Αν την πάτησε και η Leibovitz, εμείς τι να περιμένουμε;

Αν την πάτησε και η Leibovitz, εμείς τι να περιμένουμε;

Η παγκοσμιοποίηση, το «καταναλώστε για να πλουτίζετε και να κυκλοφορεί το χρήμα», η υπερανάληψη, το υψηλό κόστος ζωής, το άφθονο πλαστικό χρήμα, δεν είναι ένα δικό μας μόνο δικό μας ζόρι. Την πάτησαν κι αλλού. Και μάλιστα θεότητες χαρισμάτων. Η σπουδαία φωτογράφος Annie Leibovitz, που ζούσε τη ζωή της, μέσα απ το φακό, ενέπνευσε χιλιάδες φωτογραφίες σε όλο το κόσμο, στάθηκε η κορυφαία του είδους της και έκανε την φωτογραφία τέχνη παραμυθένια, την πάτησε βαριά και γλίτωσε –προς το παρόν – την φυλακή παρά τρίχα. Στα 59 της, η Leibovitz βρίσκεται στο χείλος της οικονομικής καταστροφής, αντιμετωπίζοντας την πτώχευση και μια σειρά από δικαστήρια. Στις 8 Σεπτεμβρίου το ανώτατο δικαστήριο της Νέας Υόρκης της έδωσε λίγους μήνες περιθώριο για να δει αν μπορεί να μαζέψει 24 εκατομμυρία δολαρία.

Η απογείωση της διάσημης φωτογράφου Annie Leibovitz ξεκίνησε όταν φωτογράφισε το ζεύγος LennonOno με αυτόν γυμνό τυλιγμένο γύρω απ την ντυμένη σύζυγο του, λίγο πριν ο Lennon δολοφονηθεί. Ήταν η φωτογράφος τότε του Rolling Stone. Η μεταγραφή της στο Vanity Fair συνοδεύτηκε από ένα μεγάλο οικονομικό ποσό αλλά και κάποιους μήνες εγκλεισμού υποχρεωτικού από το περιοδικό σε κέντρο αποτοξίνωσης, μιας και η φωτογράφος ήταν εθισμένη σε ναρκωτικές ουσίες.

Οι διασημότητες παρελαύναν από μπροστά της, για τους κάνει με τον μαγικό φωτογραφικό της φακό, όχι μόνο πιο όμορφους, αλλά ήρωες ενός μαγικού παραμυθιού, όπου όλα τα πλάσματα είναι νεραϊδένια και ξωτικά, τα χρώματα λαμπερά και ατέλειωτα, ακόμη και στις υποψίες αποχρώσεων τους. Κοκκινοσκουφίτσες, Αλίκες, Χιονάτες και πρίγκιπες! Οι star γίνονταν μπροστά στην Leibovitz, ποιητικά πλάσματα γιατί αυτή έτσι έβλεπε τον κόσμο.

Έγινε η εμπνεύστρια του «αφηγηματικού πορτρέτου» και η διασημότερη φωτογράφος της Αμερικής. Οι αμοιβές της από τις συνεργασίες της με το Vanity Fair και τη Vogue αγγίζουν το ποσό των 3 εκατ. δολαρίων τον χρόνο, εκτός από τα εκατοντάδες δολάρια από διαφημιστικά σποτ σε καθημερινή βάση.

Η Αμερικανίδα φωτογράφος που τα τελευταία 15 χρόνια υπήρξε σύντροφος της γνωστής συγγραφέως Susan Sontag δεν αφέθηκε μόνο στο πάθος της για δουλειά αλλά και στην δίνη μιας υπερβολικά ακριβής ζωής. Σπίτια, τέλειο στούντιο, υπερπολυτελή αυτοκίνητα, ταξίδια, υπηρετικό προσωπικό, από τον μάγειρα και την οικιακή βοηθό, ως τη μανικουρίστα και τον άνθρωπο που τη δίδασκε γιόγκα, τον κηπουρό και τις νταντάδες. Τόσο για την αγαπημένη της, όσο και για την μητέρα της, όταν πάλεψαν με τον καρκίνο η Leibovitz ξόδεψε τεράστια ποσά για να βοηθήσει η να νικηθεί η αρρώστια ή να περάσουν όμορφα το τέλος.

Το 2004 χρειαζόταν κατεπειγόντως χρήματα. Σύνηψε βραχυπρόθεσμα δάνεια με υψηλό επιτόκιο, πούλησε το στούντιό της στην 26η οδό, πούλησε και το σπίτι της στο Λονδίνο. Αλλά το αδιέξοδο παρέμεινε. Η Leibovitz όπως και πολλοί Αμερικανοί στα χρόνια της οικονομικής έκρηξης πρόσθετε το ένα δάνειο πάνω στο άλλο. Τον περασμένο χρόνο το σύνολο των δανείων της έφτασε τα 15 εκατ. δολάρια. Παράλληλα είχε προβλήματα με την εφορία. Δεν πλήρωνε τους φόρους της και η IRS δέσμευσε περιουσιακά στοιχεία της μέχρι του ποσού των 1,9 εκατ. δολαρίων. Στην Αμερική καλύτερα να κάνεις φόνο παρά να σε βάλει στο στόχο της η παντοδύναμη εφορία, με το μικρό της στρατό από ειδικούς αστυνομικούς.

Η εταιρεία Art capital Group που της δάνεισε το ποσό των 24 εκατ. δολαρίων τον Δεκέμβριο του 2008 κατέθεσε αγωγή εναντίον της με στόχο την κατάσχεση δύο σημαντικών περιουσιακών της στοιχείων, το σπίτι στο Μανχάταν και αυτό στο Ράινμπεκ, όπως και τη δέσμευση των δικαιωμάτων της επί του φωτογραφικού υλικού της. Οι φωτογραφίες της που λατρέψαμε, ο παθιασμένος τρόπος της να κοιτάξει τον κόσμο, τα κλικ που της χάρισαν φήμη, δόξα, χρήματα, δεν θα της ανήκουν. Από τις δημεύσεις σπιτιών και το χάσιμο αυτοκίνητων, αυτό, ακριβώς, το να μην της ανήκουν οι φωτογραφίες της, μου κάνει θλιβερό και αρκετό για τιμωρία.