Το διατροφικό «δώρο» που μπορείς και πρέπει να κάνεις στο παιδί σου πριν κλείσει τα δύο του χρόνια

Νίκη Παπανικολάου
Το διατροφικό «δώρο» που μπορείς  και πρέπει  να κάνεις στο παιδί σου πριν κλείσει τα δύο του χρόνια

Νέα μελέτη δείχνει ότι ο περιορισμός της ζάχαρης στα πρώτα χρόνια της ζωής μπορεί να συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο άνοιας στο μέλλον — όμως οι ειδικοί τονίζουν ότι χρειάζονται περισσότερα στοιχεία.

Γνωρίζεις πόσο σημαντικό είναι να προσέχεις τη διατροφή του παιδιού σου ειδικά στα πρώτα χρόνια, όμως η επιστήμη μόλις σου έδωσε έναν ακόμα πιο σοβαρό λόγο. Μια νέα έρευνα υποστηρίζει ότι η κατανάλωση πολύ μικρής ποσότητας ζάχαρης μέχρι την ηλικία των δύο ετών ίσως συμβάλλει στην προστασία του εγκεφάλου ακόμη και πολλές δεκαετίες αργότερα.

Η μελέτη βασίστηκε σε ένα ιδιαίτερο «φυσικό πείραμα»: το τέλος της περιόδου διανομής τροφίμων με δελτίο στη Μεγάλη Βρετανία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όταν η ζάχαρη έπαψε να είναι περιορισμένη, τον Σεπτέμβριο του 1953, η μέση ημερήσια κατανάλωση αυξήθηκε από περίπου 41 γραμμάρια (10 κύβους ζάχαρης) σε 80 γραμμάρια (20 κύβους) σχεδόν αμέσως. Προηγούμενες έρευνες είχαν συνδέσει αυτή την αλλαγή με αυξημένα ποσοστά διαβήτη τύπου 2 και υψηλής αρτηριακής πίεσης αρκετά χρόνια αργότερα.

diatrofi-paidiou-xoris-zaxari1jpg.jpg

unsplash.com/ Ekaterina Shakharova

Νέα μελέτη δείχνει ότι η αγάπη του παιδιού για τα λαχανικά ξεκινά ήδη από τη μήτρα

Η νέα μελέτη ανέλυσε δεδομένα από σχεδόν 65.000 ανθρώπους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα UK BioBank. Οι ερευνητές από το Hong Kong University of Science and Technology στο Guangzhou της Κίνας εξέτασαν άτομα που είχαν μεγαλώσει πριν και μετά το τέλος της περιόδου περιορισμένης κατανάλωσης ζάχαρης.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσοι είχαν περάσει τα πρώτα δύο χρόνια της ζωής τους κατά την περίοδο της ζάχαρης με δελτίο εμφάνιζαν 23% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας. Παράλληλα, η διάγνωση της νόσου φαινόταν να γίνεται κατά μέσο όρο περίπου δυόμισι χρόνια αργότερα.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι ο περιορισμός της ζάχαρης στα πρώτα στάδια της ζωής μπορεί να έχει μακροχρόνια οφέλη για την υγεία του εγκεφάλου», δήλωσε ο ερευνητής Jiazhen Zheng.

Τα δεδομένα δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Neurology. Ωστόσο, ο ίδιος τόνισε ότι χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για να κατανοηθεί αν η ζάχαρη είναι πράγματι ο παράγοντας που προκαλεί αυτή τη διαφορά.

Η Rachel Richardson, επικεφαλής της μονάδας υποστήριξης μεθοδολογίας για την παραγωγή στοιχείων και διευθύντρια μεθόδων στο Cochrane, έναν ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό οργανισμό που συγκεντρώνει και αξιολογεί ιατρικές έρευνες, σχολίασε ότι τα αποτελέσματα «ίσως δείχνουν κάτι σημαντικό». Ωστόσο, υπογράμμισε ότι η μελέτη «δεν αποτελεί την απόλυτη απόδειξη» που συνδέει την κατανάλωση ζάχαρης στην πρώιμη παιδική ηλικία με την άνοια.

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα είναι ότι οι ερευνητές δεν γνωρίζουν πόση ακριβώς ζάχαρη κατανάλωνε κάθε άτομο που συμμετείχε στη μελέτη. Γνωρίζουν μόνο αν κάποιος γεννήθηκε πριν ή μετά το τέλος της περιόδου διανομής ζάχαρης με δελτίο.

«Τα στοιχεία αυτά αφορούν ανθρώπους που γεννήθηκαν στις δεκαετίες του 1940 και του 1950, επομένως η εφαρμογή τους στα παιδιά σήμερα είναι περιορισμένη. Για παράδειγμα, η εισαγωγή στερεών τροφών στα μωρά γινόταν νωρίτερα εκείνη την εποχή και αυτό θα είχε σημαντική επίδραση στην πρώιμη διατροφή των βρεφών και των παιδιών», ανέφερε η Richardson.

Ο Ian Maidment, καθηγητής κλινικής φαρμακευτικής στο Aston University, χαρακτήρισε την ιδέα «ενδιαφέρουσα», σημειώνοντας ότι βοηθά να εμπλουτιστεί η συζήτηση, αλλά πρόσθεσε πως χρειάζονται περισσότερες αποδείξεις.Όπως εξήγησε, η σύνδεση «κάποιου γεγονότος που συνέβη πριν από 80 χρόνια» με τη σημερινή υγεία μπορεί να επηρεάζεται από πολλούς άλλους παράγοντες.

Η Δρ Sara Rodrigues από το Alzheimer's Research UK τόνισε επίσης ότι πρόκειται για μελέτη παρατήρησης.«Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να εντοπίσει συνδέσεις ανάμεσα στη διατροφή και τον κίνδυνο άνοιας, αλλά δεν μπορεί να αποδείξει ότι η μικρότερη κατανάλωση ζάχαρης προλαμβάνει άμεσα την άνοια», ανέφερε.

Το βασικό μήνυμα, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι ότι μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή αποτελεί έναν από τους καλύτερους τρόπους για να υποστηρίξεις την υγεία του εγκεφάλου - και οι θετικές αλλαγές μπορούν να γίνουν σε κάθε ηλικία.

diatrofi-paidiou-xoris-zaxari2.jpg

unsplash.com/ Isaac Quesada

Παιδιά και Υγιεινή διατροφή: Όσα πρέπει να γνωρίζουμε

Τι συνιστούν οι διεθνείς οργανισμοί για τη ζάχαρη στα παιδιά

Οι συστάσεις των κορυφαίων επιστημονικών φορέων είναι κατηγορηματικές: μηδενική προστιθέμενη ζάχαρη πριν την ηλικία των 2 ετών. Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Οργανισμό Καρδιάς (AHA) και την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (AAP), οι λόγοι που πρέπει να κρατήσεις τη ζάχαρη μακριά από τη διατροφή του μωρού σου είναι καθοριστικοί:

Διαμόρφωση γευστικών προτιμήσεων: Τα πρώτα δύο χρόνια της ζωής είναι η περίοδος που το παιδί σου «εκπαιδεύει» τον ουρανίσκο του. Αν συνηθίσει στις πολύ γλυκές γεύσεις, είναι πιθανό να απορρίπτει αργότερα τις θρεπτικές τροφές, όπως τα λαχανικά και τα φρούτα.

Θρεπτικό «κενό»: Τα βρέφη και τα νήπια έχουν μικρό στομάχι και χρειάζονται τροφές πλούσιες σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία για τη ραγδαία ανάπτυξή τους. Η προστιθέμενη ζάχαρη προσφέρει μόνο «κενές θερμίδες», εκτοπίζοντας τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Μακροπρόθεσμοι κίνδυνοι υγείας: Η πρώιμη κατανάλωση ζάχαρης έχει συνδεθεί άμεσα με αυξημένο κίνδυνο για παιδική παχυσαρκία, τερηδόνα στα πρώτα δοντάκια, καθώς και εμφάνιση διαβήτη τύπου 2 και υπερτασης αργότερα στη ζωή.

Όχι μόνο παγωτά! Τι πρέπει να τρώνε τα παιδιά στις καλοκαιρινές διακοπές

Τι ορίζεται ως «προστιθέμενη ζάχαρη»

Δεν πρόκειται για τα φυσικά σάκχαρα που βρίσκονται στο φρέσκο φρούτο ή το γάλα, αλλά για τη ζάχαρη, τα σιρόπια (π.χ. αγαύης, γλυκόζης) και το μέλι που προστίθενται στα επεξεργασμένα τρόφιμα, στα παιδικά επιδόρπια γιαουρτιού ή στα ροφήματα.

DPG Network
© 2012-2026 Queen.gr - All rights reserved