One month challenge: Έτσι περιόρισα τη ζάχαρη και το αλάτι

8 SHARES

Με το φαγητό ήμουν πάντα υπέρ του δεόντως… μερακλού. Αυτά συμβαίνουν όταν έχεις μαμά και γιαγιάδες «master» της κατσαρόλας. Έχεις την τύχη και την ατυχία ταυτόχρονα, να κληροδοτείς κατά γράμμα τις πατροπαράδοτες συνταγές, που έκαναν ένα μεγάλο ταξίδι στο χρόνο και από γενιά σε γενιά, μέχρι να φτάσουν σε εσένα, για να τις μεταφέρεις με τη σειρά σου στις επόμενες γυναίκες της οικογένειας. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που τα πιάτα και οι επιλογές μου είχαν πάντα, ας πούμε, μία δόση υπερβολής. Οι «παλιές» μαγείρισσες φυσικά, δεν γνώριζαν από detox διατροφή ή τα λιτοδίαιτα food trends που ακολουθούμε σήμερα. Για εκείνες μεγαλύτερη σημασία είχε να δημιουργήσουν ένα χορταστικό και λαχταριστό γεύμα, χωρίς να τις ενδιαφέρει ιδιαίτερα, πόσο επιβλαβή θα είναι σε βάθος  χρόνου για την υγεία, η επιπλέον «νοστιμιά» με την οποία εμπλούτιζαν τις συνταγές τους.

Το καμπανάκι ώστε να γίνω πιο… φειδωλή με τη ζάχαρη και το αλάτι, μου «χτύπησε» έπειτα από εξετάσεις που έκανε ο μπαμπάς μου, γεγονός που μας θορύβησε οικογενειακώς όπως φάνηκε στη συνέχεια. Σε περίπτωση που δεν το γνωρίζεις, το 31,1% των Ελλήνων είναι υπερτασικοί, με το ποσοστό των ανδρών (στο οποίο συγκαταλέγεται και ο μπαμπάς μου) να φτάνει το 36,6% και των γυναικών το 28,4%. Έτσι, άρχισα να αναζητώ στο διαδίκτυο απαντήσεις στο αιώνιο ερώτημα: «Είναι η ζάχαρη και το αλάτι εχθροί της υγείας μας»; Τα «κατεβατά» που διάβασα, δεν με έπεισαν πως είναι τόσο επιβλαβή όσο κάποιοι ισχυρίζονται, ωστόσο, έγιναν η ιδανική αφορμή να «τεστάρω» τις αντοχές μου, περιορίζοντας τόσο τη ζάχαρη όσο και το αλάτι στο μέγιστο, σε ένα «No Salt & No Sugar» challenge, το οποίο διήρκησε έναν ολόκληρο μήνα.

pantone

Το πόσο απαραίτητα μου είναι και τα δύο, δεν άργησα να το ανακαλύψω το επόμενο κιόλας πρωί, έπειτα από το βράδυ της μεγάλης απόφασης, όταν παρήγγειλα θαρραλέα έναν σκέτο καπουτσίνο. Η ασυνήθιστη πικρίλα του, με βοήθησε να συνειδητοποιήσω έγκαιρα πως αν θέλω να αντεπεξέλθω στην πρόκληση που έθεσα στον εαυτό μου με το λιγότερο… κόστος, έπρεπε να γεμίσω τα ντουλάπια της κουζίνας και συνεπώς την καθημερινότητά μου με εναλλακτικές επιλογές και τροφές. Ξεκίνησα καταγράφοντας μία λίστα με όλες εκείνες τις τροφές που καταναλώνω καθημερινά και περιέχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και αλάτι, όπως ο καφές, το ψωμί, τα αναψυκτικά, το φιστικοβούτυρο. Κάποια, όπως τα αναψυκτικά για παράδειγμα, αποφάσισα να τα αποκλείσω εντελώς για το μήνα που θα ακολουθούσε, ενώ ευτυχώς δεν χρειάστηκε να αποχωριστώ την πρωινή ιεροτελεστία του καφέ και φυσικά το ψωμί, αναπόσπαστο συνοδευτικό του μεσημεριανού μου, από όταν πήγαινα ακόμη σχολείο.

challenge 1

Στην πραγματικότητα, η πρώτη και βασική τροφή που θα έπρεπε να έχω πει «αντίο» εξαρχής, είναι το ψωμί. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει στο παρελθόν, το 1/4 της ημερήσιας ποσότητας αλατιού που προσλαμβάνουμε, προέρχεται από το ψωμί, αφού η περιεκτικότητα του «αγγίζει» το 1,2g ανά 100g προϊόντος, όταν η σύσταση των ειδικών για ημερήσια πρόσληψη είναι λιγότερη από 5g ή 1500mg αντίστοιχα. Χάρη στο νέο όμως «No Salt & No Sugar» σταρένιο ψωμί για τοστ από τον Καραμολέγκο, χωρίς προσθήκη σε αλάτι και ζάχαρη, δεν χρειάστηκε να στερηθώ το ψωμί και μπόρεσα να το απολαύσω ξανά, χωρίς ενοχές πως επιβαρύνω τον οργανισμό μου αυτή τη φορά!

Σαφώς όλες οι παραπάνω αλλαγές, δεν άργησαν να «βγουν» προς τα έξω. Αρχικά, το σώμα μου μπόρεσε επιτέλους να… ξεπρηστεί και να «ισορροπήσει» στο ιδανικό… πολυπόθητο βάρος, γεγονός που στο παρελθόν μου φαινόταν τουλάχιστον ακατόρθωτο. Ένιωθα πιο «ελαφριά» και συνεπώς πιο λειτουργική στην καθημερινότητα, γεγονός που μέρα με τη μέρα βελτίωνε περισσότερο και τη διάθεσή μου. Μπορεί να φαντάζει περίεργο, όμως, η ζάχαρη είναι ένας αστάθμητος παράγοντας που επηρεάζει τη διάθεσή μας, το κατάλαβα τις πρώτες τρεις δύσκολες μέρες του challenge που δεν δοκίμασα ούτε λίγη.

Αν αυτό που σε κρατάει πίσω και δεν τολμάς να… προκαλέσεις τον εαυτό σου, είναι πως τρομάζεις στην ιδέα μίας ανάλατης και χωρίς ζάχαρη διατροφής, οφείλω να σου πω πως είναι πολύ πιο πλούσια γευστικά και πιο απολαυστική από όσο πιστεύεις, με έναν διαφορετικό, πιο υγιεινό τρόπο. Η απουσία των δύο παραπάνω, «απογυμνώνει» τις γεύσεις των υλικών της κάθε συνταγής και μπορείς πλέον να αναγνωρίσεις ακόμη και το τελευταίο συστατικό σε ένα περίπλοκο πιάτο, απολαμβάνοντας έτσι μία νέα, πιο «αυθεντική» και «γεμάτη» γευστική εμπειρία. Μην το σκέφτεσαι πολύ, αυτό είναι το απόλυτο challenge που θα αλλάξει τη διατροφή και αναπόφευκτά την κοσμοθεωρία σου! Πρόσεξε μόνο, για να μην πιαστείς… απροετοίμαστη όπως εγώ, φρόντισε μία μέρα πριν ξεκινήσεις, να αναζητήσεις στα ράφια του super market τους «No Salt & No Sugar» συμμάχους σου, για τις… ζόρικες μέρες που θα έρθουν. Cross your fingers και καλή τύχη!

8 SHARES
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ