Πώς η ψυχολογία σου σχετίζεται άμεσα με τη διατροφή και την ευεξία σου

Πώς η ψυχολογία σου σχετίζεται άμεσα με τη διατροφή και την ευεξία σου

Τι να αποφεύγεις αν θέλεις να έχεις καθημερινά καλύτερη διάθεση αλλά και όλα όσα πρέπει να κάνεις. 

Η ψυχολογία μας επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, αλλά τα τελευταία χρόνια οι επιστήμονες έχουν στρέψει την προσοχή τους στον ρόλο που παίζει η διατροφή σε αυτήν. Με τον όρο διατροφή αναφερόμαστε σε όλα τα υγρά και στερεά που καταναλώνουμε, στα συμπληρώματα διατροφής, στο κάπνισμα και στις φαρμακευτικές ουσίες.

Ήρθε η ώρα, λοιπόν, να μιλήσουμε για τις τροφές που επηρεάζουν τον τρόπο που αισθανόμαστε και να πάρουμε ιδέες βελτίωσης της ψυχικής μας υγείας και της ευεξίας μας εν γένει, μέσω των κατάλληλων διατροφικών tips και συμπληρωμάτων διατροφής.

Τι να αποφεύγεις αν θέλεις να έχεις καθημερινά καλύτερη διάθεση

Έρευνες έχουν δείξει πως τα τρόφιμα που επιδεινώνουν το άγχος, είναι εκείνα που συνδέονται με την αύξηση του βάρους. Αυτές οι τροφές δεν μας προσφέρουν πολλές βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, ενώ επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία μας. Πρόκειται κυρίως για λιπαρά και επεξεργασμένα τρόφιμα, όπως τα παρακάτω.

  • Πρόχειρο φαγητό, όπως burger, σουβλάκια και κρέπες
  • Πατάτες τηγανιτές (συνήθως προκατασκευασμένες)
  • Λευκό ψωμί, μπισκότα και σφολιάτες από τον φούρνο της γειτονιάς
  • Σοκολάτες, μπάρες δημητριακών με ζάχαρη και τυποποιημένα παγωτά

Καλό είναι, λοιπόν, να προσπαθήσεις να περιορίσεις τις παραπάνω τροφές από τη διατροφή σου, ενώ αν δεν ακολουθείς έναν υγιεινό τρόπο διατροφής και ψάχνεις έναν διατροφικό «σύμμαχο» για καλύτερη διαχείριση του στρες, μπορείς να στραφείς στη ροντιόλα. To συμπλήρωμα διατροφής Rhodiola 250mg Extract της Quest αποτελεί ιδανική επιλογή, διότι περιέχει εκχύλισμα από τη ρίζα του φυτού ροντιόλα (Rhodiola rosea), το οποίο χρησιμοποιείται παραδοσιακά για τις ιδιότητές του να ρυθμίζει το στρες του οργανισμού.

Τα ωφέλιμα συστατικά που αξίζουν μία θέση στο μενού σου

Από την άλλη πλευρά, βέβαια, υπάρχουν και πολλές διατροφικές επιλογές που βοηθούν στην καλή λειτουργία των ορμονών μας, με αποτέλεσμα την καταπολέμηση του άγχους. Ποιες είναι αυτές οι τροφές;

  • Τα φρέσκα φρούτα ή τα αποξηραμένα χωρίς ζάχαρη
  • Το αβοκάντο που είναι πλούσιο σε καλά λιπαρά οξέα
  • Οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, το ψωμί ολικής άλεσης και η βρώμη
  • Η γαλοπούλα, τα ψάρια, το γιαούρτι χαμηλών λιπαρών και το κεφίρ

Για παράδειγμα, τροφές που περιέχουν υψηλή ποσότητα πρωτεΐνης, είτε ζωικής, είτε φυτικής προέλευσης (30γρ. ανά γεύμα), βοηθούν στην ανάπτυξη δύο βασικών νευροδιαβιβαστών, της σεροτονίνης που είναι υπεύθυνη για την ηρεμία και την ευχαρίστηση, αλλά και της ντοπαμίνης που είναι υπεύθυνη για την συγκέντρωση και την εγρήγορση.

Επίσης, έρευνες έχουν δείξει πως η κατανάλωση 7 με 8 μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα, μπορεί να μειώσει κατά 50% τον κίνδυνο κατάθλιψης ή άγχους. Επιπλέον, αν αυξήσουμε την ημερήσια πρόσληψη φρούτων και λαχανικών από τις 0 στις 8 μερίδες, είναι 3,2% λιγότερο πιθανό να εμφανίσουμε κατάθλιψη ή άγχος τα επόμενα δύο χρόνια της ζωής μας.

Αν ακολουθείς, πάντως, έναν υγιεινό τρόπο διατροφής και θέλεις καλύτερη απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών, ώστε να επιτύχεις την καλύτερη διαχείριση του άγχους, το CalmBiotix της Questείναι το συμπλήρωμα που αναζητάς. Πρόκειται για ένα συμπλήρωμα διατροφής που έχει σχεδιαστεί ειδικά για όσους είναι πιεσμένοι, ανήσυχοι, νιώθουν ένταση ή ταραχή λόγω αυξημένου άγχους ή στρες και αναζητούν μια φυσική υποστήριξη για τη διαχείρισή του.

Από την άλλη πλευρά, έρευνες έχουν δείξει ότι συντηρητικά, όπως τα νιτρικά που υπάρχουν στα αλλαντικά όταν καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες, συμβάλλουν στη μανία, μια διαταραχή της διάθεσης που χαρακτηρίζεται από υπερκινητικότητα, υπερβολική ευφορία και αϋπνία.Την ίδια ώρα όμως, η «υιοθέτηση» μιας υγιεινής διατροφής με βάση τα λαχανικά, συνδέεται με καλύτερη γνωστική λειτουργία, καθώς και με περίπου 30% έως 35% χαμηλότερο κίνδυνο γνωστικής εξασθένησης (άνοια) κατά τη διάρκεια της γήρανσης.

Ο ρόλος της άσκησης και του διαλογισμού στην καθημερινότητά σου

Διερευνώντας ολιστικά το θέμα των ψυχολογικών μεταπτώσεων, μπορούμε να προτείνουμε μαζί με τη σωστή διατροφή, την άσκηση και τον διαλογισμό. Η άσκηση βοηθάει στην καταπολέμηση της υπερέντασης και του στρες -και μπορεί με αυτόν τον τρόπο να ικανοποιηθούν τα κίνητρα όσων δηλώνουν ότι καταναλώνουν fast food ή καπνίζουν για να ηρεμήσουν. Επίσης, η σωματική άσκηση προκαλεί έκκριση ουσιών που προκαλούν αίσθηση ευεξίας και θα μπορούσε σε κάποιο βαθμό να ικανοποιήσει τα κίνητρα όσων δηλώνουν ότι καταναλώνουν παχυντικές τροφές, επειδή αισθάνονται όμορφα.

Ακόμη, όσοι ασκούνται έχουν λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης, επομένως η άσκηση μπορεί να μας βοηθήσει να βελτιώσουμε την ψυχική μας υγεία. Τέλος, η άσκηση είναι το φυσικό αντικαταθλιπτικό για άτομα που υποφέρουν από θλίψη, άγχος, μελαγχολία, καθώς και για περιπτώσεις αγχώδους διαταραχής. Η γυμναστική γενικότερα συμβάλλει κατευναστικά στην περίπτωση άγχους ή έντονου θυμού, βοηθώντας το μυαλό να ξεχαστεί και χαλαρώνοντας τους μύες.

Η συμβουλή μου: Αν θέλεις να βελτιώσεις την ψυχολογία σου μέσα από τη διατροφή σου, αξίζει να στραφείς στη βιταμίνη D. Διότι η βιταμίνη D βοηθά τον οργανισμό να διαχειρίζεται το άγχος και η έλλειψή της μπορεί να οδηγήσει σε κρίσεις άγχους ή διαταραχές διάθεσης. Μάλιστα, αν σκοπεύεις να αρχίσεις να ασκείσαι περισσότερο ή γενικά αν έχεις έναν έντονο τρόπο ζωής και καταπονείς τα οστά σου, τότε το Vitamin D3 2500 της Quest είναι ένα συμπλήρωμα διατροφής που αξίζει την προσοχή σου. Διότι περιέχει 2500i.u. (62,5μg) βιταμίνη D στη δραστική μορφή της D3. Και η βιταμίνη D, πέρα από τη διαχείριση τους άγχους, συμβάλλει επίσης στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και των μυών, στη φυσιολογική απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου, στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων ασβεστίου στο αίμα και στη διατήρηση της καλής κατάστασης των οστών και των δοντιών.

Σε ό,τι αφορά στον διαλογισμό και στο στρες, έρευνες έχουν δείξει πως κατά τη διάρκεια αυτής της πρακτικής, το μυαλό πρέπει να εστιάζει συνεχώς στην αναπνοή, κάτι που σε εμποδίζει από την «περιπλάνηση» σε αρνητικές σκέψεις. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υιοθετείς ένα νέο, θετικό μοτίβο συμπεριφοράς απαλλαγμένο από το άγχος, το οποίο επηρεάζει θετικά την ψυχική και σωματική σου υγεία.

«Σύμμαχός» σου σε αυτήν την προσπάθεια μπορεί να είναι και πάλι η διατροφή σου και συγκεκριμένα, κάποιο εξειδικευμένο συμπλήρωμα διατροφής, όπως το B Complex timed release της Quest, μία υψηλής περιεκτικότητας σύνθεση βιταμινών Β, που είναι ιδανική για όσους προσπαθούν να διατηρούν την καλή λειτουργία του νευρικού τους συστήματος.

Ας προσέχουμε τις τροφές που καταναλώνουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας, ας κάνουμε σωματική άσκηση και διαλογισμό, ας αγαπήσουμε τον εαυτό μας και ας του προσφέρουμε μόνο θρεπτικά συστατικά και εγκεκριμένα συμπληρώματα διατροφής, κατάλληλα για καλύτερη ψυχολογία, ευεξία, μείωση του στρες και τελικά, για μία καλύτερη ποιότητα ζωής.

Νίνα Καραμολέγκου, Licensed Counselling Psychologist, MSc, Cognitive Behavioural Psychotherapist, MPH

Instagram: nina_karamolegou

Email: ninaka7@yahoo.com

DPG Network