Μείωση γεννήσεων: Τελικά, το «γιατί» κρύβεται στην καθημερινότητά μας και είναι πολύ πιο απλό

Νίκη Παπανικολάου
Μείωση γεννήσεων: Τελικά, το «γιατί» κρύβεται στην καθημερινότητά μας και είναι πολύ πιο απλό

Τα καμπανάκια για το δημογραφικό χτυπούν εδώ και χρόνια, όμως η καθημερινότητα συνεχίζει να λειτουργεί ως το απόλυτο «φρένο».

Τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις γεννήσεις το 2025 έρχονται απλώς να επιβεβαιώσουν μια σκληρή πραγματικότητα των τελευταίων ετών: ο πληθυσμός της Ελλάδας γερνάει με γοργούς ρυθμούς. Και για ακόμα μια φορά, αναζωπυρώνεται η γνωστή συζήτηση γύρω από την «απροθυμία» των γυναικών να γίνουν μητέρες αλλά και η επιτακτική ανάγκη να βρεθούν λύσεις για την αύξηση του πληθυσμού. Είναι όμως τα πράγματα τόσο απλά; Πίσω από τους αριθμούς και τις στατιστικές κρύβεται μια πολύ πιο βαθιά αλήθεια για το πώς έχουν αλλάξει οι συνθήκες και οι επιλογές στη ζωή των σύγχρονων γυναικών.

Μείωση γεννήσεων το 2025

Ας δούμε πρώτα τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ: οι γεννήσεις στην Ελλάδα σημείωσαν ένα νέο αρνητικό ρεκόρ, καθώς έπεσαν στις 65.594 (33.620 αγόρια και 31.974 κορίτσια), παρουσιάζοντας πτώση κατά 4,2% το 2025 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αυτή η μείωση είναι σχεδόν καθολική σε ολόκληρη τη χώρα, αφού οι γεννήσεις υποχώρησαν στις 12 από τις 13 περιφέρειες της Ελλάδας, με μόνη φωτεινή εξαίρεση την Κρήτη που κατέγραψε μια μικρή άνοδο της τάξης του 2,5%. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο, όμως, κρύβεται στη μετατόπιση της ηλικίας των μητέρων, καθώς οι μόνες ηλικιακές ομάδες που παρουσιάζουν σταθερή αύξηση είναι οι γυναίκες άνω των 40 ετών.

elstat.jpg

πηγή: ΕΛΣΤΑΤ

Την ίδια στιγμή, η μεγαλύτερη «βουτιά» καταγράφεται στις παραδοσιακά πιο παραγωγικές ηλικίες, μεταξύ 25 και 34 ετών. Παράλληλα, τα στοιχεία καταρρίπτουν και το επιχείρημα ότι το πρόβλημα είναι πολιτισμικό, αφού η μείωση των γεννήσεων αγγίζει πλέον εξίσου και τις αλλοδαπές μητέρες που ζουν στη χώρα μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αναλογία γεννήσεων από Ελληνίδες προς αλλοδαπές μητέρες διαμορφώθηκε στο 8,9 προς 1, όταν το 2005 ήταν στο 5,1 προς 1.

elstat1.jpg

πηγή: ΕΛΣΤΑΤ

Αν ανοίξουμε την ψαλίδα και κοιτάξουμε πέρα από τις ετήσιες ανακοινώσεις, η βαθιά πληγή της κοινωνίας μας αποκαλύπτεται στη ριζική αλλαγή των τελευταίων δεκαετιών. Η μεγαλύτερη μείωση των γεννήσεων δεν συμβαίνει τυχαία, αλλά εντοπίζεται πλέον στις πιο παραγωγικές ηλικίες, στις γυναίκες από 25 έως 34 ετών. Αντίθετα, οι μόνες ηλικιακές ομάδες που παρουσιάζουν μια μικρή άνοδο είναι οι γυναίκες άνω των 40 ετών.

Αλήθεια ή υπερβολή η ανησυχία για την υπογεννητικότητα; Οι επιστήμονες καταρρίπτουν τους φόβους σου

Αυτή η μετατόπιση δείχνει ακριβώς τη ρίζα του προβλήματος, αλλά και τον τρόπο που έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες. Η σύγχρονη γυναίκα θέλει να εργαστεί, να κυνηγήσει τα όνειρά της, να εξελιχθεί και να νιώσει επαγγελματικά και οικονομικά ασφαλής πριν πάρει τη μεγάλη απόφαση. Η ελληνική πραγματικότητα, όμως, την αναγκάζει να μεταθέτει τη μητρότητα όλο και πιο αργά, συχνά αγγίζοντας τα βιολογικά της όρια, προκειμένου να εξασφαλίσει πρώτα αυτή τη στοιχειώδη σταθερότητα. Σε όλο αυτό έρχεται να προστεθεί και ο αστάθμητος παράγοντας των ανθρώπινων σχέσεων, οι οποίες στις μέρες μας κάθε άλλο παρά εύκολες ή δεδομένες είναι, κάνοντας την εύρεση του κατάλληλου συντρόφου για τη δημιουργία οικογένειας έναν ακόμα δύσκολο γρίφο.

Φυσικά, η χώρα μας δεν αποτελεί εξαίρεση αλλά κομμάτι μιας παγκόσμιας τάσης. Εδώ βέβαια γεννιέται μια εύλογη απορία: πώς μιλάμε για μείωση όταν ο πληθυσμός της Γης είναι ήδη τεράστιος; Η απάντηση κρύβεται σε μια μεγάλη αντίφαση. Ο πλανήτης αυτή τη στιγμή κινείται σε δύο εντελώς διαφορετικές ταχύτητες. Από τη μία πλευρά, σε πολλές αναπτυσσόμενες περιοχές (όπως σε πολλές χώρες της Αφρικής ή της Ασίας) ο πληθυσμός αυξάνεται ραγδαία. Από την άλλη πλευρά όμως, στις ανεπτυγμένες κοινωνίες - στις οποίες ανήκει και η Ελλάδα - συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

neogennito.jpg

unsplash.com/ Marcel Fagin

Οι αγωνιώδεις εκκλήσεις των πολιτικών και των τεχνοκρατών που ζητούν περισσότερες γεννήσεις για να «σωθεί» η οικονομία και το ασφαλιστικό σύστημα, πέφτουν μοιραία στο κενό. Και ο λόγος είναι απλός: οι σημερινοί άνθρωποι δεν κάνουν παιδιά από καθήκον προς το κράτος ή τους δείκτες της οικονομίας. Η μητρότητα έχει σταματήσει προ πολλού να λειτουργεί στον «αυτόματο πιλότο» της παράδοσης και των κοινωνικών «πρέπει». Έχει γίνει πλέον μια αυστηρά προσωπική, βαθιά συνειδητή επιλογή και οι γυναίκες θα την κάνουν μόνο όταν νιώσουν έτοιμες ότι μπορούν να ζήσουν με ασφάλεια και αξιοπρέπεια.

Η υπογεννητικότητα «τρώει» την Ελλάδα - Γιατί κάνουν πίσω οι νέοι

Ακόμα όμως κι αν υπάρχει η πρόθεση, φαίνεται ότι δεν αρκεί...

Οι διεθνείς έρευνες δείχνουν ότι ένας στους πέντε ανθρώπους σε αναπαραγωγική ηλικία κάνει τελικά λιγότερα παιδιά από όσα πραγματικά θα ήθελε, επειδή το περιβάλλον γύρω του μοιάζει εχθρικό. Η πρώτη και βασικότερη αιτία είναι η στεγαστική κρίση σε συνδυασμό με την ακρίβεια. Όταν ο βασικός μισθός μόλις που καλύπτει το ενοίκιο και τους λογαριασμούς ενός σπιτιού, η σκέψη και μόνο για ένα παιδί προκαλεί ίλιγγο. Η εργασιακή ανασφάλεια και το διαρκώς αυξανόμενο κόστος ζωής δημιουργούν ένα αίσθημα μόνιμης αστάθειας. Γ

Παράλληλα, ο τρόπος που είναι δομημένη η σύγχρονη κοινωνία δημιουργεί ένα ανυπέρβλητο ασυμβίβαστο. Το μεγαλύτερο βάρος της ανατροφής εξακολουθεί να πέφτει στις γυναίκες, οι οποίες καλούνται να είναι ταυτόχρονα άψογες επαγγελματίες και αποκλειστικοί φροντιστές, χωρίς καμία ουσιαστική βοήθεια. Όταν οι δημόσιοι βρεφονηπιακοί σταθμοί δεν επαρκούν, όταν η εργασία δεν προσφέρει καμία ευελιξία και όταν η εγκυμοσύνη μπορεί ακόμα και σήμερα να αποτελέσει αιτία περιθωριοποίησης στην αγορά εργασίας, η καριέρα και η μητρότητα συχνά μοιάζουν με δύο επιλογές εντελώς ασύμβατες μεταξύ τους. Η σύγχρονη γυναίκα καλείται να ισορροπήσει σε ένα τεντωμένο σχοινί, προσπαθώντας να τα προλάβει όλα χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη. Αν προσθέσουμε σε αυτό και το γενικότερο άγχος για το μέλλον, με την κλιματική κρίση και τις διεθνείς αναταράξεις, καταλαβαίνουμε γιατί η επιθυμία για ένα παιδί φρενάρει απότομα μπροστά στην ανασφάλεια του αύριο.

goneis-me-neogennito-diafonoun.jpg

pexels.com/ Danik Prihodko

'Οσο για τα επιδόματα, η ιστορία έχει αποδείξει ότι τα επιδόματα γέννησης δεν αλλάζουν τη γνώμη κανενός, αφού το μόνο που καταφέρνουν είναι να μεταθέτουν ελαφρώς τον χρόνο του τοκετού. Κανείς δεν παίρνει μια τόσο σοβαρή απόφαση ζωής με βάση μια εφήμερη οικονομική ενίσχυση, όταν ξέρει ότι έχει μπροστά του τουλάχιστον δύο δεκαετίες τεράστιων εξόδων. Για να λυθεί αυτός ο σύνθετος γρίφος, απαιτούνται ριζικές τομές: προσιτή στέγη για τα νέα ζευγάρια, δωρεάν και προσβάσιμη φροντίδα παιδιών με διευρυμένα ωράρια, και πραγματική, έμπρακτη προστασία της εργαζόμενης μητέρας.

8 νέες περιοχές στον αγώνα κατά της υπογεννητικότητας

Η μείωση των γεννήσεων είναι η λογική αντίδραση των ανθρώπων σε έναν κόσμο που έγινε πολύ ακριβός, πολύ πιεστικός και πολύ αγχώδης. Αντί λοιπόν η κοινωνία να κουνάει το δάχτυλο στις γυναίκες που επιλέγουν να μην γεννήσουν, είναι επιτέλους καιρός να αναρωτηθεί τι περιβάλλον τους προσφέρει και πώς θα τους δώσει την ασφάλεια που χρειάζονται για να φέρουν μια νέα ζωή στον κόσμο ( εφόσον το επιθυμούν).

DPG Network