Εσένα ποια θεά σε διαφεντεύει;

Αναστασία Σιδέρη
Εσένα ποια θεά σε διαφεντεύει;

Μεγάλωσα με ιστορίες. Παραμύθια της Ανατολής από τη γιαγιά  μου τη Σμυρνιά, κλασικά παραμύθια από τη μαμά μου, εξωτικές ιστορίες από το ναυτικό παππού μου και ιστορίες της ελληνικής μυθολογίας από το μπαμπά μου.

Κι έτσι χωρίς σχεδόν να το καταλάβω απέκτησα μια ιδιαίτερη σχέση με τους μυθικούς ήρωες και τα αρχέτυπα που εκπροσωπούν. Στη συνέχεια, ανάμεσα στα μαθηματικά, τη φυσική και τη χημεία, που ήταν τα βασικά μου αναγνώσματα στην εφηβεία μου και αργότερα στο Πολυτεχνείο, οι ιστορίες -και ειδικά η ελληνική μυθολογία -αποτέλεσαν τη διασκέδαση και χαλάρωση μου. Στη διάρκεια των χρόνων, μέσα από αναγνώσματα έργων σύγχρονων ψυχαναλυτών, όπως ο Jung, εντρύφησα πολύ περισσότερο στη ψυχοσύνθεση των αρχετυπικών ηρώων. Και τελικά έμαθα να τους αναγνωρίζω και να τους κατανοώ στη καθημερινή ζωή και τη δουλειά μου. Κάτι που μου ήταν εξαιρετικά χρήσιμο.

Η ελληνική μυθολογία , αποτελεί βασική πηγή γνώσης και κατανόησης για τους ανθρώπινους χαρακτήρες. Ισχυρίζονται δε κάποιοι ότι από τα 12 αρχέτυπα που εκφράζει το Δωδεκάθεο «κουμάντο» κάνουν στις μέρες μας μόνο 3 : Ο αρχηγός Δίας, ο πολεμοχαρής Άρης και ο επιχειρηματικός Ερμής. Ενίοτε δε κάνει και κάποιες εντυπωσιακές εμφανίσεις στη κορυφή και η στρατηγός Αθηνά.

thea_arxaia.jpg

Ίσως θα μπορούσαμε τους πρώτους να τους συγκρίνουμε καθ’ υπέρβαση με τον πλανητάρχη Μπάιντεν, τον βάρβαρο Πούτιν και τον κουμανταδόρο Έλον Μάσκ. Ενώ η Κα Μερκελ ήταν η τελευταία γνωστή Αθηνά με ουσιαστική επιρροή στη διεθνή σκηνή. .

Στα 35 χρόνια της καριέρας μου παρατήρησα ότι αυτό το φαινόμενο κυριαρχίας συγκεκριμένων αρχετύπων επικρατεί όντως στο χώρο των επιχειρήσεων -και όχι μόνο στην Ελλάδα. Και θα έχω στη συνέχεια πολλές ιστορίες να σας διηγηθώ με σύγχρονους θεούς και ημίθεους, θεές, νύμφες, αμαζόνες και άλλες μυθικές ηρωίδες που έχω γνωρίσει δια ζώσης η μέσα από τη παρουσία τους στα παραδοσιακά και κοινωνικά μέσα .

Η Αθηνά είναι το αρχέτυπο που με αντιπροσώπευε περισσότερο στα νεανικά μου χρόνια. Τότε που έπαιζα μπάλα στις αλάνες με τα γειτονόπουλα, ήμουν υπέρμετρα ανταγωνιστική με στόχο την αριστεία, αλλά και ονειρευόμουν να αλλάξω τον κόσμο. Εντυπωσιαζόμουν από τα ταλέντα και γοητευόμουν από τις περιπέτειες της δυναμικής Θεάς της σοφίας και της στρατηγικής σκέψης. Κατά την γνώμη μου ήταν η πιο «cool», μαζί με την ανεξάρτητη και πιο συναισθηματική Αρτέμιδα. Τις υπόλοιπες, την επαγγελματία σύζυγο Ήρα, τη τρυφερή μητέρα Δήμητρα και την εσωστρεφή και σεπτή Εστία τις ψιλό υποτιμούσα ως «ασθενέστερες» και σχετικά συντηρητικές. Με εξαίρεση την αισθησιακή Αφροδίτη , την οποία θεωρούσα μεν ενδιαφέρουσα, αλλά «ολίγον ελαφριά». Και μάλλον αδίκως, ως απεδείχθη στη συνέχεια, όταν κατάλαβα ότι είναι παρεξηγημένη «υπερθεά».

Γύρω στα 35 μου, κατάλαβα επίσης ότι η στοχοπροσήλωση μου ήταν περισσότερο χαρακτηριστικό της Αρτέμιδας παρά της Αθηνάς. Και τελικά η Άρτεμις ειναι το κυρίαρχο αρχέτυπο μου . Η Άρτεμις ήταν και η πρώτη ακτιβίστρια και φεμινίστρια, που προστάτευε το φυσικό περιβάλλον και στήριζε τις γυναίκες .

Σε αντίθεση με την Αθηνά, που προτιμούσε τις ανδρικές παρέες (ήταν η «κολλητή» όλων των μεγάλων ηρώων) και βασικό στόχο είχε να υλοποιήσει τα σχέδια του πατέρα της του Δια (μιας και είχε βγει από το κεφάλι του) και της παρέας του. Και λειτουργούσε πρεσβεύοντας ότι… «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα»

Η αλήθεια είναι ότι σε κάποιες επιχειρήσεις όλο και βρίσκουμε σήμερα κάποια Αθηνά σε νούμερο 1 ρόλο. Παρόλα αυτά αγνοούνται σε παγκόσμιο επίπεδο οι υπόλοιπες γυναίκες, αλλά και οι μισοί άνδρες. Ίσως δε αυτό να «πληρώνει» η ανθρωπότητα… Η παρατήρηση των αρχετύπων στη πράξη, μέσα από τις ατσάλινες γυναίκες και τους ισχυρούς άνδρες που γνώρισα τα 35 χρόνια της καριέρας μου, με έκαναν να τα κατανοήσω καλλίτερα. Αλλά με έκαναν και να αναθεωρήσω τη σχέση μου μαζί τους .

Εξακολουθώ να νιώθω θαυμασμό για την Αθηνά, αλλά ταυτόχρονα έμαθα να ανακαλύπτω και να θαυμάζω και τις υπόλοιπες Θεές και προσπάθησα συνειδητά να εξελίξω τον εαυτό μου προς άλλες κατευθύνσεις και να αποκτήσω τις ικανότητες τους . Γιατί όλες έχουν τις χάρες τους : η φροντιστική Δήμητρα, η δημιουργική Αφροδίτη, η ανεξάρτητη Άρτεμις, η μυστικιστική Εστία, ακόμη και η υποστηρικτική σύζυγος Ήρα, που μου ήταν για χρόνια έως και «απεχθής».

Μέσα από αυτές μου τις εμπειρίες και αναζητήσεις στο μεταίχμιο μεταξύ μύθου και πραγματικότητας, έχω καταλήξει ότι ειδικά εμείς οι γυναίκες πρέπει να αφήσουμε και τις άλλες θεές να κάνουν κι αυτές κουμάντο. Μέσα μας και στην κοινωνία . Και να αναρριχηθούν σε θέσεις ευθύνης Στη πολιτική και στις επιχειρήσεις .Να εκτιμήσουμε τα ταλέντα τους και να φροντίσουμε να συνεργαστούν μαζί με τον φωτεινό Απόλλωνα, τον εργατικό Ήφαιστο και τον συναισθηματικό Ποσειδώνα , αρσενικά αρχέτυπα που έχουν επίσης εξοστρακιστεί από τις ηγετικές θέσεις ευθύνης σε Διοικητικά Συμβούλια η το διεθνή πολιτικό στίβο.

Γιατί ίσως όλοι μαζί καταφέρουν κάτι καλύτερο για το κόσμο μας

Και όλοι εμείς, οι κοινοί θνητοί, πρέπει κάποια στιγμή να αντιληφθούμε τη θεϊκή μας υπόσταση και να λάβουμε μέρες στην όλη διαδικασία.

Εν τω μεταξύ, ας ξεκινήσουμε με το να θυμηθούμε λίγο τις πράξεις και περιπέτειες των θεοτήτων του δωδεκάθεου, όπως τις μάθαμε στο σχολείο. Και ας αναρωτηθούμε ποιος η ποια μας διαφεντεύει ….