Λάβε μέρος στην έρευνα για την εικόνα, την αυτοπεποίθηση και την αυτοαντίληψη του γυναικείου σώματος

Ανθή Μιμηγιάννη
Λάβε μέρος στην έρευνα για την εικόνα, την αυτοπεποίθηση και την αυτοαντίληψη του γυναικείου σώματος

Μια αναλυτική έρευνα της Prorata σε συνεργασία με το Queen.gr για την εικόνα, την αυτοπεποίθηση και την εξέλιξη του γυναικείου σώματος μέσα από τις εμπειρίες και τα όνειρα κάθε γυναίκας, από τα στερεότυπα των προηγούμενων γενιών έως τη σημερινή ψηφιακή εποχή.


Στη σημερινή εποχή όπου οι φωνές των γυναικών διεκδικούν χώρο, αμφισβητούν στερεότυπα και δομούν νέες αφηγήσεις γύρω από το σώμα, η Prorata, ένας οργανισμός με πολυετή εμπειρία στο χώρο των ποιοτικών και ποσοτικών ερευνών, σε συνεργασία με το Queen.gr, εγκαινιάζει μια πρωτοποριακή έρευνα για την εικόνα, την αυτοπεποίθηση και την αυτοαντίληψη του γυναικείου σώματος η οποία είναι βασικός άξονας στο αφιέρωμά μας Real Talks - Bodies, και που σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο, ώστε να σέβεται την προσωπική ελευθερία της κάθε συμμετέχουσας, να εγγυάται πλήρη ανωνυμία και ταυτόχρονα να επιτρέπει την εμβάθυνση σε κρίσιμα ζητήματα.

Μέσα από ερωτήματα που διερευνούν βαθιά προσωπικές εμπειρίες, κοινωνικές επιρροές και ψυχολογικές διεργασίες, στοχεύουμε να κατανοήσουμε σε ποιο βαθμό οι γυναίκες αισθάνονται άνετα, πώς κρίνουν την εμφάνισή τους, αλλά και πώς η κοινωνία έχει επηρεάσει –θετικά ή αρνητικά– τη σχέση τους με το σώμα τους. Όπως έγραφε ο Νίκος Καζαντζάκης, «Ολάνθιστος γκρεμός της γυναικός το σώμα». Φράση που υπενθυμίζει ότι το γυναικείο σώμα αποτελεί πεδίο αγώνα, εξύμνησης και αμφισβήτησης ταυτόχρονα. Στον «ολάνθιστο γκρεμό» αυτό, η ψυχή, η διάνοια και οι επιθυμίες της κάθε γυναίκας συναντούν προκλήσεις, όνειρα, φόβους και ελπίδες. Και γι’ αυτό ακριβώς η φωνή σου, η δική σου ματιά, έχει τεράστια αξία για εμάς.

Πάρε μέρος στην έρευνα και πες μας τη γνώμη σου για το γυναικείο σώμα

Γιατί μια τέτοια έρευνα τώρα;

Ο κόσμος αλλάζει ραγδαία. Κάθε νέα γενιά εισάγει στη συζήτηση γύρω από το γυναικείο σώμα μια καινούργια οπτική –μια οπτική που αναγνωρίζει τη μοναδικότητα, την αυτονομία και τη δύναμη της κάθε γυναίκας. Στις προηγούμενες γενιές, η έμφαση δινόταν σε πρότυπα ομορφιάς συχνά απατηλά, περιοριστικά και προκαθορισμένα από εξωτερικούς παράγοντες. Τα μέσα ενημέρωσης υπήρξαν, πολλές φορές, βασικοί φορείς διάδοσης στερεοτύπων που εμπόδιζαν τις γυναίκες να αναζητήσουν τη δική τους ταυτότητα, χρεώνοντάς τους έμμονες ιδέες για το «καλό» σώμα. Έτσι, γεννήθηκαν ανασφάλειες, αυτοπεριορισμοί και ενοχές που, σε πολλές περιπτώσεις, ευνόησαν την καλλιέργεια νοσηρών προτύπων για το βάρος, το σχήμα και την εικόνα γενικότερα. Η επιρροή αυτή, μάλιστα, δεν περιοριζόταν μόνο στο αισθητικό κομμάτι, αλλά διαπερνούσε βαθύτατα την ψυχολογία και την αυτοπεποίθηση των γυναικών.

Σήμερα, όμως, η νέα γενιά άνθισε μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον πιο πολυφωνικό και ανοιχτό. Οι γυναίκες δεν αποδέχονται πια παθητικά πρότυπα. Δημιουργούν δικές τους κοινότητες, μοιράζονται ιστορίες, συνδέονται και αλληλοεμπνέονται. Η έννοια του «body positivity» ήρθε για να υπενθυμίσει ότι κάθε σώμα είναι όμορφο και άξιο σεβασμού, ανεξάρτητα από το μέγεθος, το σχήμα ή την εμφάνιση. Όμως το ζήτημα δεν εξαντλείται στην τυπολατρική θεώρηση του «όλα επιτρέπονται». Πρέπει να κατανοήσουμε βαθύτερα πώς οι ατομικές εμπειρίες, οι κοινωνικές επιρροές και οι προσωπικοί αγώνες διαμορφώνουν τη σχέση κάθε γυναίκας με το σώμα της. Γι’ αυτό ο ρόλος της Prorata είναι καθοριστικός: να δώσει φωνή σε κάθε γυναίκα, ανεξαρτήτως ηλικίας, εθνικότητας, κοινωνικού υπόβαθρου ή σωματικής διάπλασης, και να χαρτογραφήσει με εμπεριστατωμένα ερωτήματα –τις ανάγκες, τις αγωνίες, τις επιθυμίες και τις ελπίδες μας.

Δημιουργώντας ένα νέο αφήγημα για το γυναικείο σώμα

Στις μέρες μας, μια εποχή όπου η έννοια της τάξης και των κανόνων αμφισβητείται -κοινωνικά, πολιτικά, πολιτισμικά– η εικόνα του γυναικείου σώματος αποκτά πολλαπλές ερμηνείες. Από τη μια, η πίεση που ασκούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι influencers εξακολουθεί να επηρεάζει το πώς αισθάνονται οι γυναίκες για το σώμα τους, από την άλλη, οι αυτοοργανωμένες ομάδες –είτε στο Instagram, είτε στο TikTok, είτε σε blogs –αναδεικνύουν τη δύναμη της αλληλοϋποστήριξης και της θετικής εικόνας.

Και μπορεί οι γενιές Ζ και Millennials να «συγκρούονται» πολλές φορές στις ιδέες τους, η αλήθεια είναι όμως πως αναζητούν κοινά σημεία– συζητούν ανοικτά για θέματα όπως η διαταραγμένη διατροφή, για ιστορίες κακοποίησης (όπου το σώμα παύει να ανήκει στη γυναίκα και γίνεται αντικείμενο βίας), για ψυχολογία της εικόνας, για τον ρόλο των χειρουργικών επεμβάσεων και το πώς όλα αυτά διαπλέκονται με την έννοια της προσωπικής ευτυχίας.

Στο παρελθόν, πολλές φορές οι γυναίκες δεν είχαν τον χώρο να μιλήσουν ελεύθερα γι’ αυτά τα θέματα. Έπρεπε να «ανεχθούν» σχόλια για το σώμα τους, να αισθάνονται ενοχές αν δεν ακολουθούσαν κάποιο πρότυπο και να δικαιολογούνται για κάθε περιττό κιλό ή ατέλεια. Σήμερα, πέρα από την ελευθερία έκφρασης, το «αφιερωματικό» αυτό αφιέρωμα έχει στόχο να αμφισβητήσει παγιωμένες πρακτικές: γιατί θεωρείται ότι «η γυμναστική ταυτίζεται αυτομάτως με την απώλεια βάρους»; Γιατί ένα σώμα «γεμάτο», ή ένα πρόσωπο με ρυτίδες πριν την ηλικία των 40, θεωρούνται μείον; Πώς διαμορφώνονται τα πρότυπα ομορφιάς μέσα από τη βιομηχανία της μόδας, τα διαφημιστικά μηνύματα και τα filters των social media; Αυτές είναι μερικές από τις θεματικές που θα αναδειχθούν καθώς πλοηγείσαι στην έρευνά μας.

Η έρευνα της Prorata περιλαμβάνει μια σειρά από ερωτήσεις που καλύπτουν διαφορετικές πτυχές της σχέσης κάθε γυναίκας με το σώμα της και δεν πρόκειται απλώς για μια «απλή» έρευνα δημοσκοπικού χαρακτήρα καθώς τα δεδομένα που θα συλλεχθούν θα αποτελέσουν τη βάση για στοχευμένες δράσεις υποστήριξης, ενημέρωσης και ενδυνάμωσης των γυναικών σε όλη την Ελλάδα.