The Food Tour: Στο εστιατόριο «Ιθάκη» το φαγητό ανταγωνίζεται την πιο μαγική θέα

Σαμάνθα Αποστολοπούλου
The Food Tour: Στο εστιατόριο «Ιθάκη» το φαγητό ανταγωνίζεται την πιο μαγική θέα

Η περιήγηση της Σαμάνθας Αποστολοπούλου και του Χρήστου Κάβουρα στα εστιατόρια της Αθήνας συνεχίζεται στην Αθηναϊκή Ριβιέρα και το εστιατόριο «Ιθάκη» όπου δοκιμάζουν τα πιάτα και μαθαίνουν μυστικά της επιτυχίας από την μάνατζέρ του, Μανίνα Καραμανλή.

Γράφει ο Χρήστος Κάβουρας

«Η Ιθάκη δεν υπάρχει, παρά μόνο η θάλασσα και ένα καράβι» έχει πει ο Νίκος Καζαντζάκης, για όποιον όμως έχει βρεθεί στην «Ιθάκη» της Αθηναϊκής Ριβιέρας, το φόντο της ανοιχτής θάλασσας σε συνδυασμό με το υπέροχο φαγητό της μεσογειακής και ιαπωνικής κουζίνας, προσφέρουν ένα ειδυλλιακό «ταξίδι» ακόμα και αν αυτό γίνεται μέσω ενός άλλου είδους «καραβιού», στην προκειμένη περίπτωση ένα εστιατόριο που ισορροπεί μοναδικά ανάμεσα στην ποιότητα και τη σπάνια θέα.



Αναμφίβολα η ξεχωριστή θέα και η απαλή ηχώ των κυμάτων δίνουν ξεχωριστή ποιότητα στον εκάστοτε πελάτη του εστιατορίου ωστόσο μια τόσο ξεχωριστή θέα δεν θα ήταν τίποτα εάν δεν ήταν ανάλογη με τη γαστρονομική απόλαυση και την μοναδικότητα της κουζίνας. Η επί 23 χρόνια μάνατζερ του «Ιθάκη», Μανίνα Καραμανλή γνωρίζει καλά τις ιδιαιτερότητες αλλά και τις παγίδες του επαγγέλματος, έχοντας πάντα το κατάλληλο mindset να εξελίσσει ένα βήμα παραπάνω τη δουλειά και το οικογενειακό κλίμα σε ένα εστιατόριο με τεράστιο πρεστίζ, κυρίως όμως με ανθρώπινο πρόσωπο.

«Είναι η κουλτούρα του ιδιοκτήτη, του κυρίου Βλάσση Σταθοκωστόπουλου που ταίριαξε απόλυτα με τη δική μου και η κοινή μας τομή είναι ότι πιστεύουμε πολύ στην ομαδική δουλειά. Το teamwork σε εξελίσσει σαν μάνατζερ, σαν επιχειρηματία, σαν chef. Όταν είσαι μέλος μιας ομάδας δεν υπάρχει ούτε ένα λεπτό που να μην είναι δημιουργικό» θα δηλώσει με ένα πλατύ χαμόγελο, χαρακτηριστικό που τη συνοδεύει σε κάθε της παρουσία στο καλύτερο σημείο της Αθηναϊκής Ριβιέρας.

Τι είναι αυτό όμως που κάνει το «Ιθάκη» να ξεχωρίζει στα μάτια του κόσμου;

AP7A1235

Το κλειδί είναι η «εξέλιξη»

Μπορεί να ακούγεται κάπως κλισέ, ωστόσο είναι πολύ εύκολο για μια επιχείρηση να εγκλωβιστεί μέσα στην επιτυχία της, μένοντας κολλημένη στις δάφνες του παρελθόντος μη θέλοντας ουσιαστικά να εξελίξει τη συνταγή της επιτυχίας της. Για να έχει κάποια τύχη οφείλει να ανανεώνεται συνεχώς και να εναρμονίζεται διαρκώς με τα θέλω της εκάστοτε εποχής. Η Μανίνα Καραμανλή έχει ξεκάθαρη άποψη πάνω στο συγκεκριμένο θέμα:

«Δεν μπορείς ποτέ να πεις ότι έχεις φτάσει κάπου, όσο μεγάλη και αν είναι η επιτυχία σου. Στο “Ιθάκη” έχουμε βιώσει την προσαρμογή στις ανάγκες του πελάτη, οι οποίες είναι πάντα προσαρμοσμένες στις κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν. Για παράδειγμα το χρηματιστήριο, η οικονομική κρίση και ο κορονοϊός διαμόρφωσαν τις προτιμήσεις των πελατών μας. Στα τέλη των 90’s ο Έλληνας ήθελε ένα γεμάτο τραπέζι, αδιαφορώντας για την ποιότητα του κρασιού φτάνει απλώς να ήταν μια γνωστή ετικέτα. Σήμερα όμως ο καταναλωτής είναι πιο συγκεκριμένος σε αυτό που θα παραγγείλει για το φαγητό, δίνοντας τεράστια βάση στο κρασί ή το ποτό. Πλέον είναι "διαβασμένος", θα κάνει κουβέντα με τον sommelier ή το σερβιτόρο κάτι που έχει κάνει πιο απαιτητική την εξυπηρέτησή του. Αυτό βέβαια έχει βοηθήσει και τις δύο πλευρές καθώς και εμείς βοηθάμε τον πελάτη με τη γνώση μας πάνω στο αντικείμενο, όπως και ο ίδιος ο πελάτης μας έδωσε μια καινούργια κατεύθυνση όσον αφορά την εκπαίδευσή μας».

AP7A1318

-Όταν λέτε εκπαίδευση τι εννοείτε;

Στην Ελλάδα παρότι είμαστε τουριστική χώρα και η εστίαση αποτελεί διαφήμιση, δυστυχώς δεν έχουμε καλές σχολές που να δημιουργούν στελέχη κάτι που δημιουργεί ένα τεράστιο κενό στο σέρβις. Αυτό που κάναμε εμείς λοιπόν είναι ότι από τη στιγμή που εμπιστευόμαστε το προσωπικό μας, αποφασίσαμε να περάσουμε ξανά από εκπαίδευση, μαζί και εγώ, στο θέμα του κρασιού. Δεν λέω ότι δεν είχαμε επίπεδο και πριν, αλλά αυτό μας έδωσε το κάτι παραπάνω. Στο επίπεδο λοιπόν του σέρβις μαζί με τη στροφή στην κουζίνα μας περίπου το 2015 ξεκινήσαμε τα family dinners, όπου κάνουμε ένα μεγάλο τραπέζι για τους εργαζομένους μας κάθε μήνα. Αυτό βοηθάει κάθε μέλος της ομάδας μας να μπει στη θέση του πελάτη και να δει τι χρειάζεται για να βελτιωθεί. Έτσι αποκτά συνείδηση και έχει άποψη.

-Μιλήσατε για μια στροφή στην κουζίνα. Εννοείτε τη στροφή στο sushi;

Θα σε διορθώσω λίγο γιατί δεν είναι μόνο sushi αλλά γενικότερα Ασιατική κουζίνα. Ξεκινήσαμε λοιπόν μια προσπάθεια από το 2015 με την κορύφωσή του να πραγματοποιείται το 2019 με την ανακαίνιση του εστιατορίου, όταν η κουζίνα μας η οποία ήταν κατά βάση Mediterranean, ήρθε να δέσει απόλυτα μαζί με το Asian Menu. Ανέκαθεν είχαμε την ασιατική πινελιά στον κατάλογό μας, ωστόσο σήμερα έχει ίση βαρύτητα με εκείνη της μεσογειακής, γεγονός που αποτελεί σημαντικό πυλώνα της επιτυχίας μας.

AP7A1149
Σαμάνθα Αποστολοπούλου - Χρήστος Κάβουρας

Ο ουρανίσκος του Έλληνα είναι ο πιο δύσκολος κριτής

Το αυστηρό κριτήριο του Έλληνα καταναλωτή είναι ουσιαστικά ο κινητήριος μοχλός αυτής της μετάβασης στην κουζίνα του «Ιθάκη» όπου δύο chef υψηλής κλάσης, δίνουν τη δική τους «μάχη» να κρατηθεί η ισορροπία στο ντέρμπι των προτιμήσεων. Με το Σπύρο Ασήμη να αναλαμβάνει την Μεσογειακή και τον Αντώνη Κουρκούτα την Ασιατική -και τον Γιάννη Καλδάνη στα γλυκά- ο Έλληνας πελάτης βρίσκεται διαρκώς στο ευχάριστο δίλημμα να μπορεί να διαλέξει ανάμεσα σε πολλά πιάτα διαφορετικής φιλοσοφίας τα οποία έχουν ως βάση το ψάρι.

-Αν η κουζίνα σας δεν είχε ψάρι, θα κάνατε την ίδια μετάβαση στο μενού;

Σίγουρα όχι. Το sushi έχει μεγάλη πέραση στην Ελλάδα αλλά έχει εξελιχθεί σε αυτό που αποκαλώ «μαϊντανός των εστιατορίων». Το γεγονός ότι ανέκαθεν είχαμε στη βαθιά κουλτούρα μας το ψάρι, βοήθησε περίφημα την Ασιατική κουζίνα να ταιριάξει με την κουλτούρα του μενού. Αυτόν τον συνδυασμό της Mediterranean κουζίνας με την Asian δεν τη βλέπεις πουθενά και αυτό είναι ένα μεγάλο μυστικό της επιτυχίας μας. Ο Έλληνας βαριέται πολύ εύκολα τις ίδιες γεύσεις και στο «Ιθάκη» η δυνατότητα να έχεις στο ίδιο τραπέζι τέτοια ποικιλία γεύσεων δίνει συνεχώς λόγο στους πελάτες μας να μας επισκέπτονται.

AP7A1065
Καλαμάρι: Κρέμα χλωροφύλλης, σέλερι, λάιμ, κρεμμύδι compote

-Αλλάξατε και κάτι άλλο μαζί με το μενού;

Όπως είπα προηγουμένως το γεγονός ότι οι προτιμήσεις των καταναλωτών άλλαξαν και πλέον έρχονται διαβασμένοι πριν παραγγείλουν, σημαίνει ότι πρέπει να προσφέρουμε και εμείς αναλόγως όσο το δυνατόν περισσότερα μπορούμε. Στο κρασί για παράδειγμα η κάβα μας έχει τεράστια ποικιλία από τον ελληνικό και τον ξένο αμπελώνα, με το προσωπικό να είναι πάντα έτοιμο να εκφράσει τη γνώμη του εφόσον τη χρειαστεί ο πελάτης.

Επίσης, όταν αλλάζεις κάτι στο στυλ σου όπως το μενού ή τα κρασιά, χρειάζεται να το κάνεις και στη μουσική. Έχουμε δύο Dj -ο Μάριος Καφαντάρης το καλοκαίρι και ο Σίμος Δάναλης το χειμώνα- που κάνουν τρομερή δουλειά πάνω στον τομέα της μουσικής κάτι που έχει παίξει μεγάλο ρόλο στον τομέα της διασκέδασης.

Το οικογενειακό κλίμα βγαίνει προς τα έξω

Σε ένα εστιατόριο με τόσο μεγάλο πρεστίζ, όπως το «Ιθάκη», είναι πραγματικά σπάνιο να βλέπεις ένα τόσο θερμό κλίμα. Αυτή η άνεση με την οποία αντιμετωπίζει το σέρβις τους πελάτες έχουν δημιουργήσει μια ιδιαίτερα θερμή σχέση μεταξύ κοινού και προσωπικού, σαν μια φιλία με αμοιβαία εμπιστοσύνη που χτίστηκε μετά από μεγάλη προσπάθεια. Το μεγάλο μυστικό όμως πίσω από αυτή την ευχάριστη ενέργεια κρύβεται στην αγάπη του προσωπικού και τη σχέση εμπιστοσύνης που έχει αναπτύξει με το χώρο εργασίας του.

«Εδώ έχουμε άτομα που δουλεύουν πολλά χρόνια στο προσωπικό, όπως ο κύριος Νίκος, ο σερβιτόρος μας που είναι μαζί μας 23 ολόκληρα χρόνια, ή ο “captain” μας, ο Γιώργος ο Νικολόπουλος που ξεκίνησε από βοηθός σερβιτόρου. Σε τόσο μεγάλα πρότζεκτ δεν μπορείς να έχεις αδύναμους κρίκους. Είναι πολύ σημαντικό το σέρβις να δουλεύει καλά και να νιώθει άνετα» θα μας πει Μανίνα Καραμανλή καθώς τσουγκρίζουμε ένα ποτήρι κρασί.

AP7A1085
Σφυρίδα: σελινόριζα σε σάλτσα λεμονιού, αφρός φρικασέ, τραγανό ρύζι

-Θα λέγατε ότι η σχέση που έχετε χτίσει με το κοινό είναι φιλικού επιπέδου;

Θα την αποκαλούσα σχέση σεβασμού. Αρέσει πολύ στον κόσμο να νιώθει οικεία, να έχει ένα σημείο αναφοράς. Πιστεύω ότι το να δουλεύεις σε ακριβό εστιατόριο δεν σημαίνει ότι πρέπει να είσαι «στημένος» αλλά παράλληλα οφείλεις να κρατάς τα προσχήματα. Πρέπει να υπάρχει σεβασμός αλλά ταυτόχρονα να του προσφέρεις ζεστασιά, χωρίς να ξεχνάς ότι δεν είναι φίλος σου. Είναι μια λεπτή ισορροπία που μόνο μέσω εμπειρίας την αποκτάς.

-Παρότι το προϊόν είναι ακριβό, βλέπετε και νεαρούς σε ηλικία πελάτες;

Μπορώ να πω ότι εμφανίζονται αρκετοί ηλικίας 20-25 ετών που ακόμα και αν δεν έχουν ξεκινήσει την επαγγελματική τους καριέρα, μαζεύουν χρήματα για να βγάλουν το κορίτσι τους εδώ. Σε αυτό έχουν βοηθήσει αρκετά τα social media τα οποία άνοιξαν τις πόρτες ορισμένων εστιατορίων που έδειχναν απρόσιτα και δείχνοντας εικόνα μέσα από αυτά ουσιαστικά έδιωξαν αυτό τον φόβο που υπήρχε. Όπως είπα όμως το γεγονός ότι εναρμονιζόμαστε με τις ανάγκες των καιρών μας έχει βοηθήσει να εξυπηρετούμε όλο και μεγαλύτερη γκάμα ανθρώπων.

Για παράδειγμα, ειδικά τα καλοκαίρια, ο κόσμος θέλει εκτός από το φαγητό να κάθεται έξω και να απολαμβάνει τη θέα και ύστερα να απολαμβάνει το ποτό του υπό το άκουσμα της ωραίας μουσικής στο μπαρ με φόντο τη Ριβιέρα.

-Φοβάστε τον ανταγωνισμό όταν ανοίγει ένα καινούργιο ακριβό εστιατόριο;

Αν πρέπει να φοβάται κάποιον το «Ιθάκη» αυτό είναι ο ίδιος του ο εαυτός. Ο ανταγωνισμός άλλωστε μεταξύ εστιατορίων δεν είναι ποτέ αρνητικός. Το να υπάρχουν πολλά ωραία εστιατόρια και ειδικά στη Βουλιαγμένη που είμαστε εμείς, φέρνει όλο και περισσότερο κόσμο. Οπότε από τη στιγμή που είσαι εσύ εντάξει απέναντι στο κοινό, τότε ο ανταγωνισμός κάνει καλό.

Εμείς κοιτάζουμε να κάνουμε συνεχώς μικρά βήματα προς την εξέλιξή μας, κρατώντας ταυτόχρονα την προσωπικότητά μας. Πρέπει πάντα να κάνεις σταδιακά τα βήματα προς την αλλαγή.

AP7A1129
Μους καραμέλας: compote καραμελωμένο αχλάδι, σορμπέ αχλάδι

Σε μια περίοδο με πολλούς «διαβασμένους» πελάτες, το «Ιθάκη» ξεφεύγει από την κλασική πεπατημένη και δίνει στον Έλληνα καταναλωτή ένα μεγάλο λόγο να απολαύσει τον ουρανίσκο του με τη συνεργασία Μεσογειακής και Ασιατικής κουζίνας, κάτι που σε συνδυασμό με τη μοναδική θέα που προσφέρει η Αθηναϊκή Ριβιέρα υπόσχονται μια εμπειρία που δύσκολα θα βρεις αλλού. Ο Νίκος Καζαντζάκης μπορεί να θεωρεί ότι υπάρχει μονάχα θάλασσα και ένα καράβι, το «The Food Tour» ωστόσο ανακάλυψε ότι η «γαστρονομική» Ιθάκη υπάρχει και δεν σταματάει ποτέ να εξελίσσεται.

Διαγωνισμός

Για εσάς που σας αρέσει το καλό φαγητό, το «The Food Tour» σας εξασφάλισε την ευκαιρία να ζήσετε από κοντά τη δική μας εμπειρία στο εστιατόριο «Ιθάκη». Μπείτε στο διαγωνισμό του QUEEN.gr στο Instagram και 1 ένας/μία τυχερός/ή θα κερδίσει από ένα γεύμα για δύο άτομα αξίας 300 ευρώ στο εστιατόριο «Ιθάκη», κάνοντας follow στις σελίδες του Queen.gr & Ithaki Restaurant Bar & Majenco και κάνοντας mention δύο φίλους σας. Δες τους όρους του διαγωνισμού εδώ


https://www.instagram.com/p/CamAzI-qMT7

Δείτε τι παράγγειλε το δίδυμο του «The Food Tour», Σαμάνθα Αποστολοπούλου και Χρήστος Κάβουρας στο παρακάτω άλμπουμ: