Επιστήμονες ανακάλυψαν ένα μαμούθ 17.000 ετών που έκανε 2 φορές τον γύρο της γης

Ένα τριχωτό μαμούθ 17.000 ετών ρίχνει φως στα τεράστια μεταναστευτικά κύματα των αρχαίων αυτών πλασμάτων κατά την Εποχή των Παγετώνων.

Στην κλασική παιδική ταινία Ice Age, ένα τριχωτό μαμούθ, ένας βραδύποδας και μια τίγρης ταξιδεύουν πολύ μακριά για να επιστρέψουν ένα μωρό στους γονείς του. Αν και αυτή η φιλία μεταξύ των ειδών μπορεί να είναι λίγο τραβηγμένη, μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Science αποδεικνύει ότι τα μαμούθ ήταν, στην πραγματικότητα, καταπληκτικοί περιπλανητές. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Αλάσκας Fairbanks μελέτησαν τη σύνθεση ενός χαυλιόδοντα από μαμούθ 17.000 ετών. Τα πρωτοποριακά τους αποτελέσματα δείχνουν ότι το μαμούθ μετανάστευσε τόσα πολλά μίλια στη ζωή του που θα μπορούσε να είχε κάνει τον περίπλου της Γης δύο φορές.

Ο αρχαίος απολιθωμένος χαυλιόδοντας κρατήθηκε στο Μουσείο του Βορρά του Πανεπιστημίου της Αλάσκας. Για ανάλυση, στάλθηκε στο Alaska Stable Isotope Facility για δοκιμή και για εξέταση των στιβάδων του. Χωρισμένοι στη μέση, οι χαυλιόδοντες του μαμούθ μπορούν να χρησιμοποιηθούν όπως τα «δαχτυλίδια» των δέντρων για να μετρήσουν την πρόοδο της ζωής του πλάσματος. Σε αντίθεση με τα δέντρα, ωστόσο, τα μαμούθ και άλλα θηλαστικά περιφέρονταν.

apolithomata anthropon2

Aνακαλύφθηκαν απολιθωμένα αποτυπώματα των πρώτων ανθρώπων στη Β. Αμερική

Καθώς το μαμούθ βοσκούσε σε νέες περιοχές, απορρόφησε σταθερά ισότοπα στροντίου και οξυγόνου. Αυτά τα ισότοπα ποικίλλουν ανά περιοχή ανάλογα με τη γεωλογία, τον καιρό και άλλους παράγοντες. Η ομάδα των ερευνητών πήρε «400.000 μικροσκοπικά σημεία δεδομένων χρησιμοποιώντας λέιζερ και άλλες τεχνικές». Η χημική σύνθεση κάθε στρώματος συγκρίθηκε με τις ισοτοπικές υπογραφές που βρέθηκαν σε μικρά θηλαστικά της Εποχής των Παγετώνων, που επίσης ελήφθησαν από τις συλλογές του μουσείου.

mamouth1

Τι φανέρωσαν τα στοιχεία για το μαμούθ

Τα μικρά θηλαστικά είχαν μικρότερες σειρές και ήταν πιο πιθανό να παρουσιάζουν τοπική υπογραφή. Σε αυτόν τον χάρτη ισοτοπικών υπογραφών σε όλη την Αλάσκα, η ομάδα εντόπισε τις κινήσεις του μαμούθ. Ανακάλυψαν ότι το μαμούθ 17.000 ετών -η τελευταία φυλή μαμούθ στην Αλάσκα- μετανάστευε συχνά. Αν και αυτό μπορεί να ήταν εποχιακό, δεν υπάρχει τρόπος να το γνωρίζουμε με βεβαιότητα (προς το παρόν). Ωστόσο, το πλάσμα ταξίδεψε αρκετά μίλια για, ικανά για να έχει κάνει τον γύρο του πλανήτη δύο φορές κατά τη διάρκεια της 28χρονης ζωής του. Μερικά χαρακτηριστικά στην ανάλυση του χαυλιόδοντα υποδηλώνουν γεγονότα στη ζωή του νεαρού αρσενικού. Περίπου στα 15 του, η διατροφή του άλλαξε. Αυτό υποδηλώνει ότι αναγκάστηκε, όπως οι νεαροί αρσενικοί ελέφαντες σήμερα, να αφήσει το κοπάδι του σε μια συγκεκριμένη ηλικία. Τον τελευταίο χρόνο της ζωής του προβάλλεται το άζωτο. Αυτό υποδηλώνει ότι το μαμούθ ήταν πιθανό να πέθαινε από πείνα.

Ο ερευνητής του Πανεπιστημίου της Αλάσκα Fairbanks Matthew Wooller, ο συν-επικεφαλής συγγραφέας της εργασίας, δήλωσε σχετικά με τη σημασία της μελέτης: «Η Αρκτική βλέπει πολλές αλλαγές τώρα και μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το παρελθόν για να δούμε πώς μπορεί να διαδραματιστεί το μέλλον… Η προσπάθεια επίλυσης αυτής της ιστορίας είναι ένα παράδειγμα του πώς αντιδρούν ο πλανήτης και τα οικοσυστήματα μας ενόψει της περιβαλλοντικής αλλαγής».

mamouth2

Καθώς οι επιστήμονες μαθαίνουν περισσότερα για τη συμπεριφορά των τριχωτών μαμούθ, μαθαίνουν επίσης περισσότερα για τη σημαντική ιστορία της περιοχής της Αρκτικής.

Πηγή φωτογραφιών: iflscience.com