O «Καραγκιόζης:The Movie» πήρε το αργυρό μετάλλιο & το χρυσό η Δ/σα Σύμβουλος της White Fox Α. Μάνου

Ανθή Μιμηγιάννη
O «Καραγκιόζης:The Movie» πήρε το αργυρό μετάλλιο & το χρυσό η Δ/σα Σύμβουλος της White Fox Α. Μάνου

Η Αναστασία Μάνου και η δημιουργική της ομάδα «ζωγραφίζουν» με το πρώτο ελληνικό animation που ξεκίνησε την πορεία του στις αίθουσες στις 8 Δεκεμβρίου. Συνέντευξη με την κυρία Μάνου με αφορμή την επιτυχία του Καραγκιόζη και γιατί η γυναικεία αλληλεγγύη πρέπει να πρυτανεύει και να είναι στην κορυφή κάθε ατζέντας. «Οι γυάλινες οροφές σπάνε πιο εύκολα όταν οι πιέσεις είναι αθροιστικές. Οι γυναίκες πρέπει να υποστηρίζονται». 

Το αργυρό μετάλλιο

O «Καραγκιόζης: The Movie» aka το πρώτο ελληνικό animation που ξεκίνησε την πορεία του στις αίθουσες στις 8 Δεκεμβρίου, κλείνει την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του έχοντας αγαπηθεί πολύ από το κοινό. Ειδικότερα, ο αγαπημένος μας ήρωας πήρε το αργυρό του μετάλλιο ή αλλιώς τη δεύτερη δέση στο box office ανάμεσα σε 41 ταινίες και αυτή η υπέροχη και αισιόδοξη διάκριση έρχεται σε μια πολύ δύσκολη κινηματογραφική περίοδο.

temp

Ο λόγος που το Queen.gr δίνει το χρυσό μετάλλιο στη Διευθύνουσα Σύμβουλο της White Fox Αναστασία Μάνου

Αισιόδοξη, δυναμική, αγωνίστρια, συμπονετική και ακούραστη. Το quote που τη χαρακτηρίζει είναι το «Μην καταδέχεσαι να ρωτάς: "Θα νικήσουμε; Θα νικηθούμε;. Πολέμα!"».

IMG_4881-interv11.JPG

Έχοντας ένα αξιοθαύμαστο βιογραφικό που μπορεί κάθε γυναίκα να αντλήσει έμπνευση, η Αναστασία Μάνου από το 2005 είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία concept πολιτιστικών εκδηλώσεων και ιστορικών ντοκιμαντέρ της εταιρείας White Fox. Από το 2010 έως σήμερα, έχει συγγράψει τα σενάρια (άνω των 70) για σειρές ντοκιμαντέρ που προβάλλονται στην Ελλάδα από την Cosmote History, ΕΡΤ Α.Ε, το Κανάλι της Βουλής των Ελλήνων στην Κύπρο αλλά και σε τηλεοπτικούς σταθμούς και πλατφόρμες στο εξωτερικό. Μεταξύ πολλών άλλων, έχει το συντονισμό του τμήματος παιδικών σειρών και διανομής κινουμένων σχεδίων της εταιρείας White Fox A.E. ενώ για τα έργα έχει λάβει διακρίσεις -κυρίως για το σενάριο- αλλά και ως Executive Producer.

Πιστεύοντας στη γυναικεία αλληλεγγύη και ούσα μια γυναίκα που έχει σπάσει γυάλινες οροφές, το επόμενο challenge με το οποίο θέλει να έρθει αντιμέτωπη είναι «τη White Fox στα πέρατα της γης». Και αυτό αποτελεί ένα στοίχημα που είναι είναι σίγουρο πως μπορεί να κατακτήσει.

«Καραγκιόζης: The Movie»: Η Αναστασία Μάνου, εκτός από παραγωγός της ταινίας είναι η επικεφαλής της Δημιουργικής ομάδας. Ακολουθεί η ενδιαφέρουσα συνέντευξη μαζί της.

Κυρία Μάνου, είστε Διευθύνουσα Σύμβουλος της White Fox και Concept Creator των περισσότερων έργων της εταιρείας. Το 2005 ξεκινήσατε την επιχειρηματική σας διαδρομή με την εν λόγω εταιρεία παραγωγής οπτικοακουστικών έργων. Αναρωτιέμαι ποια είναι η φιλοσοφία και το όραμα πίσω από κάθε project με το οποίο έρχεστε αντιμέτωπη.

Πίσω από κάθε δημιουργική πρόκληση υπάρχει το ίδιο όραμα: να προσφέρουμε, να ψυχαγωγήσουμε ή να ενημερώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους.

Η αποδοχή του έργου είναι ο πόθος κάθε δημιουργικής προσπάθειας. Και επειδή στην αγορά τη δική μας η αποδοχή συναρτάται κάθε φορά από πολλούς παράγοντες είναι μεγάλη η πρόκληση αλλά και οι δυσκολίες που πρέπει ανά περίπτωση να αντιμετωπισθούν. Όμως όταν βλέπεις ότι με τα δικά σου μάτια και χέρια με τη φαντασία και το μεράκι δημιουργείς κάτι που έχει απήχηση στον κόσμο τότε όλα ξεχνιούνται.

Πώς είναι η εμπειρία σας μέχρι στιγμής στη White Fox και ποια η μεγαλύτερη ευθύνη που φέρετε στο απαιτητικό πόστο σας;

Η εμπειρία είναι σαν αυτή του καπετάνιου σε ένα ταξίδι που ξέρει εξαρχής πως θα πάει και σε άγνωστες θάλασσες και τα μποφόρ είναι πολλά. Ευθύνη για εμένα είναι η προστασία της ομάδας μου, των συνεργατών που εμπιστεύονται όχι μόνο το βιοπορισμό τους εργαζόμενοι στη wf αλλά και τα δημιουργικά τους όνειρα, την εξέλιξή τους. Αυτή είναι η μεγαλύτερη ευθύνη. Κατά περιπτώσεις βέβαια έχουμε αντιμετωπίσει και κινδύνους φυσικούς, ειδικά σε γυρίσματα στο εξωτερικό για σειρές ντοκιμαντέρ μας, οικονομικούς όταν ανοιγόμαστε σε μεγάλα έργα αλλά και επαγγελματικούς. Όμως τα τελευταία χρόνια μετά την επένδυση που κάναμε σε πόρους και χρόνο στην τεχνολογία βλέπω και την ευθύνη να κρατηθούμε μπροστά σε αυτό το καθημερινά εξελισσόμενο περιβάλλον. Κάτι που απαιτεί συνεχή προσπάθεια και επενδύσεις σε χρόνο και πόρους.

Όπως είναι γνωστό, την τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα στα ψηφιακά μέσα, δημιουργία animation, παραγωγή περιεχομένου για πολιτιστικούς οργανισμούς, ολογράμματα και 3D MAPPING. Ποιος είναι ο μεγαλύτερος στόχος σας για την επόμενη πενταετία και ποιος ο απολογισμός του 2022;

Η (επιχειρηματική) ζωή είναι πόλεμος και χρέος μας. Η νίκη είναι το μότο του Παύλου Μελά του οποίου κάναμε το πρώτο ανθρώπινο ολόγραμμα σε φυσικό μέγεθος προ διετίας και το δανείζομαι! Και ο πόλεμος δεν αφορά τον ανταγωνισμό -ίσα ίσα είμαστε πολύ συνεργατικοί- αφορά το καλύτερο προϊόν που πρέπει να φέρεις και να προσφέρεις, τη βελτίωση της ομάδας, το άνοιγμα σε ξένες αγορές.

Στόχοι υπάρχουν για νέα ταινία, για παρουσία στο κοινό όχι μόνο της διασποράς -που το ξεκινάμε με το νέο έτος- αλλά και όλου του κόσμου.

Ο «Καραγκιόζης: The Movie», μεταξύ άλλων, «φωνάζει» να στηρίξουμε τον ελληνικό κινηματογράφο. Πρόκειται για την πρώτη, ελληνικής παραγωγής, μεγάλου μήκους ταινία animation με πρωταγωνιστή τον Καραγκιόζη. Καταφέρατε να κερδίσετε το στοίχημα «της παράδοσης με το νέο»;

Το έργο είναι στις αίθουσες από τις 8 Δεκεμβρίου. Ο μαυρομάτης μας (Καραγκιόζης σε μετάφραση σημαίνει μαυρομάτης) πήρε το αργυρό στο box office και συζητήθηκε. Όμως χρειαζόμαστε όπου γης και πατρίς να πάνε να τον δούνε, να γνωρίσουν ειδικά οι νεαρότερες ηλικίες πως μπορούν να γελάνε και να χαμογελάνε και να χαίρονται με κάτι τόσο ελληνικό. Το στοίχημα κερδίζεται, λοιπόν, μέρα με τη μέρα. Και έχουμε πολλές μέρες ακόμη μπροστά μας.

Το ύφος του animation και η ποιότητα των CGIs σε μια ψυχαγωγική ταινία για όλη την οικογένεια με έναν ήρωα και ένα θέαμα που να συνδέει με τον πιο καινοτόμο τρόπο την παράδοση με την τεχνολογία της ψυχαγωγίας πόσο χρονοβόρα διαδικασία ήταν;

Όπως έγραψα και στο σημείωμα του παραγωγού 1000 μέρες είναι χρονοβόρα διαδικασία και 1000 νύχτες ξαγρύπνιας επίσης …

Η τεχνολογία από τη μία μας απογείωνε με τις δυνατότητές της, από την άλλη μας μπλόκαρε με τις υψηλές απαιτήσεις της. Ο πήχης ήταν ψηλά κι έτσι έπρεπε. Αυτό όμως συνεπάγονταν σε κάθε περίοδο νέες ανθρωποώρες, κάποιες φορές και ειδικότητες και ξανά προγραμματισμό και χρονοδιάγραμμα.

Πέρα από τα προφανή- ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις και δυσκολίες με το check- in του Καραγκιόζη στην πρώτη ελληνική κινηματογραφική ταινία animation; Και γιατί επικράτησε εκείνος (περισσότερο) στην επιλογή;

Μα αυτό καθ' αυτό που φέρει ο Καραγκιόζης, την ελληνική παράδοση, τη λαογραφία, τη διακριτική σάτιρα. Δεν είναι εύκολο να πάρεις στα χέρια σου το «κεφάλαιο» αυτό και να το διαχειριστείς. Θέλει και προσοχή και συναίσθηση ευθύνης. Πριν ξεκινήσουμε με τον Καραγκιόζη αναζητήσαμε άλλους πρωταγωνιστές, αρχαίους Έλληνες, τον μικρό ήρωα και άλλα αγαπητά πρόσωπα. Όμως το μήνυμα με τον Καραγκιόζη νομίζω ότι είναι πιο «ηχηρό» από οποιονδήποτε άλλο πρωταγωνιστή.

Ποιο είναι το feedback που έχετε πάρει μέχρι στιγμής γι΄αυτό το τεράστιο σε προκλήσεις project και πιο προσωπικό μάθημα σάς δίδαξε ο Καραγκιόζης;

Έχουμε μόλις μια εβδομάδα, και ο αγαπημένος μας Καραγκιόζης είναι δεύτερος στο box office μεταξύ όλων των κινηματογραφικών ταινιών που υπάρχουν στις αίθουσες. Σε μια αγορά, την κινηματογραφική, που μετά την πανδημία και εν μέσω μουντιάλ είναι πολύ ζορισμένη. Πολύ θετική αντίδραση έχουμε πάρει από παντού, από συνεργάτες παραγωγούς animation στο εξωτερικό, από τα παιδιά κυρίως και από την αγορά των ανθρώπων της τεχνολογίας, αυτών που μπορούν λόγω γνώσεων να αντιληφθούν το τεράστιο σε προκλήσεις έργο. Ένας εξ αυτών, μου είπε πρόσφατα «πώς τόλμησες να το αναλάβεις και τελικά πώς τολμήσατε να το καταφέρετε!».

Ως γυναίκα εργαζόμενη σε έναν τόσο απαιτητικό κλάδο, θα λέγατε πως έχουν πια εξαλειφθεί τα φυλετικά στερεότυπα που πολύ κακώς θέλουν τους άντρες πιο επιδέξιους χρήστες της τεχνολογίας;

Είναι κάτι που αλλάζει. Η τεχνολογία έχει και πολλά θηλυκά πρόσωπα. Πάντως, στη δική μας ομάδα, οι 3d animator και η νο1 και η νο2 είναι νέες γυναίκες με μεράκι και όραμα όπως και οι γυναίκες που τρέχουν το μάρκετινγκ τώρα του έργου όπως και η υπεύθυνη έργων της wf. Σε κάθε γυναίκα- ίσως επειδή είμαι κόρη, αδελφή, μητέρα, βλέπω και υπό αυτή την ιδιότητα τις υπόλοιπες.

Έχετε σπουδάσει Οικονομικά (Μάρκετινγκ) στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και έχει λάβει τον Μεταπτυχιακό Τίτλο Σπουδών της ως Μηχανικός Παραγωγής από το Πολυτεχνείο Κρήτης. Εργαστήκατε αρχικά ως ερευνήτρια οικονομολόγος στο Ι.Ο.Β.Ε και επί μια δεκαετία ως δημοσιογράφος -οικονομικός συντάκτης στις εφημερίδες «Το Βήμα», «Η Καθημερινή», στην Ε.Ρ.Τ ΑΕ και στον περιοδικό τύπο. Θεωρείτε ότι στη σύγχρονη, νεοφιλελεύθερη, παγκοσμιοποιημένη οικονομία και στη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και μετάδοση της πληροφορίας, η προσέγγιση αλληλεγγύης και αλληλοϋποστήριξης, μπορεί να κάνει πραγματικά τη διαφορά ή και θαύματα;

Το πιστεύω ακράδαντα, το «εμείς» είναι πιο δυνατό από το «εγώ». Η αλληλεγγύη κάνει τη διαφορά και υπάρχει χώρος για όλους. Το θέμα δεν είναι να θες να φας από το πιάτο του διπλανού σου, είναι να θες να στρώνεις μεγάλο τραπέζι. Να υπάρχει φαγητό για όλους. Και δεν υποστηρίζω καθόλου το «νίκη με κάθε τίμημα». Γιατί αυτό συνεπάγεται συνήθως μεγάλες εκπτώσεις. Πρέπει να είμαστε συνειδητοποιημένοι: ζούμε και αλληλοεπιδρούμε σε ένα περιβάλλον που όταν αναπτύσσεται τότε και εμείς κερδίζουμε.

Η δουλειά σας είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και δημιουργική. Ωστόσο, ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε μέχρι στιγμής και ποιο challenge με το οποίο ήρθατε αντιμέτωπη σάς έκανε καλύτερη στον τομέα σας;

Είναι αρκετές οι δυσκολίες και εάν θέλετε να αντλήσω παραδείγματα από το ταξίδι με τα πολλά μποφόρ που ήταν η δημιουργία της ταινίας έχω παραδείγματα. Όταν αλλάξαμε την ομάδα έργου και επέλεξα να ξεκινήσω όλο το έργο από την αρχή με νέους χαρακτήρες, τότε η πιθανότητα να το εγκαταλείψουμε ήταν μια ορατή επιλογή. Όταν μια μέρα, προ λίγων μηνών, και ενώ είμαστε στην τελική ευθεία φτάνω στο γραφείο, έχουμε δεχθεί επίθεση από χάκερ και δεν γνωρίζουμε για δυο περίπου εικοσιτετράωρα τι ζημία και εάν έχει γίνει στο έργο και πόσο χρόνο και κόστος θα μας επιβάρυνε η αποκατάστασή της.

pSgSHNJ0.jpeg

Ανάμεσα σε πολλά άλλα, ασχολείστε με την προαγωγή της γυναικείας επιχειρηματικότητας (Πρόεδρος του ΤΟΓΜΕ (Τομέα Γυναικών Μάνατζερ και Επιχειρηματιών) της Ε.Ε.Δ.Ε, και είστε Μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μεντόρων για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα. Ποια είναι η πιο ισχυρή συμβουλή που δίνετε και ποια τα απαραίτητα "όπλα" που πρέπει να έχει μια γυναίκα στον κλάδο αυτόν προκειμένου να σπάσει γυάλινες οροφές;

Κοιτάξτε, νεότερη θα έδινα συμβουλές σχετικά με την κατάρτιση, την εκπαίδευση, τις δεξιότητες και τις γνώσεις που πρέπει να έχει. Ωριμάζοντας, νομίζω ότι όσο βασικό είναι το να φροντίζει η κάθε επαγγελματίας να είναι ανταγωνιστική από μεριάς κατάρτισης τόσο σημαντικό και λίγο παραπάνω είναι το να αναπτύξει την προσωπικότητά της συνολικά. Η συναισθηματική νοημοσύνη βοηθά πολύ περισσότερο από κάθε άλλο στην πλοήγηση. Άρα ναι, δείτε τα πτυχία, την κατάρτιση αλλά παράλληλα βελτιώστε εαυτόν, μάθετε να συνεργάζεστε, αφουγκραστείτε το περιβάλλον σας, κάντε συστηματικά τη δική σας swot ανάλυση. Οι γυάλινες οροφές σπάνε πιο εύκολα όταν οι πιέσεις είναι αθροιστικές. Οι γυναίκες πρέπει να υποστηρίζονται.

Ποια στοιχεία συνθέτουν το δικό σας επαγγελματικό mindset;

Oλα είναι δυνατά σε αυτόν που θα προσπαθεί με πίστη. Σε αυτόν που θα ονειρεύεται κάθε ημέρα με ανοιχτά τα μάτια, σε αυτόν που δεν θα φοβάται να πέσει από τ’ άλογο γιατί θα ξέρει ότι το χτύπημα θα επουλωθεί και η θέση του είναι να βρίσκεται επάνω στο άλογο και να οδηγεί την ομάδα.

Έχετε παρακολουθήσει σειρά σεμιναρίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για συγγραφή σεναρίου, δημιουργία ψηφιακών πολιτιστικών προϊόντων. Από πού αντλείτε έμπνευση στις μέρες μας;

Μα από παντού. Καθετί δημιουργεί εικόνες και ιδέες. Σίγουρα τα ταξίδια με βοηθάνε, όπως και το διάβασμα. Τα νέα ερεθίσματα. Καμιά φορά που μας «δανείζονται» ιδέες λέω δεν πειράζει, αδειάζει θέση να γεννηθούν νέες. Και έχουμε πολλές νέες ιδέες που διψάνε για υλοποίηση.

Και από πού αντλείτε δύναμη και τροφοδοτείστε με ενέργεια ώστε να πετυχαίνετε τους στόχους σας;

Λένε ότι έπεσα στην μαρμίτα της αισιοδοξίας όταν ήμουνα μικρή…αλλά ίσως αντλώ δύναμη από τα όνειρα και τους στόχους μου αλλά και από αυτά τα μικρά και μεγάλα θαύματα που έχω ζήσει, βλέποντας δύσκολους στόχους να επιτυγχάνονται.

Τι θα συμβουλεύατε όποιον σας έλεγε ότι ο ίδιος ο νόμος της αγοράς επιβάλλει την αλληλοεξόντωση και ότι στην «κούρσα» διεκδίκησης όλα επιτρέπονται; Είναι «αμάρτημα» ο αριβισμός;

Θα του έλεγα να αλλάξει αιώνα, να πάει δυο αιώνες πίσω να πορευτεί. Ο αριβίστας στις μέρες μας θα πυροβολήσει τα πόδια του πολύ γρήγορα, θα μπλοκάρει στα πλοκάμια του. Στην κούρσα της διεκδίκησης πρέπει να πας πολύ καλά προετοιμασμένος, με θάρρος, τόλμη και αντοχή.

Δυναμική και τολμηρή, υπήρξατε για 4 έτη Γενική Γραμματέας του Ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάς με έμφαση στα θέματα παιδείας. Υπήρξαν τότε άνθρωποι που σας αποθάρρυναν από οποιοδήποτε πόστο σας και αν ναι, τι έχουν να πουν σήμερα;

Σίγουρα υπήρξαν και υπάρχουν. Όλοι οι άνθρωποι προσδιοριζόμαστε από τους φίλους μας, τους συμμάχους μας αλλά και τους εχθρούς μας, θέλουμε δε θέλουμε. Οι φίλοι και οι σύμμαχοι είναι δίπλα μας, σε κάθε βήμα.

Εκτός από δυναμική γυναίκα είστε και μαμά μια κόρης. Θα θέλατε να στείλετε κάποιο empowering μήνυμα στις γυναίκες κάθε ηλικίας;

Θα ήθελα να προτρέψω τις γυναίκες να ζήσουν την ευλογία της μητρότητας, αν το επιθυμούν, και μάλιστα όσο πιο νωρίς τόσο καλύτερα.

Να είναι όλες οι γυναίκες αισιόδοξες και αγωνίστριες.

Να μην σταματάνε να ονειρεύονται και να εξελίσσονται και να φροντίζουν τον εαυτό τους.

Να δημιουργούν πλέγμα αλληλεγγύης με άλλες γυναίκες, φίλες συγγενείς συναδέλφους.

Το «εμείς» διαιρεί τα προβλήματα και πολλαπλασιάζει την ισχύ.

Κυρία Μάνου, δεν μπορώ να μη σας ρωτήσω ποια είναι η αγαπημένη σας ταινία animation.

Ένα βράδυ έβλεπα την Μπαλαρίνα στην τηλεόραση (για τέταρτη φορά) και στάθηκε αφορμή να αλλάξουμε κάποια σημεία στους χαρακτήρες (τα μαλλιά των ηρώων) άρα για ειδικούς λόγους αυτήν. Πάντως, έχω πολλές αγαπημένες και τις βλέπω όπως τα μικρότερα παιδιά (πάνω από 2,3,4, φορές).

temp

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ THE MOVIE

Καραγκιόζης, The Movie: το πρώτο ελληνικό animation που ξεκίνησε την πορεία του στις αίθουσες στις 8 Δεκεμβρίου κλείνει την πρώτη βδομάδα κυκλοφορίας του έχοντας αγαπηθεί από το κοινό. Πήρε το άργυρό μετάλλιο, τη δεύτερη θέση στο box office με 41 ταινίες και σε μια πολύ δύσκολη κινηματογραφική περίοδο.

Ευχαριστώντας θερμά όσους διασκέδασαν, γέλασαν και συγκινήθηκαν με την ιστορία του «Καραγκιόζη Γραμματικού» ο πολυαγαπημένος Καραγκιόζης και η παρέα του φουλάρουν τις μηχανές. Περιμένουν κι αυτή τη βδομάδα μικρούς και μεγάλους στις κινηματογραφικές αίθουσες στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και σε όλη την Περιφέρεια. Στόχος: Να φτιάξουμε από κοινού αναμνήσεις με χρώμα και μυρωδιά Ελλάδας.

Καραγκιόζης The Movie, ο αρχετυπικός ήρωας του θεάτρου σκιών «βγήκε» από το πανί και ανέβηκε στην κινηματογραφική οθόνη για να μοιραστεί τις περιπέτειές του και να μας ψυχαγωγήσει και κινηματογραφικά.

Ο ίδιος ο πρωταγωνιστής δήλωσε συγκινημένος κατά την απονομή:

«Άιντε παιδιά, μαζί πήραμε το αργυρό! Αλλά σε μισογεμάτες αίθουσες… Πάμε να τις γεμίσουμε, γιατί τις ταινίες πρέπει να τις βλέπουμε στο φυσικό τους χώρο, τη μεγάλη οθόνη! Και αν θέλετε πάμε παρέα να χτυπήσουμε και το χρυσό! Για περισσότερο γέλιο σε μικρούς και μεγάλους! Εδώ τα καλά γράμματα! Γεμάτα χιουμορίνι.»

Καραγκιόζης The Movie

Στους κινηματογράφους σε διανομή της Spentzos Films

Σκηνοθεσία: Άκης Καρράς, Χρήστος Λειβαδίτης, Αικατερίνη Παπαγεωργίου

Σενάριο: Άθως Δανέλλης

Φωνές: Άθως Δανέλλης, Έλενα Μαραγκού

Παραγωγή: White Fox S.A., Cosmote TV και Anama Ltd

Με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο της Δράσης ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ

Untitled.png

ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ

Το Θέατρο Σκιών είναι ίσως η αρχαιότερη μορφή θεατρικής πράξης. Το συναντούμε μέσα στους αιώνες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Οι ρίζες και οι πρόγονοι του Καραγκιόζη τοποθετούνται στις χώρες της Ανατολής.

Μετρά πάνω από διακόσια χρόνια ζωής στον ελλαδικό χώρο.

Σταδιακά εξελίχθηκε στον μοναδικό αυθεντικό λαϊκό μας ήρωα.

Ο Καραγκιόζης κουβαλά στις πλάτες του όλα τα πάθη και τις χαρές του ελληνικού λαού. Η πορεία του είναι παράλληλη με εκείνη του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους.

Σημείωμα του Καραγκιοζοπαίχτη:

Το ελληνικό θέατρο σκιών είναι θέατρο μουσικό. Από τα πρώτα χρόνια της ακμής του, τις παραστάσεις συνόδευε ορχήστρα και το κοινό, πέρα από το έργο, πήγαινε για να απολαύσει τα τραγούδια και τα ορχηστρικά μέρη. Είναι χαρακτηριστικό το ότι συνήθως ο τραγουδιστής, οι σολίστες και τα τραγούδια της παράστασης ανακοινώνονταν στο πρόγραμμα της παράστασης.

Το κοινό στην Ελλάδα, που γνώριζε καλά την φωτισμένη οθόνη του θεάτρου σκιών - με το σχήμα και τις διαστάσεις που αυτή καθιερώθηκε στην πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα - υποδέχθηκε τον κινηματογράφο πολύ άμεσα και ως κάτι νέο αλλά πολύ οικείο. Έτσι, μπορούμε να πούμε πως η σκηνή του Καραγκιόζη ήταν ο πρόδρομος του σινεμά.

Σημείωμα παραγωγού

1000 και ένα μερόνυχτα, ευκαιρίες και δυσκολίες, δημιουργία και μια ολιγομελής ομάδα με όραμα, αντοχή και ένα μόνο στόχο: να διασκεδάσουμε τους θεατές, να γελάσουμε, να οικειοποιηθούμε σκηνές και ατάκες και, φεύγοντας από την αίθουσα, να ανυπομονούμε να ξαναζήσουμε την εμπειρία.

74 λεπτά που αξίζει να μοιραστείς με το νέο σύμπαν του Καραγκιόζη, της πρώτης ελληνικής ταινίας μεγάλου μήκους με τρισδιάστατο CGI animation και χαρακτήρες με ελληνική υπηκοότητα, κατοχυρωμένη στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα, όραμα μιας ελληνικής εταιρείας, με δεκαπέντε χρόνια εμπειρία στην παραγωγή και καθημερινή ώσμωση με παιδικά προγράμματα animation και παιδικές ταινίες.

Γιατί Καραγκιόζης;

Πάντα μέσα μας υπήρχε η επιθυμία να δημιουργήσουμε την πρώτη ελληνική κινηματογραφική ταινία animation, επιθυμία, που από το 2018, άρχισε να μετατρέπεται σε σχέδιο και το σχέδιο σε δράσεις. 6 μήνες αναζητούσαμε τον πρωταγωνιστή μας και το 2019 καταλήξαμε στον Καραγκιόζη, τον απόλυτο εκφραστή της ελληνικής λαογραφίας, επί δύο σχεδόν αιώνες το σύμβολο του διαχρονικού Έλληνα. Αισιόδοξος, εύθυμος, πολυμήχανος, καλόκαρδος, ένα ανήσυχο πνεύμα που δεν συμβιβάζεται με καμία εξουσία και κανένα κοινωνικό ρόλο. Στην καμπούρα του που συμβολίζει τα βάσανα βρίσκονται και οι επιθυμίες του ελληνικού λαού.

Και ο επόμενος γρίφος ήταν η ιστορία: μεταξύ των δεκάδων που μπορούν να γίνουν σενάριο επιλέγουμε τον Καραγκιόζη Γραμματικό, μια ιστορία που θεωρήσαμε ότι μπορούσε να λειτουργήσει διαχρονικά καλύτερα. Άνθρωποι από διαφορετικούς τόπους έχουν ανάγκη να επικοινωνήσουν και η ανάγκη αυτή συναντά την καθημερινή αναζήτηση μεροκάματου από τον πολυμήχανο Καραγκιόζη που παίρνει τη δουλειά. Έξυπνοι διάλογοι, ντοπιολαλιές, ξεκαρδιστικές ατάκες, ζωντανοί χαρακτήρες, ελληνική μουσική με χορούς, αδύνατον να μη βρει ο κάθε θεατής μια δική του θέση στο καραγκιοζοσύμπαν. Και πίσω από την περιπέτεια, όπως σε κάθε ιστορία του Καραγκιόζη ένα μήνυμα: Η παιδεία, το μάθε παιδί μου γράμματα, που το ακούμε ψιθυριστά με το τραγούδι στο τέλος «Στο ‘πα και στο ξαναλέω μην μου γράφεις γράμματα γιατί γράμματα δεν ξέρω και με πιάνουν κλάματα.»

Η επόμενη απόφαση ήταν το ύφος του animation και η ποιότητα των CGIs καθώς στόχος μας ήταν μια ψυχαγωγική ταινία για όλη την οικογένεια με έναν ήρωα και ένα θέαμα που να συνδέει με τον πιο καινοτόμο τρόπο την παράδοση με την τεχνολογία της ψυχαγωγίας. Πολλαπλάσιες οι δυσκολίες για τρισδιάστατη απεικόνιση των ηρώων, αλλά άλλες τόσες και οι ευκαιρίες οπότε η αισιοδοξία νίκησε τον ρεαλισμό και προχωρήσαμε.

Από την επιλογή του ήρωα μέχρι να ξεκινήσει το έργο πέρασε ένα ακόμη εξάμηνο όπου με δημιουργική "αφέλεια" ανακαλύπταμε την έλλειψη ανθρώπων με τεχνογνωσία και πρόσφατη εμπειρία σε ανάλογα έργα. Σταδιακά βρήκαμε νέα παιδιά σε Αθήνα, Πάτρα, Κατερίνη, Γιάννενα και Αγγλία που έγιναν τα χέρια που σμίλευαν τον Καραγκιόζη μέσα στην πανδημία, στα lock down και με κλειστές κινηματογραφικές αίθουσες.

Η επιστημονική και ερευνητική ομάδα παράλληλα με την ομάδα παραγωγής συνέλεξε με μεράκι όλες τις αναφορές για το περιβάλλον του Καραγκιόζη που από πλευράς αρχιτεκτονικής εντοπίζεται κάπου στην ηπειρώτικη ύπαιθρο του 19ου με 20ο αιώνα. Τα σπίτια, οι πέτρες, τα γεφύρια, η χλωρίδα, όλα κομμάτια της Ηπειρώτικης γης, τιμή στον τόπο που για πρώτη φορά εμφανίστηκαν οι καραγκιοζοπαίχτες πριν 200 χρόνια. Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση ήταν αυτή καθαυτή η εμψύχωση του Καραγκιόζη και των συντρόφων του, τα μορφολογικά χαρακτηριστικά που θα τους αποδοθούν, ένα μεγάλο τόλμημα που αντιμετωπίσαμε χέρι-χέρι με τον γνωστό καραγκιοζοπαίχτη Άθω Δανέλη, με αναφορές από τις απεικονίσεις του Καραγκιόζη και των βασικών ηρώων τα τελευταία 100 χρόνια για να γεννηθούν οι τρισδιάστατοι χαρακτήρες. Τότε είναι που ανοίγει ο μπερντές και αποκαλύπτεται το σύμπαν των ηρώων μας.

Από τη στιγμή αυτή μέχρι να φτάσουμε στην τελική ταινία υπήρχαν οι τεχνικές και δημιουργικές ανηφοριές που αφορούν τον εξοπλισμό, τα προγράμματα που χρησιμοποιήσαμε, τις ειδικές στολές για motion capture διαδικασία, με το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της ταινίας να ζωντανεύει από τους animators. Άλλες γνωστές στην παραγωγική διαδικασία δυσκολίες, η απαίτηση μεγάλης ισχύος εξοπλισμού για το rendering, οι φάρμες, "μικρο-αλλαγές" δημιουργικού χαρακτήρα που οδηγούσαν σε εκατοντάδες ώρες επιπλέον δουλειάς (όπως πχ για την αντικατάσταση των τριχών της κεφαλής των ηρώων από μια ομοιογενή μάζα σε μια φυσική τρίχινη).

Ένα σημαντικό στοίχημα για μας ήταν και είναι να αγκαλιάσουμε την παράδοση που ο καραγκιόζης και το θέατρο σκιών φέρουν, συστήνοντας το νέο. Το όνειρο και η μαγεία του ελληνικού θεάτρου σκιών μακροημερεύει κι αυτό γιατί ο ξυπόλητος ήρωας, ο Καραγκιόζης μας έχει την ικανότητα να πατάει στο χθες, να αφουγκράζεται το σήμερα και να ονειρεύεται το αύριο. Και η ταινία που πρωταγωνιστεί μας κλείνει το μάτι στο όνειρο, τη μαγεία και το γέλιο

ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ

Πρόκειται για την πρώτη, ελληνικής παραγωγής, μεγάλου μήκους ταινία animation με πρωταγωνιστή τον Καραγκιόζη!

Το σενάριο της ταινίας βασίζεται στην ιστορία του «Καραγκιόζης Γραμματικός»

Ο Καραγκιόζης Γραμματικός είναι ένα από τα παλαιότερα έργα στο ρεπερτόριο του ελληνικού θεάτρου σκιών κι επιλέχθηκε για να αποτελέσει τον βασικό σκελετό πάνω στον οποίο χτίστηκε το σενάριο της ταινίας. Αποδεικνύεται έτσι η διαχρονικότητα του Καραγκιόζη και η ιδιότητά του να ανανεώνεται συνεχώς μπαίνοντας σε καινούργιες φόρμες, να συντονίζεται με το πνεύμα της εποχής, να προκαλεί το ενδιαφέρον και να συγκινεί όλες τις ηλικιακές ομάδες.

«Ο Διοικητής του χωριού αποφασίζει να διορίσει έναν δημόσιο γραμματέα για την εξυπηρέτηση των πολιτών, καθώς οι υπάλληλοί του αναγκάζονται να παραμελούν την εργασία τους για να εξυπηρετούν τους αναλφάβητους συμπολίτες τους στην γραπτή τους επικοινωνία.

Ο Χατζηαβάτης αναλαμβάνει να βρει τον κατάλληλο άνθρωπο για τη θέση, ώσπου συναντά τον Καραγκιόζη που τον εντυπωσιάζει με τις γραμματικές γνώσεις που λέει πως έχει και η αναζήτηση λαμβάνει τέλος! Μετά από μια ξεκαρδιστική συνάντηση με τον Διοικητή, ο Καραγκιόζης γίνεται ο Γραμματικός του χωριού και πιάνει, γεμάτος όρεξη και άδειος γνώσεων, μολύβι και χαρτί.

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΔΕΙΓΜΑΤΑ

Εμπνευσμένα από την ηπειρώτικη αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα

Ι Ισορροπία μεταξύ ιστορίας και τέχνης |Ανοικτό περιβάλλον

ΜΟΥΣΙΚΗ

Πρωτότυπη Μουσική & Παραδοσιακά ελληνικά τραγούδια

6 Μουσικά όργανα

Παραδοσιακοί ελληνικοί χοροί

Μετά από έρευνα και μελέτη δημιουργήθηκε η μουσική επένδυση της ταινίας την οποία συνθέτουν τραγούδια και σκοποί παραδοσιακοί που ακολούθησαν τα ήθη, τα έθιμα και τον τρόπο ζωής των Ελλήνων, ταξίδεψαν στα χρόνια κι έφτασαν έως το σήμερα, κι αυτά με τη σειρά τους μέσα από διαδικασίες συνεχούς ανανέωσης, για να αποδείξουν την διαχρονικότητά τους εκφράζοντας με ακρίβεια τα συναισθήματα και τον ψυχισμό του σύγχρονου Έλληνα.

Οι συνθέσεις, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, δημιουργήθηκαν από άγνωστους καλλιτέχνες και διαμορφώθηκαν τους τελευταίους αιώνες. Η γέννησή τους εντοπίζεται στη βυζαντινή περίοδο, αλλά προέρχονται από αρχαία ελληνικά χρόνια, όπου διαμορφώθηκαν μέσα από τελετές και γιορτές.

18 ΒΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ

50 ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΕΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ

1.200 ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΟΥ

20.000 ΣΚΗΝΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

200.000 m2 ΕΙΚΟΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Ο κεντρικός ήρωας, ο Καραγκιόζης, είναι ένας μόνιμα ρακένδυτος και πειναλέος τύπος, λίγο άσχημος, λίγο αγράμματος και πάμφτωχος, αλλά ταυτόχρονα και καλοκάγαθος, πανέξυπνος και ανυπότακτος.

Αλληλεπιδρά με τα πάντα γύρω του με μια απόλυτα αντισυμβατική συμπεριφορά, η οποία καταδεικνύει τον πεπερασμένο χαρακτήρα μιας φαινομενικά «ακίνητης» και αδιατάραχτης «τάξης» του κόσμου. Η παρέμβασή του είναι πάντα προβληματική για την καθεστηκυία τάξη και πραγματώνεται μέσα από σουρεαλιστικές και ξεκαρδιστικές περιπέτειες καρναβαλικής αντιστροφής. Η «τάξη» επανέρχεται στο τέλος της παράστασης, έχοντας αφήσει το αποτύπωμα της λαϊκής θυμοσοφίας που ενσαρκώνει ο μπαγαπόντης, αλλά πάντα καλοκάγαθος πρωταγωνιστής.

ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ

O Καραγκιόζης τον αποκαλεί Χατζατζάρη. Είναι, κατά μια έννοια, το alter ego του Καραγκιόζη, ο αχώριστος φίλος του. Γαλίφης και συμβιβαστικός, έχοντας πάντα καλή σχέση με την εξουσία, συχνά προσπαθεί να βοηθήσει τον φίλο του, εξυπηρετώντας τον Πασά τον Διοικητή ή όποιο άλλο εκπρόσωπο της εξουσίας. Πάντα βρίσκεται μπλεγμένος με τον Καραγκιόζη και τις μπαγαποντιές του, ο οποίος με το αναρχικό και ανυπάκουο πνεύμα του τον εκθέτει σε ποικίλους κινδύνους.

ΑΓΛΑΪΑ

Η γυναίκα του Καραγκιόζη, η Ελληνίδα μάνα, σύζυγος και νοικοκυρά. Αγαπάει και φροντίζει την οικογένειά της. Πάντα υπομονετική, γλυκιά και χαριτωμένα γκρινιάρα, έχει την ευθύνη του σπιτιού και στέκεται πάντα στο πλευρό του Καραγκιόζη στην αξία του οποίου πιστεύει. Είτε κάνει τις δουλειές του σπιτιού είτε μεριμνά για το σύζυγο και τα παιδιά της, μόνιμα σιγοτραγουδά κάποιο τραγούδι.

ΣΙΟΡ ΔΙΟΝΥΣΗΣ (Νιόνιος)

Ξεπεσμένος αριστοκράτης της Ζακύνθου, ευγενής στους τρόπους και χαριτωμένα αθυρόστομος, δεν το έχει σε τίποτα να στολίσει τους γύρω του με τις πιο ευφάνταστες βρισιές και κατάρες. Αντιπροσωπεύει, όπως λέει ο Τζούλιο Καΐμη, τη λόγια Ελλάδα.

ΜΟΡΦΟΝΙΟΣ

Αφελής, ρομαντικός, ελαφρόμυαλος και μονίμως ερωτευμένος, με βασικό χαρακτηριστικό του τη μεγάλη μύτη.

ΛΙΛΙΚΑ

Όμορφη, ναζιάρα, καλοντυμένη, με έντονο ταπεραμέντο. Γεμίζει τη γειτονιά με τις φωνές και τα καμώματά της.

ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΩΡΓΟΣ

Θείος του Καραγκιόζη, γιγαντόσωμος λεβέντης τσέλιγκας, τραχύς και ατρόμητος, αντιπροσωπεύει τον αγνό και γενναίο Έλληνα. Διακρίνεται για τον αγαθό του χαρακτήρα και την αθώα πονηριά του και δεν χαρίζεται σε κανέναν.

ΚΟΛΗΤΗΡΙΑ (Κολητήρι, Σβούρας και Μπιρικόκος)

Τα πανέξυπνα, γενναία, άτακτα και συχνά αδιάφορα για τα μαθήματα παιδιά του Καραγκιόζη και της Αγλαΐας. Είναι πειραχτήρια και βοηθάνε τον πατέρα τους όποτε υπάρχει ανάγκη.

Ο Κολλητήρης είναι ο μεγάλος γιος του Καραγκιόζη και της Αγλαΐας. Ξυπόλητος, με ρούχα γεμάτα μπαλώματα, όπως του πατέρα του. Είναι γενναίος και αξιολάτρευτος. Οι περιπέτειές του θυμίζουν αυτές του Καραγκιόζη.

Ο Σβούρας είναι ο δευτερότοκος γιος του Καραγκιόζη και της Αγλαΐας. Είναι ατρόμητος, έξυπνος και αγαπά την μπάλα. Πανέτοιμος κάθε στιγμή για νέες περιπέτειες μαζί με τα αδέρφια του.

Ο Μπιρικόκος είναι ο μικρότερος γιος της οικογένειας. Όπως τα αδέρφια του, είναι και αυτός πάντα ξυπόλητος και τα ρούχα του είναι γεμάτα μπαλώματα. Πονηρός και γενναίος, ένα πειραχτήρι που του αρέσει να μπλέκει με τα αδέρφια του σε πολλές περιπέτειες.

ΠΕΡΙΚΛΗΣ

Μάγκας με χαρακτηριστικά παλιάς εποχής, χαριτωμένος, γλεντζές, τεμπέλης, καβγατζής αλλά και αγαθός.

ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ

Εκπρόσωπος της εξουσίας, εγωιστής και μεγαλομανής, κοντός και λαίμαργος, με αστείο παρουσιαστικό, στολισμένος με ένα σωρό παράσημα.

ΥΠΑΣΠΙΣΤΗΣ

Το δεξί χέρι του διοικητή. Αυστηρός αλλά και συναινετικός και καλόκαρδος, νοιάζεται και φροντίζει για όλους και όλα ώστε όλα στο χωριό να κυλούν ομαλά.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία

Άκης Καρράς

Χρήστος Λειβαδίτης

Αικατερίνη Παπαγεωργίου

Σενάριο

Άθως Δανέλλης

Φωνές

Άθως Δανέλλης

Έλενα Μαραγκού

Εκτέλεση Παραγωγής

Αναστασία Μάνου

VFX Supervisor

Χρήστος Λειβαδίτης

Animation

Χριστίνα Ανδρουλακάκη

Κωνσταντίνα Θεοδώρου

Compositor

Ηρακλής Φίτσιος

Χάρης Αποστολόπουλος

Lead 3D Generalist

Γιώργος Παπαδόπουλος

Σχεδιασμός Χαρακτήρων

Ανδρέας Ράλλης

Rigging & FX

Λοΐζος Παγώνης

Μουσική

Κώστας Χαριτάτος