Η ψυχολογία του ονείρου του influencer: Από το μηδέν στη δόξα

Η ψυχολογία του ονείρου του influencer: Από το μηδέν στη δόξα

Πώς η ψηφιακή εποχή γέννησε μια νέα αφήγηση επιτυχίας και γιατί οι νέοι στρέφονται μαζικά στην κουλτούρα των social media.

Οι διαδρομές προς την επιτυχία αλλάζουν. Εκεί που άλλοτε υπήρχε το κλασικό σενάριο σπουδών, επαγγελματικής ανέλιξης και κοινωνικής καταξίωσης, σήμερα εμφανίζεται μια νέα αφήγηση: το όνειρο του influencer. Ένα όνειρο που δεν περιορίζεται πια σε χώρες ή ηπείρους, αλλά απλώνεται οριζόντια σε όλο τον κόσμο κι εμείς στην Ελλάδα δεν αποτελούμε εξαίρεση.

Από το Vine και το YouTube στα εκατομμύρια followers

Πάρτε για παράδειγμα τους αδελφούς Paul. Ξεκίνησαν από βίντεο στο Vine, μια πλατφόρμα που δεν υπάρχει πια, πέρασαν στο YouTube, κέρδισαν τηλεοπτικά συμβόλαια, έστησαν δική τους ομάδα ψυχαγωγίας και κατέληξαν με εκατομμύρια ευρώ από ριψοκίνδυνα challenges, μουσικά βίντεο και αγώνες πυγμαχίας pay-per-view.

Η διαδρομή τους δείχνει κάτι σημαντικό: το ψηφιακό περιβάλλον επιτρέπει σε ανθρώπους με φαντασία, επιμονή και σωστή στρατηγική να χτίσουν μια ολόκληρη καριέρα χωρίς τα παραδοσιακά «κλειδιά» της επιτυχίας.

Η γοητεία της ψηφιακής ανόδου

Όμως το φαινόμενο δεν αφορά μόνο όσους έχουν εκατομμύρια followers. Από food bloggers και TikTokers μέχρι gamers και ειδικούς ευεξίας, όλο και περισσότεροι νέοι βλέπουν στο influencer marketing μια ευκαιρία να μετατρέψουν την προσωπική τους φωνή σε επαγγελματική πορεία.

Τι κάνει αυτό το όνειρο τόσο ελκυστικό; Πρώτον, η προσβασιμότητα: δεν χρειάζεται να ανήκεις σε κάποιον κλειστό κύκλο ή να έχεις οικονομικό υπόβαθρο. Δεύτερον, η αμεσότητα: η αναγνώριση έρχεται κατευθείαν από το κοινό, όχι μέσα από θεσμούς ή «φίλτρα» εγκρίσεων.

Η ψυχολογία πίσω από την επιθυμία

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, πάνω από τους μισούς νέους δηλώνουν πως θα ήθελαν να γίνουν influencers. Αυτό το ποσοστό ξεπερνά πλέον παραδοσιακά επαγγέλματα όπως γιατροί, αθλητές ή ηθοποιοί.

Κι αν αρχικά ακούγεται επιφανειακό, η αλήθεια είναι πιο σύνθετη: το όνειρο του influencer δεν αφορά μόνο τη φήμη, αλλά τη δυνατότητα οικονομικής ανεξαρτησίας, αυτοέκφρασης και κοινωνικής επιρροής -τρία στοιχεία που συνδέονταν πάντα με την ιδέα της επιτυχίας.

Η ελληνική διάσταση

Στην Ελλάδα, η δυναμική αυτή έχει ήδη αλλάξει την αγορά. Το influencer marketing δεν είναι πια «παράπλευρη δραστηριότητα», αλλά μια βιομηχανία που επηρεάζει τη διαφήμιση, τα media, ακόμα και την πολιτική επικοινωνία.

Παράλληλα, η οικονομική αβεβαιότητα και η ανεργία των νέων κάνουν την προοπτική μιας «ψηφιακής καριέρας» να φαντάζει δελεαστική. Για πολλούς, η δημιουργία περιεχομένου προσφέρει την ελπίδα για αυτονομία εκεί όπου οι παραδοσιακές διαδρομές μοιάζουν κλειστές ή στάσιμες.

Το όνειρο που επιμένει

Κάθε εποχή έχει τα δικά της σύμβολα. Κάποτε ήταν οι επιχειρηματίες και οι βιομήχανοι. Αργότερα οι καλλιτέχνες, οι αθλητές, οι σταρ του κινηματογράφου. Σήμερα, οι influencers ενσαρκώνουν την πίστη ότι μπορείς να ξεκινήσεις από το μηδέν και να φτάσεις κάπου μόνο με το ταλέντο, την επιμονή και την ικανότητά σου να επικοινωνείς.

Και είτε συμφωνεί κανείς είτε όχι, το όνειρο αυτό -όπως κάθε συλλογικό αφήγημα επιτυχίας- έχει δύναμη. Γιατί δεν βασίζεται μόνο στην πραγματικότητα, αλλά κυρίως στην ελπίδα ότι «μπορεί να είμαι κι εγώ η εξαίρεση».

img7462.jpg