Από βίντεο στα social media κατευθείαν στο πιάτο μας: Πώς το TikTok επαναπροσδιόρισε τα food trends;

Άρτεμις Σκούφου
Από βίντεο στα social media κατευθείαν στο πιάτο μας: Πώς το TikTok επαναπροσδιόρισε τα food trends;

Το TikTok δεν προσαρμόζεται απλά στις viral τάσεις, αλλά τις διαμορφώνει. Πώς τα food trends των social media αλλάζουν τον τρόπο που τρώμε και ψωνίζουμε; 

Και ποιος δεν «κόλλησε» με το TikTok την περίοδο της καραντίνας του κορονοϊού; Η εφαρμογή εξελίχθηκε πολύ γρήγορα σε μια πλατφόρμα γεμάτη με βιντεάκια χορού, trends όλων των ειδών και αρκετή μουσική. Αλλά με τον αλγόριθμο που κρύβεται από πίσω, το TikTok έπαιξε και συνεχίζει μέχρι και σήμερα να παίζει ρόλο στις τάσεις που έχουν να κάνουν με τη βιομηχανία τροφίμων.

Το TikTok απαγορεύει το #Skinnytok - Θα αγαπήσουμε τώρα λίγο παραπάνω το σώμα μας;

Πώς το TikTok επαναπροσδιόρισε τα food trends;

Τα σούπερ μάρκετ, τα οποία κάποτε ήταν οι δημιουργοί τάσεων, τώρα αντιδρούν πιο γρήγορα από ποτέ στις τάσεις του TikTok, προσαρμόζοντας τα ράφια τους για να αντανακλούν την ταχεία άνοδο και πτώση των τροφίμων που κυριαρχούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Έχουν περάσει οι μέρες που τα εστιατόρια και οι σεφ καθόριζαν τα ερχόμενα food trends. Σήμερα, σ' έναν κόσμο καθαρά τεχνολογικό, το TikTok είναι αυτό που βασιλεύει και ορίζει τις ζωές μας.

Από την viral επιτυχία του matcha latte μέχρι την εκρηκτική άνοδο της σοκολάτας Dubai, το TikTok τώρα διαμορφώνει ό,τι βλέπουμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ και εν τέλει στο πιάτο μας.

Η σοκολάτα Dubai είναι μόνο ένα μικρό παράδειγμα ενός προϊόντος που δημιουργήθηκε από την Sarah Hamouda στο Ντουμπάι και έγινε viral μετά από ένα βίντεο που κυκλοφόρησε στο TikTok και έφτασε πάνω από 120 εκατομμύρια προβολές.

Το αποτέλεσμα; Τα σούπερ μάρκετ κυκλοφόρησαν τις δικές τους εκδόσεις αυτής της σοκολάτας με φιστίκι, με τα ράφια τους να αδειάζουν γρήγορα σε απάντηση της τάσης.

Κάπως έτσι και τα matcha lattes, τα οποία έχουν γίνει βασικό ρόφημα για τη Gen Z, έχουν γίνει φαινόμενο του TikTok. Το φωτεινό πράσινο ποτό, που συχνά συνοδεύεται από αισθητική που είναι ιδανική για το Instagram, έχει πλημμυρίσει τις καφετέριες και τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Τώρα, είναι επίσης χαρακτηριστικό σε μεγάλες αλυσίδες όπως η Starbucks και η Pret a Manger.

Η εξάπλωση αυτών των τάσεων που τροφοδοτούνται από το TikTok είναι αδιαμφισβήτητη και τα σούπερ μάρκετ πρέπει να συμβαδίζουν - αν θέλουν να βλέπουν τα κέρδη τους να έχουν ανοδική πορεία.

Σούπερ μάρκετ, τεχνολογία και Gen Z

Η τεχνολογία έχει βοηθήσει πλέον τα σούπερ μάρκετ ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις παραπάνω τάσεις. Χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη παρακολουθούν τις πιο viral συνταγές, τις συζητήσεις των χρηστών στα social media και το περιεχόμενο που σχετίζεται με το φαγητό.

Αυτό τους επιτρέπει να αντιδρούν γρήγορα και να κρατούν τα ράφια τους γεμάτα με προϊόντα που αναζητούν οι πελάτες.

Η γενιά Z είναι αναμφισβήτητα η κινητήρια δύναμη πίσω από πολλές τάσεις τροφίμων στο TikTok. Καθώς συνεχίζουν να αλληλεπιδρούν με τα βίντεο του TikTok, τροφοδοτούν την άνοδο νέων τάσεων τροφίμων που γρήγορα γίνονται mainstream - και όλα αυτά συχνά χωρίς καν να το καταλαβαίνουν.

Οι influencers επίσης βοηθούν στην προώθηση αυτών των τάσεων μέσω βίντεο συνταγών και δοκιμών γεύσεων, επηρεάζοντας τους καταναλωτές να αναζητήσουν τα προϊόντα που προβάλλουν.

Το αποτέλεσμα; Περισσότερη ζήτηση, μεγαλύτερες προκλήσεις από τις αλυσίδες τροφίμων.

Βέβαια, η μεγάλη ζήτηση για προϊόντα, όπως η σοκολάτα Dubai και τα matcha lattes, έχει δημιουργήσει προβλήματα στην παραγωγή, με αυξήσεις τιμών και ελλείψεις. Η υπερβολική ζήτηση για συγκεκριμένα προϊόντα, όπως τα φιστίκια, προκαλεί μεταξύ άλλων περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως αποψίλωση των δασών και έλλειψη νερού.

Αλλά τι συμβαίνει όταν αυτές οι τάσεις ξεθωριάσουν; Τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να προσαρμοστούν, αλλά όσο το TikTok συνεχίζει να καθοδηγεί πολιτισμικές αλλαγές, είναι πολύ πιθανό να εμφανίζονται όλο και περισσότερες τάσεις τροφίμων.