Μαθησιακές δυσκολίες: μάθετε τι είναι και πως να τις αναγνωρίσετε

Μαθησιακές δυσκολίες: μάθετε τι είναι και πως να τις αναγνωρίσετε

Κάθε παιδί με μαθησιακές δυσκολίες είναι μοναδικό και επ' ουδενί λόγω δεν είναι λιγότερο ευφυές από εκείνα που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Πρόκειται για μια διαταραχή η οποία πλήττει μια ή και περισσότερες από τις βασικές διαδικασίες που εμπλέκονται στην κατανόηση ή την χρήση της γλώσσας (προφορική ή γραπτή) και μπορεί να εκδηλωθεί σαν αδυναμία του παιδιού στο να ακούει, να σκέφτεται, να μιλάει, να γράφει, να προφέρει τις λέξεις ή να εκτελεί μαθηματικούς υπολογισμούς.

Κάθε παιδί με ΜΔ είναι μοναδικό. Παρουσιάζει διαφορετικό συνδυασμό και σοβαρότητα προβλημάτων. Το άτομο με ΜΔ έχει, συνήθως, νοημοσύνη μέσου όρου ή πάνω από το μέσο όρο, αλλά για κάποιον λόγο υπάρχει ένα χάσμα ανάμεσα στο τι θα μπορούσε να πετύχει και στο τι πραγματικά πετυχαίνει στη ζωή του.

Οι γονείς πρέπει να είναι ενήμεροι για τα πιο συχνά σημεία που μπορεί να παρουσιάσουν παιδιά που έχουν ΜΔ.

  • Δυσκολίες στο να καταλαβαίνει και να ακολουθεί οδηγίες.
  • Δυσκολίες στο να θυμάται αυτά που ακούει ή βλέπει.
  • Προβλήματα στο διάβασμα, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά.
  • Κάνει άσχημα γράμματα.
  • Δυσκολίες να ξεχωρίζει το δεξί από το αριστερό, να αναγνωρίζει τις λέξεις (έχει τάση να εναλλάσσει τα γράμματα, τους αριθμούς και τις λέξεις).
  • Είναι αδέξιο στις κινήσεις του, δυσκολεύεται να δέσει τα κορδόνια του
  • Δυσκολεύεται να προσανατολιστεί στο χώρο και στον χρόνο (συγχύζεται από έννοιες όπως χθες, σήμερα, αύριο).
  • Δυσκολεύεται να βρει τη σωστή λέξη όταν διηγείται κάτι.
  • Δεν σημειώνει σωστά τις εργασίες του στο σχολείο και συχνά χάνει τα πράγματά του.
  • Δυσκολεύεται να μάθει κάτι «παπαγαλία» όπως π.χ. την προπαίδεια.
  • Μπορεί να γίνεται ενοχλητικός μέσα στη τάξη ή να αδιαφορεί πλήρως.

Τα παιδιά με ΜΔ συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα και στον ψυχοκοινωνικό τομέα και ειδικότερα:

  • Απόσυρση και απομάκρυνση από τους συνομήλικούς τους.
  • Συχνό αίσθημα απογοήτευσης και απόρριψης.
  • Άγχος, στρες ανησυχία και αγωνία για τα μαθήματα.
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση.
  • Δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις.
  • Προβλήματα συμπεριφοράς.


Εάν κάποιο άτομο παρουσιάζει μόνο μερικά από τα παραπάνω συμπτώματα δεν σημαίνει ότι έχει ΜΔ. Όταν όμως παρουσιάζει αρκετά από τα παραπάνω τότε ίσως χρειάζεται να εξετασθεί το ενδεχόμενο της ΜΔ.

Μια έγκαιρη θεραπευτική προσέγγιση μπορεί να αποτρέψει την εξέλιξη της κατάστασης σε πολύ χειρότερο επίπεδο. Τα περισσότερα προγράμματα αποκατάστασης διδάσκουν το παιδί εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών του, βοηθώντας το να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου.

Άντζελα Πουλίτση Μαυρίκη
Λογοπεδικός