αφού δεν οδηγώ και το να παίρνεις συνεχώς ταξί επειδή θες να μείνεις για περισσότερη ώρα με την παρέα σου δεν είναι και το πιο ιδανικό για την τσέπη μου. Επίσης θα έφτανα σε πιο μακρινές περιοχές, άρα θα είχα περισσότερες επιλογές σε λιγότερο χρόνο.

Μάριος, 21, αθλητικογράφος

Αν γίνουν 24ωρα τα ΜΜΜ τα Σαββατοκύριακα επιτέλους θα μπορώ να πηγαίνω, όπου θέλω, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας. Και την επόμενη φορά που θα θέλω να πάω στο γήπεδο - Κυριακή ειδικά που δεν είναι μέχρι τις 2π.μ τα μέσα μεταφοράς - δεν θα σκέφτομαι τι ώρα αρχίζει ο αγώνας για να βγάλω πλάνο για το πώς θα γυρίσω ή για το αν κλείνει ο ηλεκτρικός νωρίτερα.

Παναγιώτα 21, Υπάλληλος στην εστίαση

Από τότε που ξεκίνησα να οδηγάω δεν πίνω το βράδυ. Θα πάρω το αμάξι θα είμαι υπεύθυνη και δεν θα μπορώ να πιω. Αν λειτουργήσουν τα ΜΜΜ 24 ώρες το 24ωρο θα μπορώ να πω κι εγώ μια φορά ότι δεν παίρνω το αμάξι και μπορώ να πιω λίγο παραπάνω. Επίσης, θα μπορώ να πάω πολύ πιο εύκολα σε μια συναυλία ή σε ένα θερινό σινεμά ή θέατρο το Σαββατοκύριακο χωρίς να είμαι με το άγχος. Τις προάλλες ήμουν σε μια συναυλία στο ΟΑΚΑ και μέχρι να τελειώσει, σταμάτησε τα δρομολόγια ο ηλεκτρικός και έπρεπε να πάρουμε ταξί.

Ίλια, 27, Social Media Manager/ Χορεύτρια

Όταν το πρωτοάκουσα είπα «Ωχ θα γίνει της κακομοίρας, θα έχει δρομολόγια ή θα περιμένουμε ένα σωρό κόσμος πότε θα περάσει το κάθε τρένο;». Όμως, τελικά θεωρώ ότι θα είναι πολύ θετικό αν η λειτουργία των ΜΜΜ γίνει 24ωρη σίγουρα και για τους πιο μικρούς από εμένα που βγαίνουν πιο πολύ, αλλά και για μένα που επιτέλους θα μπορώ να κάτσω σε club στο κέντρο και πιο μετά τις 2π.μ, χωρίς να χρειαστεί να πάρω αμάξι και να πληρώσω πάρκινγκ.

Λαμβάνοντας όλες αυτές τις απαντήσεις που θεωρώ πως εκπροσωπούν και την πλειονότητα των ατόμων της Gen Z -αλλά και όχι μόνο- σίγουρα το να είναι για το Σαββατοκύριακο τα ΜΜΜ 24ωρης λειτουργίας θα αποτρέψει μεγάλο μέρος των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας. Όλοι ανέφεραν ότι θα μπορούν να πιουν ένα και δυο ποτά χωρίς άγχος - το άγχος ότι έχουν την ευθύνη άλλων ατόμων, αλλά και το κοινωνικό άγχος του «σιγά με ένα δεύτερο ποτό δεν θα πάθεις και κάτι».

Παράλληλα, πράγματι ο κόσμος θα μοιραστεί σε περισσότερες περιοχές. Είναι πιο σύντομο για τα άτομα των Βορείων Προαστίων να βγουν χρησιμοποιώντας τα μέσα στο κέντρο της Αθήνας παρά να βγουν στην παραλιακή. Αν δεν έχεις τον χρονικό περιορισμό του τι ώρα πρέπει να γυρίσεις με βάση το τελευταίο τρένο, δεν θα σκεφτείς πόσο μακρινή είναι μια διαδρομή - απλά θα την απολαύσεις με τους φίλους σου.

Aναμένουμε ωστόσο, όλοι να δούμε αν θα αλλάξει η λειτουργία των ΜΜΜ από τον Σεπτέμβρη και φυσικά υπό ποιες συνθήκες, διότι αν υπάρχουν καθυστερήσεις στα δρομολόγια δεν έχει νόημα η επιμήκυνση του ωραρίου αφού πάλι θα προκαλείται κοσμοσυρροή στους συρμούς.

Πηγή φωτογραφιών: https://www.facebook.com/Konstantinos.Kyranakis