Ταξιδεύεις με αεροπλάνο; Αυτές τις φράσεις δεν θες σίγουρα να ακούσεις από το πλήρωμα καμπίνας

Γεωργία Βλαχοπούλου
Ταξιδεύεις με αεροπλάνο; Αυτές τις φράσεις δεν θες σίγουρα να ακούσεις από το πλήρωμα καμπίνας

Στον κόσμο των πτήσεων, οι κωδικοί δεν είναι απλά λέξεις και το «Γοργόνα», δεν σημαίνει πως μοιάζεις σαν να βγήκες από παραμύθι.

Έχετε τύχει ποτέ να βρίσκεσαι σε πτήση και να ακούσεις από τα μεγάφωνα τη φράση «Υπάρχει γιατρός στο αεροσκάφος;»; Σίγουρα προκαλεί μια κάποια ανησυχία, αλλά δεν είναι η μόνη φράση που μπορεί να σε κάνει να αναρωτηθείς τι ακριβώς συμβαίνει.

Τα πληρώματα καμπίνας χρησιμοποιούν συχνά έναν δικό τους «μυστικό» κώδικα επικοινωνίας — έναν ειδικό τρόπο να συνεννοούνται χωρίς να αναστατώνουν τους επιβάτες. Μέσα από φαινομενικά αθώες εκφράσεις ή απλές λέξεις, μπορούν να μεταφέρουν μεταξύ τους πληροφορίες που κυμαίνονται από χαριτωμένους κωδικούς για συγκεκριμένους τύπους ταξιδιωτών, μέχρι πολύ σοβαρές και επείγουσες καταστάσεις που απαιτούν άμεση αντίδραση.

Βιετνάμ όπως η Ζέτα ή Τόκιο όπως η Βίσση; Ιδέες για διακοπές στο εξωτερικό από 4 γνωστές Ελληνίδες

Από το μυστηριώδες «Κωδικός 300» μέχρι το πιο τρομακτικό «Squawk 7500», από το «Pan-Pan» μέχρι το παραπλανητικό «VIP» (που δεν σημαίνει πάντα αυτό που νομίζουμε), οι ειδικοί αποκάλυψαν μερικούς από τους πιο παράξενους και λιγότερο γνωστούς κωδικούς που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια των πτήσεων.

Πίσω από αυτές τις λέξεις ή αριθμούς κρύβονται καταστάσεις που το πλήρωμα γνωρίζει καλά, αλλά αποφεύγει να αναφέρει φανερά για να μη θορυβήσει τους επιβάτες. Πιο κάτω θα δεις αναλυτικά τι σημαίνουν και θα καταλάβεις γιατί χρησιμοποιούνται με τόση διακριτικότητα.

Φράσεις δεν θα ήθελες ποτέ να ακούσεις από το πλήρωμα καμπίνας

Κωδικός 300 ή «Άγγελος»

Πρόκειται για μία από τις πιο σοβαρές και θλιβερές καταστάσεις: όταν ένας επιβάτης πεθάνει εν ώρα πτήσης. Ο «Κωδικός 300» είναι ο τεχνικός όρος για αυτή την περίπτωση, ενώ η λέξη «Άγγελος» χρησιμοποιείται από το πλήρωμα με τρόπο που δεν προδίδει την κατάσταση στους υπόλοιπους επιβάτες. Από εκείνη τη στιγμή, η ομάδα καμπίνας ακολουθεί πρωτόκολλο για να διαχειριστεί το γεγονός με τον πιο ήρεμο και σεβαστικό τρόπο, φροντίζοντας τόσο τη σωστή μεταφορά όσο και την ψυχολογική υποστήριξη όποιων χρειάζεται.

Squawk 7500 ή «Hotel»

Αυτός είναι ένας από τους πιο σοβαρούς κωδικούς στον κόσμο της αεροπορίας, καθώς δηλώνει περίπτωση αεροπειρατείας ή παράνομης παρέμβασης στο αεροσκάφος. Το «7500» είναι ο ειδικός αριθμός που εκπέμπει ο πιλότος στον πύργο ελέγχου χωρίς να χρειαστεί να μιλήσει καθαρά. Η λέξη «Hotel» (που αντιστοιχεί στο γράμμα Η στο φωνητικό αλφάβητο) μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις εσωτερικές επικοινωνίες για να αναφερθεί σε τέτοια κατάσταση χωρίς να δοθεί στόχος ή να δημιουργηθεί πανικός. Το απλό «Hotel 7500» μπορεί να σημαίνει ότι η κατάσταση είναι εξαιρετικά κρίσιμη.

Κίτρινος Κωδικός

Αν και δεν πρόκειται για κάτι εξαιρετικά επείγον, ο «Κίτρινος Κωδικός» χρησιμοποιείται για να ειδοποιηθεί διακριτικά το πλήρωμα σχετικά με ένα ελαφρύ ιατρικό περιστατικό κατά τη διάρκεια της πτήσης. Μπορεί να αφορά κάποιον επιβάτη που αισθάνεται ζαλάδα, ναυτία ή παρουσιάζει ήπια συμπτώματα αδιαθεσίας. Αυτή η ειδοποίηση επιτρέπει στο προσωπικό να παρακολουθεί διακριτικά την κατάσταση και να είναι έτοιμο να επέμβει αν τα συμπτώματα επιδεινωθούν.

Pan-Pan

Μοιάζει με το γνωστό σήμα κινδύνου «Mayday», αλλά αφορά περιστάσεις λιγότερο κρίσιμες. Το «Pan-Pan» σημαίνει ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, αλλά όχι κάτι που απειλεί άμεσα τη ζωή ή την ασφάλεια της πτήσης. Μπορεί να αφορά ένα ιατρικό συμβάν ή ένα τεχνικό ζήτημα που απαιτεί άμεση προσοχή, αλλά δεν θεωρείται κατάσταση ύψιστου κινδύνου. Ουσιαστικά, είναι ένας τρόπος να σημάνει συναγερμός χωρίς να προκαλέσει πανικό ή να διαταραχθεί η πτήση δραματικά.

«Γοργόνα»
Αν τύχει να ακούσεις τη λέξη «Γοργόνα» μέσα σε αεροπλάνο, μην ανησυχείς - δεν πρόκειται για επείγον περιστατικό. Είναι στην πραγματικότητα ένας κάπως ειρωνικός, παιχνιδιάρικος όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει έναν επιβάτη που... απλώνεται υπερβολικά. Συνήθως, πρόκειται για κάποιον που καταλαμβάνει περισσότερες από μία θέσεις, απλώνοντας αντικείμενα ή τον ίδιο του τον εαυτό, ώστε να αποτρέψει άλλους από το να καθίσουν κοντά του. Το φαινόμενο είναι πιο συχνό σε πτήσεις με χαμηλή πληρότητα, όπου υπάρχουν αρκετές άδειες θέσεις.

Κωδικός Adam
Αυτός ο κωδικός μπορεί να ακουστεί περισσότερο σε αεροδρόμια παρά κατά τη διάρκεια μιας πτήσης, αλλά είναι εξίσου σοβαρός και στις δύο περιπτώσεις. Ο «Κωδικός Adam» ενεργοποιείται όταν διαπιστωθεί ότι ένα παιδί έχει εξαφανιστεί στον χώρο του αεροδρομίου ή εν πτήσει. Το προσωπικό κινητοποιείται άμεσα για να ερευνήσει, να ελέγξει τις εξόδους και να αποτρέψει το ενδεχόμενο απαγωγής. Η ονομασία προέρχεται από τον Νόμο για την Ασφάλεια Παιδιών Adam Walsh (2006), που θεσπίστηκε ακριβώς για την προστασία ανηλίκων σε δημόσιους χώρους.

VIP (αλλά όχι όπως το φαντάζεσαι)
Σε ένα αεροπλάνο, το «VIP» δεν σημαίνει πάντα «Πολύ Σημαντικό Πρόσωπο». Αντίθετα, είναι συχνά ένας τρόπος για το πλήρωμα να αναφερθεί με κωδικό σε έναν ιδιαίτερα απαιτητικό επιβάτη. Κάποιον που συνεχώς διαμαρτύρεται, γκρινιάζει, έχει ανεξάντλητες απαιτήσεις ή γενικά δυσκολεύει την πτήση χωρίς να παραβαίνει κάποιον κανόνα. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα «Πολύ Ενοχλητικό Πρόσωπο» – ένας «VIP» που όλοι θα προτιμούσαν να ήταν λίγο λιγότερο σημαντικός.

Όπως βλέπεις, ο κόσμος των πτήσεων έχει τη δική του γλώσσα και πίσω από κάθε λέξη ή αριθμό μπορεί να κρύβεται μια μικρή ιστορία, μια ανάγκη για διακριτικότητα ή απλώς λίγη εσωτερική αεροπορική ειρωνεία. Την επόμενη φορά που θα πετάξεις, άκου προσεκτικά, γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι μπορεί να ψιθυρίζεται πίσω από την κουρτίνα του πληρώματος!