Πώς το Netflix έγινε αυτό που είναι σήμερα - Το success story ενός κολοσσού

Νατάσσα Σχοινά
Πώς το Netflix έγινε αυτό που είναι σήμερα - Το success story ενός κολοσσού

Από αναπληρωτής των βίντεο κλαμπ, το Netflix μετατράπηκε στην αγαπημένη ασχολία κάθε σπιτιού.

Νομίζω ότι πλέον δεν υπάρχει μέρα που να περάσει και να μην έχω ανοίξει το Netflix έστω και για μισή ώρα. Έστω για να δω το πιο σύντομο επεισόδιο σειρών, όπως «Friends». Ενίοτε ενδέχεται να αφιερώσω και όλο το ξάγρυπνο μέρος του 24ώρου, γιατί δεν μπορώ να περιμένω μέχρι την επόμενη μέρα για να δω τη συνέχεια της ιστορίας. Το Netflix έχει γίνει κατά κάποιον τρόπο ένα «must» -και όχι αδίκως, ωστόσο η πορεία του είναι μακρά και χρειάστηκε να περάσει πολλές στάδια μέχρι να λάβει τη δημοτικότητα που έχει σήμερα.

Lets Go Reaction GIF by NETFLIX

Το Netflix την εποχή της ίδρυσής του δεν είχε καμία σχέση με τη μορφή που έχει σήμερα

Ήταν το 1997, όταν οι επιχειρηματίες Marc Randolph και Reed Hastings αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να ιδρύσουν μία εταιρία στο Scotts Valley της California. Ο Randolph δούλευε ως διευθυντής του marketing στην εταιρία του Hastings, Pure Atria, και καθώς βρίσκονταν σε μία συγκοινωνία μεταξύ των σπιτιών τους στη Santa Cruz και των κεντρικών γραφείων της εταιρίας στο Sunnyvale όταν τους ήρθε η ιδέα του Netflix (σ.σ. «Net» από το «δίκτυο» και «flix» από το «flicks», ένα συνώνυμο των ταινιών). O Hastings θα έβαζε το κεφάλαιο -2,5 εκατομμύρια δολάρια- και η υλοποίηση θα βασιζόταν στο μοντέλο ηλεκτρονικών πωλήσεων του Amazon.

You Netflix: Άρχισαν τα γυρίσματα της 4ης σεζόν - Η πρώτη φωτογραφία

Το σχέδιο στο μυαλό τους εξυπηρετούσε καθαρά μία αντικειμενική δυσκολία πολλών σινεφίλ που δεν είχαν κοντά στο σπίτι τους κάποιο βίντεο κλαμπ. Οι συνδρομητές της υπηρεσίας διάλεγαν μία από τις διαθέσιμες ταινίες και το DVD της έφτανε την επόμενη μέρα στο γραμματοκιβώτιό τους. Αφότου τελείωναν με την ενοικίασή της, την τοποθετούσαν ξανά στον φάκελο με τον οποίο τους είχε ταχυδρομηθεί και την έστελναν πίσω στην εταιρεία.

Οι τιμές των ενοικιάσεων βρίσκονταν γύρω στα 4 δολάρια συν άλλα 2 για τα έξοδα μεταφοράς και ο ενοικιαστής θεωρητικά κρατούσε την ταινία όσο επιθυμούσε, όμως, δεν μπορούσε να νοικιάσει άλλη μέχρι να επιστραφεί η προηγούμενη. Ούτε ποικιλία μεγάλη υπήρχε για να διαλέξεις, παρά μόνο 1000 τίτλοι ταινιών!

Η ραγδαία ανάπτυξη της πλατφόρμας

Η ιδέα της χωρίς περιορισμό ενοικίασης ταινιών με το αντίτιμο μίας μηνιαίας συνδρομής που λανσαρίστηκε για πρώτη φορά το 1999 ήταν αρκετά δελεαστική για το κοινό, ώστε να αρχίσει να κάνει μαζικά εγγραφή. Τη σύλληψη είχε ο Hastings όταν βίωσε κάτι που συνέβαινε σε αρκετούς από εμάς εκείνη την περίοδο: δεν μπόρεσε να επιστρέψει μία βιντεοκασέτα στο βίντεο κλαμπ εγκαίρως.

Bridgerton: Γιατί η 2η σεζόν είναι παραδόξως πολύ πιο έντονη ερωτικά από την 1η

Το 2000, στο δυναμικό προστέθηκε ο Ted Sarandos που μέχρι σήμερα διατηρεί τον τίτλο του co-chief executive officer και chief content officer, ενώ τρία χρόνια μετά, ο Randolph αποχώρησε. Το 2002, το Netflix είχε 600.000 μέλη στις Ηνωμένες Πολιτείες και κατάφερε μέσα σε έναν χρόνο σχεδόν να τα διπλασιάσει, φτάνοντας το 1 εκατομμύριο. Και κάθε επόμενη χρονιά, συνέχισε να διπλασιάζει τον αριθμό της προηγούμενης. Μέχρι το τέλος του 2006, η πλατφόρμα άγγιξε τους 6,3 εκατομμύρια followers.

netflix success story

Η ορμητική ανάπτυξη του Netflix έγινε αντιληπτή από όλους. Εταιρείες ηλεκτρονικών θέλησαν να το ενσωματώσουν στις ηλεκτρονικές τους συσκευές και έτσι κάθε χρήστης Xbox 360, Play Station, iPhone, Nintendo Wii και άλλων συσκευών μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στην πλατφόρμα, για την οποία σιγά-σιγά όλος ο πλανήτης μιλούσε. Μέχρι το 2014, μάλιστα, η πρόσβαση έφτασε και στην Ευρώπη, ενώ, το 2016, το Netflix είχε επίσημα πρόσβαση σε συνολικά 190 χώρες.

Με τέτοια επιτυχία στις ενοικιάσεις και συνδρομές ταινιών και σειρών, η δημιουργία πρωτότυπων παραγωγών ήταν αναπόφευκτη και το αποτέλεσμα αξιοσημείωτα καλό. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, όλο και περισσότερες παραγωγές του Netflix βρίσκονται να διεκδικούν βραβεία έως και στην Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, με πρόσφατα παραδείγματα τα The Power of the Dog, Tick, Tick… Boom!, The Lost Daughter και Don’t Look Up.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις που έγιναν τον Απρίλιο του 2022, το Netflix αξίζει σήμερα 168,77 δισεκατομμύρια δολάρια ενώ μέχρι το τέλος του 2021 «έγραψε» 222 εκατομμύρια συνδρομητές. Και συνεχίζει να επεκτείνεται. Σε κάθε σπίτι. Σε όλον τον πλανήτη.

Στη συνέχεια σε περιμένουν οι ενδεικτικές δηλώσεις της κάθε γενιάς σχετικά με το πώς βιώνουν το Netflix.

DPG Network