«Αποτοξίνωση» του χώρου εργασίας και ποιες αλλαγές προτείνουν οι ειδικοί

«Αποτοξίνωση» του χώρου εργασίας και ποιες αλλαγές προτείνουν οι ειδικοί
Pexels

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι είναι δυσαρεστημένοι με τη δουλειά τους.

Οι στρεσογόνες συνθήκες στον χώρο εργασίας μπορεί να έχουν τόσο μεγάλη επίδραση στην ευημερία μας, ισχυρίζεται ο Jeffrey Pfeffer, Ph.D., καθηγητής Οργανωσιακής Συμπεριφοράς στο Graduate School of Businessτου Stanford (όπου διδάσκει από το 1979) σε μια μελέτη που συνέγραψε για το θέμα.

Παρακάτω, εξηγεί τους λόγους που είναι κατά του σημερινού τυπικού περιβάλλοντος εργασίας του γραφείου και υπέρ της μεγαλύτερης προσοχής στην ανθρώπινη βιωσιμότητα στην εργασία. Πέρα από αυτό, προτείνει αλλαγές που μπορούν να κάνουν οι εργοδότες και οι εταιρείες για να κρατήσουν τους υπαλλήλους τους πιο αφοσιωμένους, ικανοποιημένους και πιο υγιείς.

Ερωτήσεις και απαντήσεις με τον Jeffrey Pfeffer, Ph.D. όπως τις διαβάσαμε στο Goop.com.

Όταν όλα αφορούν αυτούς: Τι θα πρέπει να σκεφτείς σοβαρά αν έχεις σχέση με νάρκισσο

Υποστηρίζετε ότι οι εταιρείες δίνουν όλο και μεγαλύτερη έμφαση στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα, αλλά αγνοούν σε μεγάλο βαθμό την κοινωνική βιωσιμότητα. Γιατί αυτό είναι σημαντικό;

Πολλές εταιρείες -συνήθως οι μεγάλες- δημοσιεύουν αυτό που θα αποκαλούσα έκθεση βιωσιμότητας, όπου περιγράφονται λεπτομερώς οι επιπτώσεις της λειτουργίας τους στο περιβάλλον(όπως αντισταθμίσεις άνθρακα και δραστηριότητες ανακύκλωσης). Η Walmart, για παράδειγμα, αναφέρει πόση ανανεώσιμη ενέργεια χρησιμοποιεί και τι έχει κάνει για να μειώσει τις επιπτώσεις της στο φυσικό περιβάλλον. Αλλά δεν νομίζω ότι κανένας οργανισμός στον κόσμο εκδίδει μια έκθεση που αξιολογεί την υγεία και την ευημερία των εργαζομένων του ή τι κάνει για να κάνει τους υπαλλήλους του πιο υγιείς και να ζουν περισσότερο και καλύτερα.

Γιατί οι εταιρείες δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στο φυσικό περιβάλλον από ό, τι στο ανθρώπινο;

Εν μέρει οφείλεται στην κοινωνική πίεση να ενδιαφέρονται για το φυσικό περιβάλλον. Αυτή η τάση - οι εταιρείες να δίνουν έμφαση στη σημασία του φυσικού περιβάλλοντος έναντι του ανθρώπινου περιβάλλοντος - φαίνεται να συνεχίζεται. Έχει αυξηθεί ο αριθμός των εταιρειών που προσφέρουν προγράμματα υγείας και ευεξίας (στο πλαίσιο μιας προσπάθειας μείωσης του κόστους ασφάλισης υγείας). Αλλά τα προγράμματα υγείας και ευεξίας δεν είναι σωστά εστιασμένα - επειδή αφορούν την ατομική συμπεριφορά και όχι το εργασιακό περιβάλλον που συμβάλλει στην εκδήλωση αυτής της ατομικής συμπεριφοράς εξ αρχής.

Μια ενότητα στο τελευταίο σας βιβλίο λέει: «Οι περισσότεροι χώροι εργασίας είναι φρικτοί». Ποια έχετε διαπιστώσει ότι είναι τα πιο συνηθισμένα τοξικά στοιχεία στους χώρους εργασίας και πόσο διαδεδομένα είναι αυτά τα ζητήματα;

Οι τοξικοί χώροι εργασίας είναι εξαιρετικά διαδεδομένοι. Αν κοιτάξετε τα στοιχεία ερευνών από μεγάλες εταιρείες συμβούλων ανθρώπινου δυναμικού ή από την Gallup, θα δείτε σχετικά χαμηλά επίπεδα δέσμευσης των εργαζομένων, μεγάλη δυσαρέσκεια από την εργασία και πολλούς ανθρώπους που είναι δυσαρεστημένοι με τη δουλειά τους. Υπάρχει επίσης μεγάλος κύκλος αλλαγής εργασιών, ιδίως μεταξύ των millennials. Οι παλαιότερες γενιές, νομίζω, είναι πιο πρόθυμες να ανεχτούν κακούς χώρους εργασίας, ενώ οι millennials, αν μπορούν να βρουν αρκετά χρήματα, θα εγκαταλείψουν εύκολα την εργασία τους, τουλάχιστον προσωρινά, επειδή δεν αντέχουν αυτό που κάνουν και το μέρος όπου το κάνουν.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι άνθρωποι είναι δυσαρεστημένοι με τη δουλειά τους. Ο εκφοβισμός και η κακοποίηση στον χώρο εργασίας είναι πολύ συνηθισμένα φαινόμενα. Οι διευθυντές και οι εργαζόμενοι βρίσκονται συχνά υπό τεράστια ανταγωνιστική και χρονική πίεση, γεγονός που συμβάλλει στη δυστυχία στον εργασιακό χώρο. Τα καταχρηστικά αφεντικά είναι εξαιρετικά επιβλαβή και ψυχολογικά επιζήμια, ιδίως όταν «επιτίθενται» στην αίσθηση αυτοεκτίμησης και αυτοεκτίμησης των εργαζομένων. Η έλλειψη κοινωνικής υποστήριξης στο χώρο εργασίας αποτελεί επίσης πρόβλημα.

Πότε ο θυμός γίνεται τοξικός και πώς η χρήση της δύναμής του μπορεί να μας κάνει καλό;

Η οικονομική ανασφάλεια είναι ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα. Οι εταιρείες απολύουν εργαζόμενους τη στιγμή που θεωρούν ότι δεν είναι πλέον οικονομικά απαραίτητοι. Πολλοί άνθρωποι σήμερα εργάζονται σε θέσεις εργασίας όπου κανείς στην εταιρεία δεν γνωρίζει πόσο καιρό ακόμη θα είναι χρήσιμοι. Για τους ανθρώπους σε κλάδους όπως το λιανικό εμπόριο, τα εισοδήματα αυξομειώνονται πολύ περισσότερο από ό, τι τα έξοδα. Ακόμη, πολλοί άνθρωποι εργάζονται σε θέσεις εργασίας με ασταθές ωράριο εργασίας.

Υπάρχουν εκτεταμένες έρευνες που δείχνουν ότι το να μην έχουν οι εργαζόμενοι τον έλεγχο του χώρου εργασίας και του ρυθμού εργασίας τους, είναι εξαιρετικά αγχωτικό. Η παρακολούθηση μέσω υπολογιστή έχει κάνει την έλλειψη ελέγχου της εργασίας χειρότερη, και ένα μεγαλύτερο ζήτημα.

Τι επίδραση έχουν αυτοί οι παράγοντες στην ευημερία μας;

Οι τοξικές συνθήκες στο χώρο εργασίας δημιουργούν επιβλαβές άγχος, το οποίο, όπως έχουν δείξει έρευνες, έχει άμεσο αντίκτυπο στην υγεία μας, καθώς και έμμεσο αντίκτυπο, καθώς οδηγεί σε ανθυγιεινές συμπεριφορές, όπως η υπερκατανάλωση τροφής, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ ή η χρήση ναρκωτικών.

Οι πολλές ώρες εργασίας, οι εσωτερική «πάλη» μεταξύ εργασίας και οικογένειας, η απουσία κοινωνικής υποστήριξης και η οικονομική ανασφάλεια, είναι κατά μέσο όρο τόσο τοξικές όσο και το παθητικό κάπνισμα για τους ανθρώπους, όπως μετράται με βάση τέσσερα αποτελέσματα: Την αυτοαναφερόμενη σωματική υγεία, την αυτοαναφερόμενη ψυχική υγεία, τη διάγνωση από ιατρό ασθένεια και τη θνησιμότητα.

Πώς οι εταιρείες/οι ηγέτες δημιουργούν πιο αφοσιωμένους και ικανοποιημένους υπαλλήλους και μια καλύτερη συνολική κουλτούρα στο χώρο εργασίας;

Πρώτον, επιλέγοντας προσεκτικά τους υπαλλήλους με βάση τη φιλοσοφία και την κουλτούρα του οργανισμού ή της εταιρείας τους. Ακόμη, πρέπει να τους παρέχουν εκπαίδευση και εξέλιξη, καθώς και να τους επιτρέπουν να παίρνουν αποφάσεις. Με άλλα λόγια να τους αντιμετωπίζουν σαν ενήλικες, κάτι που πολλοί χώροι εργασίας δεν κάνουν. Σίγουρα να λαμβάνουν οικονομικό bonus όταν είναι πολύ αποδοτικοί στην εργασία τους, αλλά και να αφήνουν χρόνο για διαλλείματα προκειμένου να μπορούν να αλληλεπιδρούν με τους συναδέλφους τους στην εργασία, επειδή γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι είναι κοινωνικά ζώα και τους αρέσει η κοινωνικοποίηση.

Πώς να κάνεις ουσιαστικές συζητήσεις χωρίς να έχεις τον φόβο να «γεμίσεις» τα αμήχανα κενά

Οι εταιρείες θα πρέπει να γίνουν πιο τεκμηριωμένες όταν πρόκειται να λάβουν αποφάσεις που επηρεάζουν την κουλτούρα του οργανισμού και την ευημερία των εργαζομένων. Τα τμήματα ανθρώπινου δυναμικού θα πρέπει να γίνουν περισσότερο προσανατολισμένα στα δεδομένα. Οι εταιρείες συλλέγουν δεδομένα, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι τα χρησιμοποιούν πάντα για τη λήψη αποφάσεων. Πολλές αποφάσεις στους οργανισμούς βασίζονται στο καπρίτσιο του διευθύνοντος συμβούλου ή στο τι κάνει κάθε άλλη εταιρεία, στις τάσεις και τις μόδες - αντί να προσπαθούν να καταλάβουν τι ακριβώς λειτουργεί καλύτερα, και πώς, και γιατί. Θα ήταν ωραίο να ξεφύγουμε από αυτή τη λήψη αποφάσεων με βάση τις ιδιοτροπίες και να γίνουμε πιο τεκμηριωμένοι.

Ποια είναι μερικά βιβλία που πρέπει να διαβάσουν οι ηγέτες αν θέλουν να δημιουργήσουν καλύτερους χώρους εργασίας;

Ο συνάδελφός μου, Bob Sutton, έγραψε ένα ενδιαφέρον βιβλίο με τίτλο «The No Asshole Rule: Building a Civilized Workplace and Surviving One That Isn't». Αν οι εταιρείες έβαζαν τους ηγέτες τους να το διαβάσουν, θα ήταν καλύτερα. Η Gallup έχει κάνει επίσης πολλές έρευνες και το βιβλίο της, «First, Break Allthe Rules: What the World's Greatest Managers Do Differently, είναι επίσης ένα καλό ανάγνωσμα.

IMG_9441.jpeg