Ζορίζεσαι κι εσύ να ξυπνήσεις όταν έξω είναι νύχτα; Υπάρχει λόγος που συμβαίνει αυτό

Μαρία Ροδίτη
Ζορίζεσαι κι εσύ να ξυπνήσεις όταν έξω είναι νύχτα; Υπάρχει λόγος που συμβαίνει αυτό

Το πρωινό ξύπνημα όταν έξω είναι νύχτα μπορεί να γίνει αρκετά δύσκολο. Και αυτό μόνο τυχαίο δεν είναι.

Υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων: αυτοί που σιχαίνονται τον χειμώνα όσο τίποτα άλλο και προτιμούν το καλοκαίρι και εκείνοι που αγαπούν τον χειμώνα και τον απολαμβάνουν (εδώ ανήκω εγώ). Οι περισσότεροι, όμως, θα συμφωνήσουμε ότι ο χειμώνας έχει ένα κακό, που δεν είναι άλλο από τη δυσκολία στο πρωινό ξύπνημα.

Παραδέξου το! Είναι πολλές οι φορές που ξυπνάς το πρωί για δουλειά, έξω είναι νύχτα και δεν θέλεις με τίποτα να σηκωθείς από το κρεβάτι σου. Σου φαίνεται άθλος να διώξεις το πάπλωμα και να πας στο μπάνιο να πλύνεις το πρόσωπό σου. Έτσι δεν είναι; Έχω να σου πω, λοιπόν, ότι όλη αυτή η αντίδραση είναι απόλυτα φυσιολογική. Και υπάρχει εξήγηση πίσω από αυτό που σου συμβαίνει.

Αν υποφέρεις από αϋπνίες τα ακτινίδια και 4 ακόμη φρούτα θα σε σώσουν

Τι φταίει και δυσκολεύεσαι να σηκωθείς από το κρεβάτι όταν ακόμα δεν έχει ξημερώσει

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η απάντηση βρίσκεται στη σχέση μεταξύ των ορμονών μας και των συνθηκών υπό τις οποίες παράγονται. Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Ο λόγος που κοιμόμαστε –ή δεν κοιμόμαστε– έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με τη σύνδεση μεταξύ δύο ανταγωνιστικών ορμονών, της κορτιζόλης και της μελατονίνης.

skotadi_ypnos.jpg

Η κορτιζόλη είναι η ορμόνη που σχετίζεται με το στρες και αυτή που μας κρατά ξύπνιους και σε εγρήγορση κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η μελατονίνη, από την άλλη, που εκκρίνεται από την επίφυση στον εγκέφαλο, ηρεμεί τον εγκέφαλό μας και μας επιτρέπει να πέσουμε και να κοιμηθούμε.

Το θέμα, λοιπόν, είναι ότι η μελατονίνη απελευθερώνεται κυρίως όταν είναι σκοτάδι, ενώ η κορτιζόλη ευδοκιμεί με τον θόρυβο και το φως. Αυτός είναι και ο λόγος που νιώθουμε έντονη υπνηλία όταν έξω είναι σκοτεινά το πρωί. Το σώμα μας, δηλαδή, όταν ξυπνάμε τα χαράματα εξακολουθεί να παράγει μελατονίνη και άρα εμείς νιώθουμε υπνηλία. Αντιθέτως, το έντονο φως και ο ήλιος ενεργοποιούν την απελευθέρωση κορτιζόλης, η οποία μας κάνει να νιώθουμε ότι είμαστε σε εγρήγορση.

ypnos_prwi.jpg

Πώς θα καταπολεμήσεις την πρωινή υπνηλία

Φυσικά, μπορείς να κάνεις διάφορες ενέργειες για να καταπολεμήσεις κάπως αυτήν την ενοχλητική, πρωινή υπνηλία που σε πιάνει όταν ξυπνάς αχάραγα. Οι experts λένε ότι μια καλή λύση είναι να ανάψεις αμέσως τα φώτα, αλλά και να κάνεις ένα ντους για να «ξυπνήσεις» ολόκληρη.

Αυτά είναι μερικά βήματα που θα τονώσουν την κορτιζόλη στον οργανισμό σου και θα σε κάνουν να νιώσεις πιο δραστήρια σχετικά γρήγορα.

DPG Network