Μήπως ο τρόπος με τον οποίο κάνουμε αγορές μπορεί να συμβάλλει στη διάσωση του πλανήτη;

Νατάσσα Σιδηροκαστρίτου
Μήπως ο τρόπος με τον οποίο κάνουμε αγορές μπορεί να συμβάλλει στη διάσωση του πλανήτη;

Η αλλαγή στον τρόπο που κάνουμε τις αγορές μας μπορεί να μειώσει το αποτύπωμα του άνθρακα στον πλανήτη.

Η αντιμετώπιση του αποτυπώματος του άνθρακα στον πλανήτη μοιάζει τα τελευταία χρόνια ν' αποτελεί ένα μεγάλο ζήτημα επάνω στο οποίο όλες οι εταιρίες έχουν εστιάσει το βλέμμα τους. Κάποιοι το θεωρούν καθήκον τους, κάποιοι άλλοι όχι. Μήπως όμως θα πρέπει ν΄ανοίξουμε διάπλατα τα μάτια και τ΄αυτιά μας και να κοιτάξουμε το μέλλον της γης κατάματα; Η κυκλική μόδα λέει ναι, κι εμείς δεν έχουμε παρά να την ακολουθήσουμε!

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να σκεφτόμαστε «πράσινα». Από την καθημερινή επιλογή εποχιακών λαχανικών και φρούτων στο τραπέζι μας, μέχρι τον τρόπο που ταξιδεύουμε, ανακυκλώνουμε τα απορρίμματά μας ή ντυνόμαστε. Αλλά υπάρχει ένας, σχετικά εύκολος τρόπος ο οποίος μπορεί όχι μόνο να μας κάνει να εξοικονομήσου χρήματα αλλά και να μειώσεi δραστικά το δικό μας αποτύπωμα άνθρακα στον πλανήτη. Ποιος είναι αυτός; Η κυκλική μόδα!

Τι είναι η κυκλική μόδα;

Η κυκλική μόδα είναι μια επαναδρομολόγηση του παραδοσιακού ταξιδιού των ρούχων, παπουτσιών και αξεσουάρ σε έναν δρόμο «αναγέννησης». Μέχρι τώρα τα περισσότερα προϊόντα μόδας κατασκευάζονται από νέα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, πωλούνται, φοριούνται, απορρίπτονται και αποστέλλονται, τελικά, σε χώρους υγειονομικής ταφής. Εκτιμάται ότι ρούχα συνολικής αξίας 140 εκατομμυρίων λιρών μεταφέρονται σε χώρους υγειονομικής ταφής ετησίως στο Ηνωμένο Βασίλειο ή στη χειρότερη των περιπτώσεων, καίγονται.

kikliki moda

Η κυκλική μόδα φαίνεται να διαταράσσει αυτή τη γραμμική τροχιά, διατηρώντας τα ρούχα και τα υλικά σε χρήση μέσω της ανακύκλωσης, της επανατοποθέτησης και του επαναπροσδιορισμού, αποφεύγοντας, όπου είναι δυνατόν, την παραγωγή εντελώς «νέων» προϊόντων και τη μείωση της ποσότητας των οικολογικά επιβλαβών αποβλήτων. «Η κυκλική μόδα σημαίνει σχεδιασμός από απορρίμματα», λέει η Charlotte Turner, επικεφαλής της αειφόρου μόδας και υφασμάτων στην Eco-Age. «Σχεδιάζουμε προϊόντα που μπορούν φυσικά να διασπαστούν χωρίς να προκαλέσουν βλάβη, ή που μπορούν να ανακατασκευαστούν και να αναδημιουργηθούν, ή να ανακυκλωθούν χωρίς να χάσουν την ποιότητά τους, έτσι ώστε να δουλεύουμε μόνο με αυτά που έχουμε ήδη». Πού στοχεύει όμως αυτή η διαδικασία; «Η ιδέα είναι να μειώσουμε το ποσό των πόρων που καταναλώνουμε, καθώς και την ποσότητα υλικών και προϊόντων που καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής», λέει με χαρά η Turner.

Από πού προήλθε η φράση «Κυκλική μόδα»;

Η Anna Brismar, ιδιοκτήτρια της εταιρείας Green Strategy, επινόησε τον όρο «Circular Fashion» τον Ιούνιο του 2014. «Μπορεί να οριστεί για ρούχα, παπούτσια ή αξεσουάρ που σχεδιάζονται, προέρχονται, παράγονται και επαναχρησιμοποιούνται για να κυκλοφορήσουν υπεύθυνα και αποτελεσματικά στην κοινωνία ως μια πολύτιμη μορφή βιωσιμότητας», λέει η Brisman.

Anna Brismar

Πώς μπορούμε να υιοθετήσουμε την κυκλική μόδα

Ο τρέχων ρυθμός ανάπτυξης της μόδας είναι τεράστιος. Πέρσι μόνο πωλήθηκαν 114 δισεκατομμύρια είδη ρούχων. Η αγορά λιγότερων ρούχων και η επαναχρησιμοποίηση αγαπημένων αντικειμένων που έχουμε στο πίσω μέρος της ντουλάπας μας θα βοηθήσει πολύ στην επιβράδυνση της γρήγορης μόδας, μειώνοντας την υπερπαραγωγή και την κατανάλωση νέων items. Η αγορά λιγότερων ρούχων θα σημαίνει επίσης μια πιο επιλεκτική διαδικασία προϊόντων, που θα αντικατοπτρίζουν ακριβώς τα γούστα, τις ανάγκες και θα προωθούν την καλύτερη ποιότητα των ειδών που προτιμάται να εντάσσουμε στην γκαρνταρόμπα μας.