5 tips για να μην πέσεις θύμα ηλεκτρονικής απάτης κλείνοντας τις καλοκαιρινές σου διακοπές

Γεωργία Βλαχοπούλου
5 tips για να μην πέσεις θύμα ηλεκτρονικής απάτης κλείνοντας τις καλοκαιρινές σου διακοπές

Αν έχεις αποφασίσει να κλείσεις τις καλοκαιρινές σου διακοπές διαδικτυακά πρόσεξε τους κινδύνους που κρύβουν κάποια sites.

Είναι αλήθεια πως πλέον οι ηλεκτρονικές αγορές έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, αφού μας γλιτώνουν χρόνο από το να επισκεπτόμασταν ένα φυσικό κατάστημα.

Ωστόσο, το ηλεκτρονικό εμπόριο λόγω αυτής της ανάπτυξης ενέχει και αρκετούς κινδύνους. Γι' αυτό αν έχεις αποφασίσει να οργανώσεις τις φετινές σου καλοκαιρινές διακοπές μόνος σου, κλείνοντας εισιτήρια ή διαμονή μέσω Internet, καλό θα είναι να διαβάσεις τα 5 tips παρακάτω που θα σε βοηθήσουν να μην πέσεις θύμα εξαπάτησης, ειδικότερα μετά την πρόσφατη έρευνα που κυκλοφόρησε σύμφωνα με την οποία το 30% των καταναλωτών λέει ότι έχει ήδη πέσει θύματα ταξιδιωτικής απάτης.

5 tips για να αποφύγεις να εξαπατηθείς online

1. Αναζήτησε το σύμβολο του λουκέτου

Είτε κάνεις κράτηση δωματίου σε ξενοδοχείο είτε επιλέγεις ένα ταξιδιωτικό πακέτο πρέπει οπωσδήποτε να έχεις στο μυαλό σου να ελέγξεις κάποια πράγματα στο επάνω μέρος της οθόνης σου και πιο συγκεκριμένα στη γραμμή διευθύνσεων που εμφανίζει τον ιστότοπο στον οποίο θέλεις να πραγματοποιήσεις τη συναλλαγή σου. Είναι σημαντικό να είσαι ιδιαίτερα προσεκτικός σχετικά με την παρουσία ενός μικρού λουκέτου κατά τη στιγμή της πληρωμής και να παρατηρήσεις εάν η διεύθυνση προηγείται ή όχι από ένα https. Σύμφωνα με το λογισμικό προστασίας από ιούς που ονομάζεται «Avast», εάν αυτές τα δύο στοιχεία απουσιάζουν, υποδηλώνει ότι ο ιστότοπος δεν κρυπτογραφεί τις πληροφορίες και δεν διαθέτει πιστοποιητικό ελέγχου ταυτότητας που έχει εκδοθεί από αξιόπιστη αρχή. Επομένως, δεν προστατεύει προληπτικά τα ευαίσθητα δεδομένα των χρηστών.

2. Πάρε τον χρόνο σου - Δεν χρειάζεται να βιάζεσαι

Οι ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου δημιουργούνται έτσι ώστε όλα να είναι ρυθμισμένα για να σε προτρέψουν να κάνεις κράτηση όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Σίγουρα έχεις δει μηνύματα του τύπου: «Ένας ταξιδιώτης μόλις έκλεισε ένα δωμάτιο» ή «Υπάρχουν μόνο δύο διαθέσιμα δωμάτια». Σαφώς, αυτού του είδους οι πληροφορίες έχουν δημιουργηθεί για να κάνουν τους καταναλωτές να αισθάνονται πίεση, ώστε να ολοκληρώσουν τις κρατήσεις τους πιο γρήγορα, ειδικά εφόσον οι περισσότεροι γνωρίζουν καλά ότι οι τιμές, ιδίως στα αεροπορικά ταξίδια, μπορεί να κυμαίνονται ανάλογα με την ημέρα ή/και τον αριθμό των δρομολογίων. Παρ' όλα αυτά μην πανικοβάλλεσαι! Είναι σημαντικό να μην βιάζεσαι να κάνεις τέτοιου είδους αγορές. Κι αν πραγματικά υπάρχει μόνο ένα δωμάτιο διαθέσιμο, καλύτερα να επισκεφθείς απευθείας τον επίσημο ιστότοπο του ξενοδοχείου για να ελέγξεις εάν είναι δυνατή η κράτηση.

3. Σύγκρινε κριτικές σε διάφορες πλατφόρμες

Ενώ για ορισμένους ταξιδιώτες, το να διαβάζουν κριτικές έχει γίνει μέρος της βασικής τους έρευνας πριν κάνουν κάποια κράτηση, εξακολουθεί να υπάρχει ένα μέρος του πληθυσμού που δεν τις χρησιμοποιεί. Αν και αξίζει να συμβουλευτείς τις κριτικές άλλων ταξιδιωτών πριν κάνετε κράτηση, είναι σημαντικό να μην βασίζεστε σε μία μόνο πλατφόρμα κριτικών. Οι κριτικές, όπως και οι τιμές, θα πρέπει να συγκρίνονται αφού ορισμένοι διαχειριστές ιστοσελίδων αφαιρούν όλες ή ένα μέρος των αρνητικών κριτικών υπέρ των πιο θετικών. Αντίστοιχα, έχουν υπάρξει περιπτώσεις κατά τις οποίες δημοσιεύουν θετικές κριτικές πολύ γρήγορα, ενώ αναβάλλουν τις αρνητικές κριτικές, με αποτέλεσμα η πλειονότητα των θετικών κριτικών να εμφανίζεται μεταξύ των πιο πρόσφατων. Παρ' όλα αυτά δεν χρειάζεται να είσαι καχύποπτος κάθε φορά που διαβάζεις κριτικές σε ένα site, απλά καλό θα είναι να μην μένεις μόνο στα σχόλια που βλέπεις στο ίδιο το site που θες να κάνεις κράτηση.

4. Έλεγξε ξανά ότι η διέυθυνση της τοποθεσίας στην οποία θέλεις να κάνεις μια κράτηση υπάρχει αληθινά

Σίγουρα μπορείς να διαβάσεις σε κάποιο site περιγραφές του τύπου «ονειρεμένο διαμέρισμα» ή «δωμάτιο με υπέροχη θέα στη θάλασσα», ωστόσο καλό είναι να μην παρασυρθείς. Έλεγξε τα στοιχεία του καταλύματος ή του ιδιοκτήτη είτε μέσω της Google είτε μέσω των social media ή στείλε απευθείας ένα email για να επιβεβαιώσεις ότι δεν πρόκειται για κάποια απάτη. Μια άλλη καλή πρακτική είναι να ζητήσεις από τον ιδιοκτήτη περισσότερες φωτογραφίες από το διαμέρισμα ή το δωμάτιο στο οποίο θέλεις να μείνεις, ώστε να σιγουρευτείς ότι πρόκειται οι παροχές του είναι αυτές που υπόσχεται.

5. Μην παρασυρθείς

Τελευταίος κανόνας για να μην πέσεις θύμα κάποιας απάτης είναι να μην παρασυρθείς από τυχόν προσφορές που θα δεις να κυκλοφορούν, σε περίπτωση που δεν έχεις βρει κάποιον προορισμό για το φετινό σου καλοκαίρι. Ή ακόμα χειρότερα μην πιστέψεις σε περίπτωση που σε καλέσουν ότι κέρδισες κάποιο ταξίδι διότι μάλλον κάτι «κρύβεται» από πίσω.

Γενικότερα, φρόντισε την ώρα που θα θες να οργανώσεις το ταξίδι σου να είσαι χαλαρός/η, να χρησιμοποιήσεις όλα τα παραπάνω tips και...bon voyage!