Το κλουβί με τις… τρέλες;

Το κλουβί με τις… τρέλες;

Πως ο πολύ θαυμασμός σου για ένα καλλιτέχνη μπορεί να αποβεί μοιραίος στην καριέρα σου.

Προχθές είδα επιτέλους το πολυαναμενόμενο γυναικείο Mugler collection από το Nicola Formichetti, γνωστό fashion editor για τις διεθνείς βίβλους της μόδας Dazed & Confuzed, Vogue Hommes Japan και V magazine. Ο Nicola Formichetti εγινε πασίγνωστος γιατί τα τελευταία δύο χρόνια επιμελείται αποκλειστικά και τις δημόσιες εμφανίσεις του φαινομένου που ακούει στο όνομα Lady Gaga. Ένας εξαιρετικά ταλαντούχος stylist πάρα μα πάρα πολύ απασχολημένος, με τρομερά projects και με καριέρα που σίγουρα πολλοί θα την ήθελαν.

Μέσα στο hype της πετυχημένης πορείας της καριέρας της Gaga κάποιοι έξυπνοι επιχειρηματίες σκέφτηκαν να του αναθέσουν και τον ιστορικό γαλλικό οίκο Thierry Mugler. Ένα δυνατό επαναλανσάρισμα με πολύ χρυσόσκονη θα ερχόταν ως bonus, καθώς Formichetti & Gaga είναι σαν yin & yang και έτσι οι αμέτρητες σελίδες σε blogs και περιοδικά είναι εγγυημένες, αφού ο ίδιος συνεργάζεται με τα πιο καταξιωμένα έντυπα και εταιρείες μόδας του κόσμου, ενώ η Gaga είναι οδοστρωτήρας που στο πέρασμα της τους κάνει όλους σκόνη και το μεταφράζει σε πωλήσεις και έσοδα εκατομμυρίων δολαρίων. Όμως εκεί ξεκιναέι και το πρόβλημα.

Προφανώς ο Nicola εντυπωσιασμένος και άκρως ερωτευμένος επαγγελματικά με την πελάτισσά του άρχισε να κατευθύνει την καριέρα του προς την μία και μοναδική οδό, που λέγεται «Gaga-Monster Enterprises». Το πρώτο απογοητευτικό και άκρως ερασιτεχνικό του ξεκίνημα, έγινε στην παρουσίαση της ανδρικής του συλλογής Mugler πριν περίπου ένα μήνα. Το μεγάλο ατού και πολυπαιγμένο διαφημιστικό του τρικ, ήταν η μουσική επιμέλεια και η παγκόσμια πρεμιέρα ενός ολοκαίνουργιου ρεμίξ της Gaga. Κάθε αρχή και δύσκολη, οπότε δεν βιάστηκα να τον κρίνω καθώς ήλπιζα ότι τα λάθη του ανδρικού θα τα απέφευγε για το γυναικείο. Δυστυχώς έζησα να δω και τα χειρότερα.

Ο Thierry Mugler, o Azzedine Alaia, o Claude Montana και ο Jean Paul Gaultier ήταν στα 80s η αγία τετράδα που πολλοί συνάδελφοί μου εμπνεύστηκαν για να ακολουθήσουν μία καριέρα στη μόδα και μεταξύ αυτών φυσικά και εγώ. Η τετράδα κατάφερνε να ξεπεράσει το λογικό και να κάνουν κολεξιόν και επιδείξεις στα όρια του ονειρικού, σχεδόν φανταστικού. Ήταν τέτοια η λαχτάρα τους για την αποθέωση του ανθρώπινου κάλλους, της εξεζητημένης νέας γυναικείας σιλουέτας και της τεχνικής αρτιότητας στα ρούχα τους, που έκαναν το Παρίσι να σείεται κάθε σαιζόν για περισσότερο από μία δεκαετία! Σε μια εποχή που o Nicolas Ghesquière του Balenciaga ήταν ακόμη αγέννητος και οι Ιαπωνέζοι σχεδιαστές έπαιρναν κεφάλι με τον μαύρο νεομινιμαλισμό τους.

Καταλήγοντας, λοιπόν, κατάλαβα την προσπάθεια για ένα ταξίδι στις παλιές και ένδοξες εποχές των αυθεντικών, αξέχαστων show του Mugler με το τωρινό σκηνικό της επίδειξης να θυμίζει το ιστορικό νεοϋορκέζικο club LimeLight -μία παλιά καθολική εκκλησία που μετατράπηκε σε κλαμπ όπου και παρέλασε το πιο cool ανατρεπτικό crowd που είχε δει ποτέ η βραδινή ζωή της πόλης την χρυσή δεκαετία του 80-, ένιωσα την ανάγκη της Gaga να κάνει μια αναφορά-φόρο τιμής στο video clip «Too Funky» του George Michael που είχε συν-σκηνοθετήσει με τον ίδιο τον σχεδιαστή Thierry Mugler, με πρωταγωνιστές και μοντέλα τα μεγαλύτερα και ισχυρότερα icons της εποχής, αλλά εχθές, με τον Gareth Pugh λίγες ώρες νωρίτερα την ίδια ημέρα να παρουσιάζει την δική του ομώνυμη συλλογή, η τραγική ειρωνεία και οι συγκρίσεις ήταν αναπόφευκτες.

Γιατί ο Gareth είναι ένας σύγχρονος Mugler με όραμα, πολύ καλής ποιότητας ρούχα και συγκεκριμένο concept και αισθητική με έμφαση στο φουτουρισμό αλλά όντος εμπνευσμένος από καλόγριες, καθολικισμό και ιστορικά σύμβολα. Όλα αυτά χωρίς σκηνικά και χωρίς Gaga.To μήνυμα ήταν ξεκάθαρο. Ο αντικαταστάτης του Mugler ήταν μόλις λίγα μέτρα μακριά. Από την άλλη, ο Formichetti έκανε μια αναμενόμενη παρωδία με ελάχιστα αναγνωρίσιμα μοντέλα επαγγελματίες, μίας τόσο απαιτητικής πασαρέλας, στρώνοντας ουσιαστικά «χαλί» για την αποθέωση της καλλιτέχνιδας, πλαισιωμένης από κομπάρσους και αυλικούς που πρέπει να την υπηρετούν για να μην τους ξεράσει.

Όταν όμως απευθύνεσαι στην πολύ σκληρή παγκόσμια αγορά της μόδας, θυμάσαι ότι το προϊόν σου πέρα από επιθυμητό πρέπει να είναι και επίκαιρο, γιατί ως stylist έχεις την δυνατότητα να ξέρεις τι προτείνει ο ανταγωνισμός αλλά και πόσο κοντά σου είναι. Αντιθέτως, μία επίδειξη για να χειροκροτήσουν τα club kids και οι fan της Gaga συνεπάγεται άγνοια πραγματικότητας και ουσιαστικής θέλησης να παραμείνεις σε μία θέση που θεωρητικά έχεις επαγγελματικά επιλέξει, για να αντικαταστήσεις ή και να ξαναεπιβάλεις, ένα μύθο της μόδας που ακόμη και στις ακρότητες του ήταν πάντα classy.

O ίδιος ο Nicola, στο τέλος του σόου δήλωσε χαρούμενος γιατί η πιστή του πελάτισσα Lady Gaga αγόρασε ολόκληρη την συλλογή σε όλα τα διαθέσιμα χρώματα. Δυστυχώς, όμως, προβλέπω να είναι και η μοναδική που φέτος θα φορέσει Mugler by Formicetti. Τα club kids θα αρκεστούν σε φτηνές χειροποίητες απομιμήσεις από χρωματιστό σελοφάν.