Κάθισε στο πάτωμα για να βοηθήσεις το σώμα σου να βρίσκεται πάντα σε ισορροπία

Νατάσσα Σιδηροκαστρίτου
Κάθισε στο πάτωμα για να βοηθήσεις το σώμα σου να βρίσκεται πάντα σε ισορροπία

Η μετακίνηση από μια καθιστή θέση στο πάτωμα σε μια όρθια θέση, πολλές φορές την ημέρα, ενισχύει τους μυς που προάγουν την ισορροπία, κάτι που κατ' επέκτασιν μπορεί να βοηθήσει στη συνολική μυοσκελετική μας φυσική κατάσταση και κινητικότητα.

Το να κάθεσαι στο πάτωμα μπορεί να φαίνεται άβολο, ειδικά όταν έχεις να συγκρίνεις την πολυτέλεια μιας καρέκλας, αλλά αυτή η απλή πρακτική είναι εξαιρετική για τη μακροζωία σου, σύμφωνα με μια μελέτη.

Ο ιδρυτής του Blue Zones, Dan Buettner, λέει ότι οι άνθρωποι που ζουν στην Οκινάουα της Ιαπωνίας, χρησιμοποιούν στο ελάχιστο τα έπιπλα του σπιτιού τους καθώς κάθονται συνεχώς στο πάτωμα. Όπως λέει, τα οφέλη για την υγεία είναι εμφανή. «Οι μακροβιότερες γυναίκες στην ιστορία του κόσμου έζησαν στην Οκινάουα και γνωρίζω από προσωπική εμπειρία ότι κάθονταν στο πάτωμα», λέει. «Πέρασα δύο μέρες με μια γυναίκα 103 ετών και την είδα να σηκώνεται και να κάθεται στο πάτωμα 30 ή 40 φορές, δηλαδή 30 ή 40 καθίσματα καθημερινά».

5 τρόποι για να... κρατήσεις ισορροπία

Πολλοί ερευνητές δεν θα εκπλαγούν αν μάθουν ότι μια γυναίκα που μπορεί να κάθεται επανειλημμένα στο πάτωμα έχει ζήσει (τουλάχιστον) 102 ετών, καθώς ισχυρίζονται ότι η ικανότητά σου να σηκώνεσαι όρθιος από καθιστή θέση, η στάση σταυροπόδι χωρίς να χρησιμοποιείς κανένα από τα άκρα σου αποτελεί έναν καλό δείκτη για τη μακροζωίας σου. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο European Journal of Preventive Cardiology υποδηλώνει ότι όσοι ήταν λιγότερο ικανοί να ολοκληρώσουν αυτή την κίνηση είχαν 5-6 φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν από εκείνους που μπορούσαν να το κάνουν με ευκολία. «Είναι ευρέως γνωστό ότι η αερόβια φυσική κατάσταση σχετίζεται στενά με την επιβίωση, αλλά η μελέτη μάς δείχνει επίσης ότι η διατήρηση υψηλών επιπέδων ευελιξίας, μυϊκής δύναμης, αναλογίας δύναμης προς βάρος σώματος και συντονισμού δεν είναι μόνο καλή για την εκτέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων, αλλά έχουν ευνοϊκή επίδραση στο προσδόκιμο ζωής», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής της μελέτης, Claudio Gil Araújo, σε δελτίο τύπου.

Τα οφέλη της καθιστής θέσης στο πάτωμα

Η μετακίνηση από μια καθιστή θέση στο πάτωμα σε μια όρθια θέση, πολλές φορές την ημέρα, ενισχύει τους μυς που προάγουν την ισορροπία, κάτι που κατ' επέκτασιν μπορεί να βοηθήσει στη συνολική μυοσκελετική μας φυσική κατάσταση και κινητικότητα. Μπορεί επίσης να μας βοηθήσει να μην πέφτουμε όταν μεγαλώσουμε, κάτι που είναι μια από τις κύριες αιτίες θανάτου από ακούσιο τραυματισμό για άτομα άνω των 65 ετών. «Ένα άλλο τεράστιο όφελος είναι όταν μπορείτε να καθίσετε και να σηκωθείτε στο πάτωμα με σχετική ευκολία, είναι ένα υπέροχο σημάδι συνολικής δομικής, σκελετικής υγείας και μυϊκής ισορροπίας και ευθυγράμμισης», λέει η ειδικός ευθυγράμμισης σώματος Lauren Roxburgh.

Πολλοί από εμάς κάνουμε καθιστική ζωή και όχι μόνο στην εργασία μας. «Το να σηκώνεστε από την καρέκλα σας και να κάθεστε σταυροπόδι στο πάτωμα μπορεί να σας βοηθήσει να ευθυγραμμίσετε εκ νέου το σώμα σας και να σταθεροποιήσετε τον πυρήνα σας – βελτιώνοντας τη δύναμη, τη φυσική ευελιξία και τη συνολική κίνηση», λέει. Με αυτά τα λόγια, η Roxburgh σημειώνει ότι εάν πρόκειται να καθίσουμε στο πάτωμα, είναι σημαντικό να προσέχουμε τη στάση μας. «Αποφύγετε την κακή στάση του σώματος όταν κάθεστε γιατί μπορεί να αυξήσει την πίεση και τον πόνο στη μέση», λέει. «Βεβαιωθείτε ότι διατηρείτε το βάρος σας στο κέντρο στους γοφούς σας, ώστε να μειώσετε την πίεση στους αστραγάλους και τα πόδια σας».

kathisma_sto_patoma2.jpg

Πώς να καθίσεις καλύτερα στο πάτωμα

Σύμφωνα με τη Lauren Roxburgh, ο καλύτερος τρόπος για να καθίσουμε στο πάτωμα για βέλτιστη ευθυγράμμιση είναι να καθίσουμε σε ένα μαξιλάρι, στην άκρη μιας διπλωμένης κουβέρτας ή σε μια μαλακή, στριμωγμένη μπάλα. «Αυτό βοηθά να σηκώσετε ελαφρώς τους γοφούς σας για καλύτερη ευθυγράμμιση». Κανείς δεν λέει ότι πρέπει να περάσεις όλη την ημέρα στο πάτωμα, αν και ο Buettner τάσσεται υπέρ της αγοράς χαμηλότερων επίπλων ή της απαλλαγής από μερικά έπιπλα εντελώς. Ωστόσο, ο Roxburgh λέει: «Το κλειδί για τη μακροζωία, τη διατήρηση της ευελιξίας, τη ρευστότητα και τη διατήρηση ενός υγιούς σώματος είναι να δημιουργείτε συνεχείς αλλαγές στάσης κατά τη διάρκεια της ημέρας όσο μπορείτε», λέει. «Έτσι, το να κάθεστε στο πάτωμα και να σηκώνεστε αποτελεί έναν πολύ καλό τρόπο για να τονώσετε την κυκλοφορία, τη ροή του αίματος και την ενέργεια, να αυξήσετε την ευελιξία και το εύρος κίνησης, να δημιουργήσετε χώρο και να αποκτήσετε βαθύτερη επίγνωση του σώματός σας, ενώ σας βοηθούν να αισθάνεστε προσγειωμένοι. "

DPG Network