Hussein Chalayan: Όταν τα high fashion ρούχα έγιναν έπιπλα

Μία συλλογή που άλλαξε τα δεδομένα

Από την εποχή της μαζικής εμπορευματοποίησης της μόδας, οι σχεδιαστές προσπαθούν να μείνουν πιστοί στο όραμα και την καλλιτεχνική τους ταυτότητα χωρίς να κάνουν μεγάλους συμβιβασμούς. Η παραγωγή μίας μόνο συλλογής είναι εξαιρετικά ακριβή, και το να διατηρήσει κανείς τον έλεγχο ενός επώνυμου label, με μικρή χρηματοδότηση είναι ακόμα δυσκολότερο, αλλά ο θρυλικός Hussein Chalayan το κατάφερε. Ο ίδιος έχει καταφέρει, από το 2008, να είναι creative director του label του, και να έχει μία καριέρα που μετρά δύο δεκαετίες. Ο Τουρκοκύπριος σχεδιαστής κατάφερε, από την αποφοίτησή του από το διάσημο Central St Martins, και την πρώτη του εμπορική συλλογή με το όνομα Cartesia, να καθιερωθεί σαν ένας από τους σημαντικούς παράγοντες της fashion σκηνής του Λονδίνου.

Θέτοντας ο ίδιος τον εαυτό του έξω από την contemporary σκηνή από την αρχή της καριέρας του, ο Chalayan παρουσίασε, το 1993, την πρώτη του συλλογή με τίτλο The Tangent Flows, η οποία αποτελούνταν από ρούχα που είχαν ταφεί, μαζί με ρινίσματα σιδήρου, στο χώμα, τα οποία είχαν αποσυντεθεί, σε ένα βαθμό, πριν ξεθαφτούν και βρεθούν στο runway. Η γνωστή, avant garde μπουτίκ Browns αγόρασε αμέσως την συλλογή και, μάλιστα, την τοποθέτησε στην βιτρίνα της, παίζοντας, έτσι, καθοριστικό ρόλο στην συνέχεια της καριέρας του Chalayan. Ο σχεδιαστής γνώρισε αμέσως την επιτυχία, κερδίζοντας, το 1999 και το 2000 τον τίτλο του «Σχεδιαστή της Χρονιάς» στα British Fashion Awards αλλά, πίσω από τους τίτλους και τις εμπορικές επιτυχίες του, αυτό που τον χαρακτηρίζει, από την αρχή της καριέρας του, είναι οι ιδέες πίσω από τις συλλογές του που είναι, πάντα, «δουλεμένες» μέχρι την τελευταία τους λεπτομέρεια και έχουν ως αποτέλεσμα το πολυδιάστατο έργο του που, πολλές φορές, είναι πιο συναρπαστικό ως αντικείμενο μελέτης. Με αυτή την έννοια, η δουλειά του Chalayan μπορεί να ερμηνευτεί και σαν προσωπικός, κοινωνικός σχολιασμός αλλά και σαν ειλικρινής ενδοσκόπηση της ζωής και των πεποιθήσεων του σχεδιαστή.

Ένα από τα θέματα που απασχόλησαν το έργο του δεν είναι άλλο από τον πόλεμο και την μετανάστευση, αφού ο ίδιος, σαν παιδί, έζησε την τραγωδία της Κύπρου, αφού η οικογένειά του αναγκάστηκε να ξεριζωθεί από το σπίτι της και να μεταναστεύσει στο Λονδίνο. Η συλλογή «Afterwords», το 2000, παρουσίασε, αυτήν ακριβώς την πτυχή, με τα μοντέλα τοποθετημένα σε ένα runway- σπίτι, να μαζεύουν τα έπιπλα, τα οποία μετατρέπονταν σε ρούχα. Τα ρούχα, μίνιμαλ αισθητικής, ήταν φτιαγμένα έτσι ώστε οι τσέπες τους να χωράνε αντικείμενα του σπιτιού, ενώ τα καλύμματα στις καρέκλες μετατράπηκαν σε chic δημιουργίες. Το εντυπωσιακό φινάλε συμπεριελάμβανε την μετατροπή του στρογγυλού coffee table του χώρου σε φούστα. Το πιο αξιοσημείωτο στοιχείο του presentation υπήρξε ο τρόπος με τον οποίο ο δημιουργός έκανε τα πάντα να φαίνονται απολύτως χρηστικά και φορέσιμα. Αυτό είναι και το πνεύμα της ιδιοφυίας του Chalayan- μπορεί να κάνει το εξαιρετικό να φαίνεται απολύτως προσγειωμένο. Αργότερα, ο ίδιος αποκάλυψε ότι εμπνεύστηκε την συλλογή από την οικογένεια που έμενε δίπλα στην δική του, στην Κύπρο, η οποία σκοτώθηκε τις τραγικές μέρες του '74.

 

Διαβάστε ακόμα:
Γιατί είναι κόκκινες οι σόλες των Louboutin;
Madame Grès : Η ιστορία της «Μεγάλης Σφίγγας» της Μόδας
Babe Paley: Η γυναίκα- σύμβολο της αμερικανικής κομψότητας

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ