Πώς να φτάσεις στην αυτογνωσία μέσω 5 απλών βημάτων

Πώς να φτάσεις στην αυτογνωσία μέσω 5 απλών βημάτων

Πολλοί μιλούν για την ευγνωμοσύνη, γνωρίζουμε όμως πραγματικά τι περιλαμβάνει η έννοια της ευγνωμοσύνης και πώς μπορούμε να την κατακτήσουμε; 

Γράφει η Νίνα Καραμολέγκου

Σύμφωνα με τον Μάρτιν Σέλινγκμαν, η ευγνωμοσύνη είναι το βαθύ συναίσθημα εκτίμησης που δείχνει ο αποδέκτης πράξεων καλοσύνης σε αυτόν που τις προσφέρει. Η συστηματική μελέτη της ευγνωμοσύνης στην ψυχολογία ξεκίνησε το 1998 όταν ο Σέλιγκμαν εισήγαγε έναν νέο κλάδο στην ψυχολογία, τη θετική ψυχολογία.

Για να κατακτήσουμε την ευγνωμοσύνη και την ενσυνειδητότητα μπορούμε να κρατάμε ένα ημερολόγιο, στο οποίου θα καταγράφουμε κάθε μέρα πως νιώθουμε, τα συναισθήματα μας (θετικά ή αρνητικά), τα σημαντικότερα γεγονότα της ημέρας και όποιες σκέψεις θέλουμε να διερευνήσουμε κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού των ημερών αυτογνωσίας.

autognwsia_2.jpg

Για το ταξίδι μας θα χρειαστούμε ένα καινούργιο τετράδιο, ένα στυλό, χρόνο μέσα στη μέρα και την διάθεση για αφοσίωση στο στόχο μας. Παίρνουμε τα στυλό και ξεκινάμε την πρώτη μέρα μας, όπου θα απαντήσουμε στο ερώτημα «Ποια εκδοχή του εαυτού μου θέλω να βγάλω στην επιφάνεια που είναι καλά κρυμμένη τόσα χρόνια». Θα συνδεθούμε με τον εαυτό μας και θα απαντήσουμε στα εξής ερωτήματα:

  1. Τι με κάνει χαρούμενο/η και ευτυχισμένο/η;
  2. Τι μου δίνει ώθηση;
  3. Τι μου προκαλεί εξάντληση;
  4. Τι κρύβεται πίσω από τις αποφάσεις που τελικά επιλέγω να πάρω;

Την δεύτερη ημέρα θα την αφιερώσουμε στην αφθονία, η οποία εκδηλώνεται σε όλους τους τομείς της ζωής μας, στην οικογένεια, στην δουλειά μας, στις σχέσεις μας. Στόχος είναι να νιώσουμε ευγνωμοσύνη, μέσα από την επίγνωση και την παρατήρηση της κατάστασης που βιώνουμε. Θα συνδεθούμε με την ψυχή μας και θα απαντήσουμε στις ακόλουθες ερωτήσεις:

  1. Ποιο είναι το πάθος μου;
  2. Πως επιλέγω να φέρω στη ζωή μου οικονομική αφθονία και ευημερία;
  3. Σε ποια από αυτά θα επιλέξω να εστιάσω περισσότερο την προσοχή μου;

Η τρίτη ημέρα είναι κατάλληλη για να έρθουμε σε επαφή με το εσωτερικό παιδί.

Θα συνδεθούμε με την καρδιά μας και θα απαντήσουμε στις παρακάτω ερωτήσεις:

  1. Όταν ήσουν παιδί πως ήταν η προσωπικότητα;
  2. Με πόση ευκολία εμπιστευόσουν την ζωή;
  3. Πόσο εύκολα σου ήταν να θαυμάσεις όλα αυτά που περιλάμβανε η μέρα σου;
  4. Πόσο άνετα ένιωθες με το να επιτρέπεις στον εαυτό σου να παίζει και να ξεκουράζεται;

Η τέταρτη ημέρα είναι η αρχή για όλα τα καινούργια, αποτελεί τη στιγμή που θα πάρεις σημαντικές αποφάσεις για όλες τις αλλαγές που θέλεις να γίνουν στους επιμέρους τομείς της ζωής σου. Συνδεόμαστε με την καρδιά μας και απαντάμε στις εξής ερωτήσεις:

  • Πόσα από αυτά που επέλεξες τις προηγούμενες μέρες σε εξυπηρέτησαν και πόσα όχι;
  • Τι σε βοήθησε να εξελιχθείς και τι σε εμπόδισε;
  • Τι θα κρατήσεις και τι θέλεις να απελευθερώσεις;

Ημέρα πέμπτη και τελευταία, αφιερωμένη στην ενδοσκόπηση. Κάνουμε μια ανασκόπηση των προηγούμενων τεσσάρων ημερών και μια πρώτη προσωπική αξιολόγηση του εαυτού μας. Συνδεόμαστε με την καρδιά μας και απαντάμε στις ακόλουθες ερωτήσεις:

  1. Υπήρξες συνεπής απέναντι σε σένα και τους στόχους σου;
  2. Πως λειτούργησες σε πιθανούς εξωτερικούς παράγοντες που τυχόν να σε αποσυντόνισαν;
  3. Πως σκοπεύεις να λειτουργήσεις στο μέλλον;
  4. Τι νιώθεις πως κέρδισες από όλη αυτή τη διαδικασία;
  5. Αν γυρνούσες το χρόνο πίσω, τώρα που γνωρίζεις τι θα έκανες με διαφορετικό τρόπο;

Σε αυτό το ταξίδι σε συντροφεύει ο καθημερινός διαλογισμός των 6 λεπτών της «συνοχής καρδιάς». Μέσα από την εικοσαετή εφαρμοσμένη έρευνά στο Heart Math Institude, έχει αναγνωριστεί ένα πυρηνικό στοιχείο, μια κατάσταση φυσιολογίας η οποία ονομάζεται «καρδιακή συνοχή / heart coherence» και υποστηρίζει μια ισορροπημένη συνεργασία ανάμεσα στον νου μας, την καρδιά μας, τα συναισθήματα και τη φυσιολογία μας.

aytognwsia_3.jpg

Η καρδιακή συνοχή είναι ένας όρος που περιγράφει μια κατάσταση υψηλής φυσικής και ψυχολογικής αποτελεσματικότητας. Η καρδιά έχει περίπου 40.000 νευρώνες, οι οποίοι συνδέονται με τον συναισθηματικό μας εγκέφαλο. Έτσι, η μεγαλύτερη εσωτερική ισορροπία, τα μεγαλύτερα θετικά συναισθήματα, η καρδιά μας είναι σε αρμονία και στέλνει ήρεμα σήματα στον εγκέφαλο, προκειμένου οι ιδέες να ρέουν αβίαστα και να μειώνονται τα επίπεδα του άγχους.

Για τον Διαλογισμό μας θα χρειαστούμε άνετα ρούχα, ένα χώρο που μπορούμε να απομονωθούμε, ακουστικά και ένα κερί για το ύψιστο καλό. Διαλέγουμε από το iTunes μια χαλαρωτική μουσική με διάρκειας 6 λεπτών και καθόμαστε στην άνετη θέση, με τα πόδια οκλαδόν ή ακουμπισμένα στο πάτωμα.

Παίρνουμε πέντε συνειδητές αναπνοές από τη μύτη μου και εκπνέουμε από το στόμα, φροντίζοντας να βγάλουμε όλον τον αέρα που έχει συσσωρευτεί στην κοιλιά μας. Κάθε φορά που εκπνέουμε, χαλαρώνουμε ακόμη περισσότερο, νιώθουμε το κεφάλι μας χαλαρό, τους ώμους μας να πέφτουν, το σώμα μας βαρύ στο μέρος που καθόμαστε. Ακόμη κι όταν είμαστε χαλαροί, δεν ξεχνάμε να έχουμε επίγνωση του μέρους που βρισκόμαστε. Μετά την τελευταία εκπνοή, νιώθουμε την αναπνοή μας να γίνεται μέσα από την καρδιά μας. Ακουμπάμε τα χέρια μας στο στήθος και αισθανόμαστε πως με κάθε εισπνοή εισπνέουμε ευγνωμοσύνη, αγάπη, ασφάλεια και ότι άλλο χρειαζόμαστε, ενώ με κάθε εκπνοή διώχνουμε όλα τα αρνητικά συναισθήματα και τις μαύρες σκέψεις. Μετά τα έξι λεπτά αρχίζουμε να νιώθουμε στο σώμα μας τα ευεργετικά οφέλη του διαλογισμού, όπως την χαλάρωση, την ασφάλεια, τη γαλήνη, τη σιγουριά για το μέλλον και την ευγνωμοσύνη. Αυτή η πρακτική κρατάει την καρδιά σε συνοχή μέχρι και 6 ώρες και μπορείτε να την επαναλαμβάνετε πρωί και βράδυ πριν συμπληρώσετε το ημερολόγιο ευγνωμοσύνης (ποτέ στο αυτοκίνητο ή αν χειρίζεστε μηχανήματα).

Καλή Επιτυχία

Νίνα Καραμολέγκου, Licensed Counselling Psychologist, MSc, Cognitive Behavioural Psychotherapist, MPH

Instagram: nina_karamolegou

Email: ninaka7@yahoo.com

DPG Network