Οι ιδρύτριες της High Q Renders μετέτρεψαν κάθε αμφιβολία σε κίνητρο: Η καριέρα στο εξωτερικό

Γεωργία Βλαχοπούλου
Οι ιδρύτριες της High Q Renders μετέτρεψαν κάθε αμφιβολία σε κίνητρο: Η καριέρα στο εξωτερικό

Μαργαρίτα Νικήτα και Κατερίνα Μπουζιάνα, οι ιδρύτριες της High Q Renders.

https://www.instagram.com/p/C_c40pxuKCQ/

Από τη βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας μέχρι το Fontainebleau, η Μαργαρίτα Νικήτα και η Κατερίνα Μπουζιανά έχουν αναλάβει πολύ μεγάλα έργα μέσω της τρισδιάστατης απεικόνισης και του φωτορεαλισμού.

Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία και η αρχιτεκτονική συνυπάρχουν με ολοένα και πιο δημιουργικούς τρόπους, δύο δυναμικές γυναίκες, η Μαργαρίτα Νικήτα και η Κατερίνα Μπουζιανά αποφάσισαν να «βγουν μπροστά» και να ανατρέψουν τα δεδομένα. Οι ιδρύτριες της High Q Renders δεν έφτιαξαν απλώς μια εταιρεία, έδωσαν πνοή σε ένα όραμα που παντρεύει την υψηλή αισθητική με την καινοτομία και την ακρίβεια της ψηφιακής απεικόνισης. Σε μια αγορά που ακόμα κυριαρχείται από ανδρικές φιγούρες, εκείνες διεκδικούν – και κατακτούν – τη θέση τους, αποδεικνύοντας ότι η ποιότητα, η τόλμη και η φαντασία δεν έχουν φύλο.

Οι ιδρύτριες της High Q Renders μίλησαν ανοιχτά στο Queen για τη διαδρομή τους, τις προκλήσεις του να είσαι γυναίκα επιχειρηματίας στον χώρο της τεχνολογίας, αλλά και για τη σημασία του να εμπνέεις και να ενδυναμώνεις άλλες γυναίκες. Είναι ειλικρινείς, εμπνευσμένες και γεμάτες πάθος για ό,τι κάνουν. Σίγουρα, έχουν πολλά να πουν και ακόμα περισσότερα να δείξουν.

Είστε φίλες πάνω από 30 χρόνια και από το 2017 είστε και συνεργάτες επαγγελματικά, καταφέρνοντας να ξεχωρίσετε σε έναν δύσκολο κλάδο. Γιατί κυριαρχεί ακόμα και σήμερα η αντίληψη πως οι γυναίκες βάζουν «τρικλοποδιά» η μία στην άλλη στον επαγγελματικό τομέα και πώς καταφέρνετε εσείς να ξεχωρίσετε την επαγγελματική με τη φιλική σας σχέση;

Έχοντας μεγαλώσει ουσιαστικά μαζί, έχουμε μοιραστεί σχεδόν κάθε κομβική στιγμή της ζωής μας, από τις πιο αυθόρμητες παιδικές αποφάσεις μέχρι τις πιο δύσκολες επαγγελματικές. Ίσως το μεγαλύτερο μας πλεονέκτημα είναι ότι ξεκινήσαμε σαν φίλες, και χτίσαμε πάνω σε αυτή τη βάση μια συνεργασία πολύ σταθερή.

Ένας από τους λόγους που θεωρούμε πως η εταιρεία μας κατάφερε να ξεχωρίσει στην παγκόσμια αγορά είναι γιατί ποτέ δεν λειτούργησε ατομικά η καθεμία. Από την αρχή δουλέψαμε σαν ομάδα, με κοινό όραμα και κοινές αξίες. Δεν υπήρξε ποτέ ανάγκη να «ξεχωρίσει» η μία από την άλλη, γιατί ξέραμε ότι μαζί μπορούμε να φτάσουμε πιο μακριά. Σκεφτόμαστε και λειτουργούμε συμπληρωματικά: εκεί που η μία έχει εμπειρία ή δημιουργικότητα, η άλλη έχει στρατηγική σκέψη ή οργάνωση. Και αυτός ο συνδυασμός είναι που κάνει τη συνεργασία μας τόσο ισχυρή και αποδοτική.

Δυστυχώς, η αντίληψη ότι οι γυναίκες βάζουν τρικλοποδιές η μία στην άλλη συνεχίζει να υπάρχει και μάλιστα, πολύ πιο έντονα απ’ ό,τι ισχύει στην πραγματικότητα. Είναι ενδιαφέρον (και κάπως άδικο) το ότι σε ανδροκρατούμενους χώρους ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ ανδρών θεωρείται φυσιολογικός, θεμιτός, ακόμα και απαραίτητος για την επιτυχία. Όταν όμως προκύπτει αντίστοιχη δυναμική μεταξύ γυναικών, τότε βαφτίζεται ζήλια ή τρικλοποδιά.

Ίσως αυτό να οφείλεται στο ότι μεγαλώσαμε με πρότυπα που μας έμαθαν να συγκρινόμαστε αντί να στηρίζουμε η μία την άλλη. Μάθαμε ότι υπάρχει περιορισμένος χώρος για γυναίκες στην κορυφή, άρα, αντί να κοιτάξουμε πώς να διευρύνουμε τον χώρο αυτόν, νιώσαμε πως έπρεπε να «κερδίσουμε» τη θέση εις βάρος μιας άλλης. Ευτυχώς, αυτό αλλάζει. Οι γυναίκες σήμερα διεκδικούν, συνεργάζονται, αλληλοστηρίζονται και μέσα από αυτήν τη συνειδητή επιλογή σύνδεσης, κάνουν τελικά τη διαφορά.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε ως γυναίκες σε έναν, ίσως κυρίως, ανδροκρατούμενο τεχνικό χώρο;

Όταν ιδρύσαμε την εταιρεία, ήμασταν ακόμα πολύ νέες και η συζήτηση γύρω από τον σεξισμό και τα στερεότυπα στον χώρο εργασίας δεν ήταν τόσο ανοιχτή όσο είναι σήμερα. Τότε, κάθε πρόκληση τη θεωρούσαμε φυσική συνέπεια του νεαρού της ηλικίας μας. Πιστεύαμε ότι απλώς έπρεπε να «μεγαλώσουμε» επαγγελματικά για να μη μας αμφισβητούν.

Τώρα, με την εμπειρία και την απόσταση του χρόνου, βλέπουμε τα πράγματα πιο καθαρά. Το ταλέντο και η τεχνική κατάρτιση θεωρούνται συχνά αυτονόητα όταν πρόκειται για άνδρες.

Στην περίπτωσή μας, όμως, πολλές φορές έπρεπε πρώτα να αποδείξουμε ότι "ανήκουμε" στον χώρο και να κερδίσουμε το δικαίωμα να μας εμπιστευτούν. Υπάρχουν ακόμη στιγμές που μια γυναίκα σε ηγετική ή τεχνική θέση προκαλεί (άθελά της) έκπληξη. Έχουμε ακούσει φράσεις του τύπου «Α, εσείς το φτιάξατε αυτό;». Άλλοτε με θαυμασμό, άλλοτε με έναν τόνο αμφιβολίας. Εμείς κάθε μορφή αμφιβολίας τη μετατρέψαμε σε κίνητρο.

Και η αλήθεια είναι πως, στην πορεία, αυτοί που ενίσχυσαν περισσότερο τη δυναμική μας ήταν οι ίδιοι οι πελάτες μας. Άνθρωποι που ανεξαρτήτως φύλου στάθηκαν δίπλα μας από την πρώτη συνεργασία, αναγνώρισαν την ποιότητα του αποτελέσματος, εκτίμησαν την αισθητική μας και παραμένουν μέχρι σήμερα συνοδοιπόροι.

Αυτό μας επιβεβαιώνει ότι, όταν η δουλειά μιλάει από μόνη της, τα στερεότυπα αρχίζουν να υποχωρούν. Και αυτή είναι μια μικρή νίκη όχι μόνο για εμάς, αλλά για κάθε γυναίκα που παλεύει να την ακούσουν σε έναν τεχνικό ή δημιουργικό χώρο.

Επιλέξατε η έδρα της εταιρείας σας να είναι στο San Francisco. Ήταν ένας λόγος γι’ αυτήν την επιλογή ότι η γυναικεία επιχειρηματικότητα είναι πιο ευνοούμενη εκεί απ’ ότι στην Ελλάδα; Υπάρχουν διαφορές;

Η επιλογή του San Francisco δεν έγινε με μοναδικό γνώμονα τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, αλλά σίγουρα παίρνει άλλες διαστάσεις όταν βρίσκεσαι σε ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει τη διαφορετικότητα, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία, ανεξαρτήτως φύλου.

Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια γίνονται βήματα προς την ενίσχυση της γυναικείας παρουσίας στον επιχειρηματικό κόσμο. Υπάρχει όμως ακόμα λιγότερη δικτύωση και λιγότερη ορατότητα των γυναικείων success stories.

Αντίθετα, στο San Francisco, ειδικά στον ευρύτερο χώρο της τεχνολογίας και του design, νιώθεις ότι υπάρχουν ήδη δομές που σε βοηθούν να αναπτυχθείς και να ακουστείς, όχι μόνο ως εταιρεία αλλά και ως γυναίκα δημιουργός. Η διαφορά δεν είναι ότι «δεν υπάρχουν δυσκολίες εκεί», αλλά ότι η υποστήριξη και η αποδοχή είναι περισσότερο ενσωματωμένες στην κουλτούρα.

Ποιο από τα έργα σας νιώθετε ότι «συνοψίζει» καλύτερα την ταυτότητα της High Q Renders και γιατί;

Έχουμε αρκετά έργα που τα θεωρούμε σταθμούς στην πορεία μας. Όχι απαραίτητα λόγω μεγέθους ή προβολής, αλλά γιατί μετά από εκείνα ακολουθούσε πάντα ένα μεγάλο άνοιγμα ή μια νέα πρόκληση.

Η συνεργασία μας, για παράδειγμα, με μέλη της Βασιλικής Οικογένειας της Σαουδικής Αραβίας είναι κάτι που δεν θα τολμούσαμε ούτε να φανταστούμε όταν ξεκινούσαμε. Κι όμως συνέβη και μας τίμησαν με την εμπιστοσύνη τους, επί σειρά ετών, σε δεκάδες έργα.

Ένα ακόμα καθοριστικό σημείο για την εξέλιξη της εταιρείας μας ήταν η συνεργασία με τον όμιλο Fontainebleau. Το να μας ανατεθεί ένα έργο τόσο μεγάλης κλίμακας μάς ώθησε να ξεπεράσουμε τα όριά μας τεχνικά και δημιουργικά. Το Fontainebleau Las Vegas είναι ένα πολυτελές θέρετρο και καζίνο, το οποίο άνοιξε τις πόρτες του τον Δεκέμβριο του 2023. Με 67 ορόφους και 3.644 δωμάτια αποτελεί το ψηλότερο κτήριο στην πολιτεία της Νεβάδα και ένα από τα πιο εντυπωσιακά σύγχρονα resorts στον κόσμο. Μέσα από αυτό, εδραιωθήκαμε στον απαιτητικό χώρο του hospitality και είχαμε την τιμή η High Q Renders να διακριθεί ως μία από τις 100 ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στο Σαν Φρανσίσκο για το 2024, φτάνοντας μάλιστα στη θέση 21.

Ήταν για εμάς μια στιγμή-ορόσημο. Κι ενώ κάθε project έχει ξεχωριστή σημασία, θεωρούμε ότι αυτό που συνοψίζει καλύτερα την ταυτότητά μας είναι η συνεργασία μας με το μεσιτικό γραφείο Serhant. Ίσως τους γνωρίζετε από τη δημοφιλή σειρά Owning Manhattan στο Netflix. Για εμάς, αυτή η συνεργασία δεν είναι μόνο τιμητική, είναι ουσιαστικά συμβολική. Γιατί το αντικείμενο που αγαπήσαμε από την αρχή ήταν το luxury real estate. Εκεί νιώθουμε ότι μπορούμε να αποδώσουμε με τον πιο πλήρη τρόπο την αισθητική, την τεχνική αρτιότητα και την αίσθηση που θέλουμε να μεταφέρουμε στον τελικό θεατή. Και κάπως έτσι, κάθε έργο μάς πήγε ένα βήμα πιο πέρα και κάθε συνεργασία μας έφερε λίγο πιο κοντά σε αυτό που είμαστε σήμερα.

Πώς πιστεύετε θα εξελιχθεί ο χώρος των 3D απεικονίσεων και τι ρόλο θέλετε να παίξετε εσείς σε αυτό το μέλλον;

Ο χώρος των 3D απεικονίσεων εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και ό,τι μέχρι πριν λίγα χρόνια θεωρούνταν καινοτόμο, σήμερα θεωρείται αυτονόητο. Η είσοδος της τεχνητής νοημοσύνης αλλάζει δραματικά όχι μόνο τον τρόπο που δουλεύουμε, αλλά και τις ίδιες τις απαιτήσεις της αγοράς. Το AI μπορεί πλέον να συνθέτει εικόνες, να προτείνει συνθέσεις, να αυτοματοποιεί χρονοβόρα στάδια της παραγωγής και αυτό δημιουργεί τόσο ευκαιρίες όσο και εύλογους προβληματισμούς.

Ο ρόλος που θέλουμε να έχουμε σε αυτό το μέλλον είναι ενεργός και συνειδητός. Δοκιμάζουμε, αξιολογούμε και ενσωματώνουμε νέες τεχνολογίες στη δουλειά μας, όταν αυτές μας βοηθούν να δουλεύουμε πιο έξυπνα χωρίς να χάνουμε την προσωπική υπογραφή κάθε εικόνας. Παράλληλα, μέσα από την εκπαιδευτική μας δράση και τη συμμετοχή μας σε διεθνή events, συμβάλλουμε σε έναν πιο ουσιαστικό διάλογο γύρω από το μέλλον της απεικόνισης ένα μέλλον όπου η τεχνολογία είναι σύμμαχος, όχι αντικαταστάτης της δημιουργικότητας.

Οι 3D τεχνολογίες είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Στην Ελλάδα πόσο ανεπτυγμένες είναι αυτές οι τεχνολογίες; Υπάρχει κάτι που λείπει από την αρχιτεκτονική στην Ελλάδα και θα θέλατε να είστε εσείς αυτές που θα φέρετε την καινοτομία;

Στην Ελλάδα υπάρχουν πλέον πολλά και πολύ αξιόλογα γραφεία που ασχολούνται επαγγελματικά με τον φωτορεαλισμό και ενσωματώνουν τις νέες τεχνολογίες σε υψηλό επίπεδο. Το ταλέντο και η τεχνική κατάρτιση υπάρχουν, και αυτό είναι κάτι που μάς χαροποιεί ιδιαίτερα γιατί δείχνει ότι ο χώρος εξελίσσεται και ωριμάζει.

Ίσως το πρόβλημα δεν είναι τόσο στην προσφορά, όσο στην αντίληψη γύρω από τον ρόλο του φωτορεαλισμού. Σε αρκετές περιπτώσεις, στην Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται ως μια "πολυτέλεια" ή ως ένα τελικό στάδιο για να εντυπωσιάσει τον πελάτη, αντί να αποτελεί οργανικό μέρος της αρχιτεκτονικής διαδικασίας, που μπορεί να βοηθήσει στον σχεδιασμό, στην επικοινωνία και στη λήψη αποφάσεων.

Αυτό ακριβώς θα θέλαμε να αλλάξει. Να δείξουμε, μέσα από τη δουλειά και την εκπαιδευτική μας δράση, ότι ο φωτορεαλισμός δεν είναι απλώς μια όμορφη εικόνα. Είναι ένα μέσο αφήγησης, σχεδιασμού και ενσυναίσθησης του χώρου και αξίζει να είναι παρών από την αρχή του έργου, και όχι μόνο στο τέλος.

Τα τελευταία χρόνια εργάζεστε από την Ελλάδα εξ αποστάσεως, ωστόσο η ομάδα που έχετε δημιουργήσει απαρτίζεται από αρχιτέκτονες και σχεδιαστές που βρίσκονται σε 3 ηπείρους και 10 χώρες. Από την αρχή στοχεύσατε σε αυτήν την πολυπολιτισμική προσέγγιση ή προέκυψε και τελικά πόσο εύκολη είναι η συνεργασία;

Από την αρχή είχαμε ξεκάθαρο στο μυαλό μας ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα μοντέλο εταιρείας που να μπορεί να εξυπηρετεί τους πελάτες μας 24 ώρες το 24ωρο. Ήταν μια στρατηγική απόφαση, σχεδιασμένη για να μας διαφοροποιήσει από τον ανταγωνισμό. Θέλαμε ο πελάτης μας να μπορεί να στείλει τις οδηγίες του όταν φεύγει από το γραφείο του και να ξυπνάει την επόμενη μέρα βρίσκοντας έτοιμη τη δουλειά στο inbox του.

Για να το πετύχουμε αυτό, γνωρίζαμε ότι θα έπρεπε να χτίσουμε μια πολυπολιτισμική, διεθνή ομάδα που να λειτουργεί σε διαφορετικά time zones. Μια ομάδα που θα μας επιτρέπει να δουλεύουμε αδιάκοπα, χωρίς κενά, καθυστερήσεις ή περιορισμούς. Και τελικά, αυτή η δομή δεν μας πρόσφερε μόνο ευελιξία, αλλά μας χάρισε και μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης, καθώς κάθε μέλος της ομάδας φέρνει μαζί του ένα διαφορετικό background, μια διαφορετική οπτική και μια διαφορετική προσέγγιση.

Εσύ Μαργαρίτα έχεις δύο γιους κι εσύ Κατερίνα έχεις τρεις κόρες. Ποιο είναι το μυστικό για την αρμονική συνύπαρξη μητρότητας και επιχειρηματικότητας;

Μυστικό δεν υπάρχει. Η μητρότητα και η επιχειρηματικότητα δεν είναι ποτέ σε τέλεια ισορροπία. Κάποιες μέρες κερδίζει η μία, κάποιες η άλλη. Και κάποιες μέρες… δεν κερδίζει καμία. Αυτό που μαθαίνουμε κάθε μέρα είναι να μην είμαστε τόσο αυστηρές με τον εαυτό μας. Να μη ζητάμε τελειότητα, γιατί δεν υπάρχει. Αρκεί να υπάρχει η πρόθεση να κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς, είτε είσαι μπροστά σε ένα deadline είτε μπροστά σε μια στοίβα από τουβλάκια. Και φυσικά, το γεγονός ότι έχουμε η μία την άλλη είναι τεράστια βοήθεια. Υπάρχει κατανόηση, αλληλοστήριξη και η αίσθηση ότι κάποια άλλη ξέρει ακριβώς πώς νοιώθεις. Ίσως αυτό να είναι το πιο κοντινό σε «μυστικό»: να μη χρειάζεται να τα κάνεις όλα μόνη σου και να ξέρεις ότι δεν είσαι η μόνη που προσπαθεί.

https://www.instagram.com/p/C_c40pxuKCQ/

Πόσο σύμμαχός σας είναι η τεχνητή νοημοσύνη; Φοβάστε ότι μπορεί κάποια στιγμή να αντικαταστήσει τα χρόνια της εμπειρίας και των γνώσεών σας μειώνοντας την ζήτηση των υπηρεσιών σας;

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο που ήδη χρησιμοποιούμε στη δουλειά μας. Μπορεί να αυτοματοποιήσει χρονοβόρες διαδικασίες, να βοηθήσει σε έρευνα ή ακόμα και στην παραγωγή εικόνας, αλλά σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά τη δημιουργική κρίση, την αισθητική ή τη στρατηγική σκέψη. Προσαρμοζόμαστε, εκπαιδευόμαστε και τη χρησιμοποιούμε έξυπνα — για να μας απελευθερώσει, όχι να μας περιορίσει.

Υπάρχει κάποιο έργο που θα θέλατε να είχατε αναλάβει εσείς (και δεν έγινε αλλά σας εντυπωσιάζει) ή κάποιο που έχετε όνειρο να αναλάβετε;

Αν υπάρχει ένα έργο που ίσως θεωρούμε «απωθημένο», είναι ένα eco-resort του Leonardo DiCaprio για το οποίο πριν κάποια χρόνια είχαμε ξεκινήσει συνομιλίες με την ομάδα του. Ήταν ένα project με έντονη οικολογική και αρχιτεκτονική ταυτότητα, που ταίριαζε πολύ στη φιλοσοφία μας — αλλά, δυστυχώς, η συνεργασία τότε δεν προχώρησε. Ακόμα, όμως, δεν το έχουμε βάλει κάτω! Το project παραμένει υπό εξέλιξη και ελπίζουμε ότι μέχρι την ολοκλήρωσή του, μπορεί να υπάρξει χώρος για να συμμετάσχουμε, έστω και σε ένα κομμάτι του. Δεν θα είναι η πρώτη φορά που είπαμε «παραλίγο να συμβεί» και τελικά έγινε πραγματικότητα γιατί απλά επιμείναμε και δεν τα παρατήσαμε.

Τι θα συμβουλεύατε μια γυναίκα που θέλει να ξεκινήσει τη δική της δημιουργική επιχείρηση;

Να ξεκινήσει. Όχι όταν θα είναι όλα έτοιμα. Όχι όταν θα νοιώσει έτοιμη. Απλά να ξεκινήσει τώρα. Γιατί πάντα θα υπάρχουν αμφιβολίες, αλλά η αλήθεια είναι πως δεν χρειάζεται να έχεις όλες τις απαντήσεις για να κάνεις το πρώτο βήμα. Να μιλά για τη δουλειά της, να τη δείχνει, να τη διεκδικεί και, πολύ πρακτικά: να ζητά βοήθεια. Να χτίσει ένα δίκτυο και να μη νιώθει ότι πρέπει να τα κάνει όλα μόνη της.