Η Γαλλία βάζει φρένο στη fast fashion και μας κάνει όλους να σκεφτούμε την επόμενη online αγορά μας

Άρτεμις Σκούφου
Η Γαλλία βάζει φρένο στη fast fashion και μας κάνει όλους να σκεφτούμε την επόμενη online αγορά μας

Η Γαλλία θέλει να βάλει τέλος στην fast fashion με τη Γερουσία της χώρας να εγκρίνει νομοσχέδιο για τη ρύθμιση της βιομηχανίας της γρήγορης μόδας που έχει κατακλύσει τον τρόπο ζωής μας. 

Κόντρα στο ρεύμα της εποχής που θέλει να καταναλώνουμε όλο και περισσότερα ρούχα σε χαμηλές τιμές και συνεπώς σε όχι απαραίτητα καλή ποιότητα, η Γαλλία πήρε μια μεγάλη απόφαση που σχετίζεται με αυτό που ονομάζουμε fast fashion. Και είναι για καλό.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανοίγει το δρόμο για το «τέλος» του fast fashion

Η Γαλλία ζητά έμπρακτα τον περιορισμό της fast fashion

Η γαλλική Γερουσία ενέκρινε την Τρίτη νομοσχέδιο για τη ρύθμιση της βιομηχανίας γρήγορης μόδας με την επιβολή κυρώσεων στις εταιρείες και την απαγόρευση των διαφημίσεων.

Το νομοσχέδιο στοχεύει στον κινεζικής καταγωγής γίγαντα ηλεκτρονικού εμπορίου Shein, που έχει τη φήμη ότι πουλάει ρούχα χαμηλότερης ποιότητας σε πολύ χαμηλές τιμές.

Εύκολα στην παραγγελία και την αντικατάσταση, τα προϊόντα που προωθούν την fast fashion εισάγονται μαζικά στη Γαλλία, προκαλώντας ρύπανση και κορεσμό της αγοράς.

Το νομοσχέδιο, το οποίο είχε ήδη εγκριθεί από την Εθνοσυνέλευση τον Μάρτιο του 2024, εγκρίθηκε από τη Γερουσία το απόγευμα της Τρίτης με 337 ψήφους υπέρ και μόνο μία κατά - αυτή τη μία δεν την καταλαβαίνουμε αλλά δεν έχει και ουσία.

https://www.instagram.com/p/DKyzfzezBzo/

Τι ακολουθεί;

Η ψήφιση αυτή δεν είναι το τελευταίο βήμα στη νομοθετική διαδικασία: μια κοινή επιτροπή γερουσιαστών και βουλευτών αναμένεται να συνεδριάσει από τον Σεπτέμβριο για τη σύνταξη κοινής τελικής μορφής του νόμου.

Πριν την τελική έγκριση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει επίσης να ενημερωθεί, ώστε να διασφαλιστεί η συμβατότητα του νομοσχεδίου με το δίκαιο της ΕΕ.

Το νομοσχέδιο «αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στη μάχη ενάντια στον οικονομικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο της γρήγορης μόδας, και ένα ισχυρό μήνυμα προς τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές», δήλωσε η υπουργός Οικολογικής Μετάβασης Agnès Pannier-Runacher μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος της ψηφοφορίας.

Το νομοσχέδιο αποσκοπεί στη «μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της βιομηχανίας κλωστοϋφαντουργίας», δήλωσε η βουλευτής του κεντροδεξιού χώρου Anne-Cécile Violland, που το πρότεινε.

1749807427337-439706008-fast-fashion-(2).jpg

«Τριπλή απειλή»

Η Pannier-Runacher χαρακτήρισε τη γρήγορη μόδα ως «τριπλή απειλή» που ενισχύει την υπερκατανάλωση, προκαλεί οικολογικές ζημιές και απειλεί τις γαλλικές επιχειρήσεις ένδυσης.

Η δεξιοκρατούμενη Γερουσία τροποποίησε το νομοσχέδιο ώστε να στοχεύει κυρίως τις εταιρείες «υπερ-γρήγορης» μόδας, όπως οι ασιατικοί ιστότοποι Shein και Temu.

Οι τροποποιήσεις της Γερουσίας προβλέπουν την εξαίρεση γαλλικών και ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων που μπορεί να επηρεάζονταν, όπως οι Zara, H&M και Kiabi.

Οι μεγάλες αυτές εταιρείες μόδας, ωστόσο, θα υποχρεούνται να ενημερώνουν τους πελάτες τους για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των προϊόντων τους, σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο.

«Δεν έχω καμία πρόθεση να κάνω τις γαλλικές εταιρείες που συμβάλλουν στην οικονομική ζωτικότητα της χώρας μας να πληρώσουν ούτε ένα ευρώ», δήλωσε η εισηγήτρια του νομοσχεδίου Sylvie Valente-Le Hir, μέλος του δεξιού κόμματος The Republicans.

Το νομοσχέδιο προβλέπει αυστηρότερες κυρώσεις για τις εταιρείες τύπου fast fashion μέσω αξιολόγησης της «περιβαλλοντικής επικοινωνίας» τους. Αυτό το οικολογικό σκορ που θα συγκεντρώνουν θα εφαρμόζεται σε όλες τις εταιρείες γρήγορης μόδας, ανέφερε η Pannier-Runacher.

Όσες εταιρείες συγκεντρώνουν χαμηλά σκορ θα φορολογούνται από το κράτος έως και με πέντε ευρώ ανά προϊόν το 2025 και έως δέκα ευρώ το 2030. Ο φόρος αυτός δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% της αρχικής τιμής του προϊόντος.

Απαγόρευση διαφημίσεων

Το νομοσχέδιο της Γαλλίας προβλέπει επίσης κυρώσεις για influencers που προωθούν τέτοια προϊόντα και απαγόρευση των διαφημίσεων για τη γρήγορη μόδα.

Η ρύθμιση της βιομηχανίας γρήγορης μόδας μπορεί να επιτευχθεί μόνο με μια «συλλογική προσπάθεια» και όχι στοχοποιώντας «έναν μόνο δράστη», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Shein, Quentin Ruffat, στον ραδιοφωνικό σταθμό RTL τη Δευτέρα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο νόμος θα «επηρεάσει την αγοραστική δύναμη» των Γάλλων πολιτών.

Τη Δευτέρα, η Ένωση Κλωστοϋφαντουργίας της Γαλλίας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως «ένα πρώτο βήμα» και εξέφρασε την ελπίδα για «ταχεία υιοθέτηση... ακόμα και αν το κείμενο δεν ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες μας».

fast-fashion-(2).jpg

Η fast fashion πλήττει (και) τη Γαλλία

Η γρήγορη μόδα είναι μια αναπτυσσόμενη αγορά στη Γαλλία και μεταξύ 2010 και 2023 η αξία των διαφημιζόμενων προϊόντων του τομέα αυξήθηκε από 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ σε 3,2.

Περίπου 48 ενδύματα ανά άτομο κυκλοφορούν στην αγορά της Γαλλίας κάθε χρόνο, ενώ 35 ρούχα πετιούνται κάθε δευτερόλεπτο, σύμφωνα με την κρατική περιβαλλοντική υπηρεσία Ademe.

Η μόδα είναι ένας διαρκώς εξελισσόμενος τομέας που θέτει σε όλους μας πολλά ερωτήματα σχετικά με τη βιωσιμότητα και την ηθική.

Η κλωστοϋφαντουργία έχει πολλές αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον: εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, ρύπανση του αέρα, του νερού και του εδάφους, αποψίλωση των δασών και βλάβη της βιοποικιλότητας. Επιπλέον, οι συνθήκες εργασίας στα εργοστάσια σε ορισμένα μέρη του κόσμου εξακολουθούν να προκαλούν σοβαρή ανησυχία.

Το φαινόμενο της υπερταχείας μόδας επιδεινώνει τα προβλήματα αυτά. Το μοντέλο αυτό βασίζεται στην ταχεία και πολύ χαμηλού κόστους παραγωγή ρούχων, με συλλογές που ανανεώνονται συνεχώς και τεχνικές μάρκετινγκ που ωθούν τους ανθρώπους να αγοράζουν χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις πραγματικές τους ανάγκες, ενώ παράλληλα ασκεί σημαντική πίεση στους φυσικούς πόρους και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, από δύο συλλογές ανά έτος φτάσαμε σε αρκετές χιλιάδες νέα μοντέλα την ημέρα.

Μπορούμε, όμως, να συνεχίσουμε να ζούμε σ' έναν κόσμο που υποβαθμίζει τόσο το περιβάλλον και την υγεία μας όσο και τα δικαιώματά μας; Ας μάθουμε τι διακυβεύεται στη σημερινή μόδα και πώς μπορούμε να εργαστούμε για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, πριν κάνουμε την επόμενη online παραγγελία.